Får du ett båtkörkort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 19 mar 2008, 19:34

En skillnad ligger i farligheten; få människor dör i fritidsbåt och när det händer så är det oftast en fritidsfiskare i en insjö (el. dyl.) som är lite beskänkt och faller överbord då han tömmer blåsan och som inte bär flytväst därför att han minsann är mycket starkare nu än då han var ung och ändå kunde häva sig upp över akterspegeln i ett svep, men glömmer att ta med i beräkningen att han är 30 kilo tyngre nu samt packad (el. dyl.).

Sådant är inget sjötrafiksäkerhetsproblem, det hamnar inom kategorin privata tragedier.

Rudi

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 19 mar 2008, 19:38

Tommy skrev: Detta börjar arta sig till en riktigt intressant principell diskussion.
Ja visst gör det :wink:
Tommy skrev:Med era argument ovan, varför har vi överhuvudtaget körkortskrav för bil? De allra flesta skulle säkert köra bil lika bra, eller nästan lika bra, även helt utan krav på körkort.
Så bilkörkort kan knappast sägas vara en "reglering" som är "så smal som möjligt". Är alltså även körkort för bil dumt? Om inte, vari ligger skillnaden?
Risken att man skadar en medtrafikant är rimligen större. Sen finns gott om vägrafikanter som kanske kan sägas motsvara segelbåtar och kanoter: fotgängare, cyklister, mopedister - och för dessa krävs heller inget körkort.

Förändringen de senaste åren är väl utökade krav för mopedister - och där tror i allafall jag att det fanns statistik som stödde ökad reglering. Sen kan man förstås diskutera om det kunde göras ändå smalare...

Apropå skillnaden mellan sjötrafik och vägtrafik: När man kör bil krävs precis_hela_tiden reaktionsnabbhet för att möta faror som vilt, medtrafikanter mm Därför finns motiv för 0,2 promille bakom ratten.
En långsam båt (segel eller motor) kräver möjligtvis omdöme - men det är nog sällan som reaktionsnabbhet är en faktor. Därför är det inte självklart med samma gräns på sjön.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 19 mar 2008, 20:00

Att jämföra mot biltrafiken blir väl egentligen bara rätt om man jämför mot den tid det blev krav på körkort för bil, inte nutid.
Det fanns ju en anledning att införa körkort för bilar en gång i tiden och nu har vi kanske kommit till en motsvarande situation för båtar..?

Och dom som vill se lite av vad som visas på tex Kustbevakarna på TV kan ju ta ett par veckor semester i juli på västkusten och kanske även i Stockholms skärgård.
Jag har själv lagt ner "semester" seglingen då för det går knappt att segla i skärgården under den perioden. Har sett en del både privat och när jag seglade som charterskeppare. Bara att försöka vara på Marstrand under matcracingen är en utmaning.

Så visst behövs det göras något åt den allmänna inställningen och få ut kunskap till båtfolket. Det är ju som sagt var inte dom seriösa som står för dumheterna för dom ser ju till att ta reda på hur det är. Det råder en stor brist på respekt och hänsynstagande i största allmänhet under vissa perioder.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 19 mar 2008, 20:14

Jag håller faktiskt med om att det finns skillnader mellan båt och bil, och att reaktionssnabbheten inte är samma faktor på sjön som på vägen
(väl argumenterat, Sneseglaren)

Men jag är ändå böjd att "ta smällen" och bjuda på att genomlida utbildningen för ett båtsjökort. Orsakerna är:
1. Alltid räddar det någon, på marginalen
2. Alltid avhåller det någon buse från att finnas på sjön
3. Säkerligen kan det bidraga till att göra båtnegativ allmänhet mer positiv

Så jag är beredd att offra mig. Ungefär på samma sätt som jag accepterar många andra restriktioner här i livet om de är ämnade att rädda medmänniskor som kanske inte rikigt har samma självkontroll som en själv.

I denna debatt är det nog rätt svårt att komma till koncensus, eftersom det till syvende och sist handlar om synen på frihet kontra samhälle osv.
Jag har helt enkelt inget större behov att hävda min rätt till absolut frihet (tro nu inte att ni argumenterar med en kommunist.. :wink: )

Hälsningar
Tommy

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » ons 19 mar 2008, 20:57

Jag noterar en viss debattlusta på forumet och kastar mig ut.

Jag tog förarintyget under hösten och noterar att kompetenskraven inte är större en att man skulle kunna köra kursen för högstadieelever under fritt valt arbete (om det fortfarande finns kvar)

Jag känner igen debatten kring båtkörkort från införandet av jägarexamen. De gamla som seglade in på övergångsreglerna resonerade att det var larvigt eftersom man inte kan lära sig jaga genom att sitta i skolbänken och läsa en bok - vilket är sant. De av gamligarna som ändå gick kursen tyckte att det var intressant och lärorikt.

