Rostfri skruv sitter fast i aluminium. 17 också!
Rostfri skruv sitter fast i aluminium. 17 också!
Känner mig nödsakad att rådfråga oraklet Sailguides forum (inom parentes skall sägas att jag gjort sökningar i forumet men inte hittat rätt).
Jag har bytt zinkanoder på mitt drev (110 drev). Det är rostfri skruv (ca 4mm) som går in i aluminiumet som håller fast anoden. En (av två) skruv till zinkringen drog jag olyckligtvis av vid skallen. Nu sticker det ut ca 4mm skruv och det är lögni h**te tight med utrymme.
Aluminiumet och rf-skruven har troligen korroderat ihop...
Olika förslag på åtgärder från overallsmännen på klubben:
- Spraya 5-56, vänta, värm, försök få tag med jättepolygrip/rörtång. Men värma tror jag inte riktigt på (rädd för att aluminiumet smälter + svårt att komma åt)
- Plana skallen, slå körnslag, dra på skärpasta, borra litet hål med bra borr, gänga in grispitt etc... Kanske möjlig metod, men tror det blir väl knepigt att borra i 4 mm rf-skruv på frihand.
- Plana två ytor på del som siticker ut för att få tag med verktyg, spraya 5-56, vänta. Jag tror det finns risk att man drar av skruv igen om man gör den smalare.
Har för mig att man på forumet avhandlat liknande problematik. Men har ock inte hittat rätt efter att ha sökt. Är tacksam för idéer och klokskap!
Jag har bytt zinkanoder på mitt drev (110 drev). Det är rostfri skruv (ca 4mm) som går in i aluminiumet som håller fast anoden. En (av två) skruv till zinkringen drog jag olyckligtvis av vid skallen. Nu sticker det ut ca 4mm skruv och det är lögni h**te tight med utrymme.
Aluminiumet och rf-skruven har troligen korroderat ihop...
Olika förslag på åtgärder från overallsmännen på klubben:
- Spraya 5-56, vänta, värm, försök få tag med jättepolygrip/rörtång. Men värma tror jag inte riktigt på (rädd för att aluminiumet smälter + svårt att komma åt)
- Plana skallen, slå körnslag, dra på skärpasta, borra litet hål med bra borr, gänga in grispitt etc... Kanske möjlig metod, men tror det blir väl knepigt att borra i 4 mm rf-skruv på frihand.
- Plana två ytor på del som siticker ut för att få tag med verktyg, spraya 5-56, vänta. Jag tror det finns risk att man drar av skruv igen om man gör den smalare.
Har för mig att man på forumet avhandlat liknande problematik. Men har ock inte hittat rätt efter att ha sökt. Är tacksam för idéer och klokskap!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Jeg ville prøve med varme fra en varmepistol. Det er ikke varmen i sig selv der kan løsne, men derimod udvidelse/sammentrækningen ved opvarmning/afkøling som måske kan få korrosions-samlingen til at slippe. Små skarpe slag med en lille hammer kan måske også hjælpe. Ellers må den bores ud, er der ikke plads til at skære M5 eller M6 gevind i stedet for M4?
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Det var en följetång på ett annat forum för några åre sedan, mantågsstötta och rf skruv. Tror killen provade nästan allt, coca-cola stod högt upp på listan.
Det är tråkigt med aluoxiden, de tycks expandera och då låsa effektivt. JAg skulle nog prova med olja och värme, ungefär som föreslagits. Men i många omgångar och mycket av värmen från tex en värmepistol -som knappast är tillräcklig för att smälta alu. Och så mera olja, och värme.
Med lite måttlig värme så expanderar alu mer än rf.
Det är tråkigt med aluoxiden, de tycks expandera och då låsa effektivt. JAg skulle nog prova med olja och värme, ungefär som föreslagits. Men i många omgångar och mycket av värmen från tex en värmepistol -som knappast är tillräcklig för att smälta alu. Och så mera olja, och värme.
Med lite måttlig värme så expanderar alu mer än rf.
Jag tycker du ska ta bort drevgaveln med packbox o allt och ta hem skiten. Du får aldrig bort skruven med föreslagna metoder.
Enda som kan fungera är blåslampa, men då blir det så varmt att allting som inte är metall smälter. Drevoljan lär också fatta eld. Bäst är att du lämnar in drevgaveln till en mek som borrar ur skruven och sätter i en helicoilinsats.
Enda som kan fungera är blåslampa, men då blir det så varmt att allting som inte är metall smälter. Drevoljan lär också fatta eld. Bäst är att du lämnar in drevgaveln till en mek som borrar ur skruven och sätter i en helicoilinsats.
Jag löste i förra veckan samma problem (på andra detaljer) genom att borra ur skruvarna med överdimension.
Ursprungligen var det M6, och jag gängade upp merparten till M8 men ett hål behövde jag frotfarande ha 6mm, där tillverkade jag en liten insatsgänga av en M10 RF-gängstång som jag borrade och gängade ett 6mm-hål mitt i. Sedan borrade jag och gängade M10 i aluminiumgodset innan jag skruvade i insatsen och låste fast den med gänglåsning och några körnslag i utkanten.
Kanske går det att göra något likande här, vet inte hur kinkigt det är med dimensionen för anoden, men antingen snäppet större hål eller en insatsgänga borde lösa problemet.. Bra borrar lågt varv och högt tryck är A och O för rostfritt.
