Motorbyte MD5 -> MD5
-
KristofferM
- Silvermedlem
Motorbyte MD5 -> MD5
Ska snart byta ut en slutkörd MD5:a till en MD5:a i gott skick. Jag tänkte genomföra bytet då båten ligger i vattnet och nyttja mastkranen för att sänka ner den i maskinutrymmet. Motorn ska monteras på det befintliga s-drevet. Nu tänkte jag höra om någon har tips eller erfarenhet av ett sådant byte. Något speciellt man bör tänka på osv..?
Det finns väl en eller ett par saker att tänka på:
Lossa inte flänsen på propelleraxeln, dvs tappa inte propelleraxeln. Kolla alla avstängningsventiler så de fungerar (kylvatten) och naja gärna de som berörs i stängt läge. Du vill inte åla runt i motorrummet och öppna kylventilen med byxbenet. Skydda inget ömtåligt med bara wellpapp, utan med masonit eller annat stabilt skavskydd.
Mycket mer trasor att torka med än du tror, och kolla, och dubbelkolla mastkranens tillåtna vikt. Få master väger som en motor.
Lossa inte flänsen på propelleraxeln, dvs tappa inte propelleraxeln. Kolla alla avstängningsventiler så de fungerar (kylvatten) och naja gärna de som berörs i stängt läge. Du vill inte åla runt i motorrummet och öppna kylventilen med byxbenet. Skydda inget ömtåligt med bara wellpapp, utan med masonit eller annat stabilt skavskydd.
Mycket mer trasor att torka med än du tror, och kolla, och dubbelkolla mastkranens tillåtna vikt. Få master väger som en motor.
Anders S
Ett motorbyte är ett av de större ingreppen på båten. Hellre tänka sönder projektet än att båten går sönder.
Så här på fredagen kommer jag omedelbart att tänka på ett par saker att tänka på.
Hur mycket av inredning, trapp, lucka måste tas bort innan motorn kan hissas ut/in? Bra att ha klart för sig innan man tar upp folks tid.
Tänk också på att 100 + kg motor kan vilja pendla snabbt mot båten när Ni hissar.
Ni lär väl märka om någon kran råkar vara öppen för länge. Lycka till.
Så här på fredagen kommer jag omedelbart att tänka på ett par saker att tänka på.
Hur mycket av inredning, trapp, lucka måste tas bort innan motorn kan hissas ut/in? Bra att ha klart för sig innan man tar upp folks tid.
Tänk också på att 100 + kg motor kan vilja pendla snabbt mot båten när Ni hissar.
Ni lär väl märka om någon kran råkar vara öppen för länge. Lycka till.
Det jag spontant kommer att tänka på är att märka upp alla reglagevajrar och kablar ordentligt och kanske även fotografera dess lägen så att inga onödiga funderingar behöver uppstå när de ska monteras tillbaka på den "nya" motorn.
Annars är det inte så komplicerat, förutsatt att motorn går att lyfta ut utan att hela inredningen behöver demonteras.
I min båt var det inga problem även om nötskydd gjort av en gammal dörrmatta var bra för att skydda runt nedgången.
Om motorfästena är annorlunda på motorerna så flyttar du naturligtvis över dem och spara den gamla motorn tills du vet att allt fungerar som det ska, som generator och annat.
Annars är det inte så komplicerat, förutsatt att motorn går att lyfta ut utan att hela inredningen behöver demonteras.
I min båt var det inga problem även om nötskydd gjort av en gammal dörrmatta var bra för att skydda runt nedgången.
Om motorfästena är annorlunda på motorerna så flyttar du naturligtvis över dem och spara den gamla motorn tills du vet att allt fungerar som det ska, som generator och annat.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Ett tips är att kolla med materialaren i båtklubben om det är ok att nyttja kranen till motorlyft. Har du otur kan det rendera i varning eller uteslutning. Har du ännu mer otur brister kran eller vajer och du tappar motorn ner i sittbrunnen eller värre på någon.
Jag skulle adrig ens komma på tanken att byta motor själv, särskilt inte i med båten i vattnet, men så är man en oduglig kontorsråtta också.
Fast med kanske litet förstånd... 
Jag skulle adrig ens komma på tanken att byta motor själv, särskilt inte i med båten i vattnet, men så är man en oduglig kontorsråtta också.
Gillar att segla!
JAg har provat på. Det är inte så dumt att göra det med båten i sjön, för lyftet blir litet händigare. På land får man ofta ett lurigare lyft och man kan inte flytta båten litet fram&tillbaka, som under en mastkran. Men på land skulle väl många leja in en kranlastbil...
Men KOLLA KAPACITETEN och utverka tillstånd, naturligtvis.
