Får du ett båtkörkort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 20 mar 2008, 06:34

T skrev:Även jag lärde mig något nytt på skepparexamenskursen när jag för 30 år sen lät mig släpas dit av en kompis som ville ha sällskap... Om dagersignaler på mudderverk, udda ljudsignaler osv.

Men jag lärde mig inte att segla, inte heller att köra motorbåt. Jag kan inte förstå hur man ska få in det praktiska momentet i ett eventuellt framtida båtkörkort. Övningskörning/segling med efterföljande uppkörning/segling? Det faller på sin egen orimlighet.
Det är nog lämpligt att utelämna dagersignaler på mudderverk i utbildningen. Helt riktigt, T. Dagens förarbevis och skepparexamen kan med rätta kritiseras för att delvis fokusera på fel saker.

Här är förslag på några områden som skulle kunna ingå:
- Grundläggande väjningsregler
- Framförande för motor
- Framförande under segel (bra, för många motorbåtsägare har ingen susning varför vi svänger som vi gör)
- Grundläggande kunskap om navigeringsutrustning, och dess brister/svagheter (gamla sjömätningar, långsamma plottrar)
- Båtens säkerhet (gasol, el, brand, slangklämmor :wink: )
- Hur man hanterar en olyckssituation (brand, grundstötning)
- Första hjälpen
- Väder och prognoser
- Ett paket med exempel (bilder/filmer) på överträdelser och olyckor och dess konsekvenser, för att väcka tanken..
- mm mm komplettra gärna, orkar inte hitta på fler bra områden just nu..

Bra kursmaterial, en 1-2 dagars intensivkurs (som kan hoppas över), samt ett seriöst skriftligt prov.
* Kortet blir krav på båtar över en viss och/eller över en viss motorstyrka
* Kortet kan dras in vid grov förseelse
* Det gäller så att minst en person ombord ska ha kortet, den personen ska aktivt ha koll på framförandet, men annan person kan tillåtas köra

Hälsningar
Tommy

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tor 20 mar 2008, 07:59

Tycker absolut miljö i alla dess aspekter ska ingå som en del i utbildningen.

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tor 20 mar 2008, 10:26

Ett förtydligande: Man lär sig vissa grundläggande säkerhetsregler i jägarexamen som syftar till att man ska undvika att skjuta på varandra. Sedan är det jägarens ansvar och mycket beror på hur noga man ser på reglerna i jaktlaget. Det är en attitydsfråga och med dryga 300 000 tusen jaktkortslösare (årigt jaktskatt för den som inte vet) så händer det mycket få olyckor med skjutvapnen under jakt.

Mitt exempel i tidigare inlägg syftade till att belysa ett fenomen när man diskuterar införandet av regler inom ett tidigare oreglerat område men det finns fler paralleller.

Risken är att man genomför ett urvattnat förslag som nästan inte får någon effekt alls. Alla är väl vi överens om att det krävs både omdöme och kunskaper för att framföra båt. Sedan kan man inte lägga ribban så att det kräver en flerårig utbildning men det är viktigt att det inte blir en "cornflakespaket lösning" heller.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 20 mar 2008, 10:32

Nej, det har fortfarande inte förklarats varför man vill införa detta. Bara att man vill.

Bosseh -när jag säger svindyrt projekt så talar jag om vad detta projekt kostar för samhället. Det kommer att bli en stor och dyr apparat. Krångligt lär det också bli, eftersom det är sjöfv som skall administrera det (de är välkänt byråkratiska).

Vad sedan intyget kommer att kosta medborgaren, det vet vi inte. (Men jag tror inte att vi skall räkna med att det kommer att stanna vid ett par hundralappar, som bosse vill mena. Vi får se!)

Mvh Niklas

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 20 mar 2008, 12:37

Tommy, du har en bra lista. Det finns en del onödigt i dagens krav som man kan plocka bort eller dra ner på. T ex skulle det räcka att orientera om hur man lägger ut kurser sjökort, extremt få kommer syssla praktiskt med detta i sina 5,5 meter HT-båtar.
Lite miljö ska väl med, var man tömmer toaletter, vilka berg man eldar på osv.
Jag skulle gärna se lite praktiska övningar med eldsläckare hjärt-lungräddning mm.
De flesta som går förarbevis är idag väldigt nya på sjön och behöver mycket praktiska tips.
Det här är en mycket bra diskussion.
När det gäller inlärning ska man inte glömma datorbaserad undervisning, typ den förarbeviskurs som Stockholmradio säljer.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 20 mar 2008, 12:54

Grisslan skrev:Nej, det har fortfarande inte förklarats varför man vill införa detta. Bara att man vill.

