Bavarias kölkonstruktion igen
Vad menar HR312 egentligen
Det spekuleras fram och tillbaka om hur HR312 har sett sprickorna på Bavarias kölinfästningar men ingen vet egentligen hur och vad han såg. Samtidigt som vissa här återigen börjar kritisera Bavarias kölkonstruktion.
Det bästa vore om HR312 kunde beskriva var de sprickor han såg sitter så vi andra kunde få lite klarhet. Så HR312 -skingra dimman så att vi andra slipper fantisera.
Det bästa vore om HR312 kunde beskriva var de sprickor han såg sitter så vi andra kunde få lite klarhet. Så HR312 -skingra dimman så att vi andra slipper fantisera.
Vi har redan varit där. Och vi tenderar bara att diskutera runt, för eller emot Bavaria. Kan vi inte hålla oss till det ursprungliga och generella ämnet? Hur är moderna båtars anpassning mellan köl och skrov i förhållande till äldre båtars. Och vad är det för sprickor HR312 har sett. På min Accent syntes det minnsan rejält var övergången mellan skrov och köl fanns.HaHa skrev:'Sprickor' er vel et mindre problem:
http://www.skota.se/insp/files/38a92a67 ... a-288.html
/j
Jag sneglade lite på en Bavaria av modernare snitt när jag var nere på varvet idag.
i skarven mellan köl och skrov fanns det en ganska bred fog av sikaflexliknande material. Materialet var mjukt och bottenfärgen utanpå detta var sprucken. Det kunde vid en snabb anblick tas för en spricka i konstruktionen men var bara en krackelering i bottenfärgen.
Nu var ju det bara ett exemplar jag tittade på men den båten hade i alla fall inga synliga skador i kölinfästningen.
i skarven mellan köl och skrov fanns det en ganska bred fog av sikaflexliknande material. Materialet var mjukt och bottenfärgen utanpå detta var sprucken. Det kunde vid en snabb anblick tas för en spricka i konstruktionen men var bara en krackelering i bottenfärgen.
Nu var ju det bara ett exemplar jag tittade på men den båten hade i alla fall inga synliga skador i kölinfästningen.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Därför att de flesta Bavaria segelbåtar är moderna och mycket fräscha båtar. Ibland får man en känsla av att gnället på Bavaria är mer av svensk avundsjuka än sakliga argument. Typ, ok att de har en stor ny Bavaria 40 med alla tänkbara bekvämligheter ombord, men jag vet minsann att kölen inte håller för en grundstötning i 8 knop minsann. Så-det-så! Säffle, hit med en kopp kaffe.dator9 skrev:Du verkar frustrerad Fredrik. Vad har detta med sakfrågan i trådan att göra huruvida du vill slabba med T-röd eller inte? Menar du att ett bra kök mer än väl kompenserar för en (eventuellt) svag bottenkonstruktion? Det är väl bra ur ett konsumentperspektiv att sånt här kommer fram eller?FredrikW skrev:Många som dissar Bavaria här seglar själva omkring i gamla 70-talshäckar. Varför denna hysteri mot Bavaria? Har ni kollat Jeannaeu, Bennetteau, Hanse, mfl lågprismärken?
Personligen skulle jag hellre segla bekvämt i en modern Bavaria än slabba med t-röd i spritköket och uträtta behoven på en portapotti under framdynan. Därefter hissa mina bukiga dacronställ som var heta på mitten av 80-talet.
Men det är bara jag...
Gillar att segla!
Att man framhåller avundsjuka som argument mot folk som kritiserar Bavaria har jag aldrig förstått, avundsjuka brukar väl uppstå när föremålet i fråga är svårt att nå pga sitt höga pris, med Bavaria är det ju precis tvärt om, den är ju "nåbar" för väldigt många.FredrikW skrev:Därför att de flesta Bavaria segelbåtar är moderna och mycket fräscha båtar. Ibland får man en känsla av att gnället på Bavaria är mer av svensk avundsjuka än sakliga argument. Typ, ok att de har en stor ny Bavaria 40 med alla tänkbara bekvämligheter ombord, men jag vet minsann att kölen inte håller för en grundstötning i 8 knop minsann. Så-det-så! Säffle, hit med en kopp kaffe.dator9 skrev:Du verkar frustrerad Fredrik. Vad har detta med sakfrågan i trådan att göra huruvida du vill slabba med T-röd eller inte? Menar du att ett bra kök mer än väl kompenserar för en (eventuellt) svag bottenkonstruktion? Det är väl bra ur ett konsumentperspektiv att sånt här kommer fram eller?FredrikW skrev:Många som dissar Bavaria här seglar själva omkring i gamla 70-talshäckar. Varför denna hysteri mot Bavaria? Har ni kollat Jeannaeu, Bennetteau, Hanse, mfl lågprismärken?
