Det var precis den här sortens svar jag ville ha:) Tackar:)
Kan ju börja med att klargöra att jag aldrig hade tänkt ha bara en fock, så att ni tror det iaf. Tanken va väl en stor kryssfock, en mindre, högre skuren för kasst väder, och en riktigt liten stormfock. Detta är ju kart enklare att administrera om man inte har rulle, eller hur?
Men det var väl Calle som skrev att han varit \"emot\" rullfockar, men sedan blivit helomvänd efter att ha seglat med sådan. jag hålelr med honom, det är jättebekvämt med rulle. Inte heller jag har haft så jättemycket trassel med rullar, framför allt på en Misil 2:a med Plastimo rulle så har det krånglat, svirveln har kärvat, tampen har hoppat av mm, visst att tampen hoppar av beror ju på att den varit för slack, men även på att det tamp inhållar grejen är rätt kass på den rullen, inte trasig, bara dålig. Men de båtar jag har seglart med Furlex har det funkar ypperligt, även om jag tycker att det blir lite tungt att reva i mycket vind, inte att det är jobbigt, men det känns inte bra helt enkelt.
Så viss funderar man ju på rulle, men en annan aspekt, som jag nämt tidigare, är ju faktiskt att den kostar runt 20 000, och det är ju en del pengar. Det är ju trots allt mest en bekvämlighets grej.
Till den självslående focken, det är ju oxå en bekvämlihets grej, men på ett litet annat sätt tycker jag iaf, den gör att det blir mycket enkelt och säkert att slå ensam, eftersom vi har backstag som skall skiftas.
Anledningen att jag trodde att Matsa skulle vara negativ till självslående var nog mest för att han propagerade så hett mot gennaker, delvis för att det skulle vara ett latmanssegel, så då antog jag jag (felaktikt) att han skulle älska att hala runt genuor och fockar:) Just hala genua är väl något som jag finner måttligt nöje i själv.
Men, se så fel man kan ha:)
Jo, en däcksslickande fock klingar illa med hög sjö som bryter över fördäck, speciellt med det låga smala fördäcket. Det är sant.
Vi hade ju som sagt då tänkt ha en mindre fock.
Sen är ju frågan om den förlusten av effelt i seglet för att det är en bit högre skuret verkligen spelar någon roll, ja menar, då måste segeltrimmet och styrningen vara perfekt hela tiden för att det skall göra någon större skillnad. Eller hur?
Det är ju som många säger, att det är bra med två uppsättningar skotpunkter, eller två segel på varsin rulle. Men jag tycker inte att det passar riktigt på den här båten, även om det är vettigt. Då skiftar jag hellre mellan olika fockar, och sätter någon av gennakrarna på undanvind, på ett peke så klart, coh upp i masttoppen, då kan man säkerligen låta focken vara kvar uppe oxå, tror ni inte?
När det då gäller mantågen, jo visst skall vi ha mantåg, om inte annat för att vi måste som sagt pga kappseglingar, men jag köper era argument med att de kanske går sönder, emn att man stannar ombord ändå, men det kommer såklart även vara seldiciplin i hårdare väder.
Sådana stöttor som Overseas 40 har är helt klart min favorit när det gäller stöttor, och det är troligtvis den variant det blir på våran, skönt att inte bli spetsad, och jag tycker det är snyggare.
När det gäller att ramla över ett mantåg, så vill jag bara säga att en av de läskigaste upplevelser jag har haft under mitt seglings liv(näst efter att sitta i masten när vi kolliderar med en annan skuta i hög sjö och vi tappar vår storbom) är när jag nästan ramla över Atenes 1,2 meter höga reling i fören. Det var så här: vi gick rätt mot mycket hög, krabb sjö utanför Anholt, när Atene reser sig ur vågdalarna, så ligger hon rätt rakt, för att halvvägs uppe lägga över hårt åt lä, just denna gången så var det ca 2 dm vatten på fördäck, och hon la över väldigt hårt, jag stod av någon anledning ungefär midskepps framme vid fockmasten, hade vart i peket, och glider helt enkelt på stövelsulorna tvärs däck(ca 3m) och slår i lä reling, och viker mig nästan dubbel över den, hade den varit lägre hade jag kanske inte varit i livet längre.
Så jag tror inte att det är så svårt att ramla över ett 0,5m högt mantåg när det verkligen rör sig.
Men lite nytta gör de allt.
Avve frågade om mitt projekt och färdplan i stort. kan skriva lite kort att det är en Wasa 55:a, bygger tillsammans med en kompis, vi har väl ca 2-3 år kvar på bygget, sen skall båten provseglas och pengar sparas, och sedan väntar en jorden runt segling, ungefär samma väg som Volvo Ocaen Race, fast betydligt fler stopp, och deltagande i ARC över till Västindien först. Vill ni läsa mer om det så kan ni ju kika på Marinan.com och deras seglarforum, sök på Robin eller Wasa 55, där har jag skrivit een del. Hinner inte skriva mer nu:)
För nu skall ja dra mig hemåt för dagen:) Sista två veckorna nu på båtbyggar utbildningen så vi gör inte så mycket:) trist att det inte är ett sommarlov som väntar nu bara.