Kan man bota "lutningsskräck"?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » ons 04 jun 2008, 21:52

Jag tror inte att vädret spelar någon större roll. Killen blir ju lugn när seglen tas ner och motorn startas. Det är lutningen; han tror antagligen att båten kan välta, trots all argumentation. Att ge honom sysslor tror jag däremot kan hjälpa men när det lutar vill han inte styra, sitter bara i panik på den höga sargen. Inne i båten vill han inte vara när det lutar det minsta (inte jag heller förresten). Så vi har "seglat" en säsong nu med hans villkor och vi börjar tröttna på det här. Okej, det kanske går över efter ett par år men det känns ju som en ganska lång tid.

Borde man kanske ta det här med flerskrovsbåtar på allvar. Ingen lutning, mycket utrymme, snabb framfart och låg köl. Låter ju fint. Men vackra båtar är dom ju inte och att hitta plats i gästhamnar måste vara svårt. Finns det månne andra svagheter beträffande flerskrovsbåtar? Kryssbåtar är de ju inte. Är de trygga att segla och kollidera med?

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 04 jun 2008, 22:01

Mitt förslag (det finns många). :o

Sätt din grabb i lä och be honom kolla när det kommer en backbubbla i förseglet.

Vill du ha argumenten för det så utvecklar jag dom gärna.
Calle

Se gla ut

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » ons 04 jun 2008, 22:09

Undvik segla i 15 m/s är nog en bra grej om du vill få med familjen.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 04 jun 2008, 22:23

FredrikW skrev:Undvik segla i 15 m/s är nog en bra grej om du vill få med familjen.
Visst finns det gränser, men det beror på så mycket

Jag hade här om året en underbar segling med min fru i 23 m/s.
20 Nm i halvvind och 20 Nm i slör.

Allt hänger ihop med planering, båt, vindriktning etc.
Visst var hon rädd i början och talar fortfarande om seglatsen, men den har stärkt henne avsevärt. hon ryggar inte för en kuling nu.

Det viktiga är att informera på ett riktigt sätt, och att sysselsätta personen i fråga.
Calle

Se gla ut

pukitis
Erfaren medlem

Inlägg av pukitis » sön 08 jun 2008, 00:20

kajlahtinen skrev: Borde man kanske ta det här med flerskrovsbåtar på allvar. Ingen lutning, mycket utrymme, snabb framfart och låg köl. Låter ju fint. Men vackra båtar är dom ju inte och att hitta plats i gästhamnar måste vara svårt. Finns det månne andra svagheter beträffande flerskrovsbåtar? Kryssbåtar är de ju inte. Är de trygga att segla och kollidera med?

MVH
Kaj
Nja, jag tycker ju att det finns en hel del riktigt snygga flerskrovare, men alla har ju inte samma smak. Min hustru tycker att de moderna trimaranerna t.ex. Dragonfly, är assnygga.
Vi har bara haft vår katamaran i en säsong, men förra sommaren var vi över till Åland och vidare till Finland, samt en del i Stockholms skärgård. Trots att det var under högsäsong hade vi aldrig problem med att få plats. Trots att vi i början av sommaren var väldigt försiktiga och bara tog snälla platser. Senare, när vi kände oss säkrare på hanteringen av vår 6,25 m breda båt så hände det att vi krånglade oss längst in i hamnarna där det oftast finns platser som kölbåtar inte kommer in till. Om man väljer en lite nyare trimaran så är det oftast lätt att fälla in sidoskroven och då blir båten inte bredare än en kölbåt.
Det där med att flerskrov inte kan kryssa stämmer nog mest bara på en del äldre "husvagns"-katamaraner. Jag har förstått att de gärna slår på motorn om det är motvind. Även vår katamaran har kryssen som sämsta bog, men trots det håller vi generellt sett jämna steg med lika långa kölbåtar. Jag har förstått att moderna trimaraner är bättre på att kryssa, men har ingen egen erfarenhet.
Vet inte riktigt vad du menar med trygga, men det beror mycket på vilken båt man väljer, vår båt t.ex är byggd i Norge för nordsjösegling. Den är dessutom underriggad jämfört med systerbåtarna och känns hur trygg som helst.
Om man kolliderar med något så att det går hål i något av skroven så händer inte mer än att det kommer in lite vatten. Nästan alla flerskrov har flera vattentäta sektioner som begränsar vattenintaget. Dessutom är de flesta byggda i laminat med flytande material i väggarna som gör att båtarna flyter även om man vattenfyller dem.
En svaghet med vår katta är att den glider så lätt i sidled, vilket kan vara ett problem när man ska lägga till och det ger också större avdrift på kryssen. Detta beror på att skroven ligger högt i vattnet. Eftersom vår båt har ståhöjd innuti, så medför det också att däck ligger lite högt över vattenytan. Känns tryggare, men tar bort lite av närheten till vattnet. Det är inte högre än i en motorbåt (med motsvarande längd), men i en kölbåt kommer man oftast något närmare vattnet.
De trimaraner jag har sett har känts något mindre invändigt än lika långa kölbåtar. I vår båt, som är 33 fot har vi å andra sidan nio kojplatser (fast då är tre av dom inte för fullvuxna).
Priset kan ses som en svaghet, men det beror på båt och hur man räknar. Vår kostede inte mer än vad vi hade fått ge för en lika lång och lika gammal kölbåt.
Den största svagheten tycker jag är att utbudet av begagnade flerskrovsbåtar i Sverige är så litet :D
Du kan läsa mer om flerskrov på Svenska Catamaran och Trimaren- Seglarnas hemsida www.multihulls.org
SWE 221 M

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 08 jun 2008, 01:05

Jag tror på det goda exemplets makt: jag blev uppfostrad med "visa lite karlatag nu", " ta inte till lipen nu", "vad är du för en karl?" et.c.

Det ovannämnda är INTE goda exempel och jag har inte vidarebefordrat det till nästa generation. Man bör ha mycket klart för sig att en sexåring, eller en tonåring för den delen, INTE är en vuxen karl: det är smartare att lite ledigt göra sina armhävningar utan att göra ett nummer av det, eller hantera skoten och fallen med humor och elegans. Sånt gör det intryck man vill att det ska göra.

Rudi

PS: Inte förrns jag flyttade hemifrån blev jag riktigt intresserad av segling och "fysisk fostran" igen. Allt ovanstående sagt med risk för att framstå som självupptagen, vilket jag oftast inte är. Och den gamle lever fortfarande och dessa saker har vi talat ut om för länge sen (annars skulle jag inte nämna dem här).

Skriv svar