Generatorrem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
wikpop
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 okt 2007, 19:07

Generatorrem

Inlägg av wikpop » fre 02 maj 2008, 09:46

Dessa motorer ! Enkelt som helt oväntat blir svårt. Här skall jag snabbt byta generatorrem och finner då det inte bara är att lossa generatorfästet och sedan haka av remmen. Om jag inte fattar helt fel så måste antingen svänghjulet lossas (!!), eller startmotorn tas bort (!) eller man får skarva ihop en rem ( limma, nita ? ) på plats !! Penta MD11C. Se bild. Min intruktionsbok säger bara att den gamla remmen monteras av.
Tacksam för svar från er andra. :( :?

http://hem.passagen.se/klyvare/utdela/generatorrem2.jpg
http://hem.passagen.se/klyvare/utdela/generatorrem.jpg

http://hem.passagen.se/klyvare/utdela/generatorrem2.jpg
http://hem.passagen.se/klyvare/utdela/generatorrem.jpg

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 955
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Inlägg av S-B A-son » fre 02 maj 2008, 10:01

Det är riktigt att startmotorn måste lossas. Men, det är inte speciellt svårt. BRYT batterikretsen innan du börjar! Om jag kommer ihåg rätt behöver du 17 mm fasta nycklar. Och det där med att komma ihåg, har för mig att det bör vara nycklar av god kvalitet = tunna, för att få plats. Det är heller inte fel att beväpna sig med 5-56.

Lycka till!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
wikpop
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 okt 2007, 19:07

Inlägg av wikpop » fre 02 maj 2008, 22:29

S-B A-son skrev:Det är riktigt att startmotorn måste lossas. Men, det är inte speciellt svårt. BRYT batterikretsen innan du börjar! Om jag kommer ihåg rätt behöver du 17 mm fasta nycklar. Och det där med att komma ihåg, har för mig att det bör vara nycklar av god kvalitet = tunna, för att få plats. Det är heller inte fel att beväpna sig med 5-56.

Lycka till!

mvh Sven-Barry
Spännande konstruktion. Kanske var det en PRAO som ritade denna del av motorn när den konstruerades. Har sett mången annan typ av motor där man kan byta rem både enkelt och snabbt :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 03 maj 2008, 07:50

Efter du har lossat startmotorn, kan det finnas en möjlighet att placera en extra, oanvänd rem på utsidan, runt svänghjulet? Man får naturligvis säkra den på lämpligt sätt, buntband eller vad man nu kan tänkas använda. Tipset fungerar ju bara om det finns ett säkert sätt att lägga och fästa extraremmen så den inte kan hamna i svänghjulet.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Inlägg av hedgehog » lör 03 maj 2008, 09:46

MD11C kan tydligen se olika ut.
På vår sitter generatorremmen på en extra remskiva bultad utanpå svänghjulet. Ser ut att vara original. Räcker med att lossa generatorn för att byta remmen.
Kanske kan du montera en extra skiva? Har ingen bild men kan ta en i helgen och lägga upp om du vill.

/p

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Inlägg av hedgehog » lör 03 maj 2008, 09:51

hedgehog skrev:MD11C kan tydligen se olika ut.
På vår sitter generatorremmen på en extra remskiva bultad utanpå svänghjulet. Ser ut att vara original. Räcker med att lossa generatorn för att byta remmen.
Kanske kan du montera en extra skiva? Har ingen bild men kan ta en i helgen och lägga upp om du vill.

/p
Men det är klart, då måste du ju även ändra placeringen av generatorn för att det ska funka. Lite större jobb kanske. Men å andra sidan verkar det finnas gott om beg delar till dessa motorer. Kanske värt att överväga iaf?

/p

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 03 maj 2008, 20:01

Jag säger bara två ord: "Gröna Döden"

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 03 maj 2008, 21:48

Med "Gröna Döden", menas det att dessa gamla trofasta Volvo Penta marindieslar ofta ser ganska rostiga ut?
Jag hade tidigare en MD5B, och den såg nästan lika rostig ut som wikpops motor. Men VP's gamla dieslar har tjockt gods och är av väldigt god kvalitet och är enkla och servicebara. Så det lönar sig antagligen ofta att serva dem och ta väl hand om dem så håller de ett antal år till!!

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 04 maj 2008, 19:21

Jag vet inte det jag. Jag har en "ny" MD2030 och det som är rostfritt på en Yanmar är i bonnjärn på en Volvo. Gäller tex avgaskrök.

Yanmar är dessutom billigare.

*suck*

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Inlägg av hedgehog » sön 04 maj 2008, 20:23

hedgehog skrev:MD11C kan tydligen se olika ut.
På vår sitter generatorremmen på en extra remskiva bultad utanpå svänghjulet. Ser ut att vara original. Räcker med att lossa generatorn för att byta remmen.
Kanske kan du montera en extra skiva? Har ingen bild men kan ta en i helgen och lägga upp om du vill.

/p
Tydligen kan man inte bifoga bilder direkt i inlägget? Har iaf en bild på motorn framifrån (mer grön än död...) Kan maila den til dej om du vill.

/p

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Puff » tis 06 maj 2008, 19:31

Apropå bildpublicering så läs tråden "hjärstocksbeslag" från den 15/4. Där lär vår danske vän ut hur det går till.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tis 06 maj 2008, 19:44

consensus skrev:Jag vet inte det jag. Jag har en "ny" MD2030 och det som är rostfritt på en Yanmar är i bonnjärn på en Volvo. Gäller tex avgaskrök.

Yanmar är dessutom billigare.
Jag menar de gamla MD-motorerna i serien MD5,6,7 osv. Dessa känns hur trofasta som helst, och tuffar ofta på bra efter 30 års sjövattenkylning. Däremot är jag inte lika imponerad över prisvärdheten hos VP i dagsläget. Praktiskt Båtägande hade ju en stor motorsammanställning för några nummer sedan och det var slående att VP låg högt i pris, men kanske i dagens läge inte håller kvalitet som motsvarar detta prispåslag.

Men det är bara mina tankar, och för att få den totala bilden så måste man t.ex. också väga in priser på reservdelar (rem, olje-, bränslefiler mm) samt spridningen av serviceställen. I det sistnämda kan man anta att VP fortfarande ligger riktigt bra till. Själv har jag en Nanni, kanonmotor, men det finns t.ex. bara 3 serviceställen i Stockholm vilket kan dra ner totalbetyget. Får köra från Uppsala till Solna för att köpa filter...

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 06 maj 2008, 20:36

Tyvärr är ju de utmärkta motorerna från Shibau... förlåt, Volvo så dyra. Annars är det väl inget fel på dem, i vart fall inte jämfört med andra lättbyggda industrimotorer med sjömanskläder.

Personligen (jag är nöjd med min välskötta Yanmar JH-TE) skulle jag titta på Lombardini om någon skulle stjäla min motor (inte så troligt). Men i mycket är motorvalet en smaksak, och de flesta motorerna är bra. Däremot behöver man ju delar till service i framtiden, och där kommer ju Volvo och Yanmar till sin rätt - de har ju marknadstäckning som få andra.
Anders S

Användarvisningsbild
wikpop
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 okt 2007, 19:07

sprejat motorn

Inlägg av wikpop » fre 09 maj 2008, 13:31

Jo, rosten skall enligt besiktningsmannen, då jag köpte båten, bero på att vaccumventil har sprejat motorn med vatten. Nu har jag bytt till en ventil med pip som jag skall koppla slang till. Rostjobbet får vänta till nästa upptagning !

Tack för Edra goda råd :)

Skriv svar