Hur få ut båten ur skjulet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Hur få ut båten ur skjulet?

Inlägg av Nautihamstern » ons 26 mar 2008, 10:34

Våren närmar sej, detta år med en extra kryddning.

I höstas lyckades vi få en "inomhusplats" på klubben.
Systemet funkar så, att trucken lyfter båten på vaggan, och sedan dras båten in i skjulet med hjälp av samma truck via en vajer genom skjulets bakvägg.
Trångt och besvärligt, men in gick den.

Nu till det roliga: Vi kan inte dra ut den igen! :oops:
Den fria ytan framför skjulet är för liten för att trucken ska kunna ställas framför båten och dra ut den igen. Trucken skulle trilla i sjön!
En handvinsch ska väl klara av att dra ut båten, men hur stor behöver den vara? Hur mycket kraft krävs för att dra en 6,5 tons båt på en vagga som står på såpade banor av trä? 500 kilo? 2000?

Och hur ska jag göra fästet dit jag kopplar vinschen? Gräva ett hål och gjuta in en kätting i ett par hundra kilo betong? Slå ner ett järnspett i marken? Andra goda ide'er?

Vi visste att detta skulle bli lite spännande redan när vi drog in båten, men nåt kul måste man ju ha att se fram emot på vintern också!

bassace

Inlägg av bassace » ons 26 mar 2008, 10:45

Är det ett "nytt" problem, eller?
Har det inte stått båtar därinne förr, hur har de isf fått ut dem?
Är du ensam därinne, är det inte fler som ska ut?

Ett tips kan ju vara att göra en port i skjulets bakvägg också och bara dra båtarna rakti igenom?

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Inlägg av Kjelle » ons 26 mar 2008, 11:29

Vänta till en solig dag med fin vind. Då kommer du nog på något. :lol:

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Inlägg av ole » ons 26 mar 2008, 11:38

Använda en Bogserbåt kanske??

Har ni någon video på det här ? :o
ole

fjollberg
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:34
Ort: Stockholm

Inlägg av fjollberg » ons 26 mar 2008, 11:39

Winschen borde man ju kunna ersätta med någon form av brytblock framför skjulet som man låter vajern gå igenom bak genom väggen till samma truck som får dra på samma sätt, givet att det finns tillräckligt med vajer (eller man kan skarva).

Men kruxet är väl fortfarande var/hur man får fast det.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Inlägg av Perra » ons 26 mar 2008, 11:50

Ta en lång stock (telefonstolpe typ)
och knuffa ut vaggan med trucken!!
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » ons 26 mar 2008, 12:38

Förutsatt att det finns plats på någon sida, så att trucken kan dra i ca 90 graders vinkel så borde man som sagt kunna ordna det med ett brytblock.

Blocket kan då fästas i någon lämplig fästpunkt med sin egen vajer i 45 graders vinkel. Det borde kunna finnas någon fästpunkt i området för detta? Ett träd kanske, eller om det är en miljö med kaj så kanske det finns någon kraftig pollare.

Angående kraften som behövs så är den nog betydande. 6.5 ton som dras på såpade träbanor, högst tveksamt om t.ex. en personbil klarar det.

Alternativ: Riv skjulet, eller plocka av taket, och lyft båten med en mobilkran.

Lycka till / Tommy

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » ons 26 mar 2008, 12:50

Jobbat som montör påett elverk imånga år. Man kan åstadkomma mycket med spett och spaklyftblockoch som någon skrev brytblock.

Tårta tillen grävmaskinist har ocksålöst många problem.

Dessvärre har denna grävmaskinsfirma ingen egen hemsida. Men jag hittade något annat i stället för den den långa länk jag la ifrån början

"Till alla våra kunder
en God Jul & Gott Nytt ÅR

Röds Traktorgrävning

Fixar det mesta
TESTA!
Hälsningar Claes, Micke och Helene
0523-523 43, 0706-67 03 12, 0706-72 52 06"


Dessutom finns dom kanske en aning lågt bort från dig - liksom jag. Framkörningsavgiften skulle nog överskrida kostnaden förarbetet tusenfallt.

Det hade varit intresant att få delta i arbetet.

Men hav tröst; Det finns inget omöjligt. Det besvärliga tar bara lite längre tid.

