Lodgivare...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 15 apr 2008, 09:43

Anders S skrev:Ett hett tips till fördäcksnosargasten: Man kan, vid mördaräckelalgbeläggning på ytan, i svagt ljus eller under andra vidriga omständigheter använda en vanlig käpp. En käpp i form av båtshake finns på många båtar, en tänkbar grund (!) för detta verktyg.

Då håller man helt enkelt käppen ner från stäven på lämpligt djup. Tar det emot säger man ifrån. (Klämmer man då tummen mot pulpiten säger man som sagt ifrån). Baksidan är att den här käppen blir litet längre än vanliga båtshakar, men det finns ju teleskopiska sådana. En ytterligare möjlighet är att nyttja ett lod i en tunn lina, samma princip, men hanterat med litet mer känslighet.

På min båt sitter sedan länge ett framåtseende ekolod. Det är fina grejor, dyrt som 17, och i mina ögon inte riktigt "kostnadseffektivt" (Det fanns med vid köpet). Men, som sagt, om en käpp, lina med klump eller helt enkelt bara liten vaken observation löser problemet - varför krångla till det?

Jag tycker de andra argumenten (navigationshjälpmedel, ankringsdjup, rent intresse) är mer relevanta. Lycka till!
Hörde en idé om att sätta lodet i ett aluminiumrör och göra en elektronisk variant av båtshaken. Framåtseende ekolod i en RJ hmmm. Jag lever efter principen att allt jag sätter i båten är löstagbart, billigt eller har ett sjuhelvetes bruksvärde för mig just nu. I en båt värd 40000 kan det mesta i marinhandeln räknas i procent av båtens värde vilket avskräcker majestätiskt.

"varför krångla till det?"

Jag jobbar på universitet, behöver jag säga mer!? Krångla till det är mitt levebröd och essensen i mitt liv. Jag kan inte leva utan önödigt omständiga lösningar och tanken på en oanvänd grej är plågsam! Således skall ekolodet installeras någonstans - meningslöst eller ej skall det åtminstone mäta djupet till botten i en (folköls)burk (inget sjöfylleri här inte).

Det verkar dock bli inombordsmontage där jag lyckas få en signal att gå fram...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 15 apr 2008, 11:07

morg skrev: Framåtseende ekolod i en RJ hmmm.
Definitivt inget jag skulle råda till. Jag har som sagt ett sådant, och de tillfällen då det används "på riktigt" varje sommar kan räknas på ena handens tumme (OK, liten överdrift - men inte varje dag eller vecka, långt därifrån).

Det låter mycket klokt att montera givaren inombords. Du kan ju också fundera på hurpass viktigt du tycker det är att ha maximal räckvidd - det spelar kanske inte så stor roll om det börjar bli osäkra svar vid djup >25 meter eller så?
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 15 apr 2008, 12:01

Det är olika siktdjup på olika ställen och i mina hemmavatten är det både grunt och dålig sikt ibland och då är ekolodet ovärderligt.

Jag hade tidigare ett lod som jag ficke en extragivare till, vi testade den på pinne, tanken var att man skulle hänga detta längst fram för att få en tidigare varning men bla mekaniska problem gjorde att det inte funkade speciellt bra. Det var betydligt roligare att använda den i jollen.

Jag ska försöka hitta ett enkelt lod med NMEA utgång för att kunna koppla till datorn och föra egna sjökort över intressanta vikar. Tyvärr verkar det mest handla om mer avancerade/dyrare ekolod om man vill ha NMEA. Ofta med funktioner typ att se ögonfärgen på fiskarna och liknande som för mig är ointressanta.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 15 apr 2008, 19:27

En liten kommentar om det nu är någon som tror att ett ekolod inte kan fungera som varning då man nosar sig in i naturhamnar:

1. Siktdjup i Mälaren är 50 cm, i Stockholms inre skärgård under metern. Det är till att ha en grundgående båt om man alltid ska se botten innan man går på grund..

