Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
KLas
Har precis köpt en liten Debutant och jag är totalt ny på det här med seglande (har dock gått en liten jollekurs). Tänkte snart segla för första gången i min nya båt och efter att ha kollat igenom allt så har jag några frågor. När jag tar bort dirken för att använda den som fall för storseglet så faller bommen ner i sittbrunnen, ska den göra det? Blev extremt osäker nämligen, om det inte är så hur får man upp bommen?
Anar att detta såklart är grundläggande men är man nybörjare så är man
Sedan undrar jag om någon har något tips på bra medel för att rengöra däck, sittbrunn etc.
-
Peter Claus
Inget problem, bomen lyfter ju när seglet hissas.
-
Peter K
- Guldmedlem
-
Kontakt:
- Varför inte ha separat fall och dirk? Annars funkar det som ovanstående skriver, seglet höjer bommen.
- Vill du få riktigt rent kan du köra med målartvätt, cleaner och sedan vax.
-
KLas
Peter K skrev:- Varför inte ha separat fall och dirk? Annars funkar det som ovanstående skriver, seglet höjer bommen.
- Vill du få riktigt rent kan du köra med målartvätt, cleaner och sedan vax.
Jag antar att på vissa båtar så kan man ha separat fall och dirk, men oavsett så ska ju dirken bort när man hissar upp seglet, så då kan man väl lika gärna använda den, och i mitt fall så måste jag använda den. Har inget annat fall att använda.
Men era svar har iallafall lugnat mig, tack för det!
-
Peter Claus
Jag antar att på vissa båtar så kan man ha separat fall och dirk, men oavsett så ska ju dirken bort när man hissar upp seglet, så då kan man väl lika gärna använda den, och i mitt fall så måste jag använda den. Har inget annat fall att använda.
Jag har aldrig brukat ta bort dirken när jag seglar. Men jag håller fast vid att nåt separat lyft för bommen inte alls behövs på din lilla båt. Funkar ändå fint, det ser du när du försöker. Sen tycker jag personligt at det bara är tufft att låta bommen vila på nere vid sidan om cockpiten även i hamn.. ser liksom lite racigt ut eller hur..? Ready to go!