Jag hade betydligt mer sjöerfarenhet när jag tog förarintyget än vad jag hade av jakt när jag en gång tog jägarexamen och ser flera fördelar, bl a.

1. Det säkerställer i vart fall ett minimum av kompetens bland båtförare.
2. Ökad medvetenhet av sjö- och båt säkerhet.
3. Miljömedvetenhet.
4. Man lär ut beteende på sjön mot andra sjöfarare och naturen. Kalla de sjöetik.

Jag tror inte att vi ska vara rädda för båtkörkortet. De är något bra och inte ett försök från stadsmakterna att komma åt den sista fria zonen.

Om man tänker efter så är det märkligt att vi inte haft ett kompetenskrav för länge sedan. Det är lika märkligt att det lagligt att vara lite halvljummen när man står till rors samtidigt som det finns en nollgräns om det är hjul under farkosten.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » ons 19 mar 2008, 20:57

Jag noterar en viss debattlusta på forumet och kastar mig ut.

Jag tog förarintyget under hösten och noterar att kompetenskraven inte är större en att man skulle kunna köra kursen för högstadieelever under fritt valt arbete (om det fortfarande finns kvar)

Jag känner igen debatten kring båtkörkort från införandet av jägarexamen. De gamla som seglade in på övergångsreglerna resonerade att det var larvigt eftersom man inte kan lära sig jaga genom att sitta i skolbänken och läsa en bok - vilket är sant. De av gamligarna som ändå gick kursen tyckte att det var intressant och lärorikt.

Jag hade betydligt mer sjöerfarenhet när jag tog förarintyget än vad jag hade av jakt när jag en gång tog jägarexamen och ser flera fördelar, bl a.

1. Det säkerställer i vart fall ett minimum av kompetens bland båtförare.
2. Ökad medvetenhet av sjö- och båt säkerhet.
3. Miljömedvetenhet.
4. Man lär ut beteende på sjön mot andra sjöfarare och naturen. Kalla de sjöetik.

Jag tror inte att vi ska vara rädda för båtkörkortet. De är något bra och inte ett försök från stadsmakterna att komma åt den sista fria zonen.

Om man tänker efter så är det märkligt att vi inte haft ett kompetenskrav för länge sedan. Det är lika märkligt att det lagligt att vara lite halvljummen när man står till rors samtidigt som det finns en nollgräns om det är hjul under farkosten.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 19 mar 2008, 21:08

Fressos punkt nr. 4 är av värde: exemplets makt. Frågan är om det fräcka fyllot som drar på i 70 knop i sin Fjordling med dubbla utombordare på sammanlagt 300 hkr i trånga femknopsleder, är på spaning efter goda exempel? Tvärtom, är min gissning. Han är arrogant och njuter av det.

Han kan redan idag fällas för grovt sjöfylleri och grov oaktsamhet i trafik. Skulle olovlig körning därtill förändra särskilt mycket?

Rudi

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 19 mar 2008, 21:40

Rudi skrev:Han kan redan idag fällas för grovt sjöfylleri och grov oaktsamhet i trafik. Skulle olovlig körning därtill förändra särskilt mycket?
Rudi
Antagligen har han redan förarbevis...
Såg en siffra om att sedan 1986 har 320000 personer tagit förarbevis eller kustskeppare. Och dessa kommer få sitt körkort mer eller mindre gratis. Inte i pengar kanske men ur ansträngningssynvinkel.

Dessutom ska inte 'båtkörkortet' kunna dras in, möjligen beslagtas för en kortare tid (till man nyktrat till kanske?)

:o
/T

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 19 mar 2008, 22:30

Ännu sämre odds för att det ska ge något för skattekronorna (jag är inte emot statlig inblandning, men "alltid räddar det någon i marginalen" låter som ett synnerligen bräckligt skäl att ändra lagar), alltså.

Men om man ville, till varje pris, införa båtkörkort som obligatorium, finge man först göra det ganska grovt brottsligt att köra utan ett dyligt.

Sedan kunde man lika gärna pytsa ut dem gratis: en sida finstilt "Jag förbinder mig att följa... / och intygar att jag är insatt i...", en signatur och sedan är allting klart. Sedan frikostigt tilltagna straffsatser för olovlig körning, indragning vid sjötrafikbrott.

