Hjärtstock - nytt försök
Hjärtstock - nytt försök
Försöker en ny tråd då den förra kanske skymdes av mina problem att få dit en bild. Hur som helst. Är det någon som vet hur får jag bort kragen som håller uppe hjärtstocken? Den verkar sitta fastsatt med en kil i bakkant, men den är så rejält nerslagen att den är svår att komma åt. Vidare finns det en iskruvad kort bult på varje sida (som jag trodde fäste i hjärtstocken, men så verkar inte fallet)
Vidare så sitter brons/mässingsklumpem på toppen fastsruvad med två insexsbultar i rostfritt som verkar ha blivit ett med godset. Något tips om hur kag kan få dessa att lossna? Värme?
Behöver lossa båda dessa för att kunna byta ut en slitskiva som sitter under "kragen".
Hoppas det funkar med bilden nu efter alla instruktioner jag fått av Hans-Henrik!
[/img]
Vidare så sitter brons/mässingsklumpem på toppen fastsruvad med två insexsbultar i rostfritt som verkar ha blivit ett med godset. Något tips om hur kag kan få dessa att lossna? Värme?
Behöver lossa båda dessa för att kunna byta ut en slitskiva som sitter under "kragen".
Hoppas det funkar med bilden nu efter alla instruktioner jag fått av Hans-Henrik!
[/img]
Kilen har inget med fastsättandet att göra. Den sitter löst. Kragen sitter med de två (troligen insex) skruvarna. De går in i var sitt hål på hjärtstocken. Tänk bara på att palla upp rodret när du lossar kragen. Annars kan du få en stukad undersida på rodret. Att få loss själva rorkulltfästet kan bli knepigt. Det har lyckats för mig ibland med att värma upp godset, i det gär fallet klumpen, och sedan spruta kylspray på skruven som ska lossas.
Det kan kanske löna sig att kombinera uppvärmnning och nedkylning; om du värmer upp "klumpen" en stund med varmluftspistol, sedan använder kylspray mot insexskallarna ett par gånger. Är gängan tillgänglig fr. andra hållet, blås på lite där också.
Såg förresten att man har börjat marknadsföra frysspray som "förlossningsmedel" för fastrostad skruv. Var kommer jag inte ihåg.
Rudi
Såg förresten att man har börjat marknadsföra frysspray som "förlossningsmedel" för fastrostad skruv. Var kommer jag inte ihåg.
Rudi
Nu gäller det att få loss de två bultarna i "klumpen" allra först.
En upphettningscykel eller två kan inte skada, och försök att få in litet "krypolja" (5-56 eller 50/50 diesel+smörjolja) i gängorna. Klumpen är av brons, och brons har har ofta porer som oljan (faktiskt) sugs in i. Får du bara dit tunn olja kan en dag eller två med några värmningar vara till din fördel.
Sedan, skaffa en riktig insesxnyckel av "bästa kvalisort" - du känner som regel igen dem på spänsten och den goda passningen och att de är långa. Gör rent i skruvskallen. Sedan är det bara att försöka lossa bulten med en snärtig knyck.
I just denna applikation, undvik kylning. Värm hellre bronsklumpen och det är nog svårt att kyla skruven enbart. Kyler du bronsklumpen spänner den bara än värre. Kan du, så försök lossa skruvarna då klumpen är het, men bränn dig inte.
En upphettningscykel eller två kan inte skada, och försök att få in litet "krypolja" (5-56 eller 50/50 diesel+smörjolja) i gängorna. Klumpen är av brons, och brons har har ofta porer som oljan (faktiskt) sugs in i. Får du bara dit tunn olja kan en dag eller två med några värmningar vara till din fördel.
Sedan, skaffa en riktig insesxnyckel av "bästa kvalisort" - du känner som regel igen dem på spänsten och den goda passningen och att de är långa. Gör rent i skruvskallen. Sedan är det bara att försöka lossa bulten med en snärtig knyck.
I just denna applikation, undvik kylning. Värm hellre bronsklumpen och det är nog svårt att kyla skruven enbart. Kyler du bronsklumpen spänner den bara än värre. Kan du, så försök lossa skruvarna då klumpen är het, men bränn dig inte.
