Det våldtagna Bohuslän?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
fredrikk
Diamantmedlem

Re: Dravel

Inlägg av fredrikk » tis 29 apr 2008, 19:24

Brendan skrev: Du var väldigt snabb att kritisera mig för mina ordval. Men Tommy, som var den som startade ordkriget kritiserar du inte. Varför denna särbehandling?
Snabb? Tja. Det kan ju vara så att jag har ett intresse av att vissa av de åsikter du för fram skall framstå i bättre dager. Har du tänkt tanken?
Brendan skrev: Jag är webbmaster och webbredaktör för Seniorseglarnas hemsida och vet precis vilka regler som gäller ifråga om upphovsrätt. Om du har några frågor så vänd dig med förtroende till mig, så ska jag gärna lära dig grundläggande regler.
Du är otrolig.

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » tis 29 apr 2008, 19:34

Den här lilla websidan kanske kan återföra debatten till en mer praktisk nivå?

http://egenel.etc.se/ 8)

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 19:41

Tommy skrev:
Brendan skrev:Du har visat mig total ringaktning och jag kommer att ta in allt du har skrivit på vår hemsida för att stötas och blötas även där. Var så säker!
[...]
Och du kryper under och vågar inte stå för dina åsikter. Ynkligt är bara förnamnet.
[...]
Det är väl inget hot att lova honom att han får ytterligare publicitet av det han skriver. Han säger sig ju stå för sitt språkbruk och för sina åsikter. Då kan det väl inte vara annat än en fördel att texterna sprids? Jag har verkligen ingen som helst anledning att respektera en person som hoppar på mig som han har gjort med sparkar mot underlivet bildligt talat.

Än en gång, nog borde Tommy be mig om ursäkt?
Det är helt sanslöst. Är det så otroligt upprörande om inte alla håller med dig. OK, Brendan, jag ber om ursäkt för att jag skrev att din sida var Dravel. Om det ordet nu var så fruktansvärt hemskt.

Är det OK att jag vidhåller att jag inte håller med om det som står på sidan? För det gör jag inte, och jag tycker fortfarande det är fel att hänga ut enskilda fastighetsägare, som inte vet att de är uthängda, och mycket väl kan ha handlat helt och hållet i god tro. Det tycker jag är fel. Lika fel är det att ondgöra sig över musselodlingar och vindkraftverk på ett så kategoriskt sätt som du gör. Jag tycker att de har en alldeles naturlig plats, och olika intressen behöver prioriteras och samexistera. Är det överhuvudtaget OK för en människa att ha en annan åsikt än dig?

Jag har bett om ursäkt för att jag kallade din sida för Dravel. Det är inte för att jag är en "ynkrygg" och "DravelTommy" och allt annat svavelosande du kallat mig. Kanske snarare tvärt om. Och en väldigt stor skillnad är att jag har kritiserat dina åsikter, inte dig som person. Och jag har inte gjort några utfall mot dig som person eller kallat dig för öknamn. En väldigt stor skillnad är det.

Brendan; nu är det din tur.

Hälsningar
Tommy

p.s. Tänker du fortfarande publicera inlägg på din hemsida mot min uppenbara önskan och vilja? :wink:
Hoppsan, det var en kort time-out. Inte mig emot, jag är full av debattlust.

Nej, jag kan mycket väl respektera att andra har andra åsikter, men jag kan inte acceptera att man kallar mina väl underbyggda åsikter för dravel utan en mycket detaljerad analys. Det gör mig fullständigt rabiat.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför du blir så upprörd över att jag fotograferar stränderna i Bohuslän och vill ha svar på hur nya hus kan växa upp på vad jag trodde strandskyddet gäller. Det kan man väl inte kalla att hänga ut någon? Om någon känner sig uthängd är det ju bara att mejla eller skriva i gästboken hur det ligger till. Jag publicerar allt.

