Måla propellern ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Benke01
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 13:51
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Måla propellern ?

Inlägg av Benke01 » ons 02 apr 2008, 07:49

Brukar ni måla propellern med bottenfärg? Min nya propp är av mässing och är jättefin än så länge. Eller fastnar det inte nån beväxtning om man använder den lite då o då.

///Bengt

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Inlägg av Johan 52 » ons 02 apr 2008, 08:49

Hade en skinande ny trebladig pentapropeller som jag målade med f-färg. Fungerade inte alls. Mängder med tulpaner.
Problemet är olöst. Enda tillfället med mindre beväxning har varit när zinkanoden trillat av i förtid.
I år skall jag prova TCnano - drev/propellervarianten. Propellern måste dock återställas i nyskick vad gäller glansen först.//Johan.

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » ons 02 apr 2008, 09:19

Jag har aldrig målat propellern och heller inte lidit av att det växt något på den. Nu håller jag visserligen till på ostkusten och det är möjligt att det kan vara värre i saltare vatten. Om den behålls omålad förlorar den visserligen sin fina mässingsglans men funktionen är ju densamma.
Däremot tror jag det är bra att använda propellern lite nu och då så att man på detta sätt avlägsnar ev. påväxt.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 02 apr 2008, 10:25

Hej

Jag har provat det mesta utan något positivt resultat.
Bäst resultat(renast) har det varit utan anod.
TCnano har jag inte provat, hoppas Johan rapporterar i höst.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Inlägg av hhmcsv » ons 02 apr 2008, 11:50

Jeg har en Volvo Penta bronze-foldepropel (2-bladet), og den maler jeg altid med International Cruiser antifouling.

Malingen har to formål:

1. Begrænsning af begroning

2. Begrænsning af den galvaniske tæring mellem propel (bronze) og zinkanoder/letmetal-sejldrev

Det har fungeret godt i Kattegat-vand :lol:
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Inlägg av asdsj » ons 02 apr 2008, 18:58

Jag har ingen bottenfärg.
Jag putsar min propeller med autosol varje vår. Det har fungerat alldeles utmärkt. Har båten på västkusten och har inga problem med tulpaner på propellern.

Dock hade jag en hel del mer tulpaner på skrovet. Kanske beroende på att de färgburkar jag använt varit gamla. Nu finns inte den typ av teflonfärg kvar hos LeFant. Så jag funderar på att byta till Cruiser färg istället.

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Inlägg av asdsj » ons 02 apr 2008, 19:00

Vill bara förtydliga. "Jag har ingen bottenfärg" = Jag har ingen färg på propellern. :D

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 02 apr 2008, 19:20

Förra året avstod jag från att måla proppeller och axel. Det resulterade i precis lika mycket påväxt som året innan, då jag målade. Har zinkanod på axeln, vilket är den ttroliga orsaken till påväxten. Kopparen frigörs inte från färgen eftersom den oädlare zinken avgår först.

/j

Skriv svar