Ingen bra sjösättning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem

Ingen bra sjösättning

Inlägg av Mats Brage » sön 20 apr 2008, 19:27

Så var det då dags för en av vårens höjdpunkter - sjösättning.

Detta år blev dock inte vad jag väntat mig. När jag ska ta upp båten ur vaggan, lyfter föraren av traktor mer i stäven, och slinget har inte satts an tillräckligt i aktern - han lyfter dessutom innan han fått klartecken.

Följden blir att akterstöttan på vaggan trycker in skrovet med en rejäla smäll och ett hemskt krasande ljud!

Något som jag önskar alla här på Sailguide att vara utan.

Försäkringsbolaget är meddelade, men nu till min fråga - är det någon som känner till bra plastningskunniga personer/företag i Stockholmstrakten som jag kan anlita för ett rep jobb. Fördel om dom gjort försäkringsjobb tidigare. Alla uppslag tas emot tacksam - jag vill ju ha båten i spat så snart som möjligt
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Ingen bra sjösättning

Inlägg av Seawolf » sön 20 apr 2008, 19:58

Mats Brage skrev:Så var det då dags för en av vårens höjdpunkter - sjösättning.

Detta år blev dock inte vad jag väntat mig. När jag ska ta upp båten ur vaggan, lyfter föraren av traktor mer i stäven, och slinget har inte satts an tillräckligt i aktern - han lyfter dessutom innan han fått klartecken.

Följden blir att akterstöttan på vaggan trycker in skrovet med en rejäla smäll och ett hemskt krasande ljud!

Något som jag önskar alla här på Sailguide att vara utan.

Försäkringsbolaget är meddelade, men nu till min fråga - är det någon som känner till bra plastningskunniga personer/företag i Stockholmstrakten som jag kan anlita för ett rep jobb. Fördel om dom gjort försäkringsjobb tidigare. Alla uppslag tas emot tacksam - jag vill ju ha båten i spat så snart som möjligt
Ring någon erfaren besiktningsman från BBR och fråga om reparationsvarv som är OK. Och be att du eller besiktningsmannen får besiktiga slipjobbet så fasningsvinklarna blir tillräckligt flacka innan de återplastar. Efteråt går detta inte att se.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » sön 20 apr 2008, 20:00

Herregud, vilken grej! Beklagar. Var hände detta?

Undrars om det går att laga skrovet om det blivit delaminering av distanslagret? Hm, du bör nog försöka hitta ett riktigt proffs. Jag känner en kille med 30 år i branschen, men han gör bara motorbåtsjobb, inte mkt hjälp där tyvärr. Boo Marin kanske? Bullandö? Den måste upp på varv låter det som. Kan vara svårt att hitta någon som gör det på plats.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 apr 2008, 20:17

Beklagar olyckan! Måtte du få snabb och bra hjälp.

Seawolfs tips om att be om tips från en riktig besiktningsman är bra. Jag tror att besiktningsmännen rekommenderar varv de tror på, även om de annars kan vara väl "diplomatiska" om man frågar om något specifikt varvs arbetskvalitet. Nöj dig heller inte med en inspektion, utan ta med kameran och ta litet bilder på arbetet. Vid en försäljning (eller reklamation) kan det ha ett värde att ha stöd av bilder för att visa var och hur skadan lagats.

Om det "osynliga" lät kryptiskt, så menas att en snygg "osynlig" lagning visserligen är en trevlig följd av gott arbete med ytfinishen, men det är lika viktigt att reparationen är gjord korrekt under ytan, där inget syns. Det rätta tillfället att hälsa på är när skadan är nerslipad och klar för plastning.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Tack för sympatin och tipsen

Inlägg av Mats Brage » sön 20 apr 2008, 20:23

Tack för tipset med besiktningsman - nu har jag mailat en i Sth och hoppas att han tar sig an det.

Så lite ödsligt ut när alla andra båtar hade åkt i och jag låg ensam kvar på den delen av varvsplenen, med undanag för långtidsrenoveringarna.
Scanner 391 nr 142

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 20 apr 2008, 21:24

Hoppas det löser sig Mats, och det vore intressant att få veta hur procedurerna med försäkringsbolaget blir.
Hur mycket de bestämmer och hur mycket du bestämmer osv.

