Lackering havseglare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Peter Claus

Lackering havseglare

Inlägg av Peter Claus » fre 20 maj 2005, 08:54

Hur mycket skulle man betala för komplett lackering av et skrov på ca. 35 fot. Känner någon till ett bra varv i västra Skåne som kunne göra ett sådant jobb?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 20 maj 2005, 09:23

Jag tror att Holms varv i Helsingborg kan hjälpa till. Hur bra jobb de gör vet jag inte riktigt, men en båtkompis fick hjälp med epoxybehandling och han var nöjd. De lär lackera också.

Kan du hitta en trailer som duger för transporter skulle jag inte utesluta att en lastbilslackerare skulle kunna tänkas vara ett alternativ. Jag kände en sådan (nu pensionerad och boende i Spanien) och helt i förbigående nämnde han en gång att t ex cementbilar målades med härdlack, dvs tvåkomponentlack lik våra båtars.

En tredje källa till visdom kan vara försäkringsbolagen. De lär lackera om båtar titt som tätt, har jag hört.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 20 maj 2005, 09:26

PS:

Handlar det om den gamla 3/4-tonnaren skall man inte helt bortse från möjligheten att måla med roller och släta med skumpensel eller dyna. Det går att få väldigt bra resultat, mycket slätare och blankare än de flesta tror. Men man får träna först, och lära sig \"rätt spädning\" för bästa utflytning. Även om man \"misslyckas\" litet grann blir det ändå rätt bra men kanske inte \"show-glans\".
Anders S

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 20 maj 2005, 09:54

Anders S skrev:PS:

Handlar det om den gamla 3/4-tonnaren
Nej, jag undersökte just den lite närare i går kväll, den verkar ha stått länge på land och är i dåligare skick än jag först trodde. Jag har inget emot även rätt mycket fix, men ett rent renoveringsobjekt är ändå inte vad jag vil ha just nu.

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » fre 20 maj 2005, 10:11

Ja, det var jag som skrev senaste posten.
Jag har hört endel tal om Toplac, en enkomponents färg från International, den kunde kanske gå at använda?

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » fre 20 maj 2005, 10:11

Ja, det var jag som skrev senaste posten.
Jag har hört endel tal om Toplac, en enkomponents färg från International, den kunde kanske gå at använda?

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 20 maj 2005, 10:30

Hej Peter

Kan inte så mycket om vilka färger som finns idag, men i USA behandlas de flesta båtar ovan vattenlinjen med AWL-grip och skall enligt uppgift hålla 10 år där, Det blir säkert 15 år i Sverige.

Kolla upp det, och se om du kan göra det själv.

Calle

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 20 maj 2005, 18:33

Hej

Här är lite mer info från www.awlgrip.com

Fiberglass

CLEANING:

1.a. Heavy Dirt: High grade household cleanser and SCOTCHBRITE¨ Pads

1.b. Light Surface Cleaning/De-waxing: AWL-PREP¨ (T0008) and/or AWL-PREP¨ PLUS (T0115).



INITAL PRIMING:

2. AWLGRIP¨ 545 Epoxy Primer-Base mixed 1:1 by volume with D3001. Spray reduced 15-25% with T0006. Brush reduced 0-20% with T0031. 2-3 mils (50-75 microns) dry film thickness/2 coats.



FAIRING-SURFACING:

Depending on surface conditions, some, all, or none of the products in this section may be required.

3. AWL-FAIR¨ L.W. Epoxy Trowelable Fairing Compound (if necessary)-D8020 Base mixed 1:1 by volume with D7007,

no reduction/30 mils or more. Sand between coats.



4. ULTRA-BUILD¨ Ultra High Build Epoxy Primer-D8008 Base mixed 1:1 by volume with D3018. Spray reduced 5-10% with T0073. 15-20 mils (375-500 microns) dry film thickness/1-2 coats.



5. High Build Epoxy Primer-D8002 Base mixed 1:1 by volume with D3002. Spray reduced 10-20% with T0006. 5-7 mils (125-175 microns) dry film thickness/1-2 coats.



6. AWL-QUIK¨ Fast Recoat Spray/Brush Sanding Surfacer-D8003 Base mixed 1:1 by volume with D9001. Spray reduced 25-50% with T0006. Brush reduced 20-40% with T0031. 2-3 mils (50-75 microns) dry film thickness/1-2 coats.



FINAL PRIMING-SEALING:

7. AWLGRIP¨ 545 Epoxy Primer-Base mixed 1:1 by volume with D3001. Spray reduced 15-25% with T0006. Brush reduced 0-20% with T0031. 2-3 mils (50-75 microns) dry film thickness/2 coats.



