Ett annat sätt att se på Bavaria

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Ett annat sätt att se på Bavaria

Inlägg av Maxi33 » fre 04 apr 2008, 18:13

I artikeln i PK som just kom och där jag ännu försöker förstå varför alla tror artikeln om att testa sin inbyggda kompass med hinkar och störande musik är ett aprilskämt - jag klarade över 80% rätt i att peka ut kursen men så är jag ju far till två nyblivna tonåringar...

...alltså detta med Bavaria och deras rationella storseriproduktion.

Bortsett från alla de mer eller mindre objektiva och odiskutabla brister i hur de bygger och placerar saker och ting och deras förbannade klumpiga gångjärn till luckorna i salongen osv - de bygger alltså tusentals och åter tusentals båtar och skulle säkert dubbla och tredubbla produktionen om det fanns kunder.

Min fråga:
Vad tycker vi om det?

Varifrån kommer alla dessa sjömän som med kompetens och förståelse för havet och naturen skall ansvara för att segla och motorgå tusentals fler båtar varje år?
Och det finns ju många fler och till och med ännu större producenter av båtar än Bavaria.

Var skall de få hemmaplats? Var skall de segla? Var skall de hitta gästplats eller naturhamn?

Och kanske den mest intressanta frågan, speciellt för anställda på Bavaria som kanske bygger hus just nu och satsar sina livs besparingar på det - vad händer när inte ens Bavaria kan hitta fler människor som köper en fabriksny båt?
Dvs om några få år.

Vore intressant att höra om fler än jag ser att båten är naken...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 04 apr 2008, 18:31

Kan Bavaria få kineserna lika intresserade av båtar (de bygger ju även motorbåtar) som kineserna blivit intreeserade av bilar har de många potentiella köpare.
Annars, om marknaden blir mättad, får de väl bomma igen. Har hänt förr.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 04 apr 2008, 18:52

Jag ser möjligen en möjlighet i att producera segelbåtar till de som idag har motorbåtar.

Naturligtvis kommer en marknad någon gång att bli mättad, och det kan tänkas att dagens båtboom är en motsvarighet till 70-talets. Då kommer den snart att dö ut, och så blir det en ny "shakeout" i fritidsbåtssvängen.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 04 apr 2008, 19:13

Att Maxi och Albin fick bomma igen berodde som sagt på att de mättade den svenska marknaden som ju är oerhört marginell i sammanhanget. De förmådde inte bredda sin kundbas, eller se lite företagsmässigt på det de höll på med.

Bavarias kundkrets är bara till en liten del Sverige. Vi kan nog vara säkra på att även fortsättningsvis hitta fina naturhamnar, eftersom bara en viss del av Sveriges befolkning är seglingsintresserade.
Det finns ju kanske 40-50000 segelbåtar med övernattningskapacitet i Sverige... rimligtvis borde 1000 av dessa bytas ut varje år.. Bavaria säljer 200 segelbåtar och detta är 40% av marknaden? Alltså totalt 500 nya segelbåtar varje år? Det är nog nästan för lågt för att ens upprätthålla dagens antal.

Men för Bavaria är alltså Sverige en liten marknad. Mer intressant för dem är hur det går i Spanien, Ryssland, Kina .... Jag tror de kan vara ganska trygga i sina husinvesteringar, Maxi33 :wink:

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 04 apr 2008, 20:35

Bavaria skulle sälja till Kina? Tvärtom, snarare?

Bavaria har en nisch just nu, en nisch de delar med ett antal "early-adopters" i "prispressade segelbåtssvängen (Hanse, Elan, Jeanneau etc etc). Vilka bolag som klarar pressen vid nästa konjunktursvacka eller modesväng (oundvikligt) bättre (= överlever) vet man inte.

Jag drar gärna en parallell med den engelska bilindustrin (Bavaria är kanske då "dagens Morris Marina"?) under 50- 60- och 70-talet.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 04 apr 2008, 20:48

Nog säljer Bavaria en och annan segelbåt till Kina redan nu, och fler lär det bli på sikt.

De har ju en inte försumbar del av världsproduktionen av båtar och har hållit på sedan 70-talet, så inte försvinner de vid nästa konjuktursvacka heller? Designen är ju inte jätteextrem med dagens mått mätt, snarare i mittfåran för rena segelbåtar (andra grenen är ju segel/motorseglare som HR, Najad).

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ett annat sätt att se på Bavaria

Inlägg av Lasse L » fre 04 apr 2008, 21:11

[quote="Maxi33"]I artikeln i PK som just kom och där jag ännu försöker förstå varför alla tror artikeln om att testa sin inbyggda kompass med hinkar och störande musik är ett aprilskämt - jag klarade över 80% rätt i att peka ut kursen men så är jag ju far till två nyblivna tonåringar...

quote]

Vissa har det andra inte .....
I artiklen, På Kryss april nummret, om människans inbyggda "kompass", "Vissa har det andra inte", så framgår det inte helt klart om den svarta kabeln skall sitta i grepen eller kanten av spannen.
Troligtvis kopplade jag fel för nu hittar jag inte hem, går bara i cirklar. Färdtjänsten lotsade mig hem till datorn.
Kan jag bli återställd om jag använder en röd kabel istället och kör proccesen baklänges?
Tacksam för svar.
Lasse L

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av Maxi33 » fre 04 apr 2008, 21:19

Det här med Kina som köpare eller säljare av båtar...och funderingarna runt svenskt sjuttiotal då det svenska båtlivet bara hade börjat att utvecklas...

Åtskilliga av världens tidigare bilfabriker har försvunnit och många av de som i dag finns kvar är konkursfärdiga. Det som håller flera av dem igång är en gemensam insats av många aktörer med bland andra banker och regeringar, eftersom en öppen redovisning av situationen skulle störta USA i djup kris, ännu mer än där de är just nu.

En orsak att bilindustrin trots allt expanderar globalt sett är att Kina och Indien äntligen efter årtionden av misär börjar få en allmänt utbredd höjning av levnadsstandarden och det gläder väl alla idealister och vänsterfolk och andra som skänkt pengar till U-hjälp och hälsovård osv i fattiga länder för att folk där skall få det bra.
Nu börjar de få det bra och de köper bilar och börjar äta biff och börjar flyga osv - och nu är det inte bra alls att de gör detta för det blir växthuseffekt och högre priser på allt vi vill köpa från dem osv osv.

Hur många vet att Kina producerar bortemot tio millioner motorfordon årligen? Snart köper vi kinesiska bilar i Europa...

Ursäkta, jag blir bara så förbannat frustrerad över hur kortsiktigt och begränsat och direkt korkat allt välmenande västvärldstänkande är...ända tills verkligheten kommer ikapp...

Tillbaka till båtar - till skillnad från bilar kan båtar bara användas i en några kilometer bred remsa längs kusten av de länder som har en kust, och därtill endast av ett relativt fåtal av de människor som finns, eftersom detta med båtliv inte är lika självklart som billiv för folk.

Inte ens i Sverige med vår otroligt långa och fantastiska kustlinje och skärgård och flerhundraåriga historia av sjöfart och fiske osv är det mer än cirka en tiondel av alla människor som ägnar sig åt båtliv, och bland dessa är "nya" svenskar dvs invandrare ytterst sällsynta.

Den potentiella marknaden för fler båtar och speciellt segelbåtar i Kina och andra "kommande" länder är försvinnande liten jämfört med bilar, och när den väl börjar bli intressant - tror någon då att kineser och indier och vietnameser kommer att köpa fritidsbåtar från Europa?

Faktiskt kanske de kommer att göra det, eftersom det kommer att vara en del i handelsbalansen för att få sälja något annat som till exempel bilar och leksaker och stora fartyg...javisst, de jag jobbar för har åtskilliga nybyggnadsorder för fartyg i Indien och Vietnam, och Kina är redan lika stor skeppsbyggarnation som Korea och Japan och snart störst i världen.

Lite kvällsfunderingar bara, fundera gärna själva och trösta mig om ni kan.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 04 apr 2008, 21:35

Jag måste få fråga dig Maxi33, handen på hjärtat. För du har snuddat vid detta ett flertal gånger, nu senast i detta senaste inlägg:

Anser du att befolkningen i tidigare u-länder som nu växer (Indien/Kina som exempel) inte har rätt till samma levnadsstandard som vi själva har haft under lång tid? De ska ta någon sorts hänsyn till miljön genom att förbli fattiga och konsumera lite? Med vilken rätt kan man överhuvudtaget hävda något sådant? Jag är bara nyfiken att höra hur du resonerar...

Hälsningar
Tommy

lappen
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 18:59

Re: Ett annat sätt att se på Bavaria

Inlägg av lappen » fre 04 apr 2008, 21:39

Ddet är väl du som skall vara den sjöman som utvärderar båten och dess kvalitet och sjöduglighet / fortfarande är bavaria prismässigt inte var mans egendom, än fins det plats,du oroar dig för bavarias anställda vilket jag tycker är sympatiskt ,men ganska löjligt då vi här hemma drabbas av industri flytt och försäljningar/nedlägningar av företg som de anställda ej haft en aning om PS vad seglar du ? undrar mamba 31:an
Maxi33 skrev:I artikeln i PK som just kom och där jag ännu försöker förstå varför alla tror artikeln om att testa sin inbyggda kompass med hinkar och störande musik är ett aprilskämt - jag klarade över 80% rätt i att peka ut kursen men så är jag ju far till två nyblivna tonåringar...

...alltså detta med Bavaria och deras rationella storseriproduktion.

Bortsett från alla de mer eller mindre objektiva och odiskutabla brister i hur de bygger och placerar saker och ting och deras förbannade klumpiga gångjärn till luckorna i salongen osv - de bygger alltså tusentals och åter tusentals båtar och skulle säkert dubbla och tredubbla produktionen om det fanns kunder.

