det blir gamla dynor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Iza
Trogen medlem

det blir gamla dynor

Inlägg av Iza » fre 02 maj 2008, 11:48

Hej igen,

Det är en hel vetenskap det här... Det blir nog inga nya dynor ändå.
Jag köpte Mellerud Mögelborttagning spray och sprayade på fläckarna, både på klädseln och på dynorna. Sen tvättade vi klädseln i tvättmaskin och dynorna med lite Ajax i badkaret... Jag har inte satt på klädseln än (vilket verkar lite jobbigt) men annars så verkar allt bra, luktar gott/ingenting.

Jag är dock fortfarande lite sugen på att skaffa nya dynor, men om jag gör det ska jag nog göra dem själv. Får bli ett vinter projekt kanske. Har fått många bra tips på material. Ska nog köpa kallskum till dynorna, har hört att det är bättre (håller formen och brinner sämre) och sen ska jag nog sy själv, så kan man välja rätt material, polyester tyger är bäst har jag hört, möglar inte, och så det där man kan ha på undersidan ... fiber ngt... se ovan. Det är ju sååå dyrt att få nya dynor uppsydda. Om man åtminstone visste att de var de bästa materialen, men det verkar inte som om det är så alltid, hmm...

Hälsningar
Iza

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 02 maj 2008, 17:42

Kolla dynor på Jysk. Jag köpte en dyna där med tvålagers skum, kallskum plus nåt specialskum överst det är en kopia på de där svindyra madrasserna (glömt namn) som de gör reklam för i TV. Skar isär dem och använde tom det mkt sköna originaltyget. Förra sommarn som ju var regnig och fuktig har inte gett nåt mögel. Kostnaden blev en bråkdel av att köpa annat och man ligger gudomligt på den 14 cm tjocka madrassen.
Man kan ju provligga även skummadrasser på Jysk. Man ligger lika skönt som på en resårmadrass tycker jag, vi köpte ganska vräkiga såna samtidigt till hemmet, ligger lika bra i båtförpiken.

En viktig sak är nog att ha sängkläder med hälften konstfiber och hälften bomull i. Det blir torrt o skönt. Såna skickade jag efter från LaRedout, blev inte så värst billigt, men kanonhärligt att sova i. Köpte även billiga men tjocka täcken i bara konstmaterial från Jysk, de var gula. Ren bomull ska man absolut passa sig för.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar