Får du ett båtkörkort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 18 mar 2008, 23:19

Tommy skrev så bra att det finns nästan inget at tillägga.
Jo, en sak. Kustbevakningen uttalade sig at de kommer öka säkerheten till sjöss. Lite svårt att säga att man vet bättre än KV, eller?

Obligatorisk båtbesiktning? Inressant. Jag tar frågan till en egen tråd.

xrvjorn
Trogen medlem

Inlägg av xrvjorn » tis 18 mar 2008, 23:41

Sneseglarn skrev:Vilket är problemet som man vill lösa med körkortet?
Förmodligen vill man minska antalet som ger sig ut på sjön utan mer utbildning än att ha läst ett par båtbroschyrer.
Jörn

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 19 mar 2008, 01:31

bosseh skrev:Tommy skrev så bra att det finns nästan inget at tillägga.
Jo, en sak. Kustbevakningen uttalade sig at de kommer öka säkerheten till sjöss. Lite svårt att säga att man vet bättre än KV, eller?

Obligatorisk båtbesiktning? Inressant. Jag tar frågan till en egen tråd.
Kbv har bevisligen fel ibland. De har t ex länge förespråkat en 0,2 promilles gräns för sjöfylleri. Detta har flera gånger utretts i riksdagen, och varje gång har man kommit fram till att det är orimligt. SXK, SSF och SBU instämmer helt i detta.

Kustbevakningen har ägnat rätt mycket energi åt att få utökade (rent polisiära) befogenheter. Deras uttalanden om s k sjösäkerhet bygger på erfarenhet från utvalda (problem)områden där de medvetet jobbar preventivt. Inte på forskning. Ett annat perceptionsproblem som drabbar dem när de skall dra sina slutsatser, är att nästan 100% av alla de stoppar för nykterhetskontroll är fulla. Anledningen till det är att vare sig kbv eller polisen har rätt att göra stickprovskontroller. Det måste föreligga en välgrundad misstanke för att de skall få haffa folk.

Kanal 5 har tyvärr också framgångsrikt fört ut deras rent otroligt förvridna bild av sjösporten som ett fullkomligt livsfarligt kaos, befolkat av våldsamma fyllon. Det är säkerligen få på detta forum som känner igen den bilden, och det är synd att den förmedlas till den icke båtägande befolkningen.

Utredarna av båtförarbeviset har inte formulerat problemen som båtförarbeviset skall lösa och på vilket sätt det kommer att göra det. Det kan jag mycket väl förstå, eftersom olycksstatistiken inte alls talar för att det skulle behövas obligatoriskt båtförarbevis för t ex Albin Ballad eller liknande (eller för segelbåtar under 12x4 överhuvudtaget).

Vi får väl se hur det går!

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 19 mar 2008, 06:40

Grisslan skrev:Kanal 5 har tyvärr också framgångsrikt fört ut deras rent otroligt förvridna bild av sjösporten som ett fullkomligt livsfarligt kaos, befolkat av våldsamma fyllon. Det är säkerligen få på detta forum som känner igen den bilden, och det är synd att den förmedlas till den icke båtägande befolkningen.
Ja, tyvärr förekommer i vissa folklager en förvriden bild av sjösporten, som antingen ett överklassparadis eller något livsfarligt befolkat av fyllon.

Här tror jag faktiskt att ett obligatoriskt körkort kan ha ytterligare en poäng; att öka "acceptansen" för vår sport hos denna okunniga allmänhet. Det ger ett mer seriöst intryck att veta att det iallafall behövs en utbildning.

OK, tänkbart motargument: "Det ska inte behövas". Inget vidare motargument isåfall, tycker jag. Fakta är fakta, den förvridna bilden finns.
Motargument 2: "Vi bryr osss inte vad andra tycker". Det håller inte heller. Bilden kan t.ex. påverka sjösporten negativt ekonomiskt genom ökade pålagor eller minskade satsningar.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 19 mar 2008, 08:50

OT:
Grisslan skrev:Deras uttalanden om s k sjösäkerhet bygger på erfarenhet från utvalda (problem)områden där de medvetet jobbar preventivt. Inte på forskning.
Är inte det ett exempel på empirisk forskning? Eller menar du att den "forskning" de bedrivit inte uppfyller vetenskapliga krav?

/j

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 19 mar 2008, 09:36

Kbv bedriver inte forskning på båtförarbevisets förmodade effekter. De framför, liksom jag och andra på detta forum, endast åsikter. Kbv's egna erfarenheter är begränsade till vissa områden, och inte representativa för helheten.

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 19 mar 2008, 09:46

Aha, det var så du menade.

