Det våldtagna Bohuslän?
Bäste Brendan.
För trevnaden här på forumet måste även jag tipsa dig om att tagga ner ett snäpp.
Jag bryr mig inte om vem som sagt vad till vem utan konstaterar bara, efter att ha ögnat igenom inläggen, att diskussionstonen i denna tråd är mer högljudd och den intellektella nivån lägre än vi är vana vid.
Låt diskussionerna förbli konstruktiva!
//Niklas S
Faurby424 Alinde
För trevnaden här på forumet måste även jag tipsa dig om att tagga ner ett snäpp.
Jag bryr mig inte om vem som sagt vad till vem utan konstaterar bara, efter att ha ögnat igenom inläggen, att diskussionstonen i denna tråd är mer högljudd och den intellektella nivån lägre än vi är vana vid.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Re: Dravel
Ohoj, här går vågorna högafredrikk skrev:Det beror på att du har redigerat det inlägget. Numer står det bara "Tommy". Däremot råkade jag citera dig innan du han redigera, så ditt "DravelTommy" återfinns i ett av mina inlägg.Brendan skrev: Det där med Draveltommy får stå för dig. Det uttrycket finns inte i något av mina inlägg.
Undrar just om man har rätt till att citera varandra i sin helhet gång på gång som man kan göra här på forumet?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
OFF TOPIC; Ej Bohuslän...
Sannolikt en del i Stenungsund 3 och 4.Seawolf skrev: Var produceras elen i det läget?
Vindmöllor är ingen 100%-lösning på något sätt, utan ett komplement till andra energikällor. Det vet alla. Inte ens MP-muppar av mest idealistiska sort tror eller påstår att vindsnurror skall vara annat än ett delalternativ. Sedan; med vindkraft kan man bibehålla vattenmagasinen något bättre, fördelningen mellan vattenkraft och CO-producerande kraft kan hållas något gynnsammare.
Eftersom jag i ett tidigare liv har arbetat på Barsebäcksverket verket under en ganska lång tid vill jag påstå att möjligheterna att återstarta verken (aggregaten) inte är så stor som man kan tro. Till exempel tror jag inte turbinerna baxas längre. Pannorna (reaktorerna) kommer att kräva en stor revision innan de kan brukas, kvarvarande bränslestavar och -kapslar är utarmade, nytt bränsle måste tillföras. Skall ma nå till ett dugligt kärnkraftverk igen får man investera mycket stora pengar.
Man tillämpade heller ingen som helst malpåse-strategi vid nertagningen, utan (fullt naturligt och lämpligt) alla åtgärder har byggt på maximal trygghet och underlättande av slutlig avveckling. Återstart är möjligen en vacker dröm för de som hoppas på en omsvängning i kärnkraftsfrågan, men inte särskilt praktisk eller sannolik. vi talar om system vars grund lades på sent 60-tal och tidigt 70-tal - väl över trettio år sedan.
Anders S
Tagga ned?
Så du menar att den intellektuella nivån på mina inlägg i sakfrågorna är lägre än vanligt? Det får du vara snäll att förklara.cruisaren skrev:Bäste Brendan.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Jag försöker hålla mig till sakfrågorna och hänvisar bland annat till dina utmärkta inlägg, där du ger uttryck för exakt samma åsikter som jag. Känns det besvärande? Det är faktiskt inte jag som har börjat pajkastningen och jag vägrar bestämt att acceptera att mina och därmed också dina åsikter ska klassas som dravel.
Alla tycks vara emot mig för tillfället. Oklart varför eftersom ingen tycks vara intresserad av sakfrågorna längre utan är mer intresserade av att bedriva en häxjakt på mig.
När olika aktörer för några månader sedan på marinans segelbåtsplank lade ut bilder på en strand i Bohuslän, där man sprängde och byggde hus, blev det inga som helst protester. När jag nu lånar dessa bilder och lägger ut dem på Seniorseglarnas hemsida, blir det ett ramaskri och mitt "tilltag" klassas som dravel, uthängning med mera.
