Mögel! vad skall jag göra? (brådis)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
norre
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 12:04
Ort: Luleå
Kontakt:

Mögel! vad skall jag göra? (brådis)

Inlägg av norre » ons 19 mar 2008, 13:38

tjoho,
jag var precis till min båt efter att äntligen ha kunnat ta mig fram till den (mycket snö i norrland).
Jag var lite orolig för just mögel och givetvis var ju oron rättfärdigad.

Frågan är vad skall jag nu göra?
det är fortfarande mycket snö här o oftast kring minus-strecket så det har ju inte hunnit dra iväg så hårt än.

På bilden som jag bifogar kan man se det värsta. o i princip det enda.
Jag antar att jag måste aggera fort nu innan det blir lite varmare o blommar ut i hela båtjäveln.

Slänga ut dynorna, skrapa bort det?, spraya med nå antimögelskit efter skrap?. ja.. ge mig tips på vad jag sakll ta mig till.
Är det för sent o båten är ba skit nu?
Detta är i princip det enda möglet på trät över huvudtaget, sen är dynorna lite prickiga.
Verkar dock ha blivit en jävla luftfuktighet i båten. Kan man ställa ner en avfuktare o köra?

Behöver inte höra om hur otroligt korkat det var att låta ryggdynorna vara kvarmonterade det har jag själv märkt nu
o det är min första säsong med båt o har varken vänner eller släkt med båtintresse så det mesta har jag fått lista ut själv o
får ta smällarna för det man missar.
Tar gärna tips dock på hur man undviker just detta.
har lagt masten över båten o har en pressäningn över nästan hela båten. den främre pressäningen har dock lyckas blåsa lös o fryst fast o
korvat sig så stäven har varit under fri himmel.

Tacksam för snabba svar.

http://www.nangilima.se/DSC00461.JPG

Ber om ursäkt för er som hänger på både fendern o sailguide att få en dubbelpost, men är lite smått stressad o orolig på va jag skall göra.

Benke01
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 13:51
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » ons 19 mar 2008, 14:15

Ut med dynorna och annat mjukt och in med några torrbollar (om du har tid) eller en avfuktare.
Problemet tror jag är att lacken inte har varit heltäckande och i kombination med fuktiga kuddar har du fått lite mögel. Egentligen är det ingen "ko på isen", bara du slipar rent och lackar, så kommer det bli bra. (Och inga dynor i båten under nästa vinter :wink: )

///Benke

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Inlägg av Tobbe » ons 19 mar 2008, 15:20

Ett annat tips är att torka av alla ytor med jummet vatten blandat med en ordentlig skvätt klorin Detta bör dock göras på hösten men det kanske förhindrar fortsatt spridning..

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Inlägg av Gäst #2 » ons 19 mar 2008, 17:58

Japp, ut med dynor och annat som kan mögla, (dynor ska aldrig ligga i båten över vintern). Tvätta därefter med klorin.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » ons 19 mar 2008, 18:34

Att tvätta alla ytor med en blandning vatten + ättiksprit är bra, skonsammare än klorin och sägs döda mögelsporer.

Ställ sedan in några skålar med ättiksprit i båten, det tar bort dålig lukt och förhindrar möglet att komma tillbaka.

Viktigast är att du får torrt i båten, det gör att det blir en dålig miljö för mögel. Saltvatten som skvätter in i båten och dunstar lämnar saltrester, vilket gör att ytorna suger åt sig fukt och ger upphov till mögel. Se till att alla ytor är rena, även i stuvfack och alla skrymslen och vrår. Ut med allt och gör en riktig vårstädning, dammsug och skrubba med ajax så det blir rent!

Vädra ur båten och ställ in några torrbollar. (Vägsalt i ett durkslag över en hink är billigare och lika effektivt). Oroa dig inte, din båt är inte förstörd! Putsa och feja så ska du se att den är fin igen till sommaren! Städa båten igen i höst och ställ in några torrbollar under vintern.
X-342 SWE 18 "Kexet"

norre
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 12:04
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av norre » ons 19 mar 2008, 23:49

Tackar för svaren.
Har nu varit o grävt ut allt ur båten. dynor samt att jag slog ut hela den mögliga plankan.
Var ett rent helvete att släpa all skit från båten upp till närmasta plogade ställe där jag kunde ha bilen, minst 150m genom djupsnön med allt :P
Nu får det stå som det är till efter påskhelgen då jag skall iväg till svärföräldrarna imån. Men sen när ja kommer hem blire att tvätta hela båten med klorin eller ettiksprit eller whatever o göra rent.
Känns bättre nu :)

Skriv svar