Hjärtstock - nytt försök

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Hjärtstock - nytt försök

Inlägg av Puff » tor 17 apr 2008, 10:40

Försöker en ny tråd då den förra kanske skymdes av mina problem att få dit en bild. Hur som helst. Är det någon som vet hur får jag bort kragen som håller uppe hjärtstocken? Den verkar sitta fastsatt med en kil i bakkant, men den är så rejält nerslagen att den är svår att komma åt. Vidare finns det en iskruvad kort bult på varje sida (som jag trodde fäste i hjärtstocken, men så verkar inte fallet)

Vidare så sitter brons/mässingsklumpem på toppen fastsruvad med två insexsbultar i rostfritt som verkar ha blivit ett med godset. Något tips om hur kag kan få dessa att lossna? Värme?

Behöver lossa båda dessa för att kunna byta ut en slitskiva som sitter under "kragen".

Hoppas det funkar med bilden nu efter alla instruktioner jag fått av Hans-Henrik!

Bild[/img]

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Inlägg av Excel 319 » tor 17 apr 2008, 15:17

Kilen har inget med fastsättandet att göra. Den sitter löst. Kragen sitter med de två (troligen insex) skruvarna. De går in i var sitt hål på hjärtstocken. Tänk bara på att palla upp rodret när du lossar kragen. Annars kan du få en stukad undersida på rodret. Att få loss själva rorkulltfästet kan bli knepigt. Det har lyckats för mig ibland med att värma upp godset, i det gär fallet klumpen, och sedan spruta kylspray på skruven som ska lossas.

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Puff » tor 17 apr 2008, 16:04

Jag hoppas det är så lätt som du antyder att få bort kragen. Och det verkar ju logiskt med två skruvbultarna. Skruvarna är dock så förtvivlat korta, och kan ju inte nå fram till hjärtstocken? Men ändå sitter rodret uppe. Efter helgen vet jag mer.

P.S. Ena skruven syns urskruvad på bilden.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Inlägg av Excel 319 » tor 17 apr 2008, 18:40

På min hjärtstock är det inte mer än en borrspets djup urborrning som låsskruvarna ska gå in i. Så det stämmer att de inte är längre än vad ringen är bred. Lycka till i helgen.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » fre 18 apr 2008, 19:49

Det kan kanske löna sig att kombinera uppvärmnning och nedkylning; om du värmer upp "klumpen" en stund med varmluftspistol, sedan använder kylspray mot insexskallarna ett par gånger. Är gängan tillgänglig fr. andra hållet, blås på lite där också.

Såg förresten att man har börjat marknadsföra frysspray som "förlossningsmedel" för fastrostad skruv. Var kommer jag inte ihåg.

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 18 apr 2008, 20:41

Nu gäller det att få loss de två bultarna i "klumpen" allra först.

En upphettningscykel eller två kan inte skada, och försök att få in litet "krypolja" (5-56 eller 50/50 diesel+smörjolja) i gängorna. Klumpen är av brons, och brons har har ofta porer som oljan (faktiskt) sugs in i. Får du bara dit tunn olja kan en dag eller två med några värmningar vara till din fördel.

Sedan, skaffa en riktig insesxnyckel av "bästa kvalisort" - du känner som regel igen dem på spänsten och den goda passningen och att de är långa. Gör rent i skruvskallen. Sedan är det bara att försöka lossa bulten med en snärtig knyck.

I just denna applikation, undvik kylning. Värm hellre bronsklumpen och det är nog svårt att kyla skruven enbart. Kyler du bronsklumpen spänner den bara än värre. Kan du, så försök lossa skruvarna då klumpen är het, men bränn dig inte.
Anders S

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Puff » fre 18 apr 2008, 20:56

Tack för alla tips, men nytt problem har uppstått. Anledningen till att skruvarna (bultarna?) var så korta är att de helt enkelt gått av vid övergången mellan krage och hjärtstock (fast naturligtvis är brottytan någon millimeter in i kragen så att kragen fortsatt inte går att ta av). Så...är det någon som har ett tips hur jag får ut den kvarvarande spetsen? Måste jag borra nytt?