Man börjar undra om du själv inte har rent mjöl i påsen. Du kanske sitter och darrar av skräck i något svartbygge på en skyddad strand någonstans? Varför annars denna oresonliga skräck för att bli publicerad på en liten sketen hemsida som ingen människa läser?

Och varför skulle jag inte få ställa frågan om musselodlingarnas lokalisering och musselodlarnas skördemetoder? Jag ställer frågor eftersom jag är irriterad över att inte längre kunna segla i de gamla lederna. Kanske finns det bra svar, som får mig att acceptera lokalisering och metoder. Men för att få svar måste jag först få ställa frågorna.

Beträffande vindkraften har jag i likhet med Sven-Barry och Niklas S den bestämda uppfattningen att den över huvudet taget inte hör hemma i Bohuslän. Jag begär ingalunda att du ska dela vår åsikt men begär banne mig att du ska respektera att vi har en åsikt (som är mycket väl underbyggd). Niklas uttrycker exakt mina egna åsikter men på ett mycket bättre sätt än jag själv skulle kunna göra det.

Vad är det nu för svavelosande invektiv jag skulle ha använt om dig? Var god ge mig ett enda exempel! Det där Dravel... står ingenstans. Läs igenom mina inlägg innan du kommer med grundlösa beskyllningar.
Dravel är ditt ordval om mina skriverier. Det har du nu bett om ursäkt för och jag godtar din ursäkt och känner mig betydligt mildare stämd mot dig.

Jag blir nästan liten stolt över hur ängslig inte bara du tycks ha blivit över att bli publicerad på vår hemsida. Jag fattar absolut ingenting. Vad är det som gör er så förskrämda? Säg att jag länkar hela den här tråden, so what?

Jag har verkligen inte haft höga tankar om denna amatörsida, som inte har funnits så länge, men det kanske är dags att tänka om...

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 19:44

fredrikk skrev:
Brendan skrev: Du var väldigt snabb att kritisera mig för mina ordval. Men Tommy, som var den som startade ordkriget kritiserar du inte. Varför denna särbehandling?
Snabb? Tja. Det kan ju vara så att jag har ett intresse av att vissa av de åsikter du för fram skall framstå i bättre dager. Har du tänkt tanken?
Brendan skrev: Jag är webbmaster och webbredaktör för Seniorseglarnas hemsida och vet precis vilka regler som gäller ifråga om upphovsrätt. Om du har några frågor så vänd dig med förtroende till mig, så ska jag gärna lära dig grundläggande regler.
Du är otrolig.
Visst är jag otrolig. Roligt att du också tycker det.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 29 apr 2008, 19:46

Jag tror att jag avlägsnar mig från denna tråd nu, men jag tänkte avsluta med ett citat från (tidigare i tråden utskällde) Per Nyström:

"Med facit i hand kan jag se att jag under mina år som landshövding tyvärr har varit en del i en förändringsprocess som inte bara fört gott med sig: reformer och åtgärder, som gynnade industritillväxt och turism, har reducerat förutsättningarna för de livs- och produktionsformer som visat sig skapa kreativa och lyckliga människor."

Och den diskussionen, om människorna i landskapet mår bra, är långt viktigare än den om vindkraftverk är vackra eller fula, om stenbrotten skall återställas eller ej. Finns förutsättningar för ett gott liv?

Citatet är ur boken "Bohuslän i svartvitt" av Bertil Quirin. Fantastisk. Ett måste för alla som har en åsikt om samhällsutveckling, stenhuggeri och fotografi.

Brendan
Diamantmedlem

Vindkraft

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 19:49

Eilean skrev:Herrar Seawolf, Cruisaren och Sven-Barry.
Jag fortsätter gärna diskussionen om vindkraft längs våra kuster och jag skulle gärna vilja få en litet mer begriplig och för mina ringa fattningsförmågor anpassad version av Sven Barrys senaste inlägg.

