BlueChart g2 Vision
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
BlueChart g2 Vision
Börjar krokna helt på microsoftnavigering eftersom det inte fungerar ett skit, inte för mig i alla fall. Om jag skaffar plotter måste man ju sikta in sig på nåt sjökortssytem också.
"Tillsammans med får man även den revolutionerande funktionen Auto Guidance" osv skriver reklamen om Blue chart.
Jag lurar på en Garmin 420 plotter tillsammans med Blue chart. Enligt vad jag fattar får man med Hydroraphicas specialer också.
Tycker ni det är ett vettigt sjökortssystem för mig på ostkusten? Nackdelar?
"Tillsammans med får man även den revolutionerande funktionen Auto Guidance" osv skriver reklamen om Blue chart.
Jag lurar på en Garmin 420 plotter tillsammans med Blue chart. Enligt vad jag fattar får man med Hydroraphicas specialer också.
Tycker ni det är ett vettigt sjökortssystem för mig på ostkusten? Nackdelar?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag kommer inte riktigt överens med Bluechart, jag får inte "sjökortskänsla" på samma sätt som med Navionics eller C-map.
Men Garmins apparater är bra och möjligheten att enkelt köra data fram och tillbaka mellan plotter och GPS är föredömligt enkel.
Det kan vara värt att prova några olika system (postorderföretagen har returrätt). Det spelar ingen roll hur bra en apparat är om man inte trivs med den.
Men Garmins apparater är bra och möjligheten att enkelt köra data fram och tillbaka mellan plotter och GPS är föredömligt enkel.
Det kan vara värt att prova några olika system (postorderföretagen har returrätt). Det spelar ingen roll hur bra en apparat är om man inte trivs med den.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Jag tycker alla plottersjökort ser otrevliga ut, är bara van papperskorten och BSB-varianten som ser lika ut. Men man kanske vänjer sig?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Klart att du vänjer dig. Jag hade också svårt för vektoriserade kort i början.Guitar Nilsson skrev:Jag tycker alla plottersjökort ser otrevliga ut, är bara van papperskorten och BSB-varianten som ser lika ut. Men man kanske vänjer sig?
Men tycker numera det är suveränt.
Det är toppen att kunna rensa och skräddarsy det som skall visas på sjökorten utifrån behoven och omständigheterna. Bort med t.ex fyrsektoroverlay vid dagsegling, bort med onödiga djupsiffror och -kurvor, ta bort texter och benämningar som bara rör till, möjlighet att välja nattläge med inverterad bild, etc. etc.
Titta på Northstar och Standard Horizon samma pengar som GARMIN men större skärm och bättre kort.
Kolla Bluechart-kortet här. Undervattensstenar och bränningar har samma "snöflinge-symbol", detta känns inte riktigt "sjökortsmässigt.
[/img][/url]
Kolla Bluechart-kortet här. Undervattensstenar och bränningar har samma "snöflinge-symbol", detta känns inte riktigt "sjökortsmässigt.
[/img][/url]
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Är det inte så att de nya korten är annorlunda? Bla a så här står det om nya Blue Chart på länken nederst:
BlueChart g2 Vision liknar de vanliga papperssjökorten när de visas i din Garmin sjökortsplotter. Du kan få skuggning mellan djupkonturer, lodade djup, sjömärken, hamnplaner, vrak, grynnor och mycket mer.
Att de liknar papperskorten smäller högt för mig. Om det nu stämmer alltså...
http://www.seasea.nu/Article.aspx?ArticleNo=14189
Efter att knäppt på den automatiska uppdateringen av datorn från microsoft så fungerar Fugawi igen. I alla fall tillfälligt...
Troligen tillfälligt.
BlueChart g2 Vision liknar de vanliga papperssjökorten när de visas i din Garmin sjökortsplotter. Du kan få skuggning mellan djupkonturer, lodade djup, sjömärken, hamnplaner, vrak, grynnor och mycket mer.
Att de liknar papperskorten smäller högt för mig. Om det nu stämmer alltså...
http://www.seasea.nu/Article.aspx?ArticleNo=14189
Efter att knäppt på den automatiska uppdateringen av datorn från microsoft så fungerar Fugawi igen. I alla fall tillfälligt...
Troligen tillfälligt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Om du väljer plotter som navlösning (det hade jag gjort om jag startat från noll, idag, men man kan också kombinera) kommer du att vänja dig snabbt vid att korten ser annorlunda ut. De bibehåller till exempel sin (utseendemässiga) stil vid inzoomning (fördel, inget sudd) och att vänja ögat vid ett nytt utseende på skärmen går fort. Jag seglar med danska, norska och svenska kort, och de är alla tillräckligt olika för att det skall märkas skillnad, men inte så det betyder något. Jag påstår alltså att det inte kommer att bli problem, inte ens om du kör manuellt emellanåt och kan se litet skillnad i det läget.
