Fördom eller inte?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
fjollberg
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:34
Ort: Stockholm

Inlägg av fjollberg » ons 26 mar 2008, 11:49

Även som seglare ska man ju hålla sig undan på styrbordsidan av farleder om möjligt, man kan inte bara jaga bästa vinden i alla lägen. Just högerregeln i farlederna är många fritidsbåtar, seglare som motorbåtar, väldigt dåliga på att följa.

Sedan kan jag bli redigt förbannad när Vaxholmsbolaget kör sina båtar bredvid varandra på ömse sidor om mig när jag ligger väl till höger som jag har varit med om. Med en liten båt på 17 fot blir det ganska spännande, och jag har lite svårt att hitta någon vettig orsak till det beteendet. En viss nonchalans har nog spritt sig även i det lägret.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » ons 26 mar 2008, 12:56

Jag menade inte att inte yrkestrafiken förorsaka problem.
Men det var heller inte det frågan gällde utan om det är motor eller segelbåtar som uppträder bäst/sämst.
Seglare som anser sig äga havet brukar vara de som mest irriterar yrkessjöfarten och skapar farliga situationer.
Om det finns yrkessjöfart som kör som svin ska inte vi svara med samma mynt..
Seglare är inte bättre människor även om vissa tycks tro det. Man behöver inte uppträda idiotiskt som t ex kryssa genom trånga, trafikerade sund bara för att man inte vill starta motorn. Osv.
Det är lätt att bli irriterad över en stor, fet (dyr) motorbåt som skapar svall när man kör förbi. Några få gör det säkert riktigt dumt men de flesta följer faktiskt sjövägsreglerna!

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Inlägg av Kjelle » ons 26 mar 2008, 13:36

En seglare som kryssar sig genom ett smalt sund och hindrar en Finlandsfärja bryter inte mot sjövägsreglerna men beter sig f-b olämpligt.

En tung 25 knops motorbåt som passerar 5 m från en långsam (seglare) bryter inte heller nödvändigtvis mot sjövägsreglerna men beter sig f-b olämpligt.

Maxi33:s eventuella fördom om sådana former av olämpligt beteende främst uppvisas av motorbåtsförare samt vad som i så fall kan göras åt förhållandet.

Jag är beredd att delas Maxi33:s fördom

Grisslan
Diamantmedlem
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 22:45
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 26 mar 2008, 13:46

Klart man får välja tilläggningsplats. Men det är ändå ett faktum att Gotlandsbolaget ålades att sakta ned i Kalmarsund efter flera incidenter. Sedan kan man ju säga att visst ligger Grindas hamn vid en farled, men det gör ju inte saken bättre. Det är liksom inte förenligt med gott sjömansskap att lägga upp högt svall i en befintlig hamn. Grejerna jag räknade upp hände inte för att jag kryssade omkring i trånga farleder. Aspöfärjan körde om mig för nära, när jag gick för motor i en väldigt bred farled.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » ons 26 mar 2008, 14:15

Kjelle skrev:En seglare som kryssar sig genom ett smalt sund och hindrar en Finlandsfärja bryter inte mot sjövägsreglerna men beter sig f-b olämpligt.
Jo, det kan mycket väl hända att seglaren gör det faktiskt:

Regel 2 - Ansvar:
b. Vid tolkning och tillämpning av dessa regler skall tillbörlig hänsyn tas till alla navigerings- och kollisionsfaror ävensom till alla särskilda omständigheter, inbegripet förekommande inskränkningar i berörda fartygs manövreringsmöjligheter, vilka kan göra en avvikelse från dessa regler nödvändig för att undgå överhängande fara.
[....]
b. Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående, sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar.


Det kan anses sannolikt att en finlandsfärja i ett smalt sund har begränsad manöverfrihet pga djupgående eller storlek. Medan seglaren med ett enkelt slag kan hålla undan. Alltså är det troligt att seglaren i det fallet gör ett direkt regelbrott.

