Läckage vid mastkrage

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Läckage vid mastkrage

Inlägg av Benke01 » ons 16 apr 2008, 16:33

Har i somras retat med på att det läckte in vid masten och funderade vad man kan göra åt det. Nu var jag i båten en kväll när det regnade, presseningen borttagen och det l'cker in vatten vid mastkrage. Ja, jag vet att utan mast är det ett stort hål, men jag har spänt en gummiduk över hålet, så vattnet måste komma in under kragen på något vis. Antagligen att limmet som är typ 25 år har gett upp.
Är det någon som tagit bort kragen för "omlimning" nån gång? Är det jättejobbigt? Något mans ska passa sig för?

tacksam för svar.

///Benke

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 16 apr 2008, 17:35

Blir inte riktigt klok på hur du menar. Mastkrage är den mjuka kon som sitter fäst runt masten och däcksringen. På din beskrivning låter det som att det är mellan däcksringen och däcket det läcker.

Om det är så har jag svårt att se vad problemet med att ta loss den och täta på nytt skulle vara. Åtminstone om det är en löstagbar modell a' la Selden eller Benns.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 16 apr 2008, 20:09

På sina håll rekommenderas att alla tätningar skall göras om ca var 10 år - men det är nog i mer agressiva klimat än vad vi har. Men efter 25 år kan det vara dags.

Är det "däcksringen" så är den ofta lätt att ta av, vid återmontering skulle jag använda sika el motsvarande.
Däcksringen utsätts i en del konstruktioner för en hel del, och fel ansatt (i mast osv) kan däcksringen separera från däcket lite grand, vilket är som att bjuda in till läckage.

Mastkragen är ofta svår att få helt tätt. Likränna och annat ställer till det. Kan också komma in vatten via masten, så helt tätt är det svårt att få det.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 16 apr 2008, 20:18

Man bör (ska) ju installera sk. tierods som håller emot när fall och annat drar i blocken på ringens ovansida.
Det blir rejäla laster när man har stor, genua, kick mm ansatt och den lasten tas upp i ringen där bryblocken sitter.
Tierods kan vara vajer, vantskruv eller annat som monteras undersida ring och sedan i masten nere i båten. Då hålls ringen på plats och förutom att tätningar håller längre så blir det inget svaj i tamparna heller.

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » ons 16 apr 2008, 21:36

Okej då - däcksringen. Dags att gå lös med något lämpligt verktyg och sikaflexa fast det ordentligt.

tack för svaren.

///Bengt

Användarvisningsbild
Jammen
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Jammen » tor 17 apr 2008, 07:42

Fixade det på min båt förra helgen.
Den är sedan 98 och det börjar finnas en del saker som läcker.
Hittils är det ett fäste för block, båda pushpitarna och mastringen.

//Calle

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tor 17 apr 2008, 08:05

Ett knep som kan fungera är att såga sig igenom den gamla sikan med en ståltråd.

Skriv svar