Energiinnehåll
Energiinnehåll
Är det någon större skillnad på energiinnehållet mellan lysfotogen och parafinolja (lampolja)?
Båda fungerar i en wallaswärmare men frågan är om värmeeffekten blir densamma.
Båda fungerar i en wallaswärmare men frågan är om värmeeffekten blir densamma.
Energiinnehållet är kanske inte den viktigaste paramern vid bränslebyte i en Wallas-värmare. Mer intressant är självantändningstemperatur och ångtryck. Om självantändningstemperaturen är för hög hos bränslet är det inte säkert att glödtråden förmår tända lågan. Om ångtrycket är för stort är det risk att pannan sotar och ryker, om det är för lågt kan den sklockna av sig självt.
Nu är lampolja (den som används i fotogenlyktor för att lukta/osa mindre) rätt lik fotogen (vissa ämnen är bortdestillerade). Det är väl bara att prova - om det inte fungerar så byter man tillbaka. Det finns knappast något i en Wallasvärmare som kan gå sönder, möjligen att det kan komma ut lite bränsle.
Beträffande paraffinolja noterade jag att den olja som jag använder för att göra top coat stelnade vid ca +5 - +8 C.
Nu är lampolja (den som används i fotogenlyktor för att lukta/osa mindre) rätt lik fotogen (vissa ämnen är bortdestillerade). Det är väl bara att prova - om det inte fungerar så byter man tillbaka. Det finns knappast något i en Wallasvärmare som kan gå sönder, möjligen att det kan komma ut lite bränsle.
Beträffande paraffinolja noterade jag att den olja som jag använder för att göra top coat stelnade vid ca +5 - +8 C.