Gulnande gelcoat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem

Gulnande gelcoat

Inlägg av Mats Brage » mån 07 apr 2008, 18:47

Hej,

Har noterat nu vid vårrustningen att gelcoaten ned mot vattenlinjen är gul. nästan grönaktig.

Försökte få bort det med rubber utan resultat - ska man använda Gelcoat cleaner istället - eller är det bara ytterligare ett knep från International och andra tillverkare att pungslå oss på pengar.

Nåväl väl på byggmarknaden köpte jag 2 brukar International, men det fanns också ett annat märke som denna tyska byggmarknad säljer till 30% lägre pris. Vet någon om det är någon skillnad?

Finns alternativa medel att återfå en fin vit färg längs i gelcoaten? Ammoniak, Klorin - dvs ej slipande utan mer blekande?

Nu snart sjösättning - den 22 bär det av i plurret!

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » mån 07 apr 2008, 18:58

Hej.

Jag använder alltid Hempels teakcleaner i pulverform. Blanda det med vatten tills du får en grå sörja o pensla sedan på detta ganska rikligt, du får jobba in det i gelcoaten.
Låt det sedan stå 5-10 min o skölj sedan rilkligt med vatten.

Sen är det vax som gäller. Blir grymt bra.

Mvh Johan

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » mån 07 apr 2008, 19:03

Hej

Teak cleaner till gelcoat? Hade jag aldrig vågat prova..... Tack för tipset

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » mån 07 apr 2008, 19:15

Jeg har haft samme problem, og købte en flaske "fribordsrens" hos den lokale bådpusher, et produkt fra "Nordisk Yacht Kemi" som har beskrivelsen:

Stærkt surt rensemiddel mod gule forureninger, rust, kalk m.m. Er specielt fremstillet til at fjerne de gule forureninger på fribordet, der er forårsaget af micro organismer (den gule pest).

Må ikke anvendes på farvet fribord. Bruges i koncentrat

På flasken stod der at det var fosforsyre!

Men det korte af det lange er, at det fungerer. De gule skjolder langs vandlinien forsvandt uden at båden forsvandt :D
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 07 apr 2008, 19:36

Har använt ett ljusblått "slem" vid namn Y10. Funkar kanon. Inget gnuggande, bara pensla på och vänta 5-10 min.
Lär till största delen innehålla oxalsyra så när burken är slut köper jag oxalsyra och blandar till själv. Lär bli billigare.

/p

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 07 apr 2008, 20:46

Kör med Barnacelremover från International. Det tar det gula kring avgasgenomföringen. Är 22 % saltsyra lösning, borde funka.

bassace

Inlägg av bassace » mån 07 apr 2008, 21:33

Att gnugga med en delad citron har jag hört kan göra underverk (nej jag skojar inte).

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » mån 07 apr 2008, 21:36

Oxalsyra brukar kunna bleka (fanns ett tips här att blanda med tapetklister och vatten till en pasta som man kletade på, låter verka och sspolar av) . Även citronsyra fungerar nog i viss utsträckning
//Daniel

CaptainParis
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av CaptainParis » tis 08 apr 2008, 09:45

Hej

Du ska använda någon produkt som innehåller oxalsyra (rabarbersyra).

T.ex. Hempels GELCOAT CLEANING SPRAY. Den innehåller rabarbersyra som tar bort den gula avlagringarna på friborden. Skölj först med vatten spruta på och skrubba lätt med svamp. Låt verka 10-15 min skölj sedan bort med vatten.

Den är S... BRA!!!!!!!!!! Allt gult försvinner och blir vitt och fint!!

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tis 08 apr 2008, 12:16

CaptainParis skrev:Hej

Du ska använda någon produkt som innehåller oxalsyra (rabarbersyra).

T.ex. Hempels GELCOAT CLEANING SPRAY. Den innehåller rabarbersyra som tar bort den gula avlagringarna på friborden. Skölj först med vatten spruta på och skrubba lätt med svamp. Låt verka 10-15 min skölj sedan bort med vatten.

Den är S... BRA!!!!!!!!!! Allt gult försvinner och blir vitt och fint!!
Kom just på vilken revolution för tandblekningsindustrin det skulle bli att sälja rabarber! Tugga och skölj så får du vita tänder :D

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 08 apr 2008, 12:29

Gör inte grodan och köp färdigblandad oxalsyra från båttillbehörsleverantör i båthandel.

Finns i färghandel att blanda själv och spara 100 lappar. Kan mixas med potatismjöl för att få en gröt som ligger kvar på ytor som lutar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

_johan
Erfaren medlem

Inlägg av _johan » mån 12 maj 2008, 02:24

Autoglym är ett bra medel som vi använder på Kungsbacka marincenter när vi får in jobbigt blekta båtar. Dock vet jag inte vart du kan få tag i detta. Men fråga i den välsorterade båtaffären.

// Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 maj 2008, 06:22

Den gul-brun-gröna beläggningen vid fribordet kan man knappast polera bort, den får blekas ur gelcoaten. Det är dessutom mest störande (synlig) på vita båtar där blekning fungerar utmärkt.

Jag nämner bara det så att ingen går loss med polermedel och tunnar ut gelcoaten i onödan. Tidigare rekommenderade medel (vanligen baserade på oxalsyra) fungerar som regel utmärkt. Att blanda oxalsyra själv går också bra, både till teak- och skrovblekning. Finns ofta i kemikalieaffärer.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 12 maj 2008, 09:24

Anders S skrev:Den gul-brun-gröna beläggningen vid fribordet kan man knappast polera bort, den får blekas ur gelcoaten. Det är dessutom mest störande (synlig) på vita båtar där blekning fungerar utmärkt.

Jag nämner bara det så att ingen går loss med polermedel och tunnar ut gelcoaten i onödan. Tidigare rekommenderade medel (vanligen baserade på oxalsyra) fungerar som regel utmärkt. Att blanda oxalsyra själv går också bra, både till teak- och skrovblekning. Finns ofta i kemikalieaffärer.
Oxalsyra är lösningen.
Jag köpte en burk oxalsyrepulver för 15 år sedan för en spottstyver, och den räcker fortfarande. Jag använder en wettex-trasa som jag blött med vatten och lite diskmedel. Sen "saltar" jag trasan med pulvret, och blöter den gulnade ytan. Efter några minuter brukar det vara vitt igen.

Skriv svar