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Puff » fre 18 apr 2008, 21:01

Ett litet ps. Bultarna/skruvarna har märkningen M 80 A4 S4. KAn man tyda ut längd och spetsen form ur detta?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 18 apr 2008, 21:57

Du kan nog borra ut låsskruvarna (låsskruven). Har den gått av är det tvunget. Då skaffar du ett borr som är mindre än bulten och så sätter du några varv silvertejp på borret. Detta är för att få en styrning, så att du borrar (bara) i skruven. Borret skall vara ett snabbstålsborr och kkör inte borren alltför snabbt, men med tryck på borret.

Det är alldeles säkert att skruven ÄR av? Tittar man bara litet snabbt kan en stoppskruv med insexskalle full med smuts se avbruten ut. (Man kan ju hoppas!)
Anders S

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » fre 18 apr 2008, 22:01

Med början på mitten: A4 betyder att det är fråga om s.k. syrafast rostfritt stål. M80 lär väl vara skruvens längd i mm. S 4: vet ej, men det kan väl handla om tillverkningsland, Sverige. Beträffande fyran är jag osäker; det är väl inte m4-gänga?

Vi får invänta vederbölig expertis.

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 18 apr 2008, 22:24

Jag har ingen bra källa, (men jag har en, http://www.nordiskabult.se/files/Teknis ... mation.pdf) men jag misstänker i ditt fall att M står för gängtypen (Millimetergänga), 80 kan stå för hållfasthetsklassen (80 är närmast standard på A4). A4 är som Rudi säger, litet bättre sorts RF (SIS 2347).

S4 kan tänkas vara en typbeteckning, men det vet jag inte säkert.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » fre 18 apr 2008, 22:50

Så är det nog, till hälften: millimetergänga är M:et. 80 är skruvens längd.

Rudi

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » lör 19 apr 2008, 02:31

Torxnycklar i UNF dvs tum kan ge den lilla extra dimension som krävs för att få grepp, så slipper du borra med medföljande risk att förstora blockets gängor. Torxens spetsiga kanter kan få grepp, så fick jag ut en stoppskruv till fällbara propellern en gång.

Annars börjar det bli litet väl nära inpå sjösättning för en sån manöver? Har du alla delar som behövs? Om inte skulle jag nog vänta till nästa år.

Jag har själv bytt nedre hylsan till mitt roder i vinter och det tog 3 månader av påminnelser och tjat att få fram en specialgjord hylsa av delrin från en finmekanisk verkstad. Slutresultatet blev dock över förväntan med absolut 0 glapp. :D
Gillar att segla!

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Inlägg av Excel 319 » lör 19 apr 2008, 14:18

Anders S skrev:Du kan nog borra ut låsskruvarna (låsskruven). Har den gått av är det tvunget. Då skaffar du ett borr som är mindre än bulten och så sätter du några varv silvertejp på borret. Detta är för att få en styrning, så att du borrar (bara) i skruven. Borret skall vara ett snabbstålsborr och kkör inte borren alltför snabbt, men med tryck på borret.

Det är alldeles säkert att skruven ÄR av? Tittar man bara litet snabbt kan en stoppskruv med insexskalle full med smuts se avbruten ut. (Man kan ju hoppas!)
Problemet med att borra ur skruvarna är att komma åt. Det är inte stora avståndet mellan durken och låsskruvarna. Man kommer inte åt att borra rakt med en vanlig borrmaskin.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 19 apr 2008, 15:58

Excel 319 skrev: Problemet med att borra ur skruvarna är att komma åt. Det är inte stora avståndet mellan durken och låsskruvarna. Man kommer inte åt att borra rakt med en vanlig borrmaskin.
Jag beklagar oturen. Men man kan ju inte heller rekommendera att trolla ut dem.

Kanske en vinkelväxel på borrmaskinen kan fungera? Eller en litet kraftigare böjlig axel ? Eller en hårdmetallfräs i en miniborrmaskin/fräsmotor?
Anders S

Skriv svar