Hur mycket låter din Supercool?
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
Hur mycket låter din Supercool?
Jag har ett supercoolaggregat med ACD. Fläkten som sitter på den varma sidan snurrar, men den låter en del. Det låter som den tickar på låga varv och när den snurrar snabbare så låter det mer om den.
Hur mycket låter era? Är det dags att köpa en ny fläkt?
Hur mycket låter era? Är det dags att köpa en ny fläkt?
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
Jo ibland är det enklare att betala och få problemet löst.johan@banner28.se skrev:Nu har jag ringt till Supercool och frågat om fläkten, den ska inte låta så mycket och spänningen till motorn är på 6V. Låter som det enklaste är att köpa en ny på Hjertmans...
Det kan vara så at det är en 12V fläkt som körs på 6V. Kolla om du ser något när du byter, det skulle vara kul att veta.
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
Jag har nu köpt mig en ny motor från Simon på Hjertmans i Bromma. Det står Mabuchi på den, här är hemsidan http://www.mabuchi-motor.co.jp .
Tyvärr är det ett rosa skydd i skumplast limmat runt motorn så jag ser inte vilken modell det är. Ska titta på den gamla när jag bytt.
Tyvärr är det ett rosa skydd i skumplast limmat runt motorn så jag ser inte vilken modell det är. Ska titta på den gamla när jag bytt.
Jo jag har acd men tror att det läker lite i locket och att det nog går att trycka dit lite mer isolering. Men förbrukningsmässigt så borde det vara som att jämföra direktverkande el och värmepump om det inte sker någon vinst i peltierelementet. Så för mig steg 1 förbättra isolering/täthet, steg 2 föra in kalluft till fläkten (suga från kölsvinet, datafläkt och böjbar fläktslang) steg3 överväga att sätta in kompressor.johan@banner28.se skrev:Jag har inte tittat så noga, konstaterade igår att den lät konstigt.
Jag är rätt nöjd med lösningen, har ganska mycket isolering runt boxen.
Hur är din konstruerad? Har du ACDn?
Säg så här: jag vet några som bytt Supercool mot kompressor men ingen som gjort tvärt om.Schvidja skrev: Jo jag har acd men tror att det läker lite i locket och att det nog går att trycka dit lite mer isolering. Men förbrukningsmässigt så borde det vara som att jämföra direktverkande el och värmepump om det inte sker någon vinst i peltierelementet. Så för mig steg 1 förbättra isolering/täthet, steg 2 föra in kalluft till fläkten (suga från kölsvinet, datafläkt och böjbar fläktslang) steg3 överväga att sätta in kompressor.
Præcis!
Jeg havde Supercool til at begynde med
Selv med godt isoleret boks, så var kølingen utilstrækkelig, og den blæser (ursäkta, fläkt) som sad inden i boksen havde meget kort levetid. Det var en DC-motor med kommutator og den kan ikke holde til klimaet inde i en køleboks med kondens det meste af tiden.
Så efter nogle år med flere udskiftninger af denne blæsermotor - så ud over skibssiden.
Og ind med et rigtigt kølesystem med kompressor, den små Danfoss-kompressor bruger kun 2,5A når den kører, og det gør den kun 20 - 30% af tiden, så elforbruget er kun mellem 0,5 og 1 A i gennemsnit.
Så nu er der både kolde øl, kølig hvidvin og isterninger til min Whisky og til Gin&Tonic på eftermiddagen.
Gør det!
Jeg havde Supercool til at begynde med
Selv med godt isoleret boks, så var kølingen utilstrækkelig, og den blæser (ursäkta, fläkt) som sad inden i boksen havde meget kort levetid. Det var en DC-motor med kommutator og den kan ikke holde til klimaet inde i en køleboks med kondens det meste af tiden.
Så efter nogle år med flere udskiftninger af denne blæsermotor - så ud over skibssiden.
Og ind med et rigtigt kølesystem med kompressor, den små Danfoss-kompressor bruger kun 2,5A når den kører, og det gør den kun 20 - 30% af tiden, så elforbruget er kun mellem 0,5 og 1 A i gennemsnit.
Så nu er der både kolde øl, kølig hvidvin og isterninger til min Whisky og til Gin&Tonic på eftermiddagen.
Gør det!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark