Sänk köl

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hanse
Trogen medlem

Sänk köl

Inlägg av hanse » mån 12 maj 2008, 15:19

Hej
Har intr mig för sänkköl konceptet,tycker det verkar toppen att komma in i naturhamnar som normalt inte tillåter det.
Tittat på sto 34-38fot,och med sådanan båtar är ett djup i vanliga fall inte ovanligt med 2m,men med sänkköl hamnar man på ca 1,3-1,5.

Ngn som har erf av detta?
Mvh Peter

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Sänk köl

Inlägg av Eilean » mån 12 maj 2008, 15:43

hanse skrev:Hej
Har intr mig för sänkköl konceptet,tycker det verkar toppen att komma in i naturhamnar som normalt inte tillåter det.
Tittat på sto 34-38fot,och med sådanan båtar är ett djup i vanliga fall inte ovanligt med 2m,men med sänkköl hamnar man på ca 1,3-1,5.

Ngn som har erf av detta?
Mvh Peter
Har ingen erfarenhet - än. Men kikar också på konceptet men vill även ha en båt som också kan stå på botten vid ebb.
Och har fastnat för engelska Southerly som sticker runt 0,6-0,7 m med kölen uppe.
Till skillnad från de flesta (alla?) andra sänkkölsbåtar är de riktigt styva också med en AVS på 135 grader eller mer och STIX uppåt 50.
Den här har jag nog fastnat för och den blir troligen min nästa båt: http://www.yachtsnet.co.uk/archives/sou ... ly-115.htm
men dagens program fins här:
http://www.northshore.co.uk/Default.htm

Sedan finns ju Alubat/Ovni m.fl.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 12 maj 2008, 20:10

Delphia 33 går att få med sänkköl.

/j

hanse
Trogen medlem

Inlägg av hanse » mån 12 maj 2008, 20:14

jason skrev:Delphia 33 går att få med sänkköl.

/j
Hur ligger den i pris jämfört med en "vanlig"?

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 12 maj 2008, 20:44

hanse skrev:

/j
Vet inte. Vad jag förstår ingår den inte i det "normala" skandinaviska sortimentet. Det var en landplatsgranne som berättade att han var spekulant på en sådan, och att det gick att fixa. Kontakta Delphia Yachts.

/j

hanse
Trogen medlem

Inlägg av hanse » mån 12 maj 2008, 21:11

jason skrev:
hanse skrev:

/j
Vet inte. Vad jag förstår ingår den inte i det "normala" skandinaviska sortimentet. Det var en landplatsgranne som berättade att han var spekulant på en sådan, och att det gick att fixa. Kontakta Delphia Yachts.

/j
Mkt märkligt att den inte marknadsförs i sverige(även Hansen) den är ju som gjord för våran skärgård,med sitt varierande djup,i mitt tycke idealiskt

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 12 maj 2008, 21:55

En undran - dessa båtar har ju en fällkölsdel som viks in i en grundare, fast köl.
Vad händer med denna konstruktion om man går på grund med den fasta delen? Vilket man sannolikt kommer att göra förr eller senare när man letar sig in på tunt vatten.
Jag föreställer mig att den fasta kölen är rätt ömtålig med sin slits.

hanse
Trogen medlem

Inlägg av hanse » mån 12 maj 2008, 22:14

Eilean skrev:En undran - dessa båtar har ju en fällkölsdel som viks in i en grundare, fast köl.
Vad händer med denna konstruktion om man går på grund med den fasta delen? Vilket man sannolikt kommer att göra förr eller senare när man letar sig in på tunt vatten.
En mkt bra fråg,vet ej,men går man på grund på den fasta delen borde det vara som på en "vanlig" båt,eller?
Iof när man letar smultronställen i grunda vikar kör man väldigt långsamt ,och utgår från att båten ska klara dett,(kanske naivt?) ,men borde vara så.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 maj 2008, 06:38

Eilean skrev:En undran - dessa båtar har ju en fällkölsdel som viks in i en grundare, fast köl.
Eller inte? Den lär ju vara dimensionerad för att bära fälldelen utan problem, och det är ju inte direkt "dyrt" att bygga den delen av båten stark (=tung).
Jag undrar snarare hur de löst frågan med formen och hur kölen monteras - eller har man en form för den ena och den andra varianten?

Eller är hela paketet påbultat, en stub med en kölfena a la centerbord?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 13 maj 2008, 08:01

Det jag sett av bl.a franska båtar med "stubköl" verkar den vara en integrerad del av skrovet på vissa - alltså med inplastad barlast Och vissa har en påbultad gjutjärnskonstruktion, vilket verkar vara vanligast.
Hur den inplastade varianten tål att gå på grund med ställer jag mig undrande till. Särskilt om det är en variant som inte har dubbla roder och därmed inte är tänkt att stå på botten med vid ebb.
För båtar tänkta att ta botten är ju naturligtvis dimensionerade för en del smällar när det går litet sjögång.

Men även gjutjärnskölarna har sina sidor - på minst två båtar (den ena polska Reja 35) har jag sett att ett par cm av själva fällkölen sicker ut och får alltså ta smällen vid en ev. grundstörning.

Jag skulle nog ta frågan i beaktande i alla fall. Man får inte glömma att utomlands, när man letar "smultronställen" är botten ofta sand eller dy.

En annan aspekt - om båten har dubbla roder är en bogpropeller nog ett måste.

Skriv svar