akterstag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 27 mar 2008, 10:21

Jag menar att man hellre bör välja wire i akterstaget om man inte vet säkert att riggen tål ("överlever, står kvar) även om akterstaget brister. På en mastheadbåt (Sunwinden ar väl 7/8?) hade jag undvikit fiber i akterstaget - bara av det skälet att OM något händer stupar masten.

Hållfasthetsmässigt är det inga problem (wirediam = dyneema-diam) och det är många som vittnat om att dyneemafall håller för slitage över block, utan det handlar om risken för skavning (som Fredrik!). Den kan vara litet större i de utsatta ändarna av båten. Bara en sådan enkel sak som en ankartamp från aktern eller en förtöjningslina kan ställa till det om de skulle lägga sig fel.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 27 mar 2008, 10:48

Rätt sak på rätt plats såklart.
På en masthead är väl ändå akterstaget en del i den stående riggen. En dyneema är heller inte tillräckligt bra att använda som akterstag i en hårt ansatt masthead.
En fraktions rigg står i de allra flesta fall utan akterstaget, vilket gör att det då kan anses som en del i den löpande riggen.
Alla vet väl vad som kan hända när man sätter en spinnaker utan att ha lättat på akterstaget..?
Alltså hänger inte masten på akterstaget, det skulle ju i så fall knäcka toppen.
Men visst måste man ta hänsyn till mekaniskt slitage, det ska man även när det gäller vajer även om den tål mer.
Jag bytte tex mina genuafall just pga att det var vajerfall som låg och skavde mot riggen när dom inte användes.

bassace

Inlägg av bassace » tor 27 mar 2008, 11:02

SWE54 skrev:Alla vet väl vad som kan hända när man sätter en spinnaker utan att ha lättat på akterstaget..?
Nej, det vet inte jag. Vad kan hända då?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 27 mar 2008, 11:38

bassace skrev:
SWE54 skrev:Alla vet väl vad som kan hända när man sätter en spinnaker utan att ha lättat på akterstaget..?
Nej, det vet inte jag. Vad kan hända då?
På fraktionsriggar sitter oftast, det finns undantag, spinn fallet precis vid förstagsfästet på masten. Har man tagit hårt i akterstaget och inte lättar på det så kan spinnakern dra såpass hårt framåt medan akterstaget håller toppen kvar att det resulterar i en avbruten topp.
Det är ju iof ett problem i hårdare väder och man brukar ju sällan dra hårt i akterstaget vid lätt och mellanvindar...
Något att tänka på i alla fall.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 27 mar 2008, 11:56

SWE54 skrev: En fraktions rigg står i de allra flesta fall utan akterstaget, vilket gör att det då kan anses som en del i den löpande riggen.
(...)
Jag bytte tex mina genuafall just pga att det var vajerfall som låg och skavde mot riggen när dom inte användes.
Det här kollar man ju lätt. Sitter förstag och toppvant på Sunwinden i en "triangel" (svepta spridare) är det ingen fara på taket.

Argumentet att dyneemafall är snällare mot masten är ytterligare ett skäl att gå den vägen. Men... (Hemska Tanke :twisted: ) du har väl inte någon lömsk plåtskruv inne i maströret som sitter med sin fula spets och väntar på att fånga ditt storfall, just när det är som mest olämpligt?

Det har hänt mig, (med ett wirefall... :roll:) Murphy (välkänd båtfixare) vinner alltid.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 27 mar 2008, 12:08

Anders S skrev:

Argumentet att dyneemafall är snällare mot masten är ytterligare ett skäl att gå den vägen. Men... (Hemska Tanke :twisted: ) du har väl inte någon lömsk plåtskruv inne i maströret som sitter med sin fula spets och väntar på att fånga ditt storfall, just när det är som mest olämpligt?