/j

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 19 mar 2008, 11:53

Kbv har trots allt den samlat största erfarenheten av användarerelaterade tillbud.
Att man inte fått gehör för en promillegräns är inte ett bevis på att man har fel och har väl väldigt lite med ett båtförarbevis att göra.
Hur man framställs i tv-program har ännu minder med saken att göra.
Kbv har väl heller inte haft något uppdrag att forska på ett båtförarbevis positiva följder.
Värt att notera är att samtliga tillfrågade i den första remissrundan ställde sig mycket positiva till båtförarbeviset.
Det är få saker man varit mer enig om!
Att man ställer krav på kompetens för att få framföra en båt är väl i de flestas ögon ganska rimligt?

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » ons 19 mar 2008, 17:19

Håller helt med sneseglarn, är det någon här som tror att färre super och kör snabba småbåtar för att de har körkort/förarintyg motsv?

Se som sagt på bilförare och säg att med med körkort har man inga/färre rötägg!

Skulle tro att ett förbud mot fåglar att skita på allmän plats är ungefär lika effektivt. 8)

Runaway[/code]

xrvjorn
Trogen medlem

Inlägg av xrvjorn » ons 19 mar 2008, 17:51

RunawayPeter skrev:Se som sagt på bilförare och säg att med med körkort har man inga/färre rötägg!
Risken att bli av med körkortet avskräcker många från att köra bil när de har druckit, så det är ju inte rätt argument att använda om man är emot obligatorisk båtutbildning.
Jörn

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 19 mar 2008, 18:21

Argumenten för båtförarbeviset är väl inte att det skulle minska supandet?
Det är möjligen en positiv bieffekt!

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 19 mar 2008, 18:44

xrvjorn skrev:Risken att bli av med körkortet avskräcker många från att köra bil när de har druckit, så det är ju inte rätt argument att använda om man är emot obligatorisk båtutbildning.
Det här kan jag iofs hålla med om - men - och det är själva poängen i min argumentation: Hur stort är det verkliga problemet?

Utan vettigt statistikunderlag är det bara tyckande! Oavsett om det är Kbv, sjöpolisen eller någon handviftande forumdeltagare på nätet (som jag själv).

Hur stort är problemet med berusade båtförare?

Jag misstänker att det framförallt är ett problem i Stockholms och västkustens skärgårdar och i kombination med snabba motorbåtar.

Jag tror inte att det är ett reellt problem:
- i andra geografiska områden
- med långsamma båtar
- med riktigt små båtar

Så varför stifta regler som omfattar mer än nödvändigt?

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 19 mar 2008, 18:55

bosseh skrev: Att man ställer krav på kompetens för att få framföra en båt är väl i de flestas ögon ganska rimligt?
Att inte staten reglerar den enskildes liv mer än nödvändigt är väl i de flestas ögon ganska rimligt?

Det här handlar inte om båtliv utan om förhållandet mellan stat och medborgare :wink:

Jag är inte emot reglering i sig - bara den sker grundat på riktiga data och så smalt som möjligt.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 19 mar 2008, 19:02

xrvjorn skrev:
Sneseglarn skrev:Vilket är problemet som man vill lösa med körkortet?
Förmodligen vill man minska antalet som ger sig ut på sjön utan mer utbildning än att ha läst ett par båtbroschyrer.
Tja det är förstås ett resultat - men är det ett problem att lösa?

Min erfarenhet är att de allra flesta nybörjare är noga med att läsa på i litteratur, på nätet mm Sen tar de sig an båtlivet med försiktighet och glädje - och ytterst sällan är dom källor till problem för sin omgivning.

Men min erfarenhet kan givetvis vara helt fel och det finns statistik som tyder på något annat.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 19 mar 2008, 19:05

Sneseglarn skrev:Det här handlar inte om båtliv utan om förhållandet mellan stat och medborgare :wink:

Jag är inte emot reglering i sig - bara den sker grundat på riktiga data och så smalt som möjligt.
RunawayPeter skrev:Håller helt med sneseglarn, är det någon här som tror att färre super och kör snabba småbåtar för att de har körkort/förarintyg motsv?

Se som sagt på bilförare och säg att med med körkort har man inga/färre rötägg!
Detta börjar arta sig till en riktigt intressant principell diskussion. Med era argument ovan, varför har vi överhuvudtaget körkortskrav för bil? De allra flesta skulle säkert köra bil lika bra, eller nästan lika bra, även helt utan krav på körkort.
Så bilkörkort kan knappast sägas vara en "reglering" som är "så smal som möjligt". Är alltså även körkort för bil dumt? Om inte, vari ligger skillnaden?

Hälsningar
Tommy

Skriv svar