-
Robin
Bara en fråga, varför skulle man behöva ta bort dirken? Den gör ju ingen större skada, lite mer luftmotstånd bara, men det är nog rätt obetydligt.
Visst behöver man ingen dirk, men det kan vara ganska skönt ibland, speciellt när man seglar själv, enklare att bärga storen då, eftersom bommen inte faller ned.
Och om men sedan vill ha det raciga stuket i hamn så det ju bara att slacka av på dirken, eller hur? Sen tycker jag att det ser lite sådär ut, okej på en båt som X-79:an kanske, men inte på de flesta. Dessutom rätt opraktiskt.
Nej, ja tycker att det är rätt bra med en dirk:)
-
KLas
Peter Claus: Tack för bilden! Just sådär ser det ut på min båt.
Som svar till alla om dirken: Jag var helt övertygad om att dirken ska tas bort, men det kan ju vara rätt troligt att jag har helt fel, har som sagt lite erfarenhet av detta. Jag antog detta av den enkla anledningen att dirken eventuellt skulle vara i vägen för seglet och \"skava\" mot akterliket. Men båtar som min som inte har separat fall och dirk, då måste ju jag använda dirken eller hur?
-
Peter Claus
KLas skrev:Jag antog detta av den enkla anledningen att dirken eventuellt skulle vara i vägen för seglet och "skava" mot akterliket. Men båtar som min som inte har separat fall och dirk, då måste ju jag använda dirken eller hur?
Nänä, det blir inget skav att tänka på och meningen med dirken är ju inte bara att hålla ordning i cockpiten i hamn utan också att förenkla bergningen. Fast just detta är jag inte als så säker på. Jag seglade Yngling i många år och tyckte alltid at det var bra att kunna släppa ner bommen, då vet man ju var man har den..
När det gäller dina ordval hänger jag inte helt med, jag skulle nog hällre säga at du använder fallet som dirk - det är ju det du menar? På många båtar tycker man inte helt om detta, det kommer också at gnava på fallet på ett par isolerade ställen om båten ligger länge i hamn. Det kunde vara en fördel med en egen dirk. Eller, som man ser på många lite äldre båtar, att ha ett eget stöd som bommen vilar på (en bomsax).. Det är dock inget problem med din båt.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Dirkens upphängningsfunktion kan man ordna på litet olika sätt. En lösning är en liten tamp i akterstaget, som bara används för att hänga upp bommen i. Detta kan ordnas med ett litet wirelås eller med en sk \"constrictor knot\" (googla denna term, en sorts trimmat dubbelt halvslag som biter fast för gott).
Man vill förmodligen inte ha bommen och seglet i sittbrunnen när man äter eller solar - det händer ju att seglare gör sådant också. På småbåtar hänger man ofta upp bommen när man ordnat upp allt annat, men det finns båtar som inte tål att man viker ner bommen i sittbrunnen - t ex om seglet har travare som alltid sitter i rännan. Då måste man ha en dirk.
Annars kan man antagligen (kolla i masttoppen) ha ett fall till, som kan dubblera som dirk. Då kan man använda en spectra-lina i tunn dimension, den är stark nog för att duga som fall och har litet luftmotstånd. Däremot sliter alla dirkar överraskande mycket på seglet när man seglar - så man brukar dra fram dirken eller lossa den ändå.
Anders S
-
matsa
OM du ska ha dirk, så ha inte för tunn lina för då blir den så hårt sträckt så den kommer att låta som en geting, om det blåser på natten, när du ska sova över i båten. minst en 6mm till en dubutant borde vara ok. kan va bra med dirk åxå när du ska reva, om du har bindrev. annars är det risk att du knockar din ev gast som är i sittbrunnen, när du släpper på fallet. /m
-
Eirisch
- Platinamedlem
Ett tips till dig/oss som nybörjare:
Om du bestämmer dig för en dirk, se då till att den är längre än akterliket på seglet. Om man som nybörjare stressar med storen, kan man lätt missa att dirken är spänd även med fullt satt stor, och seglet blir märkligt buktigt. Dvs bommen vilar i dirken istället för storen.
Låter kanske fånigt att påpeka, men ett icke erfaret öga missar lätt detta. Det brukar vara lite rörigt när allt ska hissas, och det fladdrar och lever som ett inbördeskrig ombord.
Gå in och titta under tråden om roderlås också (ganska långt upp i nuvarande lista). Om man är själv, och vill sätta storen utan hjälp av motor, tror jag en dirk kan underlätta, och minska risken att bommen far omkring och pajjar sittbrunnen när den har \"halvsatt\". (blir det halvtjock på tyska???)
Lycka till! /Erik - nybörjare jag mä!
-
KLas
Med risk att framställas som en person med noll koll så undrar jag nu: hur jag ska fixa så att jag fortfarande har en dirk OCH ett fall för att hissa upp storseglet?
När jag tittar upp på masten (akterut) så ser jag bara ett fall=dirk eller om det är dirk=fall

Sak samma, det verkar ändå som att de flesta som svarat på detta inlägg använder dirk och det skulle jag gärna vilja ha efter närmare eftertanke. Men hur ska jag göra? Man kan väl inte använda sig av fall som finns på masten förut dvs till fock, genua etc.
-
Peter K
- Guldmedlem
-
Kontakt:
På min mast ser det ut som följer:
- Två block som sitter i en box i masten, ett för fockfall, ett för storfall.
- Ett enkelt block som sitter i bakkant på masten. Detta sitter på min båt på en bronsskena akter om och ovan tidigare nämnda block. Konstruktionen är lite klen, men jag har använt dirken som nöd-fall.
Principen är som bilden visar. Ett block som sitter i motsvarande stålbygeln på bilden.

Masttoppen från en Maxi 77.
-
Gäst
Det är ju inte nödvändigt att ha en dirk som går genom ett block. Min dirk är fastknuten i toppen. Det finns sällan behov av att justera dirken i samband med segling. Iofs kan det vara smidigt i hamn, att höja upp bommen lite.
-
Fribbe
Har man ingen extra trissa i masttoppen så kan man knopa fast en lina där som är lite längre än akterliket på seglet. Den andra ändan fästs i bomnocken. Finessen kommer nu i och med att man fäster en karbinhake ca en halvmeter upp på linan som man hakar i bommen när seglet inte är hissat.
Inga \"rörliga\" delar, inga extra trissor och bommen kan aldrig falla ned i plytet på rorsmannen.