Det har hänt mig, (med ett wirefall... :roll:) Murphy (välkänd båtfixare) vinner alltid.
Nej bevare mig väl, har inget "onödigt" i masten. Allt är nitat och det finns inget som sticker in i masten. Dessutom ska man ju kolla alla fall, i alla fall en gång om året. Man får ju dessutom en "på köpet" koll varje gång man hissar, förutsett att man inte har rulle då..:)

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Dynema

Inlägg av Kenta » mån 31 mar 2008, 15:42

Hej!
Funderar på att byta mitt akterstag och backstagen till Dynema som säljs hos Hjertmans.
Vad som gör att jag tvekar är att jag inte hittat någon bra splits-instruktion på nätet. Länktips tack! Samt hur lång hållbarheten är.
Kenta

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 31 mar 2008, 15:51

Köp den dyneema som är utan hölje och sök på lock-stitch splice t.ex. på Google eller detta forum så hittar du en ypperligt lätt och passande splitsmetod för denna typ av splitsar.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Dynema

Inlägg av SWE54 » mån 31 mar 2008, 16:44

Kenta skrev:Hej!
Funderar på att byta mitt akterstag och backstagen till Dynema som säljs hos Hjertmans.
Vad som gör att jag tvekar är att jag inte hittat någon bra splits-instruktion på nätet. Länktips tack! Samt hur lång hållbarheten är.
Kenta
Denna använde jag mig av
http://www.machovec.com/rope/splicing/1 ... e_lock.htm

Dyneema håller i princip hur länge som helst så länge den inte utsätts för kraftigt mekaniskt slitage.

Användarvisningsbild
tjuagutt
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 14:25
Ort: Ålesund Norge

type rigg

Inlägg av tjuagutt » mån 31 mar 2008, 17:25

jeg vet ikke hva maste typen heter .
men her er link til brosjyre for båten.

http://sunwindklubben.se/component/opti ... 2/lang,sv/



Det er rullegenoa, men svivelen øverst er noe feil på.
Seilet ruller seg inn i fallet.
Kanskje jeg må ha ny genoa fall også?

http://sunwindklubben.se/component/opti ... 2/lang,sv/
Min første seilbåt. "Tjuagutt" som er en "moden" 1977 model, Sunwind 20mk1

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

instruktion on splits

Inlägg av Mats Brage » mån 31 mar 2008, 18:12

Hej Kenta m fl

Jag ställde samma fråga för ett tag sedan på detta eminenta forum om splitsa dynema.

Ämnet hette "Splitsa Dynema och karbinhakar till gajar" - kolla där - jag fick många bra svar, och som i många andra fall (sorry för ordvitsen) ger övning färdighet.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: type rigg

Inlägg av SWE54 » mån 31 mar 2008, 18:45

tjuagutt skrev:jeg vet ikke hva maste typen heter .
men her er link til brosjyre for båten.

http://sunwindklubben.se/component/opti ... 2/lang,sv/



Det er rullegenoa, men svivelen øverst er noe feil på.
Seilet ruller seg inn i fallet.
Kanskje jeg må ha ny genoa fall også?

http://sunwindklubben.se/component/opti ... 2/lang,sv/
Riggen är väl en fraktionsrigg (brökdelsrigg?).
Att genuafallet snurrar med kan bero på att det inte finns en "brytögla" där fallet kommer ur masten. Det kan behövas en ögla en liten bit nedanför så man får en liten vinkel mot seglet så brukar det går bra, förutsatt att toppsvirveln är ok och kan rotera.

litelägrelitelångsamare;)
Guldmedlem
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 18:36

Inlägg av litelägrelitelångsamare;) » mån 31 mar 2008, 20:59

Om man är rädd att det ska slitas så finns det extra skyd att sätta på. olika skydd har olika egenskaper men vet att doghouse marin har ett skydd som bara väger 5 gr per meter(extremt lätt) som skyddar mot nötningsskador

/M

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Splitsa

Inlägg av Kenta » tis 01 apr 2008, 15:22

Hej igen!

Idag hittade jag en sida, som även jag begriper. Den är på svenska.
http://www.lirosropes.se/default.aspx
Hoppas jag hjälpt någon annan. Jag har nämligen kommit fram till att det är mycket lättare med instruktioner, skrivna på mitt hemlands vilda tungomål. :D
Ha de
Kenta

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tis 01 apr 2008, 15:29

Det är sant, glömde Liros :)
Men jag vill minnas att instruktionerna ändå var på engelska...?
Men dom hade bra och tydliga bilder iof

Skriv svar