TOPCOATING:

8a. Awlgrip Polyester Urethane Topcoat-See Stock List for G & H color codes. Spray: Color base mixed 1:1 by volume with G3010. Reduced 20-25% with T0001,T0002 or T0003. Brush: Color base mixed 2:1 by volume with H3002. Reduced 25% to 33% with T0031.Brush or Spray:2.5-3mils(63-75microns) total dry film thickness/ 2 coats.

8b. Awlcraft 2000 Acrylic Urethane Topcoat- See Stock List for F color codes. Spray: Color base mixed 2:1 by volume with G3010. Reduced 25% -33% with T0001 or T0003. 2.5-3mils(63-75microns) dry film thickness/ 2 coats.

Calle

matsa

Inlägg av matsa » fre 20 maj 2005, 22:21

toplack har jag använt till 2 båtar. den ena har jag gjort mej av med men den andra har jag kvar. den hade blå gelcoat från början. jag målade den med ETT lager toplack 1995. den har stått utomhus och inte varit täckt utom senaste 2 vintrarna. då har den stått inne. jag har aldrig vaxat den. bara tvättat av med en svamp och lite bilschampoo på våren. den är fortfarande väldigt blank och fin. en liten aning har väl färgen börjat att mattas av solen, men i sjön ser båten fortfarande nymålad ut. enligt internationals gubbar på mäsan så ska väl inte toplack stoppa mer än ett par år innan det är dags att måla om. nackdelen med färgen är ju att den är lättare att skava av än 2-komponentfärg. visst har det säkert betydelse att jag bara har ett enda lager färg. båten är klinkad så vid lyft i och ur sjön så brukar det kunna skavas av lite färg på skrovet. det blir ju lite mer punktbelastning pga att den är klinkad. jag har varit väldigt försiktig och har liggunderlag på bommarna på båtplatsen och jag ligger aldrig med fendrar och skaver. men jag tycker det är helt otroligt att det har stoppat så bra i 10 år. jag kommer nog inte att bahöva måla om den på minst 5 år. fast nu för tiden väljer jag hellre 2-komp. det är lite mer slitstarkt om man vill ligga och nöta lite med fendrar. kulören på den toplackade båten är svart, så det kan ju tänkas att den kulören håller sej fräsch längre. svarta skotlinor håller ju färgen mycket bättre än alla andra färger. /m

matsa

Inlägg av matsa » fre 20 maj 2005, 22:24

toplack har jag använt till 2 båtar. den ena har jag gjort mej av med men den andra har jag kvar. den hade blå gelcoat från början. jag målade den med ETT lager toplack 1995. den har stått utomhus och inte varit täckt utom senaste 2 vintrarna. då har den stått inne. jag har aldrig vaxat den. bara tvättat av med en svamp och lite bilschampoo på våren. den är fortfarande väldigt blank och fin. en liten aning har väl färgen börjat att mattas av solen, men i sjön ser båten fortfarande nymålad ut. enligt internationals gubbar på mäsan så ska väl inte toplack stoppa mer än ett par år innan det är dags att måla om. nackdelen med färgen är ju att den är lättare att skava av än 2-komponentfärg. visst har det säkert betydelse att jag bara har ett enda lager färg. båten är klinkad så vid lyft i och ur sjön så brukar det kunna skavas av lite färg på skrovet. det blir ju lite mer punktbelastning pga att den är klinkad. jag har varit väldigt försiktig och har liggunderlag på bommarna på båtplatsen och jag ligger aldrig med fendrar och skaver. men jag tycker det är helt otroligt att det har stoppat så bra i 10 år. jag kommer nog inte att bahöva måla om den på minst 5 år. fast nu för tiden väljer jag hellre 2-komp. det är lite mer slitstarkt om man vill ligga och nöta lite med fendrar. kulören på den toplackade båten är svart, så det kan ju tänkas att den kulören håller sej fräsch längre. svarta skotlinor håller ju färgen mycket bättre än alla andra färger. /m

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » ons 29 jun 2005, 12:38

Jag tänker nu försöka toplac på en gammal optimistjolle som legat bakom sommarstugan ett par år..
Den gamla gelcoaten är orange, mycket solblekt utom ett ställe där en bild på Disneys Pluto satt (hela fribordshöjden...) Kommer hvit Toplac att täcka med ett lager?

Jens K

Inlägg av Jens K » ons 29 jun 2005, 14:21

Jag målade friborden på min båt med toplac (kritvit) förra året (ett lager) och la på ytterligare ett lager i år. Det är ju hur enkelt som helst, och om det blir skadat är det ju bara att måla ett lager till nästa år. Färgen är billig och lättanvänd och det går snabbare att rolla på ett nytt lager än att polera och vaxa friborden.

Skriv svar