Kan någon förklara för mig denna tydliga och för mig kränkande särbehandling? Varför gäller speciella regler för just mig? Varför kommer ingen till mitt försvar när jag i oträngt mål blir sågad jäms med anklarna och skälld för att producera dravel?
Re: Vindkraft
Eilean skrev:Brendan skrev:Brendan, jag förstår att det är litet jobbigt just nu. Men bara därför behöver du inte övertolka.Eilean skrev: Om du har läst mina meningsutbyten med Tommy som tycks vara paniskt förskräckt inför tanken att bli "uthängd" på Seniorseglarnas hemsida, så är jag helt ur stånd att förstå hur det skulle kunna vara värre än att vara "uthängd" här. Här hänger ju var och en ut sig själv. Om jag sedan skulle länka över den här högintressanta tråden eller andra trådar till Seniorseglarnas hemsida, är det väl inget att säga något om? Du tycks också finna det olustigt. Varför? Jag begriper absolut ingenting.
Beträffande vindkraften svarade jag ju så småningom, även om jag utgick från ett inlägg från Håkan. Men det spelar ju ingen roll egentligen. Debatten står ju öppen för envar. Blir det någon ny tråd?
Jag ville i första hand veta vad som menas med "utlagd" på din hemsida eftersom du så tydligt skriver att jag kommer att bli det.
Ordet "utlagd" är litet diffust och kan exempelvis betyda:
Bilder med namn och adress.
Samlade citat.
Inkomstuppgifter och förmögenhet
Fotomontage med mig steglad vid en vindkraftssnurra.
Länk till mina inlägg.
Ja, alternativen är många...
Men det är inte så enkelt - bara för att man skriver på ett forum betyder det inte att någon annan har rätten att handskas hur man vill med den texten. Glöm inte det.
Ny tråd? Om någon känner sig manad är det fritt fram. Jag tycker iofs bollen ligger hos Sven-Barry vars sista inlägg var riktat till (förmodligen)mig men tyvärr obegripligt.
Så - känner någon för att förtydliga sig eller i största allmänhet ta tag i ämnet Vindkraftverk Vid Våra Kuster är det naturligtvis fritt fram.
Och som alltid - man väljer fritt vilka inlägg eller personer man vill svara på.
Och du beskyller mig för att övertolka. Att allting hela tiden måste tolkas på värsta tänkbara sätt! Naturligtvis menade jag ingenting annat än att jag på något sätt ville ha med bland annat dina åsikter på vår hemsida, vare sig det skulle bli frågan om att länka eller citera dina inlägg. Det förstod du nog i grund och botten. Och jag är vid det här laget utled på att bli mästrad av alla, som tror att de vet bättre än jag vad gäller hemsidor. Som webbmaster är jag naturligtvis ordentligt påläst och vet i detalj vad jag får och inte får göra. Du kan vara helt lugn.
Tommy!
Tommy, titta på bilderna i mina två föregående inlägg. De är som du ser länkade från marinans segelbåtsplank!
Det är samma bilder som jag kopierade över till Seniorseglarnas hemsida och som fick dig att klassa den som dravel.
Vad har du för åsikt om att bilderna publicerades på marinan?
Det är samma bilder som jag kopierade över till Seniorseglarnas hemsida och som fick dig att klassa den som dravel.
Vad har du för åsikt om att bilderna publicerades på marinan?
Brendan, jag svarar för att du ber mig, men hoppas att känslorna inte blossar upp igen.
Jag vet inte till vilken bildtext bilderna på Marinan publicerats, men om det är så att det är "Illa nog", "Dubbel våldtäkt", "Djävulskap" eller motsvarande, och utan att fastighetsägarna har en aning, så är det i princip lika illa. En ogärning tar väl inte bort en annan?
Brendan, jag ber för tredje gången om ursäkt för mitt ordval Dravel, som du hänvisar till så oerhört ofta i dina inlägg ovan. Jag förstår att just det ordet var så oerhört laddat för dig. Detta även om jag faktiskt med stort fog kan tycka att alla öknamn och utfall, hot som du riktat mot mig är än värre (även om du i efterhand redigerat en del inlägg).