Sedan är kartmaterialet viktigt. Att C-Map är bättre än Bluechart vet jag inte om det stämmer, men så kan det vara. De med vana av båda sorterna kan säkert svara, och skillnaderna kan dessutom vara åt olika håll på olika platser. Det kan alltså vara mer befogat att välja sjökort först (räkna på priserna också, det skiljer där med) och sedan välja en plotter efter man valt kortfabrikat.
Sedan är kartmaterialet viktigt. Att C-Map är bättre än Bluechart vet jag inte om det stämmer, men så kan det vara. De med vana av båda sorterna kan säkert svara, och skillnaderna kan dessutom vara åt olika håll på olika platser. Det kan alltså vara mer befogat att välja sjökort först (räkna på priserna också, det skiljer där med) och sedan välja en plotter efter man valt kortfabrikat.
Anders S
Man får dock inte tro att det blir noggrannare och mer exakt bara för att det inte är suddigt. Vanligtvis är det nog tvärtom, lite beroende på vilken ambitionsnivå 'vektorisören' haft.Anders S skrev:... De bibehåller till exempel sin (utseendemässiga) stil vid inzoomning (fördel, inget sudd)...
/T
(Sen tycker jag det är trist när man måste scrolla flera mil i sidled för att läsa ett inlägg. Kan det möjligtvis på att nån lagt in en för stor bild... alldeles för bred?)
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Ni anser alltså att påståendet i reklamen för de nya Blue Chart, att de ser lika ut som BSB-korten inte stämmer? Törs de ljuga så pass?Anders S skrev:Om du väljer plotter som navlösning (det hade jag gjort om jag startat från noll, idag, men man kan också kombinera) kommer du att vänja dig snabbt vid att korten ser annorlunda ut. Det kan alltså vara mer befogat att välja sjökort först (räkna på priserna också, det skiljer där med) och sedan välja en plotter efter man valt kortfabrikat.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag tycker man kan se skillnad, men den är inte stor. Jag hade inte dragit Garmin inför konsumentverket, om man säger så.Guitar Nilsson skrev:Ni anser alltså att påståendet i reklamen för de nya Blue Chart, att de ser lika ut som BSB-korten inte stämmer? Törs de ljuga så pass?Anders S skrev:Om du väljer plotter som navlösning (det hade jag gjort om jag startat från noll, idag, men man kan också kombinera) kommer du att vänja dig snabbt vid att korten ser annorlunda ut. Det kan alltså vara mer befogat att välja sjökort först (räkna på priserna också, det skiljer där med) och sedan välja en plotter efter man valt kortfabrikat.
Anders S
Jag har "gamla" Bluechart men "nya" ser bättre ut.
En bra början är att tittat på de olika kartsystemen, det har hänt mycket på senare år, bilder mm har tillkommit hos samtliga.
Titta på priserna för de kort du vill ha. För min del blev det ganska stor skillnad för de områden jag ville ha.
Visst tar det lite tid att vänja sig vid plottern men jag har ännu inte träffat någon som vill återgå till BSB-kort och dator
En bra början är att tittat på de olika kartsystemen, det har hänt mycket på senare år, bilder mm har tillkommit hos samtliga.
Titta på priserna för de kort du vill ha. För min del blev det ganska stor skillnad för de områden jag ville ha.
Visst tar det lite tid att vänja sig vid plottern men jag har ännu inte träffat någon som vill återgå till BSB-kort och dator
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Ja, storleken betyder en del. Själv är jag i den ålder när man inte utan vidare kan läsa på nära håll, och min skärm är 10 tum/VGA. Det är inte för mycket.
En mycket stor poäng med en plotter är att man kan ha den framför näsan i sittbrunnen (vattentät), men man måste ha en bra plats för den! Prova att tejpa ett vykort (9x12 cm) med sjökortsbild där man kan ha den, så får man en uppfattning om ifall det blir bra eller ej.
En mycket stor poäng med en plotter är att man kan ha den framför näsan i sittbrunnen (vattentät), men man måste ha en bra plats för den! Prova att tejpa ett vykort (9x12 cm) med sjökortsbild där man kan ha den, så får man en uppfattning om ifall det blir bra eller ej.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
525, är det Garmins plotter du menar? Det blir för dyrt, jag får sammanbrott. Jag måste sälja min stratocaster från 1971...Excel 319 skrev:Jag tycker skärmstorleken har större betydelse än lite olika utseende på kortet. Själv har jag ett 525, och det är (för mig) nedre gränsen storleksmässigt. Dessutom tycker jag att den extra 5:an är väl värd sin kostnd. Det är stor skillnad på upplösningen om man jämför sida vid sida.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.