Min fråga:
Vad tycker vi om det?

Varifrån kommer alla dessa sjömän som med kompetens och förståelse för havet och naturen skall ansvara för att segla och motorgå tusentals fler båtar varje år?
Och det finns ju många fler och till och med ännu större producenter av båtar än Bavaria.

Var skall de få hemmaplats? Var skall de segla? Var skall de hitta gästplats eller naturhamn?

Och kanske den mest intressanta frågan, speciellt för anställda på Bavaria som kanske bygger hus just nu och satsar sina livs besparingar på det - vad händer när inte ens Bavaria kan hitta fler människor som köper en fabriksny båt?
Dvs om några få år.

Vore intressant att höra om fler än jag ser att båten är naken...

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av Maxi33 » fre 04 apr 2008, 21:49

Din fråga Tommy, om vad folk i tidigare underutvecklade länder har rätt till, skall du inte bara ställa till mig utan till de som styr världen.

Jag anser att de har samma rättigheter som vi, och samma skyldigheter som vi.
Att leva i verkligheten, här och nu.
De har inte rätt att leva i historien och i gamla oförrätter och de har inte rätt att göra det vi alla nu inser är fel väg att gå vidare. Inte vi heller.

Motfråga Tommy:
Anser du att det är OK att en ytterligare milliard bilar finns i Kina och Indien om ett par årtionden?
Och ytterligare en milliard i Afrika så småningom, om den kontinenten någonsin blir människovärdig.

Maxi33
rättvis realist

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » fre 04 apr 2008, 21:54

Hann ägna ett getöga åt senaste PX. Matz gav sig in på kortsyntheten hos Maxi (PP AB), antyder att de borde ha mönsterskyddat Maxi för att förhindra Bav:s imitation.

Matz tycker om att i svepande ordalag lägga fram flyktiga tankar, som vore de ovedersägeliga fakta - det ger ju sånt fint flyt åt texterna.

Om man ser bortom färgsättningen, inser man att Maxi 77 inte är den här stilens moder. Den kan härledas bakåt till Olsson 22. Därifrån vet jag inte, men det finns möjligen/troligen föregångare.

Han hävdar vidare att Bavaria är engelska för Bayern, det är ju på sätt och vis sant. Men innan anglosaxarna hittat till de brittiska öarna så hette det så på latin. Engelska är inte alla språks moder, inte heller latinet.

Härom året gjorde Matzen ett reportage om Hanse-varvet: "Varför all denna blankfernissade mahogny", undrade han - ungefär som om det rörde sig om en synnerligen udda och hittills okänd perversion! "Det är snyggt, anser både jag och kunderna", blev det enkla svaret.

Svensk årsproduktion i antal enheter, under guldåldern, motsvarade
ganska exakt Bavarias nuvarande (källa Matz). Varvet som byggde min båt lades därefter ned. Hela arbetsstyrkan blev friställd. De amorterade alla på sina nya hus. De söp ned sig mangrant samt hamnade hos Det Sociala. Detta grämer mig.

Rudi

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 04 apr 2008, 21:57

Tack, det kändes bra att läsa ditt svar. Samma rättigheter (och skyldigheter) som vi, givetvis.

Ang. motfrågan: Enkelt svar är ju att de givetvis har rätt till samma mängd bilar per Capita som vi har utan att vi moraliskt kan yttra så mycket som ett knäpp åt det. Långsiktigt svar är att innan så sker, så måste vi ha hittat lösningar som gör det hållbart.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 04 apr 2008, 22:06

Rudi skrev: Därifrån vet jag inte, men det finns möjligen/troligen föregångare (Olson 22).
Fundera på Stanley 19 (Per Brohäll).

Vad gäller dagens europeiska varv; jag tror att en relativt konstant (i storlek) båtägarkrets byter upp sig från 9-metersbåtar till 11-metersbåtar och i den processen köper nytt.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av Maxi33 » fre 04 apr 2008, 22:13

Då har jag ytterligare några frågor till dig Tommy.
Vad är skillnaden mellan moralisk rätt och praktisk rätt?
Hur många bilar totalt "får" Kina ha enligt respektive rätt enligt dig?
Vem skall övervaka detta?
Kan någon styra detta?
Om någon, är det vi eller kineserna själva?

Vi kommer tillbaka till verkligheten Tommy, om "vi" kommer överens om att vi alla i västvärlden måste minska våra bilinnehav och att det måste göras snabbt och drastiskt (miljöpartiet skulle väl gärna se att ingen hade bil men de vill väl samtidigt att ingen på Volvo blir arbetslös, skulle vara intressant att titta in i en miljöpartists huve...) så blir ofrånkomligen konsekvensen at "de" dvs kineserna inte ens får börja skaffa bilar.

CO2-halten i atmosfären beror nämligen på antalet bilar totalt, inte på antal bilar per capita - och du tror väl inte kineserna är mindre smarta eller mindre angelägna om vår gemensamma värld än vad du och jag är?

Maxi33
realistisk rättvisare

Skriv svar