bra båt runt 34 fot?
bra båt runt 34 fot?
Hej alla.
Går i båtköpar tankar,funderar på båt runt 34 fot av nyare snitt.
Ngr favoriter är dufour 34 perform. eller dehler 34(2002-2006)ev hanse 341
Ngn som har erf av ngn av dom eller ngn annan båt i samma klass?
Går i båtköpar tankar,funderar på båt runt 34 fot av nyare snitt.
Ngr favoriter är dufour 34 perform. eller dehler 34(2002-2006)ev hanse 341
Ngn som har erf av ngn av dom eller ngn annan båt i samma klass?
Senast redigerad av 1 hanse, redigerad totalt 0 gånger.
Allvarligt talat, har inte X-yachts gått väl långt i rationalisering och minimalisering. Fortfarande-Fantastiska SEGELbåtar. Roder, köl, infästningar, balans, beslagsplacering/dimensionering allt detta är världsklass, men resten. Kollade på X-34:an på mässan i GBG i våras. En rejäl besvikelse. Oerhört enkel inredning. Passningar och utförande upplevde jag inte som välgjorda, i synnerhet inte med tanke på det väl tilltagna priset (exempel: dörren till akterruffen kunde fästas i öppet läge med en hake som sätts fast i den lövtunna innerlinern. Minsta sjö och du tar tag i dörren så garanterar jag att du har dörr, fäste och en bit av innerlinern i handen.)hanse skrev:En underbarbåt,håller med,men vill ha lite mer komfort,isf x34,men finns inga beg,tyvärrCalle C skrev:Håller på Fredrik...
X-35:an har sitt berättigande tack vare sina fantastiska prestanda, men X-34 upplever jag som en mittimellanbåt utan egentlig målgrupp. Vill man kappsegla tar man väl X-35:an, vill man ha komfort finns det betydligt bättre alternativ!
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Är det inte vikten de försöker hålla nere på med den enkla inredningen? Lätta båtar seglar fort, vilket väl är huvudsyftet med x-yacht båtar.
HR, Najad, Linjett, mfl struntar väl i princip i vikten, men då går det litet långsammare å andra sidan, fast med betydligt bättre komfort förstås. Är väl en fråga om vad man prioriterar antar jag, komfort eller fart.
HR, Najad, Linjett, mfl struntar väl i princip i vikten, men då går det litet långsammare å andra sidan, fast med betydligt bättre komfort förstås. Är väl en fråga om vad man prioriterar antar jag, komfort eller fart.
Gillar att segla!
Visst, lätta båtar seglar fortare än tunga allt annat lika. Men för den som inte kappseglar går det att skaffa att fartövertag bara genom att skaffa längre vattenlinje. Sedan behöver inte en båt bli tung bara för att den har hög komfort, om den är klokt byggd. För mig är det en gåta att tunga orustbyggen fortfarande säljer så bra med den nersida det finns med stor tyngd, i synnerhet när båtarna blir över 36-38 fot. Hanteringsmässigt är det en himmelsvid skillnad mellan t.ex 40 fot najad om 12,4 ton och 42 fot Faurby på 7 ton (vilken skulle du vilja ta törn med då en manöver inte blev 100%?). Utan att ha fått tillfälle att pröva än påstår jag att vi har ett rejält prestandamässigt försprång. Komfortmässigt då? En smaksak naturligtvis, men jag påstår att Faurbyn är likvärdig när det gäller t.ex utförandekvalitet på träarbeten, tekniska installationer etc.FredrikW skrev:Är det inte vikten de försöker hålla nere på med den enkla inredningen? Lätta båtar seglar fort, vilket väl är huvudsyftet med x-yacht båtar.
HR, Najad, Linjett, mfl struntar väl i princip i vikten, men då går det litet långsammare å andra sidan, fast med betydligt bättre komfort förstås. Är väl en fråga om vad man prioriterar antar jag, komfort eller fart.
Håller f.ö. med om att Delphia 33:an såg intressant ut på mässan!
//Niklas S
Faurby424 Alinde
För övrigt så kan jag säga att orsaken till jag överhuvudtaget tog tag i dem var att de var fastskruvade i samma tunna teaklist som gardinskenan och att lösningen såg ytterst svag ut. Åtminstone jag vill inte få grabbräcken i handen då jag desperat försöker hålla i mig under en hård kryss t.ex., skulle inte alls säga att det är ovanligt att man har en stor del av sin vikt på dessa.