Nytt storsegel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Segla
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 09:00

Nytt storsegel

Inlägg av Segla » sön 11 maj 2008, 21:54

Nytt storsegel behövs.

Vad skiljer mellan olika tillverkare om man köper Dacron-duk?

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Mats Brage » sön 11 maj 2008, 23:46

Mycket skiljer.

Först tycker ajg att du skall fundera på vilken typ av segling som du tänkt dig - det ger dig en referensram på vilken kostnad du ska lägga ned på nytt segel.

Kort kan man säga att det finns några Thailandsloft, några loft som gör sina segel i Polen och några som gör de här i Sveige (finns andra länder representerade också)

Många segel är designade i Sverige , men sys upp utomlands för att pressa priserna.

Ofta är de billiga seglen standard, dvs du kan få svårt att påverka hur seglet skall se ut.

Jag, och det är en personlig uppfattning, tycker att sömnaden är bättre på de segel som görs av de stora loften i Sverige, än de som tillverkas i Tahiland och Polen.

Jag har ett Thailandssegel som kom med båten när jag köpte den, och det är väldigt styvt, och ganska bängligt, men billigare än tunnare dukar.

Kom ihåg att Dacron är billigt och relativt långlivat, men tappar formen skata men säkert, därav att man ibland använder tjockare duk för att förlänga livslängden genom att formen på segelt skall bevaras.

Andra material i segel är mer formstabil och håller formen ända tills de dör - och då tar dom slut mer definitivt och synbart.

Kolla också hur seglet sys , det finns en rad olika skärningar.

Förslagsvis kollar på på några hemsidor av de stora loften för att få en idé om prisbild och typer av segel.

Boding syr om jag kommer ihåg rätt upp segeln i Polen, och har en bra hemsida där du kan kolla på din båt och vilka priser som gäller ( om det inte är en udda båt)

Andra bra sidor tycker jag är Norhs Sails och Gransegel.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 12 maj 2008, 06:15

Du kan i så fall också kolla upp Lundh i Göteborg också. Då jag beställde för två år sedan var de billigast (!) på en laminatgenua även jämfört med Kabat (Polen) och såvitt jag kan förstå gjorde de ett utmärkt arbete. Däremot var de inte billigast på "vanlig duk" (=dacron). Å andra sidan fanns det ingen direkt möjlighet att reda ut vilken duk man skulle få till det Thailändska seglet, utan man specificerade litet allmänt "bästa kvalitetsduk"...

Vad gäller material; det kan vara diskutabelt om man skall använda "gammeldags" dacron till storsegel, men även på det området har dukarna utvecklats. Bara för den sakens skull bör du be om offert från tre-fyra segelmakare, och be om förslag på "bästa" segel och "mest prisvärda" segel. Be också om en kort förklaring till till vilken duk de rekommenderar och varför. Det är ju du som till slut väljer (och betalar) men på det sättet får du bättre underlag för ditt beslut.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 maj 2008, 15:15

Med tanke på hur man packar storseglet på bommen kan kanske dacronet vara bättre, mindre känsligt för veck. Genuan rullas ju oftast så där är risken för veck mindre. När man revar storen blir det ju lite veck och doningar med.
Om inte storseglet är speciellt stort skulle jag satsat på ett dacron. Till genua däremot i laminat. Genuan är oftast större och får slita mer.
När jag köpte ny 40-kvadratsgenua satsade jag på laminat. När jag byter dacronstoren som snart är slut efter bara 23 år så blir det nog en ny även den i dacron.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » mån 12 maj 2008, 16:08

Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » mån 12 maj 2008, 16:08

Vill du ha ett dacron-segel med prestanda tycker jag att du skall titta på hårdtempererad dacron. Denna duk är mycket styvare än vanlig dacron och håller formen längre.

Nackdelen är att den är mycket känslig för veck, kan inte vikas utan måste rullas. Trampar man på ett veck riskerar man att bryta av duken. Alltså: Hårdtempererad dacron är bra till racing, dålig till cruising.
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 12 maj 2008, 19:48

Det är väl egentligen bara att begära in offerter från dom som är intressanta och några till.
Kolla, när du ändå håller på, hur priserna ligger på enkla cruisinglaminat. Dom håller över lag längre och det kan löna sig i längden.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 maj 2008, 20:40

Jag fick bäst pris på genuan hos Saltsjöbadssegel, bättre än utrikes. De är mkt bra att ha att göra med, har aldrig hört nåt negativt om dem, ett litet företag med massor av rutin. Absolut värt att kolla med dem.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 14 maj 2008, 07:38

rent generellt kan man väl säga att som Fredrik var inne på finns det olika Dacron-sorter samt vikter. Sedan har förmodligen de flesta segelmakare lika eller samma programvara där seglen ritas. Här är det viktigt att vara tydligt att ange för segelmakaren i vilka förhållanden segel kommer att användas (vind och våg) samt segelmakaren känner till båttypen. En annan faktor är sedan hur seglen sys. Även om panelerna är likadana från tillskärning så kan det blir en himla skillnad i segelprofilen om panelerna sys några mm förskjutna. För cruising brukar det inte ha så jätte stor betydelse men kappseglare kommer att känna skillnaden.
Det är även en fördel att segelmakaren är lokalt då den kan ta mått samt kontrollera att allt sedan stämmer på båten. Åt andra sidan kan det lönar sig att titta runt och min erfarenhet är att anlita en segelmakare som har erfarenhet av båttypen.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 14 maj 2008, 09:14

Så här ser mitt nya storsegel ut, riggen är inte intrimmad här men jag kan bekräfta att det är skoj med nya segel.
Bild

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » ons 14 maj 2008, 13:41

Dessa är helt ok också 8)
Bild
Gillar att segla!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » ons 14 maj 2008, 20:37

"Vad har du för båt" och "hur tänker du segla" är de frågor jag tycker man bör få svar på innan man kan ge rekommendationer kring nya segel...
Alla borde ha skägg

Segla
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 09:00

Inlägg av Segla » mån 26 maj 2008, 10:03

Båten är en Albin Alpha.
Seglingssättet är cruising och aldrig tävling.

Det viktigaste är kvalitet och givetvis att båten går bra.

Min undran är vad som varierar beträffande ett storsegel i dacron till en båt som finns med som standard hos de flesta tillverkare??

Är det en nackdel om seglet sys i Thailand??? All väv kommer väl ändå från andra länder än Sverige? För inte finns det väl något segelduksväveri på Hantverksgatan i Staden?
Och nog är tex thailändarna bättre skräddare än tex BXXXXX i Haninge som förstörde vår rullfock när de sydde dit ett UV-skydd :evil: .

Låt höra alla båtägare utan eget intresse i försäljning!

/Segla

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 26 maj 2008, 10:50

Fördel med lokalt loft och personlig kontakt:

* Segelmakaren kan kolla båten och intervjua dig. Då fångar man upp egenheter hos båda :-)
* Seglet kan provas, prövas och accepteras direkt

Postordersegel:

* blir antagligen billigare, men inte alltid. Mellanhänder äter ofta upp vinsten.

Nackdelar med lokalt loft:

* man har inte samma urval av design och lösningar som om man kan välja mellan alla världens segelmakare...

Nackdelar postordersegel:

* Osäker leverans. Löften är billiga, och att tjata kommer inte att hjälpa.
* Oklart vilken kvalitet man kan få. Man köper på "löften och bilder"
* Postorderloftet vet kanske inte vad som är "snabbt" på en obskyr svensk båt.
* Returer och justeringar är besvärliga.

Om BXXXXX står för det jag tror, betänk att de syr i Polen, dvs ungefär som om man syr i Thailand.

Jag gjorde en rejäl genomgång för två säsonger sedan, och jag fann att en känd segelmakare i Göteborg som heter LXXXX var konkurrenskraftiga prismässigt och med god absolut kvalitet.

Vad gäller dukar, så är de gamla sanningarna på väg ut. Ett välsytt segel i ren dacron blir inte billigare eller bättre än ett välsytt panelat eller format segel. Duken är dyr om den skall vara bra, och sk "cruisingsegel" av enklare (gammaldags) kvalitet håller bara formen några säsonger. Anledningen är att det hänt så mycket på väv och designfronten de senaste 10 åren, att "gamla sanningar" ställts på huvudet.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Inlägg av T » mån 26 maj 2008, 14:06

Kolla på http://www.rollytasker.se/
Gransegel är deras svenska representant, så du får en svensk segelmakare att prata med och som designar seglet efter dina behov.
Priset är dock ganska osvenskt...

:o
/T

Skriv svar