Rudi

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 19 mar 2008, 22:42

Fressos jämförelse med jägarexamen är bra. Det skreks i högan sky men idag håller alla med om at det var bra. Jag har träffat gamla seglare som till slut gick en förarbeviskurs och som med ett brett leende förkunnat att visst fanns det nog några små luckor i kunskaperna.
Mycket riktigt så kördes det ibland förarbeviskurser på frit valt abete.

tittar man på de som blev båtägare för 20-30 år sen så kom nästan alla från familjer med båt. Idag kommer många helt utan en båttradition. Förr var var första båten ofta en lite mindre, äldre segelbåt eller långsam snipa. Idag är det ofta ett "svallmonster".
Därför är det motiverat att ställa krav på utbildning. I Högdals utredning har man också ansträngt sig att föreslå något som de allra flesta kan accepter och med väldigt rimliga. Det är inte heller föreslaget att det ska vara något avancerad produkt som ett bilkörkort, där avvaktar man ett EU-arbete. På sikt får vi nog en plastbricka.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 19 mar 2008, 23:10

bosseh skrev:... Jag har träffat gamla seglare som till slut gick en förarbeviskurs och som med ett brett leende förkunnat att visst fanns det nog några små luckor i kunskaperna. ...
Även jag lärde mig något nytt på skepparexamenskursen när jag för 30 år sen lät mig släpas dit av en kompis som ville ha sällskap... Om dagersignaler på mudderverk, udda ljudsignaler osv.

Men jag lärde mig inte att segla, inte heller att köra motorbåt. Jag kan inte förstå hur man ska få in det praktiska momentet i ett eventuellt framtida båtkörkort. Övningskörning/segling med efterföljande uppkörning/segling? Det faller på sin egen orimlighet.

När det gäller jämförelsen med jägarexamen kan man ju tycka att seglare eller båtfolk i allmänhet inte brukar skjuta på varandra, inte heller har dom nån större nytta av att kunna skilja på älg och ko... Men det var kanske bara attitydförändringen till det påtvingade provet som avsågs?

:o
/T

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 19 mar 2008, 23:56

Den här diskussionen (förvisso intressant!) dyker upp med jämna mellanrum. Den slutar ofta på samma sätt: bristen på verkligt underbyggda argument för införandet av detta (svindyra och en smula bror-duktiga) projekt får de ivriga ja-sägarna att börja jämföra med andra saker. I mina ögon är det rimligare att diskutera i sak, än att snacka i metaforer. Att det ena eller det andra är si eller så, betyder ingenting. En båt är inte en bil. Jakt är inte segling (med undantag för t ex lyxjakter. Eller möjligen Bosseh som skjuter salthagel efter "svallmonster").

Jag kan tjata lite: skall man göra en genomgripande förändring så skall det finnas reella skäl till det, och man skall också kunna argumentera för att den valda lösningen bevisligen kommer att innebära en märkbar skillnad till det bättre.

xrvjorn
Trogen medlem

Inlägg av xrvjorn » ons 19 mar 2008, 23:59

Sneseglarn skrev:Jag tror inte att det är ett reellt problem:
- i andra geografiska områden
- med långsamma båtar
- med riktigt små båtar
Nej, för långsamma båtar är det ingen större vits, dels för att de inte kan ställa till med så mycket skada i sina låga farter och dels för det är lätt att hinna ur vägen för dem om de framförs av något 'fobbeck' (skånsk synonym till 'pucko').
Jörn

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 20 mar 2008, 00:16

[/quote]
Nej, för långsamma båtar är det ingen större vits, dels för att de inte kan ställa till med så mycket skada i sina låga farter och dels för det är lätt att hinna ur vägen för dem om de framförs av något 'fobbeck' (skånsk synonym till 'pucko').[/quote]
Är det inte svårt att hinna undan med en långsam båt, en kollision är en kollision, en snabb mot en tung långsam blir också en j..a smäll. En duktig förare med alla höfartscert ni kan tänka er som följer reglerna kan faktiskt gå på pumpen mot en okunnig skeppare i en långsam båt som plötsligt girar babord vid möte. Om man vill att alla snabba båtar ska ha en viss utbildning så nog vill jag veta vad de lärt sig så jag vet vad jag kan förvänta mig av dem, vi delar ju samma hav.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 20 mar 2008, 00:57

"svindyrt" öh, vad som är föreslaget är ett teoretiskt prov motsvarande förarbevis som nu kostar 200 kr. Tillkommer kanske lika mycket för det praktiska provet. Om man sen ska gå på kurs, läsa in själv eller ha privatundervisning är beroende på individens förutsättningar.

Dagersignler för mudderverk kanske inte tillhör det mest viktiga att kunna, det ingår fö inte i Förarbeviset. Men väjningsregler och trafikföreskrifter är något som alla på sjön bör kunna.

Jämförelser med bilar, jakt mm. har en viss relevans det handlar kompetensbevis för att få göra en viss sak, att känna till regler mm.

Reella skäl och argument för finns i Högdals utredning. Nu väntar vi på att juristen Tommie Börjesson på Näringsdepartementet ska bli klar och att det offentliggörs. Då kanske vi får något konkret att diskutera.

Skriv svar