Men KOLLA KAPACITETEN och utverka tillstånd, naturligtvis.
Anders S
Mastkranar kan vara väldigt olika..
Vi har just investerat i en splitter ny helfin mastkran, den är specad för master upp till 300 kilo (bamsing till mast!) enligt pappret som jag har framför mig. Hela kranen är rejält infäst i marken med stora betongblock.
Klubbens gamla kran står en bit ut, på en träbrygga som i sig inte ser helt fräsch ut. Den kranen vajar betänkligt då vi lyfte vår balladmast på kanske 70 kilo? Borde stängas av snart innan en olycka sker. Den skulle jag inte lyfta en motor i...
/Tommy
Vi har just investerat i en splitter ny helfin mastkran, den är specad för master upp till 300 kilo (bamsing till mast!) enligt pappret som jag har framför mig. Hela kranen är rejält infäst i marken med stora betongblock.
Klubbens gamla kran står en bit ut, på en träbrygga som i sig inte ser helt fräsch ut. Den kranen vajar betänkligt då vi lyfte vår balladmast på kanske 70 kilo? Borde stängas av snart innan en olycka sker. Den skulle jag inte lyfta en motor i...
/Tommy
Jag har provat bägge metoderna och att ha båten i sjön och lyfta med (mast)kran har många fördelar.Anders S skrev:JAg har provat på. Det är inte så dumt att göra det med båten i sjön, för lyftet blir litet händigare. På land får man ofta ett lurigare lyft och man kan inte flytta båten litet fram&tillbaka, som under en mastkran. Men på land skulle väl många leja in en kranlastbil...
Vi bytte maskin på en L28, från en MD2 till en MD11'a, originellt och bra. Det var dj-skt trångt att få upp/ned dem. Massor av millimeterflyttande och trixande. Blodiga knogar, järnspett, kofot och svordomar. Det hade avgjort varit bökigare att göra bytet på land. Motorn väger runt 200 kg har jag för mig, en rejäl klump alltså.
Om man "helt" byter motor, alltså inte bara byter från den ena MD5'an till den andra, är det förstås en annan sak. Då gör man bäst i att förbereda och byta på land naturligtvis.
Lycka till! Tänk igenom först, handla sen, och bered dig på att motorerna kanske inte är alldeles lika.
mvh Sven-Barry
Anekdot om mastkran: I en hamn hade vi tillgång till en liten byggkran, mycket praktisk lösning, för övrigt, med jib och rotation varvet runt, elektriskt driven. I denna åkte jag på båtsmansstol för att ordna med en detalj i masttoppen (den dög liksom inte att klättra i). Jag vägde då litet över 100 kilo, alltså en heffaklump, i klass med många master. Allt gick bra.
Direkt efter kom en Vindö40 för att rigga på. De hissar upp mast, med rigg och allt, inga probl... DÅ GÅR LYFTWIREN AV ! Bucklad mast, inga personskador, allt väl.
Sedan kommer de bort till oss i båten och påminner om att jag faktiskt åkte i kranen 20 minuter innan haveriet. Jag måste medge att min sillmjölkefaktor var hög just i den stunden. Garanterad väger en sådan mast minddre än 100 kilo.
Ofta kan man se en godkännandeskylt på kranen, med högsta tillåtna vikt angiven. Men lita inte på wire och spel utan vidare.
Direkt efter kom en Vindö40 för att rigga på. De hissar upp mast, med rigg och allt, inga probl... DÅ GÅR LYFTWIREN AV ! Bucklad mast, inga personskador, allt väl.
Sedan kommer de bort till oss i båten och påminner om att jag faktiskt åkte i kranen 20 minuter innan haveriet. Jag måste medge att min sillmjölkefaktor var hög just i den stunden. Garanterad väger en sådan mast minddre än 100 kilo.
Ofta kan man se en godkännandeskylt på kranen, med högsta tillåtna vikt angiven. Men lita inte på wire och spel utan vidare.
Anders S
Det skall inte vara några problem, men
kom ihåg att vrida av kran på drevet till sjövattnet...En riklig "dokumentering" med digitalkamera kan vara lönsam när allt kablage skall tillbaka på nya motorn. Gummimedbringaren sätter du i motorn och markerar dess position, exempelvis med en bit tape på svänghjulet. Sen är det ganska lätt att hitta rätt läge mellan motor och drev.
Lasse
kom ihåg att vrida av kran på drevet till sjövattnet...En riklig "dokumentering" med digitalkamera kan vara lönsam när allt kablage skall tillbaka på nya motorn. Gummimedbringaren sätter du i motorn och markerar dess position, exempelvis med en bit tape på svänghjulet. Sen är det ganska lätt att hitta rätt läge mellan motor och drev.
Lasse