Förslag på hur förenkla användandet av Sailguide forum

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
FredrikW
Diamantmedlem

Förslag på hur förenkla användandet av Sailguide forum

Inlägg av FredrikW » mån 19 maj 2008, 18:38

Ett förslag att förenkla användandet av detta mycket intressanta båtforum är att dela in det i underrubriker. Som det nu är blandas geopolitiska frågor med frågor om hur man bäst skruvar fast en gasslang i spisen.

Förslag på rubriker:
-Allmänt om segelbåten
-Rigg & trim
-Motor/drev
-Upplevelser/utflyktsmål
-Kappsegling
-Politisk debatt

Vad tror ni om detta?

Mvh /Fredrik
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 19 maj 2008, 19:11

Nej, nej, nej!
Titta på alla forum som har en massa avdelningar! En enda röra, usch!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 19 maj 2008, 19:17

Jag förstår att tanken uppkommer, dessa dagar då normalt forumliv nästan dränks av nystartade trådar i ett och samma ämne.

Men jag håller ändå med Ljusne, en poäng är att se alla nya trådar i en och samma lista. Annars missar man trådar om sådant som man normalt inte skulle söka efter. Det startas ju normalt inte mer än kanske 5 nya per dag, så det är inte för mycket att hålla reda på. Erfarenheten är att vissa avdelningar blir ganska döda i forum där man försökt dela upp.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 19 maj 2008, 19:26

Som gammal van forumräv, i många sammanhang tror jag det räcker långt med litet ämnesdisciplin och bra rubriker på trådarna. Rubriker och avdelningar kommer inte att fungera - vi har för liten volym, om inte annat. Sedan blir det ofta litet sidoskott och inympningar på trådarna, men sällan störande.

Det är förstås inte alldeles bra att starta ett helt gäng trådar på samma (kanske perifera) tema ungefär samtidigt, t ex behöver inte varje artikel och vinkel om strandskydd en egen tråd. Men den som är utan synd får väl kasta den första stenen i så fall.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 19 maj 2008, 19:35

Jag skulle kunna tänka mig en uppdelning i olika ämnesområden enligt Fredriks förslag ovan men att det kombinerades med en möjlighet att bocka för vilka ämnen man är intresserad av. Bockade man för samtliga, skulle man se alla ämnen samtidigt, dvs det skulle se ut precis som idag,. Bockade man av ett ämne, t.ex 'politik, skulle det se ut precis som förr....

Ett personligt filter alltså...

:o
/T

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 19 maj 2008, 19:39

Det finns ju anledningar till att vissa skriver här och på marinan, en anledning är att man slipper alla olika rum måste besökas. Dessutom finns det ju dessutom ett gäng forum med hur mycket avdelningar som helst. Här är bara några:
http://www.maringarderoben.se/forum/index.php

http://www.maringuiden.se/forum/;forum=1

http://www.maringuiden.se/forum/;forum=4

http://www.fendern.se/segla/

När några okända experter ville ändra marinan till nåt skit med en massa avdelningar blev protesterna massiva. (Jag skrek värst) Inte många skriver på det nya forat där. Hu!:

http://www.marinan.com/BAT_FORUM_DXNI-359563_.aspx
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 19 maj 2008, 19:41

För min del skulle jag uppskatta en uppdelning på
"Intressant" resp. "Bohuslän"

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 19 maj 2008, 19:43

bosseh skrev:För min del skulle jag uppskatta en uppdelning på
Det skulle antagligen räcka.

/T

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 19 maj 2008, 19:44

Tack för tipsen Guitar! Logout :wink:
Gillar att segla!

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 19 maj 2008, 20:00

T skrev:Jag skulle kunna tänka mig en uppdelning i olika ämnesområden enligt Fredriks förslag ovan men att det kombinerades med en möjlighet att bocka för vilka ämnen man är intresserad av. Bockade man för samtliga, skulle man se alla ämnen samtidigt, dvs det skulle se ut precis som idag,. Bockade man av ett ämne, t.ex 'politik, skulle det se ut precis som förr....

Ett personligt filter alltså...

/T
Som på Usenet alltså.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 19 maj 2008, 20:02

T skrev:
bosseh skrev:För min del skulle jag uppskatta en uppdelning på
Det skulle antagligen räcka.

/T
Det måste även finnas avdelningar för:
Strandskydd,

Tack Brendan,
Brendan är dum, (vresig?)
Gunnar S är också dum,
Storjungfrun är bäst,
Gunnar S är bäst,
Det var bättre förr med Ljusne
och
Behåll Sailguide som det är, men förbjud smajlisarna :D

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 20 maj 2008, 07:43

Jag tycker det här fungerar alldeles utmärkst för min del.
Det är ju en av dom stora fördelarna här att man kan se allt på en enda sida.
Går ju dessutom ganska fort att sålla bort sådant som är mindre intressant bara genom att läsa rubriken. Jo, ibland får man kanske läsa första inlägget med iof...
Enkelt är bra..:)

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » tis 20 maj 2008, 08:16

Behåll som det är. Det är väl just det som kanske är det bästa med ett forum – att man ibland uppmärksammar en tråd som man annars kanske inte brytt sig om och att man inser att man fått ny insikt och kunskap.

TOR_A
Guldmedlem

Inlägg av TOR_A » tis 20 maj 2008, 11:27

Hej

PartaBas har ett väldigt bra system med en startsida där nytillkomna inlägg ligger samlade oavsett avdelning.

http://www.pratabas.se/portal.php

Om man är en sällan besökare så är en kategorisering mycket värdefull då man kan botanisera i ett avgränsat område som man är intresserad av för stunden.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 20 maj 2008, 19:19

Behåll som det är, så länge det går att söka så är det inga problem.

Skriv svar