bra båt runt 34 fot?
Jag tycker man bör sätta upp en kravspec för sig själv. Lista de faktorer man tycker är viktigast. T.ex. :
-Budget
-Önskemål på längd
-Snabb vs bekväm
-Bekvämlighetskrav, ex riktig toa med tank, gasolspis, varm/kallvatten, värmare, två hytter, stor sittrunn, ståhöjd, osv
-Fart för motor
-Racefaktor på rigg och båt vs cruisingfaktor
-Tillgång på båtplats, eventuella broar man ska under
osv.
Det vanligaste faktorn är väl budget. Men om man ändå ska låna kanske den är något töjbar.
-Budget
-Önskemål på längd
-Snabb vs bekväm
-Bekvämlighetskrav, ex riktig toa med tank, gasolspis, varm/kallvatten, värmare, två hytter, stor sittrunn, ståhöjd, osv
-Fart för motor
-Racefaktor på rigg och båt vs cruisingfaktor
-Tillgång på båtplats, eventuella broar man ska under
osv.
Det vanligaste faktorn är väl budget. Men om man ändå ska låna kanske den är något töjbar.
Gillar att segla!
Man kan också komplettera listan med familjesynpunkterna (om man har någon) så att det inte blir en båt som bara "grabbarna" är ute i medan fru och ev. barn gör annat. (Om man inte vill ha det så).FredrikW skrev:Jag tycker man bör sätta upp en kravspec för sig själv. Lista de faktorer man tycker är viktigast. T.ex. :
-Budget
-Önskemål på längd
-Snabb vs bekväm
-Bekvämlighetskrav, ex riktig toa med tank, gasolspis, varm/kallvatten, värmare, två hytter, stor sittrunn, ståhöjd, osv
-Fart för motor
-Racefaktor på rigg och båt vs cruisingfaktor
-Tillgång på båtplats, eventuella broar man ska under
osv.
Det vanligaste faktorn är väl budget. Men om man ändå ska låna kanske den är något töjbar.
Många års segling här lärt mig att kvinnor och mäns syn på båtar skiljer en del.
34 fotsklassen
Väljer du Dehler/X-yachts odyl så får du en båt där seglingsupplevelsen är viktigast men komforten är lika bra som alternativen såvida man inte köper en ren racingkärra, (lite grann som att köpa en BMW-kombi i stf Volvo). Beträffande viktaspekten så kan du kolla kölvikten på alternativen, skulle tro att Linjett, HR mfl har betydligt mer vikt% och är således slutstyvare men trögare i lätt vind. Dehler 34 DD du nämner är en snabb båt 1,25 i Lys med full komfort liksom X-332 1,24, men det kanske inte är några båtar man skulle vilja korsa Atlanten med frugan som enda besättning. Dehler håller enligt min subjektiva mening marginellt högre (tysk)kvalité än X-yachts.
Lycka till
Lycka till
Re nobbe: Cruiserbåtarna har tyvärr snarare lägre styvhetskoeffecient än lättdeplacementbåtarna. Men som sagt bekväma är de och de flesta som äger en HR båt för 2 mill bryr sig nog inte om det sitter en fast prop och plöjer under båten eller att den är underriggad.
Re Elian: Eh, tyckte du inte att den här raden täckte in det?
-Bekvämlighetskrav, ex riktig toa med tank, gasolspis, varm/kallvatten, värmare, två hytter, stor sittbrunn, ståhöjd, osv
Som sagt, bara att komplettera med egna krav.
mvh /Fredrik
Re Elian: Eh, tyckte du inte att den här raden täckte in det?
-Bekvämlighetskrav, ex riktig toa med tank, gasolspis, varm/kallvatten, värmare, två hytter, stor sittbrunn, ståhöjd, osv
Som sagt, bara att komplettera med egna krav.
mvh /Fredrik
Gillar att segla!
Det var länge sedan HR-båtarna var underriggade och hade bara fasta propellrar. Sedan lanseringen av HR45 år 1989 är samtliga nykonstruktioner från HR designade av German Frers och får väl anses som goda seglare i sina respektive segment.FredrikW skrev: ... de flesta som äger en HR båt för 2 mill bryr sig nog inte om det sitter en fast prop och plöjer under båten eller att den är underriggad ...