Bosseh -när jag säger svindyrt projekt så talar jag om vad detta projekt kostar för samhället. Det kommer att bli en stor och dyr apparat. Krångligt lär det också bli, eftersom det är sjöfv som skall administrera det (de är välkänt byråkratiska).

Vad sedan intyget kommer att kosta medborgaren, det vet vi inte. (Men jag tror inte att vi skall räkna med att det kommer att stanna vid ett par hundralappar, som bosse vill mena. Vi får se!)

Mvh Niklas
Huvudsyftet, som jag fattade det, är väl att nya båtägare skall få en grundläggande kunskap om regler til sjöss. Hårt sammanfattat.

Samhällets kostnader är små. NFB kostar i princip inte samhället något alls.

Kostnaden kan jämföras med bilkörkortet som kan delas upp i tre delar:
1. Utbildning.
2. Prov
3. Årlig kostnad

Utbildningskostnaden är som den är och starkt beroende på individen. Den är väl också odiskutabel.
Kostnaden för "uppkörning" är självklart mycket högre för bil. Vad den blir för båtförarbeviset vet vi inte, det kanske blir en tusenlapp (även om inget talar för det idag) men det är väl ganska ok? Det är en engångskostnad.
Årskostnaden för ett bilkörkort med plastkort, foto mm? Den är inte hög och blir troligen mycket lägre för båtförarbeviset.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tor 20 mar 2008, 14:09

bosseh skrev:Huvudsyftet, som jag fattade det, är väl att nya båtägare skall få en grundläggande kunskap om regler til sjöss.
Är det inte så nu redan? Finns det något som stöder att det skulle bli "bättre" med en obligatorisk utbildning än nuvarande situation där de allra flesta lär sig detta frivilligt?
bosseh skrev:Den är väl också odiskutabel.
Kostnaden för "uppkörning" är självklart mycket högre för bil. Vad den blir för båtförarbeviset vet vi inte, det kanske blir en tusenlapp (även om inget talar för det idag) men det är väl ganska ok?
1) Jag är övertygad om att det finns potentiella båtlivsmänniskor som ser den påtvingade kostnaden som ett problem även om de flesta klarar att betala.
2) Varför införa ett system som medför några kostnader alls (i pengar, tid eller arbete) om det inte finns en väl motiverad nytta?

Sen tycker jag mycket i Tommys lista är bra - för en utbildning baserad på frivillighet.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tor 20 mar 2008, 14:22

xrvjorn skrev:
Sneseglarn skrev:Jag tror inte att det är ett reellt problem:
- i andra geografiska områden
- med långsamma båtar
- med riktigt små båtar
Nej, för långsamma båtar är det ingen större vits, dels för att de inte kan ställa till med så mycket skada i sina låga farter och dels för det är lätt att hinna ur vägen för dem om de framförs av något 'fobbeck' (skånsk synonym till 'pucko').
Och ändå har det senaste förslaget som rörde sjöfylleri omfattat allt detta (om jag minns rätt):
Överallt även mitt ute på öppet hav - eller på en liten insjö.
Långsamma båtar över 7m
Tvåmeters gummibåt med 4hk i aktern (över 7knop)
Varför?

Är det någon som vet om det finns publicerad statistik över olyckor till sjöss?

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 20 mar 2008, 16:18

Statistik finns hos Sjöfartsverket, den senaste jag har är från 2006 och väldigt informativ. Man kan bl a utläsa att seglare inte är involverade i allvarliga olyckor, folk som dör är medelålders män, fyllon och ägare till små båtar och omkommer på lugna vatten (där förarbeviskunskaper är meningslösa). Vanligaste olyckan är grundstötning, näst i tur är motorhaveri. Om jag inte minns helt fel så var det ca 10 kollisioner som ledde till insats från ssrs el liknande (det är alltså en ovanlig olycka till sjöss, och statistiken anger inte om man krockade för att man inte kunde sjövägsreglerna, för att man var full eller ouppmärksam, eller för att man inte kunde hantera sin båt osv osv).

Mina egna elever (jag håller kurser i förarbevis och kustskeppare) är oftast nybörjare. Bra sjömän är de ju knappast när de gått färdigt kursen, och de kommer säkerligen att gå på grund och få motorfel inan de fått kläm på sjömansskapet. Skall man komma till rätta med sådana saker, så är det ju utbildning i mekanik och flerårig övningskörning med ledare som gäller, och det är ju inte fallet i förslaget.

