Det är nog lämpligt att utelämna dagersignaler på mudderverk i utbildningen. Helt riktigt, T. Dagens förarbevis och skepparexamen kan med rätta kritiseras för att delvis fokusera på fel saker.T skrev:Även jag lärde mig något nytt på skepparexamenskursen när jag för 30 år sen lät mig släpas dit av en kompis som ville ha sällskap... Om dagersignaler på mudderverk, udda ljudsignaler osv.
Men jag lärde mig inte att segla, inte heller att köra motorbåt. Jag kan inte förstå hur man ska få in det praktiska momentet i ett eventuellt framtida båtkörkort. Övningskörning/segling med efterföljande uppkörning/segling? Det faller på sin egen orimlighet.
Här är förslag på några områden som skulle kunna ingå:
- Grundläggande väjningsregler
- Framförande för motor
- Framförande under segel (bra, för många motorbåtsägare har ingen susning varför vi svänger som vi gör)
- Grundläggande kunskap om navigeringsutrustning, och dess brister/svagheter (gamla sjömätningar, långsamma plottrar)
- Båtens säkerhet (gasol, el, brand, slangklämmor
- Hur man hanterar en olyckssituation (brand, grundstötning)
- Första hjälpen
- Väder och prognoser
- Ett paket med exempel (bilder/filmer) på överträdelser och olyckor och dess konsekvenser, för att väcka tanken..
- mm mm komplettra gärna, orkar inte hitta på fler bra områden just nu..
Bra kursmaterial, en 1-2 dagars intensivkurs (som kan hoppas över), samt ett seriöst skriftligt prov.
* Kortet blir krav på båtar över en viss och/eller över en viss motorstyrka
* Kortet kan dras in vid grov förseelse
* Det gäller så att minst en person ombord ska ha kortet, den personen ska aktivt ha koll på framförandet, men annan person kan tillåtas köra
Hälsningar
Tommy