Det våldtagna Bohuslän?
Stenungsundsindustrin och eller Scanraff kan man ha estetiska synpunkter på, men deras utsläpp är sedan många år helt obetydliga jämfört med den totala situationen. Och de har inneburit att det finns en rik infrastruktur året runt i båda orterna.
För Stenungsunds del finns det en hel del utländska seglare som tycker att detta att lägga till mitt i köpcentrat är väldigt mysigt och trevligt, några har t.o.m uttryckt det som exotiskt...
Men i stort instämmer jag i att Bohuslän är förstört, men då inte på grund av industri, stenbrott eller tätorterna. Utan på två helt andra trender som drabbar mycket värre.
Det första är att våra tidigare regler om förbud att exploatera stranden håller på att luckras upp och en stormflod av sjöbodar och bryggor belamrar mer och mer av öarna. Respekten mot att svartbygga verkar ha försvunnit, och tacka för det: ett svartbygge med ett marknadsvärde på några millioner beläggs med böter eller viten på några sketna procent av detta. Och så byter det hela ägare, överklagas och trixas i några decennier tills man försöker få till en hävdrätt. De regelvårdande instanserna orkar inte med stormfloden och ger upp.
Det andra är den ständigt ökande ansamlingen av båtar, större och fler för varje år, från Tyskland, Danmark och Norge, som om inte vår egen fritidsflotta räckte. Och om inte själva antalen skämmer, så gör det ständiga kaoset av vågor i vatten och i ljud från tunga stora motorkryssare att njutbarheten under de annars finaste dagarna är helt borta.
Och båda dessa två problem finns utefter HELA kusten, och inte bara på vissa platser.....
För Stenungsunds del finns det en hel del utländska seglare som tycker att detta att lägga till mitt i köpcentrat är väldigt mysigt och trevligt, några har t.o.m uttryckt det som exotiskt...
Men i stort instämmer jag i att Bohuslän är förstört, men då inte på grund av industri, stenbrott eller tätorterna. Utan på två helt andra trender som drabbar mycket värre.
Det första är att våra tidigare regler om förbud att exploatera stranden håller på att luckras upp och en stormflod av sjöbodar och bryggor belamrar mer och mer av öarna. Respekten mot att svartbygga verkar ha försvunnit, och tacka för det: ett svartbygge med ett marknadsvärde på några millioner beläggs med böter eller viten på några sketna procent av detta. Och så byter det hela ägare, överklagas och trixas i några decennier tills man försöker få till en hävdrätt. De regelvårdande instanserna orkar inte med stormfloden och ger upp.
Det andra är den ständigt ökande ansamlingen av båtar, större och fler för varje år, från Tyskland, Danmark och Norge, som om inte vår egen fritidsflotta räckte. Och om inte själva antalen skämmer, så gör det ständiga kaoset av vågor i vatten och i ljud från tunga stora motorkryssare att njutbarheten under de annars finaste dagarna är helt borta.
Och båda dessa två problem finns utefter HELA kusten, och inte bara på vissa platser.....
Läste mig igenom dravlet på "Det våldtagna Bohuslän" på sidan Seniorseglarna.se och jag måste säga att det var väldigt väldigt mycket ... det var bättre förr. Ju förr desto bättre. Allt som inte är exakt som det var på 70-talet är tydligen usch usch
Sen vet jag inte hur man ska ställa sig till det rent juridiska i att publicera bilder på hus och hem med bildtexter som jävulskap och våldtäkt osv..
Samt fullt identifierbart flygplan fotograferat med texten "Terroristtyp". Häpnadsväckande, faktiskt.
Det som stör mig mer än något annat och gör mig obeskrivligt förvånad är att du inte tycks ha det minsta intresse av att bevaka dina egna intressen. skrev Brendan.
Det som stör mig mer än något annat är när man bevakar sina egna intressen.
Hälsningar
Tommy
Sen vet jag inte hur man ska ställa sig till det rent juridiska i att publicera bilder på hus och hem med bildtexter som jävulskap och våldtäkt osv..
Samt fullt identifierbart flygplan fotograferat med texten "Terroristtyp". Häpnadsväckande, faktiskt.
Det som stör mig mer än något annat och gör mig obeskrivligt förvånad är att du inte tycks ha det minsta intresse av att bevaka dina egna intressen. skrev Brendan.
Hälsningar
Tommy
Som vanligt inte en antydan till svar på motfrågor och bemötande av invändningar Brendan.
Trist, sök hjälp och försök äntligen får ett gladare perspektiv på seglingslivet och att det trots allt är ett paradis även i Bohuslän jämfört med nästan allt annat i världen.
Ett av de missförhållanden Brendan tar upp är det som också Seawolf tar upp, exploatering av strandlinjen av privatpersoner och även kommunansvariga.
Håller helt med om att detta skall stoppas och gärna att en massa svartbyggen rivs, byggaren till straff och androm till varnagel.
Beträffande de stora antalen båtar från andra länder är det ju lite märkligt att de envisas med att komma till Bohuslän som redan är förstört...
...men visst är det jobbigt när det blir allt svårare att hitta plats.
Några konkreta förslag på lösningar, någon?
MVH
Håkan
Trist, sök hjälp och försök äntligen får ett gladare perspektiv på seglingslivet och att det trots allt är ett paradis även i Bohuslän jämfört med nästan allt annat i världen.
Ett av de missförhållanden Brendan tar upp är det som också Seawolf tar upp, exploatering av strandlinjen av privatpersoner och även kommunansvariga.
Håller helt med om att detta skall stoppas och gärna att en massa svartbyggen rivs, byggaren till straff och androm till varnagel.
Beträffande de stora antalen båtar från andra länder är det ju lite märkligt att de envisas med att komma till Bohuslän som redan är förstört...
MVH
Håkan
En expert i mängden
Det våldtagna Bohuslän
Seawolf skrev:Stenungsundsindustrin och eller Scanraff kan man ha estetiska synpunkter på, men deras utsläpp är sedan många år helt obetydliga jämfört med den totala situationen. Och de har inneburit att det finns en rik infrastruktur året runt i båda orterna.
Vad får dig att tro att utsläppen från industrierna är obetydliga? Utsläppen i luft och vatten har minskat men har under alla år varit förödande för växter och djur. Vad har detta med infrastrukturen att göra?
Stenindustrins planlösa härjningar är historia nu och inte mycket att göra något åt. Men stenindustrin är inte död, och det gäller att bevara den lilla skärgård som fortfarande är orörd. Dessutom skulle det behöva städas upp efter den skövling som skett. Nog skär det i hjärtat att se dessa söndersprängda klippor.
När det gäller privatisering, sjöbodar, bryggor och trädäck utefter stränderna har vi samma uppfattning. Något måste göras för att hejda exploateringen.
Visst är det trångt under högsäsong, men vid den här tiden på året och när skolorna börjat i augusti, är det något helt annat. Jag var ute en repa idag, nästan ensam på sjön. Underbar segling i ett Bohuslän där det är som bäst, vid Skaftö.
Dravel
Tommy skrev:Läste mig igenom dravlet på "Det våldtagna Bohuslän" på sidan Seniorseglarna.se och jag måste säga att det var väldigt väldigt mycket ... det var bättre förr. Ju förr desto bättre. Allt som inte är exakt som det var på 70-talet är tydligen usch usch :o
Hälsningar
Tommy
Tack för ditt uppriktiga inlägg Tommy. Jag ska lägga in det på hemsidan som ett memento under avdelningen "dravel". Vi brukar inte sänka oss till ett sådant språkbruk men jag gör ett undantag för din skull, även om det inte är mycket du har att komma med i sakfrågorna.
Det vore faktiskt klädsamt om du hade uttryckt någon åsikt om all den våldtäkt stenindusti, industrier mm ställt till med i Bohuslän.
Frågan är vem som behöver söka hjälp
Maxi33 skrev:Som vanligt inte en antydan till svar på motfrågor och bemötande av invändningar Brendan.
MVH
Håkan
Men snälla, rara Håkan, varför ska vi hålla på och upprepa samma diskussion om och om igen? Du vet ju mycket väl att du har fått detaljerade svar på alla dina frågor, upprepade gånger, även om det var några år sedan. Mina argument är slut. Jag har inte ändrat min ståndpunkt lika litet som du tycks ha ändrat din. Vi står där vi står. Jag vill tillsammans med likasinnade kämpa för våra intressen och det vill inte du. Detta är för mig helt obegripligt. Varför ska vi stillatigande acceptera att lilla Bohuslän exploateras och förstörs, när vi vill behålla det som det semesterparadis det fortfarande är?
