Skev köl på Vivacity 20

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle D
Silvermedlem

Skev köl på Vivacity 20

Inlägg av Calle D » tis 24 maj 2005, 22:54

Hej.
Har en Vivacity 20 från slutet av 60-talet. Upptäckte vid montering av nya roderbeslag att fenkölen är skev i sidled. Den slår c:a 10 cm åter babord på båten som har måtten L: 610, B: 213, D: 99 (profilbild m.m. finns under Båtfakta). Skevheten bestod när båten lyftes.

Vad säger erfarenheten om:
- Var detta ett vanligt fabrikationsfel på engelska båtar från 60-talet eller är det mer troligt att det uppkommit pga av någon olämplig hantering?
- Är det olämpligt att ha båten stående på kölen med bara sidstöd under vintern (den hade stått så ett antal år när vi köpte den)?
- När detta händer, brukar det bli en statisk deformation eller har jag problem att invänta?
- Hur påverkas segelegenskaperna?

Tilläggas kan att:
- Båten seglar bäst för babordshalsar vilket jag alltid bortförklarat med att själv vara mindre bra seglare.
- Generellt relativt mycket vibrationer i rodret vilket jag förklarat med skevt roderblad och utslitna roderfästen (bägge vilka som åtgärdats under vinten men inte provats än).

Kanske bägge problemen delvis kan förklaras med den skeva kölen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 maj 2005, 05:45

Det är inte alldeles ovanligt med skeva kölar (eller, mer generellt, skrov som inte är helt lika mellan höger och vänster) redan ur formen. Glasfiber krymper och rör sig en hel del redan i formen, speciellt vid ojämn uppläggning och härdning och det kan göra att en \"perfekt\" form inte alltid släpper ifrån sig ett \"perfekt\" skrov. Detta är normalt inget större problem, även om en kölfena som står 10 cm fel kan vara litet i mesta laget. Men med kännedom om engelsk kvalitetskontroll och förhållandena som gällde även på seriösa varv på 60-talet är det inget uppseendeväckande.

Jag hade inte bekymrat mig om båten verkar sund för övrigt. På plussidan (och som en del av problemet) står att man lade i mycket mer laminat än nödvändigt och att den hantverksmässiga tillverkningen kan ha accentuerat problemet. T ex kan det vara svårt att veta om kölen verkligen är sned eller om en slarvigt uppmätt montering av däck och ruff har byggt in snedheten där.

Vibrationer från rodret får man som brev på posten med glappa roderlagringar. Om du sedan slipar rodrets yta minutiöst och ser till att bakkanten inte (faktiskt) är \"rakknivsvass\" kommer det säkert att bli bra igen.
Anders S

Jens K

Viv20 rodervibrationer

Inlägg av Jens K » ons 25 maj 2005, 09:06

Vibrerar ditt roder i alla farter eller bara i vissa? Det är vanligt med vibrationer i rodret i vissa farter i alla fall när det gäller den tvåkölade versionen av Vivacity och Alacrity. Det är inget att bry sig om och har inte med roderinfästningar eller utmattning att göra, det beskrivs redan i Båtnytts test av Alacrityn när båten var ny.

Jag kan inget säga om fenkölen på Vivacityn, men eftersom båten från början är konstruerad som en tvåkölad båt är det mycket möjligt att kölinfästningen på fenkölsversionen inte sitter helt rakt redan från början. Fast det är spekulation. Jag antar att du har helt inplastad köl? Om du inte har sprickor i överkanten på kölen skulle jag inte oroa mig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 maj 2005, 09:27

Rodervibrationer beror ofta på ett fenomen som innebär att vattenflödet släpper rytmiskt från rodret. Ibland beror det på att man har en för vass bakkant och då kan man bryta denna växelverkan genom att trubba av bakkanten en aning så det uppstår en liten turbulens som bryter av flödet. Det är samma princip bakom detta som groparna på en golfboll - man får en stabilare gång på bekostnad av en aning ökat motstånd. Detta träffar man på i många båtar - ibland som en ettrig vibration, ibland som en knappt märkbar böljande rörelse.