Anders S
Tack för alla tips, men nytt problem har uppstått. Anledningen till att skruvarna (bultarna?) var så korta är att de helt enkelt gått av vid övergången mellan krage och hjärtstock (fast naturligtvis är brottytan någon millimeter in i kragen så att kragen fortsatt inte går att ta av). Så...är det någon som har ett tips hur jag får ut den kvarvarande spetsen? Måste jag borra nytt?
Du kan nog borra ut låsskruvarna (låsskruven). Har den gått av är det tvunget. Då skaffar du ett borr som är mindre än bulten och så sätter du några varv silvertejp på borret. Detta är för att få en styrning, så att du borrar (bara) i skruven. Borret skall vara ett snabbstålsborr och kkör inte borren alltför snabbt, men med tryck på borret.
Det är alldeles säkert att skruven ÄR av? Tittar man bara litet snabbt kan en stoppskruv med insexskalle full med smuts se avbruten ut. (Man kan ju hoppas!)
Det är alldeles säkert att skruven ÄR av? Tittar man bara litet snabbt kan en stoppskruv med insexskalle full med smuts se avbruten ut. (Man kan ju hoppas!)
Anders S
Jag har ingen bra källa, (men jag har en, http://www.nordiskabult.se/files/Teknis ... mation.pdf) men jag misstänker i ditt fall att M står för gängtypen (Millimetergänga), 80 kan stå för hållfasthetsklassen (80 är närmast standard på A4). A4 är som Rudi säger, litet bättre sorts RF (SIS 2347).
S4 kan tänkas vara en typbeteckning, men det vet jag inte säkert.
S4 kan tänkas vara en typbeteckning, men det vet jag inte säkert.
Anders S
Torxnycklar i UNF dvs tum kan ge den lilla extra dimension som krävs för att få grepp, så slipper du borra med medföljande risk att förstora blockets gängor. Torxens spetsiga kanter kan få grepp, så fick jag ut en stoppskruv till fällbara propellern en gång.
Annars börjar det bli litet väl nära inpå sjösättning för en sån manöver? Har du alla delar som behövs? Om inte skulle jag nog vänta till nästa år.
Jag har själv bytt nedre hylsan till mitt roder i vinter och det tog 3 månader av påminnelser och tjat att få fram en specialgjord hylsa av delrin från en finmekanisk verkstad. Slutresultatet blev dock över förväntan med absolut 0 glapp.
Annars börjar det bli litet väl nära inpå sjösättning för en sån manöver? Har du alla delar som behövs? Om inte skulle jag nog vänta till nästa år.
Jag har själv bytt nedre hylsan till mitt roder i vinter och det tog 3 månader av påminnelser och tjat att få fram en specialgjord hylsa av delrin från en finmekanisk verkstad. Slutresultatet blev dock över förväntan med absolut 0 glapp.
Gillar att segla!
Problemet med att borra ur skruvarna är att komma åt. Det är inte stora avståndet mellan durken och låsskruvarna. Man kommer inte åt att borra rakt med en vanlig borrmaskin.Anders S skrev:Du kan nog borra ut låsskruvarna (låsskruven). Har den gått av är det tvunget. Då skaffar du ett borr som är mindre än bulten och så sätter du några varv silvertejp på borret. Detta är för att få en styrning, så att du borrar (bara) i skruven. Borret skall vara ett snabbstålsborr och kkör inte borren alltför snabbt, men med tryck på borret.
Det är alldeles säkert att skruven ÄR av? Tittar man bara litet snabbt kan en stoppskruv med insexskalle full med smuts se avbruten ut. (Man kan ju hoppas!)
Jag beklagar oturen. Men man kan ju inte heller rekommendera att trolla ut dem.Excel 319 skrev: Problemet med att borra ur skruvarna är att komma åt. Det är inte stora avståndet mellan durken och låsskruvarna. Man kommer inte åt att borra rakt med en vanlig borrmaskin.
Kanske en vinkelväxel på borrmaskinen kan fungera? Eller en litet kraftigare böjlig axel ? Eller en hårdmetallfräs i en miniborrmaskin/fräsmotor?
Anders S