Hyvla Macrolon?
Hyvla Macrolon?
Jag har satt i en ny kantlist vid nedgången till ruffen som är tjockare än tidigare (då kanten bara var tejpad med eltejp). Detta har fått till följd att skivorna som utgör ruffluckan inte längre glider lätt i sina spår utan man får istället pressa ner dem med möda. Att göra skivorna lite tunnare några cm in från kortsidorna skulle nog kunna avhjälpa problemet. Enligt den tidigare ägaren är luckorna gjorda i Macrolon. Är det någon som vet om man kan ge sig på det materialet med en elhyvel och fräsa bort ca 2 mm av tjockleken 3 cm in på vardera kortsidan ? Skivorna är knappt centimetertjocka.
En väl inställd elhyvel med skarpa blad påminner inte så litet om en fräs. Men hanteringen är helt annorlunda, och ett problem är att sätta luckan stadigt för hyvlingen. Ett tips (fungerar nog om du skall slipa med maskin också) är att klämma luckan mellan två träbitar och hyvla/slipa i både träet och plasten.Oz skrev:Tack för era svar. Hmm, jag har ingen handöverfräs och ni låter inte helt övertygade att det skulle gå med elhyveln. Vad är det som gör er tveksamma?
Men allvarligt, 10-15 minuter med en slipkloss och slippapper löser väl det här?
Anders S
Jag är benägen att hålla med Anders S. Varför skall man krångla till det med maskiner som man kanske inte behärskar, med de konsekvenser det kan medföra, när jobbet kan utföras ganska enkelt för hand.
Jag har ganska mycket maskiner av olika slag och dessutom övertog jag farsans alla verktyg och maskiner han, som gamal snickare, hade, i samband med att han kom in på långvården och min mor sållde villan och köpte en bostadsrättslägenhet. Så nu har jag två och tredubbelt av det mesta.
Ändå gör jag ofta mindre arbeten för hand, till skillnad från min svärson som anväder eldrivna verktyg till allt. Han ringde en dag för att han skulle sätta upp panel i hallen och det blev problem med ett teleutag. Jag tyckte att han kunde ta bort det och tvinna ihop trådarna samt mäta ut centrumet på dosan, så kunde jag fixa resten nästa gång jag kom pån besök. Han blev lite tveksam så jag sa till honom att ta fram en skruvmejsel så kunde jag leda honom steg för steg. Efter nån minut fick jag höra surret av en skruvdragare när han lossade locket.
Varför skall man göra nåt enkelt om det går att komplicera? Men jag är väl för gammaldags!
tommy
Jag har ganska mycket maskiner av olika slag och dessutom övertog jag farsans alla verktyg och maskiner han, som gamal snickare, hade, i samband med att han kom in på långvården och min mor sållde villan och köpte en bostadsrättslägenhet. Så nu har jag två och tredubbelt av det mesta.
Ändå gör jag ofta mindre arbeten för hand, till skillnad från min svärson som anväder eldrivna verktyg till allt. Han ringde en dag för att han skulle sätta upp panel i hallen och det blev problem med ett teleutag. Jag tyckte att han kunde ta bort det och tvinna ihop trådarna samt mäta ut centrumet på dosan, så kunde jag fixa resten nästa gång jag kom pån besök. Han blev lite tveksam så jag sa till honom att ta fram en skruvmejsel så kunde jag leda honom steg för steg. Efter nån minut fick jag höra surret av en skruvdragare när han lossade locket.
Varför skall man göra nåt enkelt om det går att komplicera? Men jag är väl för gammaldags!
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Även jag har en god samling maskiner inkl stora snickerimaskiner. Jag tycker också mycket kan göras för hand. Att dra fram sladdar och cirkelsåg för att kapa en bräda i stället för några tag med fogsvansen känns ovärt.
Men att ta bort 2 mm 3 cm brett och kanske 50-60 cm långt Makrolon med sandpapper är ganska mycket. Det ska ju gärna bli jämnt och snyggt också.
Då blir det nog överfräsen även om ställtiden är fem gånger längre än själva fräsningen!
Men att ta bort 2 mm 3 cm brett och kanske 50-60 cm långt Makrolon med sandpapper är ganska mycket. Det ska ju gärna bli jämnt och snyggt också.
Då blir det nog överfräsen även om ställtiden är fem gånger längre än själva fräsningen!
Nu undrar jag om det handlar om 3 CM (!) makrolon? Eller handlar det om en lucka i mer vanliga dimensioner? Eller handlar det om en lucka med en träram och där den sammanlagda tjockleken är 3 cm? Skivan kan ju inte samtidigt vara 3 cm och "knappt centimetertjock"...
Har man en fräs, så har man, och då tar man den. Å andra sidan, har man ingen fräs kanske man inte vet hur den skall brukas, och då kanske det heller inte blir bra om man köper en fräs. Jula, Clas och Biltema har dugliga verktyg till låg kostnad. Fräsarna som följer med är "sådär".
Har man ingen fräs kan man möjligen ordna det här med elhyveln, men man får räkna med nya blad (eller om man kan, slipa dem).
En tredje möjlighet är att slipa med slipmaskin, bandslip eller slipskiva på vinkelslipen.
Man kan, som sagt, också ägna en stund åt att slipa, med handverktyg och slippapper.
Har man en fräs, så har man, och då tar man den. Å andra sidan, har man ingen fräs kanske man inte vet hur den skall brukas, och då kanske det heller inte blir bra om man köper en fräs. Jula, Clas och Biltema har dugliga verktyg till låg kostnad. Fräsarna som följer med är "sådär".
Har man ingen fräs kan man möjligen ordna det här med elhyveln, men man får räkna med nya blad (eller om man kan, slipa dem).
En tredje möjlighet är att slipa med slipmaskin, bandslip eller slipskiva på vinkelslipen.
Man kan, som sagt, också ägna en stund åt att slipa, med handverktyg och slippapper.
Anders S
Troligen vill man att nedfräsningen ska vara parallel med ytan vilket lär kräva någon form av ställning om det ska ske med med slipmaskin eller hyvel. Att slipa bort så mycket med maskin ger lätt smältskador.fräsa bort ca 2 mm av tjockleken 3 cm in på vardera kortsidan"
Lämna bort till någon med rätt grejer i så fall, nya skivor kostar en del...