Har du läst mina entusiastiska skildringar på marinan av mina seglingar hittills i Bohuslän bara i år? Kan man ha ett gladare perspektiv på seglingslivet? Vad menar du? Läs och begrunda och titta på bilderna! Jag försöker att vara realistisk och fotograferar Bohuslän ur alla perspektiv. Mest blir det glada och trevliga motiv.
Bohuslän är långt ifrån förstört ännu men det är på god väg i små, små steg och det har du och många med dig inte upptäckt. Därför vill jag väcka opinion och peka på farorna. Försök få upp ögonen för det!
Anders S skrev:Vad Stockholms färjetrafik har med Bohuslän att göra undgår mig. Vi diskuterar ju heller inte (inte Brendan heller, väl?) huruvida Göteborg skall läggas ner till förmån för fritidssegling, utan om det är OK att plundra landskapet i övrigt (vilket det inte är för någon, men vi kan behöva definiera plundring).
Frågorna är universella; då jag drog in andra delar av Sverige i diskussionen var det för att belysa detta. Tycker heller inte att debatten bara skall fokuseras på ett område / landskap/ kustremsa.Anders S skrev: Den uppenbara konflikten är ju mellan vad som får tålas i form av teknisk/teknologisk utveckling och vår önskan att få färdas och vistas i orörd natur.
Olika typer av exploatering vägs mot varandra. Hur vi än utnyttjar naturen är det en exploatering, även om vi nog är hyfsat överens om att en del former går hårdare åt landskapet än andra. Vi kan ju anse att nöjessegling inte sliter så mycket, men en annan form an nöjesbåtar - färjor, skärgårdsbåtar, ginpalats (alla tagna från tidiagre inlägg i denna tråd)- sliter helt klart tydligt på landskapet. Vem avgör hur mycket slitage, orsakat av ett slags nöje, är acceptabelt? Skulle det finnas segelbåtar som flugor i skärgården skulle det definitivt genom sin mängd också bli ett nämnvärt slitage.
Bohuslän som landskap har en lång tradition av extremt utnyttjande, man kan faktiskt säga att det som ger landskapet dess prägel idag är följden av tidigare plundringståg.
Att för den sakens skull samma skövling skulle ske i tex Stockholms skärgård - det är det nog få som vill se.
Eller att fortsatt skövling är av godo - utveckla Bohuslän genom nya skövlingar?
Den påverkan på naturen som är oundviklig, kan faktiskt planeras lite bättre än vad som skett. Jag hävdar fortfarande att tunga, smutsiga industrier gott kan samlas inom ett mindre område, de behöver inte spridas runt om i landskapen ("för att ge arbeten" eller "ge infrastruktur").
Helt onödigt att lägga oljeindustrierna i Stengungssund - det fanns bättre alternativ.
Insändare i Bohusläningen 2008-04-28
"Våldtäkt på omistliga naturvärden
Är dett ett dåligt skämt? Hur i all sin dar kan länsstyrelsen i Västra Götaland över huvud taget låta Lysekils Energi ens tänka tanken att placera hela 21 stycken, 150 meter höga vindsnurror uppe på ett av Bohusläns mest storslagna bergsmassiv? Man häpnar!
Den som har vandrat (eller klättrat!) i området mellan Bärfendal och Hallinden, den som har upplevt Åbyfjordens mjuka övergång i Bärfendal med Skottfjället som flott bakgrund, den som har fascinerats av kulissbergen runt Hallinden, kan väl inte annat än reagera mot detta horribla beslut, taget av irrhjärnorna på länsstyrelsen, respektive Munkedals och Lysekils kommuner? Vad är detta om inte en ren våldtäkt på omistliga naturvärden?
Tänk er 21 master med jättepropellrar 300 meter över havet i detta natursköna område! Ofattbart! Om målsättningen har varit att vända opinionen mot den så kallade miljövänliga vindkraften, så har man verkligen lyckats förträffligt! Jag hoppas nu på en folkstorm som blåser bort detta hemska aktstycke!
Bertil Alkstrand
Stockholm (sommarbostad i Sotenäs)"
Är dett ett dåligt skämt? Hur i all sin dar kan länsstyrelsen i Västra Götaland över huvud taget låta Lysekils Energi ens tänka tanken att placera hela 21 stycken, 150 meter höga vindsnurror uppe på ett av Bohusläns mest storslagna bergsmassiv? Man häpnar!