Underliga saker kan hända.
En bekant fick sin båt havererad genom att en större båt körde in i sidan på honom förra året, reparationen påbörjades på ett av allt att döma kompetent varv, men efter att stora delar av inredningen demonterats och omfattningen av skadan och kostnaderna för en reparation blev uppenbara förklarade försäkringsbolaget båten som totalförlust, och min bekant fick en summa pengar utbetalt och båten togs från varvet av försäkringsbolaget och försvann.
Nu har båten reparerats av någon annan, okänt för mig hur denne person tog över ägandet av båten och med vilka metoder han reparerat och hur kvaliten på reparationen är, och min bekant har nu köpt tillbaka sin båt av denne person - och har pengar kvar av det han fick från försäkringen.

It´s a funny old world...
En expert i mängden

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 21 apr 2008, 06:25

Mats,

detta är en historia med flera aktörer. Olyckan har sin grund i kranförarens agerande, därför kan det bli hans försäkringsbolag som får ersätta. Frågan är också vem som städslat kranföraren, är det klubben/varvet eller du själv? (retorisk fråga)

Men, båtförsäkringar är konstiga, så det kan bli ditt försäkringsbolag som ersätter, och du som betalar självrisk!
Dessa frågor får försäkringsbolagen komma överens om, och också hur du skall gå skadeslös.
En besiktningsman är bra att ha, men jag föreslår starkt att du pratar med ditt försäkringsbolag så att de tar sitt ansvar i detta. (man kan tex fråga sig vem som skall betala besiktningsmannen). FÖrsäkringsbolaget kan också ha åsikter om reparationsvarv.

Nå, du ville i första hand ha tips om båtfixare. Jag föreslår att du ringer till plastfixaren i Svinninge.
Tyvärr är problement inte bara att hitta bra reparatörer, utan att de har tid att ta sig an i rimlig tid.
En sådan här skada kan bli så att försäkringsbolaget väljer att transportera båten till ett varv. Då spelar det inte så stor roll om varvet ligger i direkt närhet till din hamn.
- det finns ett reparationsvarv på södra Ljusterö, inne i samma vik där det ligger (låg?) en VP-verkstad. De är stora, och har nog en hel del uppdrag åt försäkringsbolagen. Det jag sett av deras arbeten ser bra ut, men de tar ibland god tid på sig, och är inte alltid kundanpassade.

Så gott om hamnar som det finns på Lidingö, och så stora hamnar som det är, borde det finnas marknad för en lokal plastfixare. När det blivit lite varmare borde det gå att fixa på plats - men då seglar du förmodligen inte förrän till midsommar!

Aclei
Silvermedlem

Inlägg av Aclei » mån 21 apr 2008, 10:19

Jobbig sits du hamnat i. Jag råkade också ut för en trist grej på min Athena 34. När jag täckte av henne förra veckan upptäckte jag ett hål i skrovsidan som antagligen gått igenom skrovet. Ca tre cm långt och med fula runda krackeleringar runt omkring själva hålet.

Hålet har orsakats av en båtgrannes mindre lämpliga val av tyngd till presenningen. Han hängde ett antal järnvikter för att hålla pressen på plats. I julas blåste det dock en del och hans press blåste av. I samband med det så flög tydligen en tyngd in i min båt. Osis.......

En lite lustig detalj var att när jag ringde If i morse för att anmäla skadan kommenterade han att "en Athena 34 till! Jag hade en annan skada på en sådan i morse." Det var väl du Mats, antar jag.
Aclei

cub
Guldmedlem

Tråkigt att höra, men det finns hjälp

Inlägg av cub » tor 24 apr 2008, 18:32

Mitt tipps är Arne Olsén AB, mycket välrenomerad båtreparatör, hämtar även båtar på trailer för reparation. kolla hemsidan http://www.arneolsenab.se/start.html

Skriv svar