Nya bottenfärger -någon som provat?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Nya bottenfärger -någon som provat?

Inlägg av Mahogny » mån 21 apr 2008, 07:35

Är det någon som provat måla med dom nya bottenfärgerna som dykt upp i år, jag tänker t.ex på Neptun och LeFant Allcoast?
Tänkte bara kolla hur dom fungerar att jobba med och hur ytan blir?
Sedan blir det väl först efter sommaren som vi får se om dom verkligen håller vad dom lovar för.

Benke01
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 13:51
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » mån 21 apr 2008, 08:15

Japp, målat med Neptun. Mitt lilla bidrag till miljön. Nu kan jag tömma toatanken utan dåligt samvete :wink:
Ganska lättjobbad, går åt lite mer färg än med tidigare Cruiser Eco. Efter första varvet, trodde jag att det skulle gå åt jättemycke, men andra varvet var snålare, så det blev 2 st 2,5l burkar till min 33 fot fenköl.
Spännande o se till hösten hur den funkar. De har ju "pengar tillbaka"-garanti.

///Bengt

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » mån 21 apr 2008, 09:27

Intressant. Men "Garantin gäller endast Östersjön och insjöar" (från hemsidan)! Så det är nog alldeles klart att det här är ett alternativ för ostkusten.

I Östersjön (Trelleborg och österut/norrut) är det numera i princip förbjudet med giftfärg och i insjöar samt norr om Örskär är giftfärg absolut förbjuden. Konceptet är inte alldeles nytt. På 80-talets början hade Sigge Svensson på Lunds universitet försök med en kolhydratbaserad färg (socker). Kanske finns det en beröringspunkt, för han seglade också R-båt.
Anders S

Putte
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 22:45

Inlägg av Putte » mån 21 apr 2008, 12:58

Hej !
Jag har också köpt Neptun och tycker precis som Benke att den var lite trög första varvet. Infon som jag hade fått var att det skulle gå åt ungefär lika mycket färg som för Mille Lighten. Då brukar jag klara mig med en 2.5 och en 0.75 men nu gick det åt nästan 2 st 2.5 burkar till min Rival 22.
Den var en ytterst trevlig färg att måla med, luktade nästan "skog" och trådade ingenting som Millen kan göra. Ser med stor nyfikenhet fram emot sommaren och höstens upptagning!!

//Putte

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » mån 21 apr 2008, 15:12

Målade idag med Lefant Allcoast. Rollade med finroller och fick extremt mycket inbunden luft, färgen är väldigt känslig och släpper inte ifrån sig luft som normalt. Pratade med tillverkarna om det, de sa att problemet är uppmärksammat och det kommer komma ut rekommendationer om att man måste släta med pensel eller liknande samt att färgen ska stå ett bra tag efter omrörning.

Nåväl, det var lätt att få bort bubblorna, ett drag med slip-papper och de försvann.
Annars täckte färgen bra, lättjobbad och totalt luktfri. Får se hur bra den håller borta beväxtning i år. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » tis 22 apr 2008, 09:03

Har också provat Lefant Allcoast och upplevt samma problem med luftbubblor. Tycker inte att det är acceptablet att man måste efterstryka med pensel. Det tar längre tid och slutresultatet blir inte så slätt som man önskar. Jag tyckte den var svårjobbad och täckte dåligt.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Nya bottenfärger -någon som provat?

Inlägg av August » fre 12 sep 2008, 15:31

Nu är båten uppe för i år, tyvärr...
Men, bottenfärgen gjorde sitt jobb mycket bra. Några få snäckor runt roderinfästningen samt sumloggen. Ytterst lite slem som lätt togs bort med högtryck.

Det blir samma färg nästa år. LeFant AllCoast fungerade mycket bra för mig, på Ostkusten. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Nya bottenfärger -någon som provat?

Inlägg av GaryGary » fre 12 sep 2008, 21:09

Kul att det har fungerat. Vet inte om fler än jag reagerade på DN:s artikel då de följde upp sin artikel från i våras. Dels hade båten varit i rörelse hela sommaren på Göta Kanal och sedan legat i Mälaren (!) och dels skrevs artikeln innan ens tulpanerna skulle fått fäste (vilket ju ändå inte är aktuellt i Mälaren). Neptun i detta fall blev sågat pga att färgen lossat osv. De hade målat halva båten med en standars färg och den andra med Neptun. Ingen av sidorna hade någon beväxtning. Kul att höra om någon som faktiskt testat i bräckt vatten och varit nöjd. Själv blev det lite stressigt på slutet i våras och jag bättrade bara på samt strök längs vattenlinjen en strykning. Det tycks faktiskt fungera ok. Då ligger hon långt in i en vik med många bäckar som rinner ut vid hamnen.

Skriv svar