Ett exempel från lite längre fram i föreskrifterna:
Vid en tingsrätt dömdes 1973 följande mål: En skärgårdskryssare tvärade infartsleden till en större hamnstad. I leden kom ett lastat 44 000 tons tankfartyg. Då man där ansåg situationen kritisk avgavs varningssignaler. På segelbåten märktes ingen reaktion varför tankfartyget fick gira kraftigt babord och stoppa maskin. På seglaren uppskattades minsta passageavståndet till 100 m, vilket man bedömde vara "riskfritt". Från bryggan på tankfartyget försvann segelbåtens skrov under backen och minsta avståndet uppskattades till under 50 m. Föraren av segelbåten dömdes för ovarsamhet till sjöss till dagsböter.

Hälsningar
Tommy
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » ons 26 mar 2008, 15:40

Visst kan man resonera om att det finns dåliga hamnar (det finns det), men om det nu är en hamn så skall man kunna ligga där med rimliga risker. Om vi tar en titt på Grinda, så visst går det en farled utanför, men bara litet svall kommer in i hamnen från de båtar som går i farleden. Däremot är det ganska öppet vatten, och djupt vatten, så det kan vara frestande att gira över så att man passerar utanför hamnen. Skall man då göra det med fullt drag, så att svall oundvikligen kommer in i hamnen?

DVS hur är det med hänsyn, och just hos yrkessjöfarten? Joho, i skärgården är det ganska illa!
taxibåtar - verkar alltid ha bråtttom, speciellt inne i ankarvikar ...
Skärgårdsfärjor - alltid stort svall. Kör alltid nära, tar sällan hänsyn. Man får ofta intrycket att de siktar ....
Kbv - ofta bryter de mot hastighetsbegränsingar osv (ja, jag syftar inte alls på den där tv-serien, men jag är inte förvånad.).

För min del har jag dock den största respekt (i alla avseenden) för de stora färjorna - de tar ofta hänsyn, planerar, osv. Men det är klart, de är verkliga proffs, har stort ansvar och leker inte myndighet.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Inlägg av Kjelle » ons 26 mar 2008, 16:58

Tack Tommy - det var ungefär den kommentaren som behövdes. Jag provocerade.

Begreppet gott sjömanskap finns omnämnt i reglerna (har inte regelverket framför mig) och mina två exempel vvisar när detta brister. Det är väl just denna brist som Maxi33 vill diskutera.

Har du förslag på hur man får ut budskapet?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » ons 26 mar 2008, 17:21

Kjelle skrev:Har du förslag på hur man får ut budskapet?
Haha... höll på att säga det förbjudna b-ordet .... som i båtkörkort..
Ibland hänger trådarna ihop nästan för bra. Nästan som att det vore regisserat :lol:

/Tommy

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » ons 26 mar 2008, 17:52

Tommy skrev: Haha... höll på att säga det förbjudna b-ordet .... som i båtkörkort..
Vi kan väl vara lite diplomatiska och prata om Förarbevis!
För nog lärs det ut en del vettigt om hur man beter på sjön på kurserna.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Inlägg av Kjelle » ons 26 mar 2008, 18:00

Tror ni att de aktuella förarna tar till sig ett sådant budskap?

Det torde väl vara känt och predikat i många år att vi har fartgränser på vägarna men trots detta finns de några som inte verkar ha förstått innebörden i budskapet.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Inlägg av Excel 319 » ons 26 mar 2008, 22:22

Jag tror att enda sättet att få till en bättre förståelse vore om motorbåtsägarna finge åka med på en segelbåt och uppleva situationen. Samma med segelbåt och även motorbåtsägare för den delen. De borde göra ett studiebesök på bryggan på en av de stora färjorna vid färd genom Stockholms eller Göteborgs skärgård. Man får ett helt annat synsätt efter ett sådant besök.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Mats Brage » ons 26 mar 2008, 22:43

Jag är helt övertygad om att kunskap och insikt (med de exempel som Exel 319 tar upp) vore bra om så många som möjligt hade.