Kolla förresten in nya HR372 som ska premiärvisas i januari 2009:
http://www.hallberg-rassy.com/HR372/HR372.shtml ...
Man brukar säga att man bara kan få (valfritt) två av tre om man diskuterar egenskaperna "billig", "lätt" och "stark"...
Till Cruisaren; det är ju också litet andra skillnader på 42 fot smalspjut och 42 fot fetcruiser. Min (tjocka) 37-fotare är duktigt mycket större och rymligare än kompisens Omega 42, och den väger också två ton mer (minst).
Vad gäller X-yachts och deras profil, så håller jag med om att minimalismen och lättbyggandet ligger nära någon sorts skamgräns. Den passar inte alla, och går lättbyggandet ut över sådant som skott, grabbräcken oc inredningsdetaljer blir det väl bättre att bygga utan sådant (ja, kanske inte grabbräcken och handtag, förstås). Men då får man ju leva och bo i en mycket spartansk miljö.
Till Cruisaren; det är ju också litet andra skillnader på 42 fot smalspjut och 42 fot fetcruiser. Min (tjocka) 37-fotare är duktigt mycket större och rymligare än kompisens Omega 42, och den väger också två ton mer (minst).
Vad gäller X-yachts och deras profil, så håller jag med om att minimalismen och lättbyggandet ligger nära någon sorts skamgräns. Den passar inte alla, och går lättbyggandet ut över sådant som skott, grabbräcken oc inredningsdetaljer blir det väl bättre att bygga utan sådant (ja, kanske inte grabbräcken och handtag, förstås). Men då får man ju leva och bo i en mycket spartansk miljö.
Anders S
[quote="FredrikW"]Re nobbe: Cruiserbåtarna har tyvärr snarare lägre styvhetskoeffecient än lättdeplacementbåtarna. Men som sagt bekväma är de och de flesta som äger en HR båt för 2 mill bryr sig nog inte om det sitter en fast prop och plöjer under båten eller att den är underriggad.
Kölvikt:
Bavaria 34 1,45 ton
X-332 1,55 ton
Dehler 34 1,7 ton
Dufour 34 1,7 ton
Linjett 33 1,8 ton
Najad 332 2,1 ton
HR 34 2,1 ton
Håller med dig när det gäller cruisers från mellaneuropa - men det går liksom inte att jämföra med HR/Najad/Linjett mfl. Personligen så tror jag nog att den upplevda slutstyvheten uppfattas ungefär i ovan ordning. Naturligtvis så kan man ju inte bara sätta kölvikts% som enda sätt att uppskatta styvhet där påverkar ju även bredd, djupgående, rigg etc. Men kölvikten för den aktuella båtstorleken säger ju en hel del om vad man kan förvänta sig för egenskaper och tänkt användningsområde
Kölvikt:
Bavaria 34 1,45 ton
X-332 1,55 ton
Dehler 34 1,7 ton
Dufour 34 1,7 ton
Linjett 33 1,8 ton
Najad 332 2,1 ton
HR 34 2,1 ton
Håller med dig när det gäller cruisers från mellaneuropa - men det går liksom inte att jämföra med HR/Najad/Linjett mfl. Personligen så tror jag nog att den upplevda slutstyvheten uppfattas ungefär i ovan ordning. Naturligtvis så kan man ju inte bara sätta kölvikts% som enda sätt att uppskatta styvhet där påverkar ju även bredd, djupgående, rigg etc. Men kölvikten för den aktuella båtstorleken säger ju en hel del om vad man kan förvänta sig för egenskaper och tänkt användningsområde
Jo, jag avsåg kölvikt i förhållande till deplacement vilket ger en procentsats. Men instämmer i att riggning påverkar upplevelsen. En underriggad båt blir väl per definition styvare än t.ex. en X-båt. Dessutom påverkar djupgående och säkert en rad andra faktorer.
Imponerande research på listan för övrigt!
Imponerande research på listan för övrigt!
Gillar att segla!