Den som har vandrat (eller klättrat!) i området mellan Bärfendal och Hallinden, den som har upplevt Åbyfjordens mjuka övergång i Bärfendal med Skottfjället som flott bakgrund, den som har fascinerats av kulissbergen runt Hallinden, kan väl inte annat än reagera mot detta horribla beslut, taget av irrhjärnorna på länsstyrelsen, respektive Munkedals och Lysekils kommuner? Vad är detta om inte en ren våldtäkt på omistliga naturvärden?
Tänk er 21 master med jättepropellrar 300 meter över havet i detta natursköna område! Ofattbart! Om målsättningen har varit att vända opinionen mot den så kallade miljövänliga vindkraften, så har man verkligen lyckats förträffligt! Jag hoppas nu på en folkstorm som blåser bort detta hemska aktstycke!
Bertil Alkstrand
Allt var inte bättre förr. Se bara på stenbrotten! De har ju ockå fått en skopa av sleven. Trots att de är rätt gamla vid det här laget.Tommy skrev:Läste mig igenom dravlet på "Det våldtagna Bohuslän" på sidan Seniorseglarna.se och jag måste säga att det var väldigt väldigt mycket ... det var bättre förr. Ju förr desto bättre. Allt som inte är exakt som det var på 70-talet är tydligen usch usch![]()
Hälsningar
Tommy
Men man umgås ju med tanken att återställa dem så vitt jag förstår.
Nej jag håller med dig Tommy - mycket navelskådande prat och NIMBY av högsta rang.
Och märkligt nog - inte ett ord om båtlivet. Det står tydligen över även i sina värsta avarter.
I övrigt är diskussion meningslöst. Inga andra åsikter accepteras - dristar man sig att tycka att vindkraft är något man står ut med får man den trista skopan:
Jag kan bara beklaga dig, Gunnar S, som tydligen saknar allt sinne för vad en orörd natur kan ge. Antingen är man naturromantiker eller också inte.
Man är alltså sinnelös. Det låter inget vidare.
Re: Insändare i Bohusläningen 2008-04-28
Brendan, du har mitt fulla stöd när det gäller kampen mot förstörelsen av omistliga naturvärden.
Vår svenska consensusmentalitet och vår "förståelse" för åtgärder till det allmännas bästa kommer att kunna leda till en fullständig förstörelse av vår närmiljö. Mjäkighetens tyranni?
Varför skall vår skärgård förstöras av vindkraftverk? För att låta våra energibolag profitera än mer? För att ge oss möjlighet att se än fler värdelösa och fördummande TV-program? Varför?
Varför skall vi tillåta att våra stränder exploateras av profitörer, utsugare och marodörer? Varför?
Om inte vi seglare säger, nu får det vara nog! Vår miljö måste skyddas! Vem skall då framföra budskapet?
Nej Brendan, stå på dig och låt Seniorseglarna bli navet runt vilket motståndet kretsar! Det räcker nu!
mvh Sven-Barry
Vår svenska consensusmentalitet och vår "förståelse" för åtgärder till det allmännas bästa kommer att kunna leda till en fullständig förstörelse av vår närmiljö. Mjäkighetens tyranni?
Varför skall vår skärgård förstöras av vindkraftverk? För att låta våra energibolag profitera än mer? För att ge oss möjlighet att se än fler värdelösa och fördummande TV-program? Varför?
Varför skall vi tillåta att våra stränder exploateras av profitörer, utsugare och marodörer? Varför?
Om inte vi seglare säger, nu får det vara nog! Vår miljö måste skyddas! Vem skall då framföra budskapet?
Nej Brendan, stå på dig och låt Seniorseglarna bli navet runt vilket motståndet kretsar! Det räcker nu!
mvh Sven-Barry
Gunnar, vad menas med NIMBY?Eilean skrev:Allt var inte bättre förr. Se bara på stenbrotten! De har ju ockå fått en skopa av sleven. Trots att de är rätt gamla vid det här laget.Tommy skrev:Läste mig igenom dravlet på "Det våldtagna Bohuslän" på sidan Seniorseglarna.se och jag måste säga att det var väldigt väldigt mycket ... det var bättre förr. Ju förr desto bättre. Allt som inte är exakt som det var på 70-talet är tydligen usch usch :o
Hälsningar
Tommy
Men man umgås ju med tanken att återställa dem så vitt jag förstår.
