Gulnande gelcoat
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Gulnande gelcoat
Hej,
Har noterat nu vid vårrustningen att gelcoaten ned mot vattenlinjen är gul. nästan grönaktig.
Försökte få bort det med rubber utan resultat - ska man använda Gelcoat cleaner istället - eller är det bara ytterligare ett knep från International och andra tillverkare att pungslå oss på pengar.
Nåväl väl på byggmarknaden köpte jag 2 brukar International, men det fanns också ett annat märke som denna tyska byggmarknad säljer till 30% lägre pris. Vet någon om det är någon skillnad?
Finns alternativa medel att återfå en fin vit färg längs i gelcoaten? Ammoniak, Klorin - dvs ej slipande utan mer blekande?
Nu snart sjösättning - den 22 bär det av i plurret!
Hälsningar
Har noterat nu vid vårrustningen att gelcoaten ned mot vattenlinjen är gul. nästan grönaktig.
Försökte få bort det med rubber utan resultat - ska man använda Gelcoat cleaner istället - eller är det bara ytterligare ett knep från International och andra tillverkare att pungslå oss på pengar.
Nåväl väl på byggmarknaden köpte jag 2 brukar International, men det fanns också ett annat märke som denna tyska byggmarknad säljer till 30% lägre pris. Vet någon om det är någon skillnad?
Finns alternativa medel att återfå en fin vit färg längs i gelcoaten? Ammoniak, Klorin - dvs ej slipande utan mer blekande?
Nu snart sjösättning - den 22 bär det av i plurret!
Hälsningar
Scanner 391 nr 142
-
feeling286
- Diamantmedlem
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Jeg har haft samme problem, og købte en flaske "fribordsrens" hos den lokale bådpusher, et produkt fra "Nordisk Yacht Kemi" som har beskrivelsen:
Stærkt surt rensemiddel mod gule forureninger, rust, kalk m.m. Er specielt fremstillet til at fjerne de gule forureninger på fribordet, der er forårsaget af micro organismer (den gule pest).
Må ikke anvendes på farvet fribord. Bruges i koncentrat
På flasken stod der at det var fosforsyre!
Men det korte af det lange er, at det fungerer. De gule skjolder langs vandlinien forsvandt uden at båden forsvandt
Stærkt surt rensemiddel mod gule forureninger, rust, kalk m.m. Er specielt fremstillet til at fjerne de gule forureninger på fribordet, der er forårsaget af micro organismer (den gule pest).
Må ikke anvendes på farvet fribord. Bruges i koncentrat
På flasken stod der at det var fosforsyre!
Men det korte af det lange er, at det fungerer. De gule skjolder langs vandlinien forsvandt uden at båden forsvandt
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
-
CaptainParis
- Trogen medlem
- Kontakt:
Hej
Du ska använda någon produkt som innehåller oxalsyra (rabarbersyra).
T.ex. Hempels GELCOAT CLEANING SPRAY. Den innehåller rabarbersyra som tar bort den gula avlagringarna på friborden. Skölj först med vatten spruta på och skrubba lätt med svamp. Låt verka 10-15 min skölj sedan bort med vatten.
Den är S... BRA!!!!!!!!!! Allt gult försvinner och blir vitt och fint!!
T.ex. Hempels GELCOAT CLEANING SPRAY. Den innehåller rabarbersyra som tar bort den gula avlagringarna på friborden. Skölj först med vatten spruta på och skrubba lätt med svamp. Låt verka 10-15 min skölj sedan bort med vatten.
Captain,
http://www.sailingontherocks.com
http://www.sailingontherocks.com
Kom just på vilken revolution för tandblekningsindustrin det skulle bli att sälja rabarber! Tugga och skölj så får du vita tänderCaptainParis skrev:Hej
Den gul-brun-gröna beläggningen vid fribordet kan man knappast polera bort, den får blekas ur gelcoaten. Det är dessutom mest störande (synlig) på vita båtar där blekning fungerar utmärkt.
Jag nämner bara det så att ingen går loss med polermedel och tunnar ut gelcoaten i onödan. Tidigare rekommenderade medel (vanligen baserade på oxalsyra) fungerar som regel utmärkt. Att blanda oxalsyra själv går också bra, både till teak- och skrovblekning. Finns ofta i kemikalieaffärer.
Jag nämner bara det så att ingen går loss med polermedel och tunnar ut gelcoaten i onödan. Tidigare rekommenderade medel (vanligen baserade på oxalsyra) fungerar som regel utmärkt. Att blanda oxalsyra själv går också bra, både till teak- och skrovblekning. Finns ofta i kemikalieaffärer.
Anders S
Oxalsyra är lösningen.Anders S skrev:Den gul-brun-gröna beläggningen vid fribordet kan man knappast polera bort, den får blekas ur gelcoaten. Det är dessutom mest störande (synlig) på vita båtar där blekning fungerar utmärkt.
Jag köpte en burk oxalsyrepulver för 15 år sedan för en spottstyver, och den räcker fortfarande. Jag använder en wettex-trasa som jag blött med vatten och lite diskmedel. Sen "saltar" jag trasan med pulvret, och blöter den gulnade ytan. Efter några minuter brukar det vara vitt igen.