Hörde en idé om att sätta lodet i ett aluminiumrör och göra en elektronisk variant av båtshaken. Framåtseende ekolod i en RJ hmmm. Jag lever efter principen att allt jag sätter i båten är löstagbart, billigt eller har ett sjuhelvetes bruksvärde för mig just nu. I en båt värd 40000 kan det mesta i marinhandeln räknas i procent av båtens värde vilket avskräcker majestätiskt.Anders S skrev:Ett hett tips till fördäcksnosargasten: Man kan, vid mördaräckelalgbeläggning på ytan, i svagt ljus eller under andra vidriga omständigheter använda en vanlig käpp. En käpp i form av båtshake finns på många båtar, en tänkbar grund (!) för detta verktyg.
Då håller man helt enkelt käppen ner från stäven på lämpligt djup. Tar det emot säger man ifrån. (Klämmer man då tummen mot pulpiten säger man som sagt ifrån). Baksidan är att den här käppen blir litet längre än vanliga båtshakar, men det finns ju teleskopiska sådana. En ytterligare möjlighet är att nyttja ett lod i en tunn lina, samma princip, men hanterat med litet mer känslighet.
På min båt sitter sedan länge ett framåtseende ekolod. Det är fina grejor, dyrt som 17, och i mina ögon inte riktigt "kostnadseffektivt" (Det fanns med vid köpet). Men, som sagt, om en käpp, lina med klump eller helt enkelt bara liten vaken observation löser problemet - varför krångla till det?
Jag tycker de andra argumenten (navigationshjälpmedel, ankringsdjup, rent intresse) är mer relevanta. Lycka till!
"varför krångla till det?"
Jag jobbar på universitet, behöver jag säga mer!? Krångla till det är mitt levebröd och essensen i mitt liv. Jag kan inte leva utan önödigt omständiga lösningar och tanken på en oanvänd grej är plågsam! Således skall ekolodet installeras någonstans - meningslöst eller ej skall det åtminstone mäta djupet till botten i en (folköls)burk (inget sjöfylleri här inte).
Det verkar dock bli inombordsmontage där jag lyckas få en signal att gå fram...