För detta vågar jag mig på att be även dig om en ursäkt.
Och min kritik mot "Det våldtagna Bohuslän"-avsnittet på din hemsida har jag kvar, det är orättfärdigt att hänga ut enskilda fastighetsägare på Internet utan att de vet om det, med den starka bildtexten, och utan att veta de närmare omständigheterna bakom husen. Jag vidhåller också att hela sidan andas en känsla av att inga andra än (senior)seglarna har i Bohuslän att göra, allra minst kommersiell verksamhet. Det tycker jag visar på brist för förståelse för helheten.
Hälsningar
Tommy
Jag vet inte till vilken bildtext bilderna på Marinan publicerats, men om det är så att det är "Illa nog", "Dubbel våldtäkt", "Djävulskap" eller motsvarande, och utan att fastighetsägarna har en aning, så är det i princip lika illa. En ogärning tar väl inte bort en annan?
Brendan, jag ber för tredje gången om ursäkt för mitt ordval Dravel, som du hänvisar till så oerhört ofta i dina inlägg ovan. Jag förstår att just det ordet var så oerhört laddat för dig. Detta även om jag faktiskt med stort fog kan tycka att alla öknamn och utfall, hot som du riktat mot mig är än värre (även om du i efterhand redigerat en del inlägg).
Och min kritik mot "Det våldtagna Bohuslän"-avsnittet på din hemsida har jag kvar, det är orättfärdigt att hänga ut enskilda fastighetsägare på Internet utan att de vet om det, med den starka bildtexten, och utan att veta de närmare omständigheterna bakom husen. Jag vidhåller också att hela sidan andas en känsla av att inga andra än (senior)seglarna har i Bohuslän att göra, allra minst kommersiell verksamhet. Det tycker jag visar på brist för förståelse för helheten.
Hälsningar
Tommy
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.
Brendan, fundera...
Brendan, en del av dina ställningstaganden är sannerligen lätta att hålla med om, men (exempelvis) din avoghet och fientlighet mot sportflygare (se hemsidan, inte diskuterat här) känns (i mina ögon) både ogenerös och osaklig.
En principiell invändning mot det åsiktspaket du framfört kan ju vara att den som menar att det är rofferi att bygga vindmöllor och bebygga tomtmark kan lätt råka ut för att de med motsatta intressen menar samma sak. På din websida menar du ju att det var kommunistiskt att expropiera dina föräldrars sommarstuga till förmån för industriutbyggnaden i Stenungssund - rofferi å ena sidan, privat egoism och obstruktion om man ser det från andra sidan. Man kan föra ett liknande resonemang om vägbankar, lågbroar, musselodlingar, vindkraftverk, bryggor med flera trätoämnen.
Nu råkar det i princip vara förbjudet som markägare att bygga nytt vid stranden (strandskyddslagen, till viss del dispositiv). Den lagen är (om man tänker efter) ett uttryck för precis samma grundsyn som menar att enskilda får tåla åsynen av ett vindkraftverk för det "allmänna bästa". Om man gör resonemanget mycket principiellt innebär dina ståndpunkter inskränkningar i andra människors rätt och möjlighet till verksamhet till förmån för din (och min!) rätt att segla med segelbåten.
Den avvägningen (och en del andra) tycker jag inte är så självklar och kompromisslös som du vill göra den.
En principiell invändning mot det åsiktspaket du framfört kan ju vara att den som menar att det är rofferi att bygga vindmöllor och bebygga tomtmark kan lätt råka ut för att de med motsatta intressen menar samma sak. På din websida menar du ju att det var kommunistiskt att expropiera dina föräldrars sommarstuga till förmån för industriutbyggnaden i Stenungssund - rofferi å ena sidan, privat egoism och obstruktion om man ser det från andra sidan. Man kan föra ett liknande resonemang om vägbankar, lågbroar, musselodlingar, vindkraftverk, bryggor med flera trätoämnen.