Men jag vill inte fortsätta i denna tråd. Den har spårat ut något monumentalt och känns rätt obehaglig.

Vem vet - kanske blir man utlagd på någons hemsida om man uttrycker sig för drastiskt.
På Seniorseglarnas hemsida blir du utlagd vare sig du uttrycker dig drastiskt eller ej och vare sig du byter tråd eller ej.

Jag ser att jag inte är inbjuden att delta i debatten, men du får nog räkna med ett eller annat inlägg från mig också hur ovederhäftiga du än finner mina åsikter.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 29 apr 2008, 19:51

Oj! Är inte detta ett segelbåtsforum?
För intresserade av segelbåtar kan jag rekomendera Marinan.com
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... W?OpenForm
Där dryftar vi segling och dess innersta och yttersta väsen och oväsen. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 29 apr 2008, 20:44

Brendan skrev:Du kanske sitter och darrar av skräck i något svartbygge på en skyddad strand någonstans?
[...]
Det har du nu bett om ursäkt för och jag godtar din ursäkt och känner mig betydligt mildare stämd mot dig.
Tråkigt. Jag ber om ursäkt (igen), och du bara fortsätter och kan som längst sträcka dig till att "godtar din ursäkt och känner mig betydligt mildare stämd mot dig". :o

Det säger egentligen allt.

Ang angrepp så har jag blivit kallad feg, DravelTommy mm mm onämnbart som jag inte orkar leta upp. Skulle man våga be om en liten ursäkt för det kanske?
Brendan skrev:På Seniorseglarnas hemsida blir du utlagd vare sig du uttrycker dig drastiskt eller ej och vare sig du byter tråd eller ej.
Och hoten består. Vi är inte rädda för din "sketna" hemsida (OBS OBS: ditt eget ordval) men av princip vill man inte bli uthängd. Bara därför.
Om jag får ge bara ett litet litet obetydligt tips på vägen så är det att försöka fundera över att andra människor ibland kan ha andra åsikter än dig själv utan att vara alldeles totala idioter och förtjäna nackskott direkt för det.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Vindkraft

Inlägg av Eilean » tis 29 apr 2008, 20:59

Brendan skrev: På Seniorseglarnas hemsida blir du utlagd vare sig du uttrycker dig drastiskt eller ej och vare sig du byter tråd eller ej.

Jag ser att jag inte är inbjuden att delta i debatten, men du får nog räkna med ett eller annat inlägg från mig också hur ovederhäftiga du än finner mina åsikter.
Skulle du kunna ha vänligheten att exakt förtydliga vad du menar med detta:
På Seniorseglarnas hemsida blir du utlagd vare sig du uttrycker dig drastiskt eller ej och vare sig du byter tråd eller ej.

När det gäller fortsatta vindkraftsdiskussioner med dig bjöd jag inte in dig därför att du besvarade mitt sista inlägg i den frågan till dig med orden:
Jag kan bara beklaga dig, Gunnar S, som tydligen saknar allt sinne för vad en orörd natur kan ge. Antingen är man naturromantiker eller också inte.
Eftersom jag förmodligen jag både "saknar" och är "inte" så känns det inte meningsfyllt att fortsätta den diskussionen.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 21:05

Tommy skrev:
Brendan skrev:Du kanske sitter och darrar av skräck i något svartbygge på en skyddad strand någonstans?
[...]
Det har du nu bett om ursäkt för och jag godtar din ursäkt och känner mig betydligt mildare stämd mot dig.
Tråkigt. Jag ber om ursäkt (igen), och du bara fortsätter och kan som längst sträcka dig till att "godtar din ursäkt och känner mig betydligt mildare stämd mot dig". :o

Det säger egentligen allt.