Nu är ju det inte praktisk genomförbart, men jag tycker nog att det finns en rad seglare i de stockholmska vattnen såväl som motorbåtsförare som visar upp en hel del dåligt sjömanskap. Att gå via Vaxholm i Stockholms skärgård en lörad förmiddag alternativt söndag eftermiddag är en upplevelse som jag använt som exempel när jag seglat med mina barn i hur man inte skall uppföra sig. Dålig uppsikt om båtar/fartyg i närheten, dålig uppfattning om de egna fart (jag hinner nog förbi och behöver nog inte väja) och många andra fel.

Vill vi som seglare se exempel på hur man inte uppträder på sjön finns många "goda" exempel att hämta där.

Givetvis finns dessa brister hos våra motorbåtsägare, och jag kan villigt tillstå att jag svurit många gånger över motorbåtar som passerar tätt och river upp stora svall, inte alltid körandes över hastighetsbegränsningen.

Jag är förvisso part i målet, men delar uppfattningen att det brister i större utsträckning i hänsynstagande från motorbåtsägare än hos seglare- men vi själva som grupp är långt i från felfria. En anledning kan kanske vara att det trots allt kräver lite mer grundkunskap i att segla en båt än att vrida på tändningsnyckeln i en motorbåt.

Bristande hänsyn är en grundläggande orsak till irritation - en annan är dåliga kunskaper om vilka regler som gäller - jämför högerregeln i biltrafiken.

Om sedan kunskapen införskaffas genom båtkörkort eller förarbevis mås vara osagt.

Känns skön att få ventilera lite fördomar! :D
Scanner 391 nr 142

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Inlägg av Excel 319 » tor 27 mar 2008, 00:25

Ibland verkar inte ens utbildning hjälpa. Undrar om ett förarbevis hjälpt här? http://www.youtube.com/watch?v=_vLErvNB ... re=related
Vem felar? På inslaget får jag känslan av att de lägger skulden på den lilla båten.

Grisslan
Diamantmedlem
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 22:45
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 27 mar 2008, 01:33

Tommy skrev:
Kjelle skrev:Har du förslag på hur man får ut budskapet?
Haha... höll på att säga det förbjudna b-ordet .... som i båtkörkort..
Ibland hänger trådarna ihop nästan för bra. Nästan som att det vore regisserat :lol:

/Tommy
Ha ha... höll på att säga det förbjudna f-ordet... som i flytväst. Ibland är det härligt att se hur ungarna springer omkring på fördäck utan väst på vissas (Tommys) hemsida. Undrar om pappa har gått förarbeviskurs hos farbror Grisslan?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tor 27 mar 2008, 07:05

Haha, Grisslan... Nu börjar det bli riktigt avancerat (eller så tryter argumenten rejält på sina håll)

Jag kan försäkra dig om att jag är en lång över snittet vurmare av flytväst. Du anar inte hur många gånger jag chockerats över avsaknade av denna hos lösspringande barn i grannbåtar, lång under simkunnig ålder, som vistas på bryggor och däck.

Jag antar att du menar en bild på min 12-åriga dotter och hennes kompis vid däckstjänst i motorgång i stilla vatten? Ok flytväst hade varit proffsigare på den bilden, medges. Men steget till "som i flytväst. Ibland är det härligt att se hur ungarna springer omkring på fördäck utan väst på vissas (Tommys) hemsida " är rätt långt....

Det händer (gud förbjude) att de ungdomar som är riktigt proffigt somkunniga (ledigt simmar kilometer, liväddarmärken och klädsim) får vistas på däck utan flytväst vid motorgång i lungt vatten eller vid stillaliggande....

För yngste sonen (6-år) gäller flyväst på i alla situationer. Enda undantaget är då vi äter mat i sittbrunnen, då kan han slippa västen om han sitter innerst, närmast ruffluckan, skotskenan fungar som "gäns" där.

Tittar du riktigt noga med glasögonen på så kommer du nog se motsatsen, flytväst på, gäller i oerhört många andra fall. Så något föbjudet f-ord är det inte riktigt frågan om..

Tack för reklamen för min hemsida
Och ja: förarbevis innehas.

Hälsningar
Tommy
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar