Två frågor till detta kunniga forum;
1) har renslipat en väderutsatt fernissad teakdetalj som nu är väldigt ljus till färgen. Är det en bra ide att lägga på en mahognybets och sedan lacka med 2-komponents fernissa ? Finns det mindre mängder att köpa än 0.75 liter av den rätt dyra lacken ?
2) har en del rost på motorinfästningarna ( MD11C) som jag måste få bort för att kunna måla. Inte helt lätt att komma åt för att slipa. Tror ni att tex Turtle rostätare kan göra jobbet ?
Motorrost och Sittbrunnsteak ?
Träet mörknar en del av olja och fernissa, jag skulle tro att det räcker, men det går såklart att betsa till ännu mörkare tom. Jag skulle använda en mjuk enkomponentsfernissa istället. Lättare att arbeta med och håller bra om det inte är allt för slitageutsatt.
Tror inte på att använda rostätare. Ska det bli helt rent finns bara en riktig lösning och det är att plocka ur motorn för att komma åt. Kanske blästra hela infästningen. Det är ju ett hundjobb så enklare är att göra rent så mycket du kommer åt. Borsta och slipa bort löst sittande färg och rost och använd något lösningsmedel för att få bort oljerester, måla sedan över ev sittande rost.
Tror inte på att använda rostätare. Ska det bli helt rent finns bara en riktig lösning och det är att plocka ur motorn för att komma åt. Kanske blästra hela infästningen. Det är ju ett hundjobb så enklare är att göra rent så mycket du kommer åt. Borsta och slipa bort löst sittande färg och rost och använd något lösningsmedel för att få bort oljerester, måla sedan över ev sittande rost.
//Daniel