Ang angrepp så har jag blivit kallad feg, DravelTommy mm mm onämnbart som jag inte orkar leta upp. Skulle man våga be om en liten ursäkt för det kanske?
Brendan skrev:På Seniorseglarnas hemsida blir du utlagd vare sig du uttrycker dig drastiskt eller ej och vare sig du byter tråd eller ej.
Och hoten består. Vi är inte rädda för din "sketna" hemsida (OBS OBS: ditt eget ordval) men av princip vill man inte bli uthängd. Bara därför.
Om jag får ge bara ett litet litet obetydligt tips på vägen så är det att försöka fundera över att andra människor ibland kan ha andra åsikter än dig själv utan att vara alldeles totala idioter och förtjäna nackskott direkt för det.
Det där med Draveltommy får stå för dig. Det uttrycket finns inte i något av mina inlägg. Feg kanske jag kallade dig, för att jag ville uttrycka mig adekvat. Jag börjar bli riktigt nyfiken nu och kan omöjligt förstå hur du kan uppfatta det som att jag skulle "hänga ut" dig om jag till exempel länkade den här högintressanta tråden till Seniorseglarnas hemsida. I den mån den alls läses, vilket är ytterst tveksamt, så är det nog bara litet förstrött av några här på Sailguide, vars nyfikenhet har blivit väckt. Vad är det som gör det värre att få sin text läst på Seniorseglarnas hemsida jämfört med att få sin text läst här? Jag kan omöjligt förstå vad det är ni reagerar emot.

Du behöver absolut inte ge mig några tips. Jag är fullt medveten om att andra människor ibland har andra åsikter och inte är idioter för den skull. Men den som utan någon som helst eftertanke klassar mina mycket väl genomtänkta åsikter som dravel får räkna med extremt starka reaktioner från min sida.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 29 apr 2008, 21:09

S-B A-son skrev:På väg hem från mitt arbete lyssnade jag alldels nyss som vanligt på P1.

Där försvarade Vattenfalls VD sitt planerade brunkolskraftverk utanför Hamburg. Han kunde inte svara på frågan om när de två av den tyska motsvarigheten till svenska kärnkraftsinspektionen stängda kärnkraftverken åter skulle öppnas. VD'n talade också om hur det svenska sättet att "utvecklas" genom consensus kontrasterade mot det tyska och europeiska sättet att "utvecklas" genom konflikt. Det var VD'ns sätt att ta udden av den massiva kritik Vattenfall blivit utsatt för i Tyskland.

Många i den här tråden anlägger ett helikopterperspektiv på energiproduktion. Man tycker sig förstå att klimatkatastrofen kan undvikas genom utbyggd vindkraft. Man tycker sig förstå att man gör en god gärning för det allmännas bästa. Helt i enlighet med den svenska consensusmodellen.

I själva verket kommer samförståndsmodellen att innebära att man att bli fullständigt överkörda av energibolagen. (Jämför resultatet av samförståndslösningen runt den ryska gasledningen förbi Gotland!) Tror någon på fullt allvar att exploateringen av Bohuslän eller någon annan bevaransvärd miljö, kan ens begränsas om Vattenfall och de andra jättarna anser att vindkraften bör byggas ut i full skala, när kommunerna inte ens kan eller vill hävda strandskydd idag? Vindkraftverken kommer att ägas av samma bolag som förstör miljön genom energiproduktion genom att elda upp brunkol!

Det är en gåta för mig att normalt begåvade människor inte ser de enkla sambanden. Det är också en gåta för mig att man uppmuntrar förstörande anläggningar i havs- och kust-miljö när man inte med ett ord nämner de ur CO2- och resurssynpunkt fullständigt katastrofala brunkolskraftverken i Tyskland.

Vill man att våra kuster skall översvämmas av vindkraftverk, för det är just översvämmas det kommer att handla om, om vindkraftverken skall ge ett signifikant bidrag till enregiproduktionen, så köper man argumenten om klimathot och utbyggd vindkraft utan att reflektera vidare.