Nu råkar det i princip vara förbjudet som markägare att bygga nytt vid stranden (strandskyddslagen, till viss del dispositiv). Den lagen är (om man tänker efter) ett uttryck för precis samma grundsyn som menar att enskilda får tåla åsynen av ett vindkraftverk för det "allmänna bästa". Om man gör resonemanget mycket principiellt innebär dina ståndpunkter inskränkningar i andra människors rätt och möjlighet till verksamhet till förmån för din (och min!) rätt att segla med segelbåten.
Den avvägningen (och en del andra) tycker jag inte är så självklar och kompromisslös som du vill göra den.
Anders S
Re: Det våldtagna Bohuslän
Jag misstänker också att det har med bottenförhållandena att göra. Alltså mycket sämre förutsättningar för musselodling i Bohuslän. Danskarna måste ha ett ointagligt försprång därvidlag och stora konkurrensfördelar. Dessutom larmas det väldigt ofta om giftiga musslor i Bohuslän. Inte oväntat med tanke på alla utsläpp. Jag har inga siffror men kan konstatera att till exempel tumlare nästan aldrig syns i Bohuslän numera. Däremot ser man dem ofta i Norge, i Oslofjordens mynning och i Danmark, i Stora Bält. På 1950-talet såg man ofta tumlare i innerfjordarna i Bohuslän. Men de försvann samtidigt med att Ångkraftverket i Stenungsund startades. Även om utsläppen från kraftverket och petrokemin minskat, så har det inte räckt för att fisk och tumlare ska komma tillbaka.Eilean skrev:Svaret ligger nog i de helt skilda geografiska förutsättningarna där Limfjorden har sina ändlösa arealer av grunt vatten som bättre lämpar sig för bottenodling medan Bohuslän håller sig till långlineodlingen då vattendjupen är större.Brendan skrev:Jag har frågat det tidigare, men inte fått svar: varför kan inte musselodlarna i Bohuslän tillämpa samma skördeteknik som sina kolleger i Limfjorden? Varför är det självklart att musselodlarna tillåts spärra av farleder som använts av fritids- och andra båtar sedan urminnes tider?
Och värnar man om miljön även under vattnet borde man uppmuntra musselodling. Det är en av de få mänskliga aktiviteter som faktiskt förbättrar miljön samtidigt som vi ges möjligheten till både en delikatess och en utkomstmöjlighet för lokalbefolkningen.
Till priset av att kanske en och annan ålderdomlig farled då blir svårframkomlig och stör totalupplevelsen av den jungfrueliga naturen.
Brendan. Det är inte måttligt vilka krav du ställer!
Det är inte fråga om att ställa krav i första hand, jag vill till att börja med lyfta upp allt som förändras till det sämre för oss seglare. Det är väl inte orimligt att man pekar på alla små förändringar som sammantaget begränsar våra seglingsvatten ganska väsentligt? Musselodlingar är ingen stor fråga, åtminstone inte ännu så länge.
Det är för övrigt fortfarande ingen som har haft några kommentarer till vägbankar och lågbroar som spärrar gamla farleder.
Re: Brendan, fundera...
Sportflygare är också människor och ska naturligtvis få utöva sin sport. Men måste det vara över huvudet på just oss timme ut och timme in, runt runt 6-7 varv, dag ut och dag in? Jag önskar bara att de kunde sprida sin gracer så att den blev litet mer jämnt fördelad. Varför ska vi behöva ta hela smällen?Anders S skrev:Brendan, en del av dina ställningstaganden är sannerligen lätta att hålla med om, men (exempelvis) din avoghet och fientlighet mot sportflygare (se hemsidan, inte diskuterat här) känns (i mina ögon) både ogenerös och osaklig.