Ursprungligen var det M6, och jag gängade upp merparten till M8 men ett hål behövde jag frotfarande ha 6mm, där tillverkade jag en liten insatsgänga av en M10 RF-gängstång som jag borrade och gängade ett 6mm-hål mitt i. Sedan borrade jag och gängade M10 i aluminiumgodset innan jag skruvade i insatsen och låste fast den med gänglåsning och några körnslag i utkanten.
Kanske går det att göra något likande här, vet inte hur kinkigt det är med dimensionen för anoden, men antingen snäppet större hål eller en insatsgänga borde lösa problemet.. Bra borrar lågt varv och högt tryck är A och O för rostfritt.
//Daniel
Herre-je. Mina sympatier till Stangen
Det är i stort sett ogörligt att borra ut en M6 ur alu-gods om man inte kan sätta arbetsstycket i en pelarborrmaskin. Problemet är plana ytan till 90 grader, slå ett körnslag i mitten och sedan också borra i mitten med en handborrmaskin. Sotarn har varit synnerligen duktig om det han gjort varit med en handborr
Jag rekommenderar dessutom att använda rostfria helicoilinsatser tillsammans med deras speciella låsvätska (superstark Loctite). Sådana gängas in i en specialgänga, och tar bort minimalt med gods (=inte mer än nödvändigt). Baksidan med att göra så är i specialfallet "zinkanod", eftersom låsvätskan också isolerar galvaniskt.
Aluoxid är ett synnerligen hårt och hållbart material, och om man "juckar" ut skruven med olja, värme och våld får man räkna med att gängan inte längre är duglig därför att den slitits upp. Dels har oxiden lämnat ytan, dels har oxiden och oljan (som slippasta) slitit upp gängan ytterligare. Att sätta i en gänginsats är absolut inte fusk - det borde varit gjort från början.
Det är i stort sett ogörligt att borra ut en M6 ur alu-gods om man inte kan sätta arbetsstycket i en pelarborrmaskin. Problemet är plana ytan till 90 grader, slå ett körnslag i mitten och sedan också borra i mitten med en handborrmaskin. Sotarn har varit synnerligen duktig om det han gjort varit med en handborr
Jag rekommenderar dessutom att använda rostfria helicoilinsatser tillsammans med deras speciella låsvätska (superstark Loctite). Sådana gängas in i en specialgänga, och tar bort minimalt med gods (=inte mer än nödvändigt). Baksidan med att göra så är i specialfallet "zinkanod", eftersom låsvätskan också isolerar galvaniskt.
Aluoxid är ett synnerligen hårt och hållbart material, och om man "juckar" ut skruven med olja, värme och våld får man räkna med att gängan inte längre är duglig därför att den slitits upp. Dels har oxiden lämnat ytan, dels har oxiden och oljan (som slippasta) slitit upp gängan ytterligare. Att sätta i en gänginsats är absolut inte fusk - det borde varit gjort från början.
Anders S
Kan väl passa på att erkänna att jag fuskade och använde pelarborrmaskin, men ett enda hål omkring 4mm borde man orka med för hand tycker jag av egen erfarenhet på andra håll. Jag skulle tro att det enklaste här, om det är tillräcklig godstjocklek, är att bara borra ur skruven och gänga lite större.
//Daniel
Nu var det ju det med zinkanoden... Problemet är att Loctiten isolerar, så man kan råka ut för att anoden inte skyddar. Är man säker på att zinkanoden ligger väl an mot drevet för övrigt bör det inte vara bekymmer, men kolla, och dubbelkolla detta.hhmcsv skrev:Lykkes det at få ud skruen og gøre et større gevind, så husk at montere den nye skrue i
rigeligt blå loctite,
det sikrer også mod at den nye skrue destruerer det nye gevind.
Anders S
Jösses, ni kan konsten att skrämmas =)
Well, jag har insett att det inte blir lätt. Men jag har en radda bra tips (tack igen!).
Funderar starkt på att låta skruve sitta där den är (för stunden). Zinkringen sitter med en skruv och får styrning av den andra (som är av). Den kommer ingenstans.
Tillgänglig tid till sjösättning medger inte större operationer.
Well, jag har insett att det inte blir lätt. Men jag har en radda bra tips (tack igen!).
Funderar starkt på att låta skruve sitta där den är (för stunden). Zinkringen sitter med en skruv och får styrning av den andra (som är av). Den kommer ingenstans.
Tillgänglig tid till sjösättning medger inte större operationer.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Jeg mener ikke, at anvendelse af Loctite eller fx. silikonefedt giver nogen elektrisk isolering mellem skrue og drev. Loctite er jo elektrisk isolerende, men når skruen spændes opstår der metallisk kontakt mellem de to emner, og Loctiten udfylder så bare de steder hvor der ikke er metallisk kontakt - og hvor der ville have været luft (eller vand!) uden anvendelsen af Loctite.
Men en kontrolmåling med et ohm-meter for god forbindelse gør ingen skade.
Men en kontrolmåling med et ohm-meter for god forbindelse gør ingen skade.
Hans-Henrik
Jag skulle låtit den sitta kvar. Troligen förorsakar skruven ingen katastrof.stangen skrev:Funderar starkt på att låta skruve sitta där den är (för stunden). Zinkringen sitter med en skruv och får styrning av den andra (som är av). Den kommer ingenstans.
Senare kanske jag skulle se vad man kan åstadkomma med lille Dremel.