Roder och kölar brukar man anse som separata delar från skrovet, och det är bland annat därför som kappseglingsnissar brukar finslipa dessa delar så noga. Även om det laminära flödet har släppt även på den mest välputsade båt efter ca en tredjedel av skrovet så får det en ny chans på köl respektive roder. För listigt lata gäller det därför att finputsa särskilt längst fram på skrovet, kölen och rodret. Längre akteröver räcker att det är jämnt och slätt.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle D
Silvermedlem

Inlägg av Calle D » ons 25 maj 2005, 10:15

Hej.
Vibrationerna finns vid låga till måttliga vindstyrkor/farter och dom beror garanterat inte på en vass bakkant. Upptäckte i höstas att roderbladet var skevt och bakkanten var som sagt minst sagt icke-strömlinjeformad. Tror dessutom att skevheten gett upphov till att rodret att la sig åt styrbord och blev liggande där när man släppte det (=> man skulkle troligtvis seglat i cirklar om man låtit det vara).

Ja kölen är inplastad med \"god\" radie mot botten och jag har inte hitta några sprickor vare sig invändigt eller utvändigt.

//Calle D

Jens K

Inlägg av Jens K » ons 25 maj 2005, 12:04

Kanske för trivialt, men: upptäckte du att rodret är skevt i höstas efter upptagningen eller i vår före sjösättningen?

Anledningen till att jag frågar är att mitt roder böjde sig under vintern, beroende på att det låg mot ena sidan och solen sken på det bara från den andra sidan, som torkade, medan den andra förblev fuktig. Efter ett par dagar med rodret åt andra hållet återställdes detta och nu är det helt rakt igen.

För visst har Vivacityn också träroder?

eriksbo1
Diamantmedlem

Skev köl

Inlägg av eriksbo1 » ons 25 maj 2005, 13:01

Ligger båten snett i sjön? Jag hade en gång en av maxibåtarna som hade
skev köl. Den var felgjuten och bågig, så att bulben var ca 5 cm off center. Jag lade märke till det först när båten låg vid en gästhamn och masten
pekade i en lite annan riktning än alla andra båtars master. Mig sades då
att kölarna i billgare båtar gjuts i horisontalläget och då
kan gjutmassan sätta sig med skevhet i kölens längd- eller djupriktning som
följd. \"Finare\" kölar gjuts vertikalt har jag fått höra. Vet inte om detta stämmer.

Användarvisningsbild
Calle D
Silvermedlem

Inlägg av Calle D » ons 25 maj 2005, 14:26

1. Jodå, även Vivacity'n har träroder. Skevheten upptäcktes i höstas när jag tog upp den och påbörjade bytet av beslag. man kan dock se att delarna av det isärtagna rodret ex. sidostyckena har slagit sig. håller just nu på att sätta ihop rodret igen (det har varit isärsågat för att kunna limma ihop det någorlunda rakt och nu väntar spackling med WaterTite till en förhoppningsvis bättre form).

2. Nej jag har aldrig tänkt på att båten ligger snett men så har jag ju aldrig tittat efter detta heller och den ligger ganska utsatt ut mot fjärden så det guppar och rullar oftast mer eller mindre vilket ju inte gör det lättare att bara råka upptäcka.

Men som vanligt när man felsöker så är det massa man skule ha viljat kolla , vilket jag får göra i sommar istället.

Men är det någon som har någon åsikt om påverkan på segelegenskaperan ex. höjdtagning på olika bogar?

//Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 maj 2005, 15:44

Det är klart att en sned köl betyder något, men inte så mycket mer än en aning större avdrift åt den \"sneda\" sidan till. Förmodligen kan du kompensera med att stuva lite smart under segling.

Jag hade inte brytt mig, utan seglat vidare utan större bekymmer. Står båten på land skulle du ju kunna göra en kontrollmätning till. Men om den är sjösatt (då har den utanpåliggande roder, väl?) kan det säkert vänta.

Anekdot: På sena 60-talet seglade jag en Achilles 24 som juniorgast. Den hade också träroder, och det var makabert skevt efter första landsäsongen. När det torkat jämnt blev det rätt rakt, men aldrig riktigt bra. Sedan har jag för mig att de båtarna senare fick ett plastroder.
Anders S

Jens K

Inlägg av Jens K » ons 25 maj 2005, 19:53

Jag håller med om att skillnaden i höjdtagning på olika bogar mest sannolikt är försumbar för vanlig segling. Det finns några amerikanska båttyper som har centerbord \"off center\" för att centerbordstrumman inte ska sitta mitt i ruffen utan istället hamnar under ena kojen. Deras konstruktörer påstår att om man inte är någon sorts expertseglare så märks skillnaden i praktiken inte. Och då borde ju skillnaden egentligen vara ännu större än om du har en köl som sitter några grader snett.

Skriv svar