En principiell invändning mot det åsiktspaket du framfört kan ju vara att den som menar att det är rofferi att bygga vindmöllor och bebygga tomtmark kan lätt råka ut för att de med motsatta intressen menar samma sak. På din webbsida menar du ju att det var kommunistiskt att expropiera dina föräldrars sommarstuga till förmån för industriutbyggnaden i Stenungssund - rofferi å ena sidan, privat egoism och obstruktion om man ser det från andra sidan. Man kan föra ett liknande resonemang om vägbankar, lågbroar, musselodlingar, vindkraftverk, bryggor med flera trätoämnen.
Jag menar inte att det var kommunistiskt att expropriera stugorna, men vi var faktiskt först där och borde åtminstone ha fått så mycket i ersättning att det hade räckt till att förvärva en motsvarande fastighet någon annanstans. Jag är fullt medveten om att enskilda intressen ibland måste vika för allmänna. Men expropriationerna i Stenungsund var ingenting annat än konfiskation.
Om man inte spetsar till utgångsfrågorna, blir det aldrig någon debatt. Det kan kanske tyckas att jag är kompromisslös, men det är jag inte. Jag vill bara ha frågorna allsidigt belysta. Det har förundrat mig i alla år vilken flathet fritidsfolket visar. Ingen tycks ha det minsta intresse av att spjärna emot, när de egna intressena kommer i kläm. Varför gör SXK så litet? Det är dags att någon ryter till.
Re: Brendan, fundera...
Om man ryter så högt och så starkt (och på sådana saker) att även de som borde vara ens vänner försvinner, vad nytta gör då rytandet?Brendan skrev: Det har förundrat mig i alla år vilken flathet fritidsfolket visar. Ingen tycks ha det minsta intresse av att spjärna emot, när de egna intressena kommer i kläm. Varför gör SXK så litet? Det är dags att någon ryter till.
Anders S
Dravel
Tommy skrev:Brendan, jag svarar för att du ber mig, men hoppas att känslorna inte blossar upp igen.
Brendan, jag ber för tredje gången om ursäkt för mitt ordval Dravel, som du hänvisar till så oerhört ofta i dina inlägg ovan. Jag gör det som en gest för att lugna ner det hela och eftersom jag förstår att just det ordet var så oerhört laddat för dig. Detta även om jag faktiskt med stort fog kan tycka att alla öknamn och utfall, hot som du riktat mot mig är än värre (även om du i efterhand redigerat en del inlägg).
Hälsningar
Tommy
Nej, en ogärning tar inte bort en annan. Men varför är det bara jag som klandras? Varför går du inte in på marinan och läser hela tråden? Uppenbarligen är det betydligt högre i tak på marinan än vad det är här på Sailguide. Den storm som har blossat upp här tror jag skulle ha varit fullständigt otänkbar på planket där toleranströskeln är betydligt högre.
Du behöver inte fortsätta att be om ursäkt, om det bara är en gest. Om du inte menar det, så är det lika gott att avstå från att be om ursäkt.
Mitt sätt att be om ursäkt var att ta bort de två förekomsterna av invektiv
som jag gjorde mig skyldig till i affekt. I övrigt har jag inte gått till några som helst personangrepp. Det är dina av intolerans präglade åsikter som jag vänder mig emot.
Försök att förstå att jag inte på minsta sätt har hotat dig. Det enda jag har gjort är att jag informerat om att jag kanske kommer att ta in hela eller delar av den här intressanta tråden på vår hemsida. Detta för att få en mer allsidig belysning av diskussionspunkterna som jag skissat. Stort mer än en skiss är det ju inte än så länge. Jag har, kanske litet provocerande för att få igång debatten, räknat upp ett antal miljöstörande faktorer, så som jag ser på det. Men långt ifrån sista ordet är skrivet, knappt ens det första. Vad jag nu har som målsättning är att samla ett fylligt material för att tillställa SXK:s västkustkrets och försöka få dem att börja agera för fritidsfolkets bästa.
Och en sak till: Hemsidan är till allra största delen min baby. Trots ständigt tjat från min sida lyckas jag inte få övriga medlemmar att bidra i särskilt stor utsträckning. Ingen som helst skugga må alltså falla på någon annan än mig.