Hur vårda nya snurran?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Calle C

Inlägg av Calle C » tor 19 maj 2005, 09:41

Hej Anders

Jo, det går också med olikformade packningar, dom blir inte som nya men fullt användbara till ändamål ss utombordare.

Glödningen av koppar bidrar med tre saker.
1. rekristallisation.
2. Återställer den ursprungliga mjukheten.
3. delvis återformning (materialspännings återgång).

Calle

Anders S

Inlägg av Anders S » tor 19 maj 2005, 12:06

Nej, Calle, det går inte att värma en tändstiftspackning tillbaka till originalskick. Den är deformerad (hopklämd) efter första dragningen och ingen värmning i världen kan få den att \"gå tillbaka\".

Profil före åtdragning: >====<
Profil efter åtdragning: ----------

I praktiken kan man handskas med detta, men det krävs att man drar åt tändstiftet till korrekt moment, och man riskerar ändå att stiftet lossnar om man inte får det alldeles rätt.

Anders

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 19 maj 2005, 12:18

Hej

Den blir inte som en ny.......

Dock förändrar du materialets egenskaper när du mjukglödgar, denna förändring/återställning av materialet innebär att du kan dra dit tändstiftet i utombordaren utan att det lossnar.

Calle

Anders S

Inlägg av Anders S » tor 19 maj 2005, 12:48

Så här är det:

I många fall ger man anvisningar för åtdragningsmoment genom att ange hur många grader man skall dra efter att muttern eller bulten (tändstiftet är en sorts bult) skruvats till lätt anslag. Detta är bra och praktiskt, för man kan ofta dra till ett lagom moment utan en momentnyckel - en sådan har inte alla. Man ser detta förfaringssätt i många handböcker.

När det gäller tändstift drar man antingen med momentnyckel eller mha av grad-metoden, och då krävs i båda fallen en orörd packning för att få rätt moment och därmed förspänning. Eftersom topplocket och tändstiftet är av olika metaller utvidgar de sig olika, och förspänningen är avsedd att ta upp den skillnaden. Tar man i för mycket kan man förstöra topplocket, tar man i för litet kan stiftet lossna - risken finns.

Nu tror jag alla förstår varför jag föreslår att sätta nya stift, med ny packning på nya fina snurran vid vårtillsynen.

Ifall Calle ändå vill framhålla (eller framhärda i) att det går bra att glödga tändstiftspackningarna kommer jag fortsättningsvis inte att yttra mig, jag har sagt mitt och väl det i detta ärende...

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 19 maj 2005, 13:23

Jag framhärdar en gång till.

Jag vet att massor av båtfolk ideligen tar ut tändstiftet och tittar på det för att sedan återmontera detsamma, i detta läge är det ett bättre val att glödga packningen.

För övrigt tycker jag som Anders att stiftet bör bytas ofta, motorn går bättre, drar mindre bensin och renare avgaser och framförallt, lättstartad.

Calle

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 20 maj 2005, 11:43

Hej

Hittade en liten notis på nätet från \"Bosse Bildoktorn\"

Hur hårt tändstiften ska dras fast beror på tändstiftstypen. Ty det finns två huvudgrupper: Stift med packning och stift med konisk tätning . Så här gör jag: Med hjälp av spärrnyckeln skruvas stiftet in tills jag precis känner att gängan går i botten. Om det gäller oanvända stift med packning drar jag ytterligare 90 grader - om vi jämför med en klocka så blir det 15 minuter. Om det gäller använda stift med packning så drar jag 30 grader - 5 minuter på klockan. Om det gäller stift med konisk tätning så drar jag 15 grader (3 minuter på klockan).

Calle

carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av carlnilsjonas » fre 20 maj 2005, 19:46

Det är en fröjd att läsa era utredningar!
Jag misstänker att jag trots allt kommer att byta till nya stift nästa vår. På något sätt så känns det tryggt eftersom den rackarns motorn kostar sisådär tio lakan och helt nya stift känns i det sammanhanget som ett billigt sätt att vara på den säkra sidan.

Och lättstartat är ju inte bara en fråga om bekvämlighet, vilket vi väl alla fått erfara någon gång.

Lev gott!
/Jonas

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 20 maj 2005, 20:08

Hej igen Jonas

Det här blev visst ett outtömligt ämne.
När du byter stift, gärna på hösten så du samtidigt kan spraya in lite olja i cylindern. Tag då tillfället i akt att studera det gammla stiftet hur det ser ut, med lite erfarenhet kommer stiftet att prata med dig och tala om hur motorn mår, hur förbränningen är och mycket annat, det här är jättebra att kunna.

När du sedan till våren köper nya stift skall jag glädja dig med att nästan samtliga stift har återfjädrande aluminiumbrickor som du kan återmontera många gånger.
Stift skall inte dras åt speciellt hårt 5-10Nm.

Calle

carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av carlnilsjonas » lör 21 maj 2005, 12:32

Det kommer att bli intressant detta. Världen (och båtmotorerna) är full av sådant man ännu inte lärt sig något om.
– Calle, när du skriver: spraya lite olja i cylindern – vilken olja använder man till sånt? Duger den vanliga lättflyktiga husburken med 5-56 eller ska det vara något ”klistrigare”? Jag antar att vitsen är att skydda cylinderns insida från negativ påverkan av fukt och syre.
Allt gott!
/Jonas

Calle C

Inlägg av Calle C » lör 21 maj 2005, 13:58

Hej Jonas

Du har rätt samt att första starten till våren blir problemfri.
Vilken olja spelar inte så stor roll det viktiga är att du gör något, ta något som du har hemma exv. motorolja etc.
Skruva sedan tillbaka de gammla stiften för hand.

Jag är övertygad om att just din motor kommer att gå problemfritt i många många år.

Calle

Calle C

Inlägg av Calle C » lör 21 maj 2005, 14:34

Spraya olja

Lite förklaring.
Jag använder en blomsterspruta av den typ du får när du köper avfettningsmedel odyl, den fyller jag med motorolja och kan på så sätt applicera ytor med olja.

Samma sak gör jag med bottenfärg som då får förtunnas för att applicera på svåråtkommliga ställen ss vid roder, skäddan etc.

Calle

Skriv svar