2. Angående broms. Vid 0.5-1 knops fart så stoppar vi helt momentant vid kraftig back. Säkert mindre än 50 cm stoppsträcka. Vårt ekolod sitter längre framför kölen än så, drygt 1 meter. Man har alltså 1-2 sekunder reaktionstid att lägga i backen, och ändå hinna stoppa i tid (1 knop = 50 cm / sekund).

3. Undervattensklippors utformning i skärgården är inte sällan mer eller mindre lodräta "hopp" på flera decimeter, upp till meter. Då är ekolodet defintivt användbart.

Så nog funkar det alltid i teorin, och det gör det ju för oss i praktiken också :wink:

Hälsningar
Tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 15 apr 2008, 20:28

Det är väl i princip enbart i grunda naturhamnar som jag någon gång saknat ett ekolod.
Dels kan man ju snabbt anpassa farten om man ser att det grundar upp och så har jag varit med om en annan lite märklig händelse...
Vi kom till en naturhanmn och fick lagt ut ankare och gjort fast i land utan några bekymmer alls. Under kvällens lopp satt vi i den andra båten och hade lite småtrevligt ett par timmar, jag skulle hämta något i min båt och höll på att tappa hakan när jag kunde se ända in till kölen... :o
Vatten nivån hade sjunkt undan nästan en halvmeter och jag stog snyggt på en stenklack. Den enda just där också såklart..
Det räckte att dra lite i pulpiten så gled hon av.
Kanske hade reagerat tidigare om jag hade ett ekolod...?
Nu vet jag i alla fall var den stenen ligger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 15 apr 2008, 21:12

Nytta med ekolod: Eftersom vi ankrar en del så är ekolod mycket nyttigt när man slår den sk "ankarloven" runt där man tänkt lägga sig. Det gäller ju att kolla att man har vatten i hela radien.

Sedan är ju ekolodet mycket användbart på segelbart vatten. Ofta är det intressant att se när djupet ökar eller minskar. Man kan få en "ortlinje" utöver de som syns på kompassen om man behöver positionera sig, och i dimma kan man följa tremeterskurvor utan besvär (skönt om man är litet osäker och vill hålla sig ur vägen för fartyg). (Om någon påstår att GPS har gjort ekolod mindre viktigt för navigationsändamål kan jag hålla med).

Sedan har ju SWE54 en gigantisk poäng där man har tidvatten, än bara några dm eller en halvmeter. Att ta sig in försiktigt kan man väl göra, men att ha koll på vad djupet kommer att bli kräver att man vet vad det är nu! Då är ett ekolod mycket bekvämt.

Möjligen med undantag av en mätkäpp i små båtar, då...
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 15 apr 2008, 21:55

Ekolodet är mycket bättre än mätkäppar om man är själv ombord!
Ankarvakten när man ligger på svaj är heller inte dumt.
Nog är ekolodet ett suveränt navigationshjälpmedel, när plottern visar 35 m tittar man vad lodet visar. Står det 17 m är något fel.
Framförallt visar lofet alltid det som åtminstone intresserar mig mest, att ja har tillräckligt med vatten under kölen!

Betr. framåtseende ekolod vet jag flera som har skaffat dessa ganska dyra tingestar men som är lyriska över funktionen. I en skärgård med små vatten djup, många öar och mycket grund verkar det klart vettigt.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 15 apr 2008, 23:37

bosseh skrev: ...
Nog är ekolodet ett suveränt navigationshjälpmedel, när plottern visar 35 m tittar man vad lodet visar. Står det 17 m är något fel.
Framförallt visar lofet alltid det som åtminstone intresserar mig mest, att ja har tillräckligt med vatten under kölen!

