Anders S skrev: Försåtligheten ligger i den implicerade kopplingen mellan naturintresse, strandskydd och politisk tillhörighet, dvs att om man tycker det är obetänksamt eller rent av fel att bygga i Tyresö så ger man sitt stöd till s-vpk-m.
Tycker jag är onödigt, olämpligt och ett försök till att förenkla miljödebatten, som (tycker jag) borde placeras ovan partipolitik.
Kopplingen mellan en fråga och partitillhörighet?
Den är ju självklar, i vissa frågor tydligare än andra.
M har hittills inte gjort sig kända för sitt starka miljöengagemang. Den som påstår något annat är beklämmande okunnig.
Att kommuner med M-styre är mer benägna att tillåta byggnation på skärgårdsöar eller vikar än andra majoriteter är också visat. Detta är ju inte ett dugg märkligt - eftersom M oftast företräder de människor som har råd att bygga på detta viset.
Och symtomatiskt nog så är handlar den ifrågasatta exploateringen i Tyresö av exklusiva hus på pålar över stranden som sannolikt inte kommer att köpas av ensamstående sjuksköterskor eller inflyttade invandrarfamiljer från Tensta.
Detta är inte ett dugg konstigt och dessutom fullkomligt normalt i en demokrati.
Det skulle vara intressant att veta hur en miljödebatt skall kunna föras ovanför partipolitik. I alla fall om debatten skall leda till något konkret och inte enbart vara hypotetisk.
För är det inte politiska beslut som till syvende och sist avgör om den sista torsken skall fiskas, om hus skall byggas i känsliga områden, vattenleder spärras av eller om man skall tillåta kadmiumfärger i leksaker?
Och slutligen - även om man nu så djupt ogillar politiska inslag i debatterna som du och Snedseglarn tycks göra så är jag inte så säker på att just er uppfattning skall vara den som avgör vad som är tillåtet eller inte.
Det står iheller inget i reglerna om detta, till skillnad från exempelvis försäljning.