För det första: Inte ETT enda vindkraftverk ägt av någon energijätte får byggas och brukas. Det handlar om omoral i och ohöljd rovdrift i dess allra mest vidriga form. Har alla glömt "Staten och kapitalet"?

För det andra: Om dessa snurror skall byggas MÅSTE det ske i regi av helt andra aktörer än energibolagen. De bör dessutom byggas där exploatering av redan skett! Begriper människan i gemen, och många skribenter på sailguide, inte att naturen är den mest begränsade och trånga sektor vi har? Låt den inte förstöras än mer och framförallt inte av profitörer som ger fullständigt f-n i om Bohuslän eller någon annan landsända förstörs!

På 70-talet var jag djupt engagerad i det lyckosamma motståndet mot planerna på den vettlösa utbyggnaden av då (och nu) orörda norrlandsälvar. Idag har jag långt större möjligheter att hjälpa till och driva ett sådant motstånd mot den lika vettlösa och exempellösa utbyggnaden av vindkraften.

Låt oss som älskar livskraftig skärgård och den obrutna horisonten förenas i vårt motstånd mot den exempellösa rovdrift som manifesteras i kraven på förstörande vindkraftparker med många tusen vindkraftverk runt våra kuster!

mvh Sven-Barry
Tyskland och europa är helt beroende av kolkraft, om det är ett tyskt bolag eller om det är ett svenskt bolag som äger det så är utsläppen lika stora, vattenfall har dock höga ambitioner att minska utsläppen de satsar också stora pengar på att lösa detta för världen mycket viktiga problem, vi kan i Sverige tycka att det är väl bara att lägga ned kolakraftverken men utan den stannar europa. I Sverige har vi en mycket bra energissituation 97% av elproduktionen är co2 fri. Vi har dock som en eu nation tagit på oss att tillföra ytterligare förnyelsebar produktion, valet står mellan ny vattenkraft eller vindkraft eller att bioeldadkraftvärme. Industrin bygger allt vad den orkar vad gäller kraftvärme men det har en gräns, det måste finnas ett värmeunderlag för att få lönsamhet. Vattenkraften har en potential utan att bygga ut de fredade älvarna på kanske 5twh, det förutsätter att man inte tar bort delar av den befintliga produktionen. Det är dock mycket svårt att få tillstånd att göra den minsta förändringen i befintlig vattenkraft för att öka energiuttaget. Vindkraften har blivit det enda som går att mer storskaligt utveckla och i Sverige finns elcertifikaten och det ökande elpriset som gör att det är alltmer intressant att bygga ut. Våra elcertifikat är inte kraftslagriktat utan går till både vattenkraft, biokraft, solkraft och vindkraft till skillnad från stora delar av europa där man ger speciella stöd till vindkraft sk feed in tariffer. Vindkrakten kom förra året för första gången över 1twh alltså en 140 del av den svenska elproduktionen, resten är ca 45% vattenk samt ca 45% kärnkraft. Sverige ses av Europa som ett land med stor potential på el och vi kan göra mycket för att minska co2 utsläppen i europa genom att exportera förnyelsebar el. Vem som äger kraftverken är ett mindre problem. Alla som är intresserade kan satsa sina pengar på att investera i förnyelsebar elproduktion och göra en insats för klimatet.
Sedan är det givetvis en fördel ur kraftsystemperspektiv att bygga vindkraften i södra sverige eftersom det är där behoven finns. De omfattande parkerna som byggs i norra sverige måste transporteras söderut. Men den där vinterdagen med minus 20 och vindstilla då får vi förlita oss på vattenkraftens reglerförmåga, kärnkraftens effektivitet och kraftvärmen samt att nåt annat land är beredda att ge oss hjälp.
Senast redigerad av 1 Schvidja, redigerad totalt 0 gånger.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 29 apr 2008, 21:14

Eilean skrev:
Brendan skrev: På Seniorseglarnas hemsida blir du utlagd vare sig du uttrycker dig drastiskt eller ej och vare sig du byter tråd eller ej.