Betr. framåtseende ekolod vet jag flera som har skaffat dessa ganska dyra tingestar men som är lyriska över funktionen. I en skärgård med små vatten djup, många öar och mycket grund verkar det klart vettigt.
Bara man tolkar signalen rätt..
Fick själv hjärtat i halsgropen en gång i medelhavet när lodet helt plötsligt visade 4m! Då var vi mitt i ingenstans och skulle ha ca 400-500 m djup.
Men när sedan delifinstimet började hoppa bredvid båten så fattade man ju..:)
Sådant kan även förekomma på västkusten, sälar, tumlare och andra fenomen kan få lodet att ge ett "falsk" eko..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 16 apr 2008, 06:30

SWE54 skrev:
bosseh skrev: Sådant kan även förekomma på västkusten, sälar, tumlare och andra fenomen kan få lodet att ge ett "falsk" eko..
Det är värre än så. De av oss med erfarenhet av gammaldags roterande ekolodsinstrument minns hur många ekon det fanns att välja mellan och hur man fick ställa in känsligheten för att få en användbar signal. Idag förväntar vi oss att lodet skall ge en bestämd djupsiffra och det brukar ju också gå bra. Men då lodet visar "konstiga värden" är det sannolikt felberäkningar och felaktigt urval av mätdata som ställer till det. Ekot kan studsa mellan ytan och botten (och mellan båtbotten och botten) en extra gång, ekot kan studsa på ett kallvattenskikt. I min båt har jag två ekolod (framåtseende och ett Silva) - ibland har jag fått för mig att de stör varandra trots att de närmast garanterat jobbar på litet olika frekvenser.

Vad det nu har med placering av givare att göra? Jo, det är ett bra skäl att söka en plats med så litet störningar som möjligt och en bra, "rak" placering, bara så man ger lodet chansen att göra ett bra jobb.
Anders S

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem

Lodgivare

Inlägg av Gizmo » lör 19 apr 2008, 13:42

Jag köpte till min ST40 Bidata en inomskrovs lodgivare som är snedskuren med 15 grader så att lodet skjuter (ganska) rakt ned. Jag har min givare placerad i det första stuvutrummet framför garderoben om babord. Funkar fint.

Vad gäller att placera givaren i ölutrymmet i bakkant av kölen så tror inte jag att det skulle vålla några bekymmer för signalen, det är ju mindre än en meter "botten" framför lodet och minimal luftinblandning nere på 126 cm djup. Vill man prova kan man enkelt bygga en liten pall ovanför givaren att ställa matvaror och annat på.

//Anders

SWE54
Diamantmedlem

Re: Lodgivare

Inlägg av SWE54 » lör 19 apr 2008, 15:20

Gizmo skrev:Jag köpte till min ST40 Bidata en inomskrovs lodgivare som är snedskuren med 15 grader så att lodet skjuter (ganska) rakt ned. Jag har min givare placerad i det första stuvutrummet framför garderoben om babord. Funkar fint.

Vad gäller att placera givaren i ölutrymmet i bakkant av kölen så tror inte jag att det skulle vålla några bekymmer för signalen, det är ju mindre än en meter "botten" framför lodet och minimal luftinblandning nere på 126 cm djup. Vill man prova kan man enkelt bygga en liten pall ovanför givaren att ställa matvaror och annat på.

//Anders
Det är ju inte att det kommer luftbubblor ner som skulle störa utan själva turbulensen i vattnet som uppstår, särskilt när man seglar.
Visst kan det gå men risken är stor att mätningen inte fungerar så bra.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 19 apr 2008, 18:12

Mmmm, är det laminärt för om kölen och turbolent i mitten på kölen? Under kölen?

Detta har det diskuterats om i det oändliga.

HUr mycket stör sedan turbolens ett ekolod?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 apr 2008, 06:52

Ett mycket starkt argument för att inte ha logggivaren i akterkant på kölen är i så fall avlösningsvirveln vid segling.

Annars brukar man anse att man kan få och behålla laminärt flöde bara en kortare sträcka på skrovet. Dock inträffar denna möjlighet på nytt om man har en tillräckligt distinkt framkant på köl- respektive roderprofilen. Det är bland annat därför man i tävlingssammanhang fäster så stor vikt vid att ha fin yta på fenor och roder.
Anders S

Skriv svar