Kan du inte lägga ut nåra bilder på tex Fendern som visar hur det ser ut, så kanske vi kan komma med ytterligare ett antal glada tillrop och kanske tom med en och annan mer eller mindre smart ide

tommy
Senast redigerad av 3 toaen, redigerad totalt 0 gång.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 26 mar 2008, 12:51

de gamla egypter visade väl hur man kan göra. lyft båten med vaggan några cm och lägg under några rör. sedan är det bara att knuffa ut båten.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Inlägg av Kjelle » ons 26 mar 2008, 13:14

Gräv ner ett ankare eller använd trucken för att placera ut ett betongblock med ögla (motsvarande) så att du får ett anhåll för t ex ett spakblock eller liknande. Alternativt ett brytblock så att trucken kan dra med wiren.

Ett alternativ är några gubbar utrustade med spett. Spetten används som hävarm för att baxa ut vagga med båt.

En mer desperat lösning är:Sälj båten (på plats) och köp en ny :D

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » ons 26 mar 2008, 13:47

Det som inte kan flyttas med spett ska inte flyttas!
Känn lite med spettet, man kan i alla fall få en liten uppfattning på hur tungt det är.
Sen kanske man kan lätta av lite vikt med rullblock, dra med spakblock och baxa md spett. Alltihop tillsammans med lite djävlar-anamma.
I synnerhet om man har en ohjälpsam publik som säger "det går aldrig"

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Inlägg av Nautihamstern » ons 26 mar 2008, 14:43

Tack för alla kul ide'er!

Jag och min kollega räknade lite och kom fram till att den statiska friktionen mellan 6500 kg båt och underlaget (stål mot trä) och med en friktionskoefficient på 0,12 borde ligga vid ca 6500 Newton, så det är ju bara 650 kg. Kanske ett nergrävt ankare fixar det?

T.o.m. Feltemas lilla kättingtalja klarar ju ett ton, och en sådan har jag hemma.

Rulla under vaggan funkar inte, det är 4 cm. mellan övre dörrkarmen och plåtsprayhooden på båten, därav träbanorna. Jag t.o.m. schaktade bort en del mark innan vi drog in båten.

Om jag kan dra båten med handtalja gör jag det hellre än med trucken, mycket lugnare och mer kontrollerat så.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Hur få ut båten ur skjulet?

Inlägg av Excel 319 » ons 26 mar 2008, 22:32

Nautihamstern skrev:Våren närmar sej, detta år med en extra kryddning.

I höstas lyckades vi få en "inomhusplats" på klubben.
Systemet funkar så, att trucken lyfter båten på vaggan, och sedan dras båten in i skjulet med hjälp av samma truck via en vajer genom skjulets bakvägg.
Trångt och besvärligt, men in gick den.

Nu till det roliga: Vi kan inte dra ut den igen! :oops:
Den fria ytan framför skjulet är för liten för att trucken ska kunna ställas framför båten och dra ut den igen. Trucken skulle trilla i sjön!
En handvinsch ska väl klara av att dra ut båten, men hur stor behöver den vara? Hur mycket kraft krävs för att dra en 6,5 tons båt på en vagga som står på såpade banor av trä? 500 kilo? 2000?

Och hur ska jag göra fästet dit jag kopplar vinschen? Gräva ett hål och gjuta in en kätting i ett par hundra kilo betong? Slå ner ett järnspett i marken? Andra goda ide'er?

Vi visste att detta skulle bli lite spännande redan när vi drog in båten, men nåt kul måste man ju ha att se fram emot på vintern också!
Jag fattar inte riktigt. Hur fick ni upp båten i vaggan om det inte finns utrymme för trucken. Kan du göra en skiss, så vi får se?

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Inlägg av Nautihamstern » tor 27 mar 2008, 07:23

Trucken lyfter båten på vaggan framför skjulet och drar sedan in den. När den lyfter båten på vaggan står trucken bredvid båten, men för att dra ut den ur skjulet borde den stå framför båten. Utrymmet framför skjulet är 12 meter brett, båten är 10 meter lång och trucken kräver 3,5 meter.

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Inlägg av jofred » tor 27 mar 2008, 07:54

Och vad skulle du där in och göra? :wink:

En sådan där vinsch som sitter på jeepar borde funka. Går de inte att få fast en sådan i marken framför på något sätt?

Skriv svar