Personligen skulle jag hellre segla bekvämt i en modern Bavaria än slabba med t-röd i spritköket och uträtta behoven på en portapotti under framdynan. Därefter hissa mina bukiga dacronställ som var heta på mitten av 80-talet.
Men det är bara jag...
Sant, likväl står det ofta något 70-talsmärke med typ 26 efter på de som går hårt åt Bavaria. Den billigaste Bavarian dvs 30-fotaren börjar ju på 700 papp. Inte något jag cashar upp så där obemärkt direkt. Och troligen inte de som tagit som livsuppgift att racka ned på Bavaria heller.
Eller så har ni rätt, Bavaria kanske är en skitbåt? Känns som det kvittar.
Eller så har ni rätt, Bavaria kanske är en skitbåt? Känns som det kvittar.
Gillar att segla!
Det var ju en 8-sidig artikel nu precis i den nya På Kryss, där de hade besökt Bavarias fabrik i Giebelstadt med 650 anställda. Enl. beskrivningen är det en för båtar exeptionellt rationell produktion.
T.o.m en bild där en köl monteras, där tätmassan sprutas på!
Citat:
Tjugotusen båtar är byggda hittills. Och det är klart att det någon gång blivit fel. Och olika rykten cirkulerar precis som på samma sätt som kring Maxi-båtarna på 70-talet. Men som besiktningsman Eje Wåhlstedt sa då På Kryss lät honom i detalj gå igenom en Bavaria och en Hallberg-Rassy (På Kryss 3-2007). Visst kan det vara lite fler reklamationer på en Bavaria än på en Hallberg-Rassy, men oftast är de enkla att åtgärda. Och när detta är gjort är Bavarian en mycket bra båt, till halva priset av en Hallberg-Rassy.
Slut citat, På Kryss 3/2008.
De bygger tydligen ca 3-4000 båtar varje år, och står tydligen för ca 40% av segelbåtsförsäljningen i Sverige i dag (200 nya båtar). HR mfl får nog se upp, och se till att ständigt spotta upp sig i konkurrens, effektivitet och relativ kvalitet för att hänga me'
Hälsningar
Tommy
T.o.m en bild där en köl monteras, där tätmassan sprutas på!
Citat:
Tjugotusen båtar är byggda hittills. Och det är klart att det någon gång blivit fel. Och olika rykten cirkulerar precis som på samma sätt som kring Maxi-båtarna på 70-talet. Men som besiktningsman Eje Wåhlstedt sa då På Kryss lät honom i detalj gå igenom en Bavaria och en Hallberg-Rassy (På Kryss 3-2007). Visst kan det vara lite fler reklamationer på en Bavaria än på en Hallberg-Rassy, men oftast är de enkla att åtgärda. Och när detta är gjort är Bavarian en mycket bra båt, till halva priset av en Hallberg-Rassy.
Slut citat, På Kryss 3/2008.
De bygger tydligen ca 3-4000 båtar varje år, och står tydligen för ca 40% av segelbåtsförsäljningen i Sverige i dag (200 nya båtar). HR mfl får nog se upp, och se till att ständigt spotta upp sig i konkurrens, effektivitet och relativ kvalitet för att hänga me'
Hälsningar
Tommy
Vad baserar du den känslan på?FredrikW skrev:Därför att de flesta Bavaria segelbåtar är moderna och mycket fräscha båtar. Ibland får man en känsla av att gnället på Bavaria är mer av svensk avundsjuka än sakliga argument. Typ, ok att de har en stor ny Bavaria 40 med alla tänkbara bekvämligheter ombord, men jag vet minsann att kölen inte håller för en grundstötning i 8 knop minsann. Så-det-så! Säffle, hit med en kopp kaffe.dator9 skrev:Du verkar frustrerad Fredrik. Vad har detta med sakfrågan i trådan att göra huruvida du vill slabba med T-röd eller inte? Menar du att ett bra kök mer än väl kompenserar för en (eventuellt) svag bottenkonstruktion? Det är väl bra ur ett konsumentperspektiv att sånt här kommer fram eller?FredrikW skrev:Många som dissar Bavaria här seglar själva omkring i gamla 70-talshäckar. Varför denna hysteri mot Bavaria? Har ni kollat Jeannaeu, Bennetteau, Hanse, mfl lågprismärken?