Nej jag håller med dig Tommy - mycket navelskådande prat och NIMBY av högsta rang.
Och märkligt nog - inte ett ord om båtlivet. Det står tydligen över även i sina värsta avarter.
I övrigt är diskussion meningslöst. Inga andra åsikter accepteras - dristar man sig att tycka att vindkraft är något man står ut med får man den trista skopan:
Jag kan bara beklaga dig, Gunnar S, som tydligen saknar allt sinne för vad en orörd natur kan ge. Antingen är man naturromantiker eller också inte.
Man är alltså sinnelös. Det låter inget vidare.
Och vad menar du med frågan om båtlivet? Borde jag ha med den på listan över störningar eller vad är det du efterlyser?
Om/när webbsidan kommer igång igen, någon tycks ha sett till att den har blivit avstängd, så kommer jag att fylla på med text och bild om det som jag anser vara hot mot miljön. Jag kommer att ägna sommaren åt att segla runt och dokumentera alla tänkbara miljöer. Det kan nog komma att hamna ett och annat svartbygge på bild också. Mitt "häpnadsväckande dravel" är ännu bara i sin linda!
Jag diskuterar gärna med dig som du vet. Men finns det något mer att diskutera? Min åsikt är att inte ett enda vindkraftverk till bör byggas i skärgården medan du inte alls störs av dem, ja, du tycks till och med uppfatta dem som estetiskt tilltalande? Min fråga är: saknar du helt sinne för den orörda naturens skönhet?
Tack, Sven-Barry, det känns skönt att inte stå ensam på barrikaderna!S-B A-son skrev:Brendan, du har mitt fulla stöd när det gäller kampen mot förstörelsen av omistliga naturvärden.
mvh Sven-Barry
Är inte detta problemet i ett nötskal?Brendan skrev: Bertil Alkstrand
Om den här personen också hade sagt "lägg hellre ett kärnkraftverk i Ågesta, Stockholm (vilken vansinnig tanke, eller hur...) så sparar vi på det vackra i Bohuslän, då hade det varit trovärdigt.
Anders S
Det förstod jag. Men jämförelsen med Stockholms färjetrafik påminner mer om trafiken på Rivöfjorden och Göteborgs hamn. Skillnaden må kanske vara inloppets längd. Ingen föreslår att Göteborgs hamn och färjorna där skall utlokaliseras.Jaramaz skrev: Frågorna är universella; då jag drog in andra delar av Sverige i diskussionen var det för att belysa detta. Tycker heller inte att debatten bara skall fokuseras på ett område / landskap/ kustremsa.
Scanraff och Stenungsund är med dagens perspektiv felplaceringar och onödor. I perspektivet av 50- och 60-talens framtidstro och ideal kan man dock se det annorlunda. Idag har vi ett faktum att hantera, gamla synder om man så vill. Att man lärt sig något är uppenbart.
Anders S
Re: Dravel
Bryter man fortfarande sten i öppna stenbrott på granithällarna i Bohuslän? Då är det vid sanning fasansfullt.Brendan skrev:[Det vore faktiskt klädsamt om du hade uttryckt någon åsikt om all den våldtäkt stenindusti, industrier mm ställt till med i Bohuslän.
Jag trodde att detta var något som man slutat med för länge sedan. Att återställa granithällarna från dessa gamla ingrepp blir nog väldigt kostsamt. Eftersom detta då främst skulle göras för att tillfredsställa diverse sommarseglare i området så blir man nog i såfall tvungen ta ut en båtavgift för detta, något att diskutera i en annan tråd kanske?
För några år sedan besökte jag Vinga i Göteborgs skärgård. Det öppna stenbrottet som använts för att bygga fyren omnämdes av guiden, mest som ett kulturminnesmärke, "dvs så gjorde man förr".
Industrier likaså, anlägger man fortfarande, på 2000-talet, industrier i en skör miljö där industrin i fråga hade kunna få en bättre placering ur miljösynpunkt?
Hälsningar
Tommy
p.s. Det där "hotet" med att lägga ut mitt tidigare inlägg på din hemsida visar lite hur lågt debatten gått. Skulle vara ett brott mot all "netiquett" (vett på nätet). Hoppas du avstår... Bättre att argumentera med ord än med knytnävarna