Hyvla Macrolon?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Oz
Trogen medlem

Hyvla Macrolon?

Inlägg av Oz » ons 30 apr 2008, 23:55

Jag har satt i en ny kantlist vid nedgången till ruffen som är tjockare än tidigare (då kanten bara var tejpad med eltejp). Detta har fått till följd att skivorna som utgör ruffluckan inte längre glider lätt i sina spår utan man får istället pressa ner dem med möda. Att göra skivorna lite tunnare några cm in från kortsidorna skulle nog kunna avhjälpa problemet. Enligt den tidigare ägaren är luckorna gjorda i Macrolon. Är det någon som vet om man kan ge sig på det materialet med en elhyvel och fräsa bort ca 2 mm av tjockleken 3 cm in på vardera kortsidan ? Skivorna är knappt centimetertjocka.

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » tor 01 maj 2008, 07:12

Det kan du! Föreslår en handöverfräs istället för elhyvel och maskering för att slipa repor. Har själv sågat, fräst, borrat, filat i Makrolon och det fungerar alldeles utmärkt med vanliga verktyg. Skulle det vara plexiglas så blir det annorlunda.

Lasse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 maj 2008, 07:30

Skall man bara ta bort någon millimeter kan man nog klara det med ett slippapper på en slipkloss också. Annars låter väl en fräs som en bra grej - undrar just hur en elhyvel fungerar... :-).
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 01 maj 2008, 13:22

Handöverfräsen är perfekt för jobbet, det skulle funka även om materialet är plexi. Kanske skulle kunna gå med hyvel också men jag skulle nog undvika det. Fasa kanter går däremot bra med elhyveln.

Oz
Trogen medlem

Inlägg av Oz » mån 05 maj 2008, 01:54

Tack för era svar. Hmm, jag har ingen handöverfräs och ni låter inte helt övertygade att det skulle gå med elhyveln. Vad är det som gör er tveksamma?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 maj 2008, 05:31

Oz skrev:Tack för era svar. Hmm, jag har ingen handöverfräs och ni låter inte helt övertygade att det skulle gå med elhyveln. Vad är det som gör er tveksamma?
En väl inställd elhyvel med skarpa blad påminner inte så litet om en fräs. Men hanteringen är helt annorlunda, och ett problem är att sätta luckan stadigt för hyvlingen. Ett tips (fungerar nog om du skall slipa med maskin också) är att klämma luckan mellan två träbitar och hyvla/slipa i både träet och plasten.

Men allvarligt, 10-15 minuter med en slipkloss och slippapper löser väl det här?
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 05 maj 2008, 08:55

Fräs, och gör det med rätt vinkel på skären, använd rikligt med kylmedie under fräsningen.
Calle

Se gla ut

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 maj 2008, 09:48

Biltema har en utmärkt fräs som kan göra jobbet snabbt och med precision. Den brukar vara användbar till mycket.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 05 maj 2008, 15:32

Jag är benägen att hålla med Anders S. Varför skall man krångla till det med maskiner som man kanske inte behärskar, med de konsekvenser det kan medföra, när jobbet kan utföras ganska enkelt för hand.

Jag har ganska mycket maskiner av olika slag och dessutom övertog jag farsans alla verktyg och maskiner han, som gamal snickare, hade, i samband med att han kom in på långvården och min mor sållde villan och köpte en bostadsrättslägenhet. Så nu har jag två och tredubbelt av det mesta.

Ändå gör jag ofta mindre arbeten för hand, till skillnad från min svärson som anväder eldrivna verktyg till allt. Han ringde en dag för att han skulle sätta upp panel i hallen och det blev problem med ett teleutag. Jag tyckte att han kunde ta bort det och tvinna ihop trådarna samt mäta ut centrumet på dosan, så kunde jag fixa resten nästa gång jag kom pån besök. Han blev lite tveksam så jag sa till honom att ta fram en skruvmejsel så kunde jag leda honom steg för steg. Efter nån minut fick jag höra surret av en skruvdragare när han lossade locket.

Varför skall man göra nåt enkelt om det går att komplicera? Men jag är väl för gammaldags!

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 maj 2008, 16:28

Även jag har en god samling maskiner inkl stora snickerimaskiner. Jag tycker också mycket kan göras för hand. Att dra fram sladdar och cirkelsåg för att kapa en bräda i stället för några tag med fogsvansen känns ovärt.
Men att ta bort 2 mm 3 cm brett och kanske 50-60 cm långt Makrolon med sandpapper är ganska mycket. Det ska ju gärna bli jämnt och snyggt också.
Då blir det nog överfräsen även om ställtiden är fem gånger längre än själva fräsningen!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 maj 2008, 16:42

Nu undrar jag om det handlar om 3 CM (!) makrolon? Eller handlar det om en lucka i mer vanliga dimensioner? Eller handlar det om en lucka med en träram och där den sammanlagda tjockleken är 3 cm? Skivan kan ju inte samtidigt vara 3 cm och "knappt centimetertjock"...

Har man en fräs, så har man, och då tar man den. Å andra sidan, har man ingen fräs kanske man inte vet hur den skall brukas, och då kanske det heller inte blir bra om man köper en fräs. Jula, Clas och Biltema har dugliga verktyg till låg kostnad. Fräsarna som följer med är "sådär".

Har man ingen fräs kan man möjligen ordna det här med elhyveln, men man får räkna med nya blad (eller om man kan, slipa dem).

En tredje möjlighet är att slipa med slipmaskin, bandslip eller slipskiva på vinkelslipen.

Man kan, som sagt, också ägna en stund åt att slipa, med handverktyg och slippapper.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 maj 2008, 18:01

fräsa bort ca 2 mm av tjockleken 3 cm in på vardera kortsidan"
Troligen vill man att nedfräsningen ska vara parallel med ytan vilket lär kräva någon form av ställning om det ska ske med med slipmaskin eller hyvel. Att slipa bort så mycket med maskin ger lätt smältskador.
Lämna bort till någon med rätt grejer i så fall, nya skivor kostar en del...

Oz
Trogen medlem

Inlägg av Oz » mån 12 maj 2008, 21:54

Jag körde med elhyveln iaf. Det funkade jättebra, men det blev ganska mycket plastspån överallt.

Skriv svar