Skulle du kunna ha vänligheten att exakt förtydliga vad du menar med detta:

När det gäller fortsatta vindkraftsdiskussioner med dig bjöd jag inte in dig därför att du besvarade mitt sista inlägg i den frågan till dig med orden:
Jag kan bara beklaga dig, Gunnar S, som tydligen saknar allt sinne för vad en orörd natur kan ge. Antingen är man naturromantiker eller också inte.
Eftersom jag förmodligen jag både "saknar" och är "inte" så känns det inte meningsfyllt att fortsätta den diskussionen.
Om du har läst mina meningsutbyten med Tommy som tycks vara paniskt förskräckt inför tanken att bli "uthängd" på Seniorseglarnas hemsida, så är jag helt ur stånd att förstå hur det skulle kunna vara värre än att vara "uthängd" här. Här hänger ju var och en ut sig själv. Om jag sedan skulle länka över den här högintressanta tråden eller andra trådar till Seniorseglarnas hemsida, är det väl inget att säga något om? Du tycks också finna det olustigt. Varför? Jag begriper absolut ingenting.

Beträffande vindkraften svarade jag ju så småningom, även om jag utgick från ett inlägg från Håkan. Men det spelar ju ingen roll egentligen. Debatten står ju öppen för envar. Blir det någon ny tråd?

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 29 apr 2008, 21:26

Brendan skrev: Det där med Draveltommy får stå för dig. Det uttrycket finns inte i något av mina inlägg.
Det beror på att du har redigerat det inlägget. Numer står det bara "Tommy". Däremot råkade jag citera dig innan du han redigera, så ditt "DravelTommy" återfinns i ett av mina inlägg.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 29 apr 2008, 21:41

Brendan, försök för helvete att bli frisk!
Det finns folk i din närhet med insikter.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 29 apr 2008, 21:42

Brendan skrev:
Eilean skrev:
Om du har läst mina meningsutbyten med Tommy som tycks vara paniskt förskräckt inför tanken att bli "uthängd" på Seniorseglarnas hemsida, så är jag helt ur stånd att förstå hur det skulle kunna vara värre än att vara "uthängd" här. Här hänger ju var och en ut sig själv. Om jag sedan skulle länka över den här högintressanta tråden eller andra trådar till Seniorseglarnas hemsida, är det väl inget att säga något om? Du tycks också finna det olustigt. Varför? Jag begriper absolut ingenting.

Beträffande vindkraften svarade jag ju så småningom, även om jag utgick från ett inlägg från Håkan. Men det spelar ju ingen roll egentligen. Debatten står ju öppen för envar. Blir det någon ny tråd?
Brendan, jag förstår att det är litet jobbigt just nu. Men bara därför behöver du inte övertolka.

Jag ville i första hand veta vad som menas med "utlagd" på din hemsida eftersom du så tydligt skriver att jag kommer att bli det.
Ordet "utlagd" är litet diffust och kan exempelvis betyda:
Bilder med namn och adress.
Samlade citat.
Inkomstuppgifter och förmögenhet
Fotomontage med mig steglad vid en vindkraftssnurra.
Länk till mina inlägg.
Ja, alternativen är många...

Men det är inte så enkelt - bara för att man skriver på ett forum betyder det inte att någon annan har rätten att handskas hur man vill med den texten. Glöm inte det.

Ny tråd? Om någon känner sig manad är det fritt fram. Jag tycker iofs bollen ligger hos Sven-Barry vars sista inlägg var riktat till (förmodligen)mig men tyvärr obegripligt.
Så - känner någon för att förtydliga sig eller i största allmänhet ta tag i ämnet Vindkraftverk Vid Våra Kuster är det naturligtvis fritt fram.
Och som alltid - man väljer fritt vilka inlägg eller personer man vill svara på.

Skriv svar