Ack första segling! Fråga: gasolspis eller Origo?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lars J
Platinamedlem

Kärnkraft vs kolkraft?

Inlägg av Lars J » ons 07 maj 2008, 15:34

Är kanske gasol som kärnkraft och fotogen/sprit som kolkraft?
- Kärnkraft är ofarligt så länge det sköts rätt, men går det fel kan det gå riktigt illa.
- Kolkraft är farligt hela tiden, fast bara lite.

Allvarigt talat: OP har en felaktig gasolinstallation. Alternativen står mellan att rätta till den, vilket kan bli svårt, och att byta till något annat.
/Lars J

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 07 maj 2008, 17:33

Alla spisar är farliga, sen kan orsaken vara oförsiktigt handhavande eller dålig installation.
Skulle man räkna i "antal stekta köttbullar i förhållande till antal skadade" så framstår nog gasol som det mindre farliga.
Meta-tabletter brukar annars anses väldigt ofarligt. :D

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » tor 08 maj 2008, 08:41

bosseh skrev:Alla spisar är farliga, sen kan orsaken vara oförsiktigt handhavande eller dålig installation.
Skulle man räkna i "antal stekta köttbullar i förhållande till antal skadade" så framstår nog gasol som det mindre farliga.
Meta-tabletter istället för köttbullar? Det låter praktiskt. Är de goda?
/Lars J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 maj 2008, 08:43

Lars J skrev:
bosseh skrev:Alla spisar är farliga, sen kan orsaken vara oförsiktigt handhavande eller dålig installation.
Meta-tabletter istället för köttbullar? Det låter praktiskt. Är de goda?
/Lars J
Javisst! Och hur var det nu med relationen stekta vs skadade köttbullar när man har gasolkök? :P
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 08 maj 2008, 09:19

Anders S skrev:
Nautihamstern skrev:Fast gasolinstallation betackar jag mej för. Jag vill ingenting ha i båten som jag inte själv får serva eller bygga/bygga om.
Då är det tydligen så att man måste vara behörig att arbeta med gasol i Finland?
Jepp, åtminstone för att installera fasta system. Och sedan ska de kontrolleras osv...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 08 maj 2008, 11:43

Lars J skrev: Meta-tabletter istället för köttbullar? Det låter praktiskt. Är de goda?
Ja, men bara i kombination med modellångmaskin :D

friseglarn
Diamantmedlem

Allt som brinner är farligt men spritkök är minst farligt

Inlägg av friseglarn » tor 08 maj 2008, 12:28

Jag är rädd för gasol eftersom det kan bli en rejäl explosion om gasen blandar sig med luften.

Föredrar origo spritkök. Säkrare (fast inte helt idiotsäkert som ni kommer få se nedan) och tillräckligt bra. Ingen båt har exploderat av spritkök. Åtskilliga båtar exploderar av gas varje år, tycker mig ha sett rubriker om det vartenda år... Det är för mig en oacceptabel risk av det enkla skälet att människor riskerar att dö om det exploderar och att risken är helt "onödig". Gas tycker jag inte har något med slutna utrymmen att göra (en båt är just ett slutet utrymme) och passar bäst vid camping, grillning m m..

Om det blir problem med spritkök är det för att man spiller eller på annat sätt är klantig och faran uppstår i regel samtidigt med att man är klantig... på det sättet så är riskerna överblickbara och ganska hanterbara... en gasledning kan börja läcka på grund av vad någon annan gjort, på grund av att man inte bytt ut gammal installation, på grund av att man stuvat dåligt och något slår emot eller skaver sönder vid kraftig sjögång, på grund av mindre klok ledningsdragning där ledningen långsamt skavs sönder... sedan är det färdigt att explodera långt senare när man minst anar det. Det finns en mängd risker som man inte riktigt har direkt kontroll över...

Man kan skada sig med spritkök också... om man gör nåt riktigt dumt. Det har jag gjort. En kall höstnatt tände jag köket för att håll den väl tillstängda båten varm... av i efterhand oklar anledning kom jag fram till att det vore bästa att ha köket på sparlåga (dumt, då riskerar lågan gå ut)... sedan när jag sov inträffade något som jag inte trodde var möjligt eller förutsett.. elden gick ut men det PYRDE (eller annan ofullständig förbränningsprocess) fortfarande... jag vaknade hostande, fattade ingenting var yr, och öppnade alla luckor... den ögonstickande tjocka luften i kabinen vädrades snabbt ut... jag förstod att jag av misstag skapat en anordning för att ta ihjäl mig själv genom kolmonoxidförgiftning... Så... få aldrig iden att låta spritköket (origo 3000) stå på med minsta tänkbara låga under natten samtidigt som allt är tillstängt... det är farligt.. Jag hade kunnat vara en idiot och nästan döda mig själv med gasol också... så denna risk är väl samma för båda bränslena

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 maj 2008, 12:58

bosseh skrev:
Lars J skrev: Meta-tabletter istället för köttbullar? Det låter praktiskt. Är de goda?
Ja, men bara i kombination med modellångmaskin :D
Usch, så stimmigt det blev i tråden... :P
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 maj 2008, 14:39

Steamigt menade du väl...