Om jag inte förstått fel, så är de flesta här mest bekymrade över folks bristande kunskaper om sjölagen och sjötrafikföreskrifterna. Grundläggande sjövägsregler tar ju typ en kvart att lära sig hyfsat. Bättre än att tvinga folk ta körkort hade i mina ögon varit följande: gör kunskap om sjövägsregler till ett krav för medlemskap i båtklubb. Det hade SBU kunnat administrera (utan krånglig statlig inblandnig), och innehållet hade rymts i en broschyr. (Kanske hade det då blivit 8 krockar istället för 10?)

Mvh Niklas

xrvjorn
Trogen medlem

Inlägg av xrvjorn » tor 20 mar 2008, 17:16

Grisslan skrev:(jag håller kurser i förarbevis och kustskeppare)
Möjligen i GKSS regi för 10 år sedan? I så fall har jag gått en av dem :).
Jörn

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 20 mar 2008, 17:30

de allra flesta lär sig detta frivilligt
Nej så är det ju inte, det finns ett stort glapp mellan antalet som som skaffar förarbevis och antalet oerfarna som skaffar båt. Till det har vi ett antal erfarna båtägare som faktiskt inte kan sina sjövägsregler.

Men om det skulle vara så att de flesta frivilligt skaffar sig Förarbevis med tillhörande rekommenderad båtpraktik, ja då har man ju uppfyllt det är föreslaget att krävas för Båtförarbeviset

Med ett ökande antal "nya" båtmänniskor kommer antalet olyckor att öka. Därför är det dags att börja ställa krav.

Olycksstatistiken är en sak, men det finns ett stort antal situationer där det är väldigt nära en olycka Det hamnar inte i statistiken. Därtill har vi ett antal fall där andra utsatts för onödigt obehag pga att vissa inte vet hur man ska uppträda.

Nu vet inte jag vad den krångliga statliga inblandning är. Det som är föreslaget är att NFB skulle handha examinationen. SBU är en del av NFB.

Det kan vara dags att nej-sägarna läser på lite och inte bara konstruerar fiktiva monster!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 20 mar 2008, 17:39

Hittills har de argument jag läst mest handlat om ett "principellt motstånd" som grundar sig i att "statlig inblandning" är av ondo. Väldigt renlärigt och principfast.

Man säger att jämförelsen med biltrafik inte är relevant. Varför då? Om vi inte hade haft körkort för bilar, och det hade föreslagits idag, hade inte argumenten emot varit precis exakt de samma?

Så här skulle det låta:
- De flesta kör bra ändå
- Olyckorna skulle nog inte minska speciellt mycket
- Det skulle inte avhålla rötäggen från att köra bil ändå
- Det skulle kosta för mycket
- Utbildningen skulle inte vara värd någonting, inte ge någonting
- Staten ska inte få tvinga mig till något, det ska vara frivilligt

Känns det igen?

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 20 mar 2008, 17:49

Ett tillägg: Ett fel som görs är också att man hela tiden jämför med sig själv. Jag behöver minsann ingen utbildning. Jag hanterar min båt bra ändå. Jag är inte beredd att betala en dinar extra för detta.

Men vi som är på detta forum är antagligen över snittet vad gäller intresse, och är "ovanligt" pålästa på regler osv. Orsaken till att jag och många med mig argumenterar för någon form av obligatorisk utbildning är alltså inte för vår egen skull främst, utan för att det skulle kunna hjälpa många andra till en säkrare framfärd.

Hälsningar
Tommy

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » tor 20 mar 2008, 19:30

Men snälla Tommy och kompani, sluta vifta med lagboken!
Allt här i livet kommer inte att försvinna bara för att man lagstiftar emot det.

Och sluta jämföra med bilar, risken att jag mejar ner några barn med mina 5 seglande knop är inte särskilt stor :D

Däremot ger jag er rätt i att ett Höghastighets körkort behövs.

Men att kräva obligatoriskt kort för snipa och segelbåt, tyder väl för alla någotsånär intelligenta att staten inte är intresserade av att minska de mycket få olyckor med dessa, utan det är något annat som styr agendan.

Den som lever får se, segla med hjärtat och håll undan från farleder och 50 knops nyrika :lol:

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » tor 20 mar 2008, 19:31

Men snälla Tommy och kompani, sluta vifta med lagboken!
Allt här i livet kommer inte att försvinna bara för att man lagstiftar emot det.

Och sluta jämföra med bilar, risken att jag mejar ner några barn med mina 5 seglande knop är inte särskilt stor :D

Däremot ger jag er rätt i att ett Höghastighets körkort behövs.

Men att kräva obligatoriskt kort för snipa och segelbåt, tyder väl för alla någotsånär intelligenta att staten inte är intresserade av att minska de mycket få olyckor med dessa, utan det är något annat som styr agendan.

Den som lever får se, segla med hjärtat och håll undan från farleder och 50 knops nyrika :lol:

Runaway

Skriv svar