Personligen skulle jag hellre segla bekvämt i en modern Bavaria än slabba med t-röd i spritköket och uträtta behoven på en portapotti under framdynan. Därefter hissa mina bukiga dacronställ som var heta på mitten av 80-talet.
Men det är bara jag...
Inte jag heller.. Man är ingen fattiglapp precis, men för mig och familjen gick gränsen vid Balladen ungefär om vi samtidigt skulle bo i vår villa, bilen och kunna resa en del. En 70-talsbåt gav mycket för pengarna och erbjuder mycket fixarglädje (som jag värderar högt), men inte rackar jag ner på Bavarian för det. Säkerligen en mycket prisvärd och rationell båt om man väljer att vilja införskaffa en ny båt.FredrikW skrev:Den billigaste Bavarian dvs 30-fotaren börjar ju på 700 papp. Inte något jag cashar upp så där obemärkt direkt.
Bra att det finns alternativ för alla, gammalt <> nytt ... "billigt" <> dyrt.
Hälsningar
Tommy
dator9 läs inläggen på det här forumet så kommer du antagligen komma fram till samma slutsats.
Jag tycker Tommys inlägg var bra. En stor serieproduktion borgar snarare för högre precision än tvärt om. Självklart ökar produktiviteten och därigenom kan samma båt monteras till betydligt lägre kostnad om man har en modern fabrik än om man står i en stor lada på Orust och rullar ut glasfiber för hand.
Att däremot trampa runt på cykel och "granska" kölinfästningar på ett enskilt båtmärke känns inte helt friskt.
Jag tycker Tommys inlägg var bra. En stor serieproduktion borgar snarare för högre precision än tvärt om. Självklart ökar produktiviteten och därigenom kan samma båt monteras till betydligt lägre kostnad om man har en modern fabrik än om man står i en stor lada på Orust och rullar ut glasfiber för hand.
Att däremot trampa runt på cykel och "granska" kölinfästningar på ett enskilt båtmärke känns inte helt friskt.
Gillar att segla!
Det bör vara uppenbart för den med ögon att se med hur Bavaria sparar i produktionen. En del av prispressen beror sannolikt på stordriftsfördelar, samordnade inköp, rationell produktion och annat positivt. Å andra sidan är en del av besparingarna inte i kundernas långsiktiga intresse, den saken är klar.
Anders S
Nyss hemkommen från tjänsteresa kollade jag vart diskussionen kring de av mig observerade sprickorna lett.
Föga förvånande har det (på sina håll) blivit en irriterad ton för respektive mot Bavaria-konceptet som sådant trots försöken inledningsvis till en hållning att enbart diskutera förekomsten av sprickor (och frånvaron) i Bavaria respektive Maxi.
Jag tror (och hoppas) att Anders S har alldeles rätt i att det är sprickor i massan i sammanfogningen mellan köl och skrov som sprickorna finns i. En sak är definitivt klar: det är inte fråga om en krackelering i bottenfärg eller dylikt eftersom det på vissa ex rörde sig om sprickor/glipor på några millimetrar och som var tämligen djupa. Även om det är sprickor i tätningsmassan tränger det ju in vatten i dylika öppningar. Som ägare till en sådan båt (som dessutom bara är något eller några år) hade jag definitvt velat åtgärda detta. Faktum kvarstår att Maxi-båtar från 1970-talet (trots felkölkonstruktion) inte uppvisade dylika sprickor (i princip).
Föga förvånande har det (på sina håll) blivit en irriterad ton för respektive mot Bavaria-konceptet som sådant trots försöken inledningsvis till en hållning att enbart diskutera förekomsten av sprickor (och frånvaron) i Bavaria respektive Maxi.
Jag tror (och hoppas) att Anders S har alldeles rätt i att det är sprickor i massan i sammanfogningen mellan köl och skrov som sprickorna finns i. En sak är definitivt klar: det är inte fråga om en krackelering i bottenfärg eller dylikt eftersom det på vissa ex rörde sig om sprickor/glipor på några millimetrar och som var tämligen djupa. Även om det är sprickor i tätningsmassan tränger det ju in vatten i dylika öppningar. Som ägare till en sådan båt (som dessutom bara är något eller några år) hade jag definitvt velat åtgärda detta. Faktum kvarstår att Maxi-båtar från 1970-talet (trots felkölkonstruktion) inte uppvisade dylika sprickor (i princip).
Henric D