För att fylla sprit i sprit köket har jag en gammal sportdryckflaska med liten slangpip på. Man spiller inte så mycket och man har bra mycket större kontroll på just det spritflödet ialla fall..:)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 08 maj 2008, 15:02

Hur många gasololyckor sker det egentligen i båtar?
Jag kollade detta för länge sen och då var det ytterst få olyckor. De flesta gasolyckorna då var i husvagnar.
Även om det är andra förutsättningar så används mycket gas i hushållen, bara i Stockholm lär det finnas 85000 gasspisar.
Hur mycket är egentligen elaka myter?

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » tor 08 maj 2008, 19:34

Propan?
I ett trångt utrymme utan överblick?
Jag håller med friseglarn, en en gång. Har haft gasol, men min far hade en otrevlig incident med läck i anläggningen. Brandkåren kom och spärrade av halva hamnen...

Byte iofs tidigare mot en origo, helsäker, och man sover gott.

Smaken är olika och välj själv det du anser dig vilja ha, men som sagt, propan?

Runaway

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 maj 2008, 06:41

Det kan måhända uppfattas kränkande(*), men gasol är bara säkert och tillförlitligt om man
a) har installerat det korrekt och
b) ser till att installationen är uppdaterad och
c) vidtar en enkla försiktighetsmått vid användandet.
Den som inte kan, vill, eller orkar detta bör naturligtvis välja ett annat bränsle. Den som saknar insikter i problematiken (det är inte samma sak som att vara ängslig eller känna obehag) får det så mycket svårare att värdera riskerna.

På min båt (vi har Gasol, en blandninga av propan och butan) används en tryckmätare för att kontrollera ledningarna även under säsongen (man kan kolla utan, men en tryckmätare gör det enklare), gasen stängs av då vi lämnar båten, förvaringsutrymmet är dränerat till utsidan, inget annat än gasflaskor finns i utrymmet. Alla anslutna enheter har tändsäkring, och dessa kollas regelbundet. Skarvar sprayas årligen, kopparrören är skyddade och klamrade. Det här är inte svårt, men det kräver arbete. För den som inte använder sitt pentry ganska mycket kan ma verkligen fundera på utbytet mellan bekvämlighet vid användandet (det är oslagbart med Gasol ) och kostnader för installation och underhåll (det är oslagbart för ett spritkök).

Båda typerna av kök har garanterat potential att sätta futt på båten, och (som några varit inne på) det handlar om att jämföra en allvarlig konsekvens med liten sannolikhet med en mindre allvarlig konsekvens med större sannolikhet. En riskvärdering på ett statistiskt underlag kommer kanske inte ens att kunna påvisa en skillnad.

(*) Gammalmodigt ord, nyanvänt i betydelsen "du säger till mig en sak jag inte gillar, och för att slippa höra på det säger jag k-ordet, så att du misstänkliggörs, inte jag"...
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 maj 2008, 06:42

SWE54 skrev:Steamigt menade du väl...

För att fylla sprit i sprit köket har jag en gammal sportdryckflaska med liten slangpip på. Man spiller inte så mycket och man har bra mycket större kontroll på just det spritflödet ialla fall..:)
Aha, du menar det är bättre med båtfylleri än att vara i gasen... :P
Anders S

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » fre 09 maj 2008, 07:59

Anders S skrev:Det kan måhända uppfattas kränkande(*), men gasol är bara säkert och tillförlitligt om man ...
Säg som det är Anders, kalla oss gärna idioter, det är vi alla. En del bara ibland, en del mera permanent ;)

Det stämmer ju att kunskap om riskerna och hur man motverkar dem sänker riskerna.
Det är ju lite risken med besiktning som man tydligen har i Finland; man tycker inte man behöver lära sig, man kan ju peka på klisterlappen.
Om jag fattade OP rätt fick han sin klisterlapp trots att gasolflaskan dränerade ner i båten. Sådan besikning snarare sänker än höjer säkerheten.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 09 maj 2008, 08:12

Det är kanske dags att lägga lock på den här kastrullen?
Det mesta rörande gasol kontra sprit ur både användar- och säkerhetssynpunkt har ju sagts, frågeställaren är nog kapabel att vid det här laget göra ett klokt val.

Och vi slipper en till tråd som likt allt för många på sista tiden spårar ur och övergår till rituell slugging.

Bara en stilla önskan såhär inför en solig och varm vårhelg!

Skriv svar