Obligatorisk båtbesiktning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Obligatorisk båtbesiktning?

Inlägg av bosseh » tis 18 mar 2008, 23:23

För at fortsätta från en annan tråd:
Är vi oroade att det skall komma en obligatorisk båtbesktning?
Förr eller senare kommer frågan upp.
Det oroar inte mig, kostnaden möjligen.
Men inte vore det väl fel med en kunnig besiktning som troligen hittar fel som man själv missar. De kanske hittar förbjuden bottenfärg? Kanske de mäter utsläppen från gamla tvåtaktare mm.
Troligen kan man använda samma system som för den kommersiella sjöfarten där fristende klassningssällskap utför kontrollen och ger rekommendationer till försäkringsbolagen.
Eftersom försäkringsskadorna lär minska kan ju bolaen vara med och sponsra. Och/eller ge högre premier till dem som inte uppfyller kraven (det blir dyrare med enkla slangklämmor).

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 19 mar 2008, 08:27

Jag tror nog det bara är en tidsfråga innan det kommer. Men då från försäkringsbolagen. Svenska Sjö hade ju kravet på en säkerhetsbesiktning ett tag för båtar äldre än 25 år.
Och många utländska bolag kräver en besiktning innan de nytecknar en försäkring.

Personligen är jag inte säker på att jag motsätter mig det. Kanske kan det leda till lägre och mer differentierade premier i långa loppet.
Jag menar, eftersom det finns båtägare som på allvar diskuterar på våra seglingsforum om de skall passa på och byta en 20 år gammal slang för någon hundralapp eller ej när de ändå har motorn ute och däremed lätt kommer åt kan man ju undra hur skicket egentligen är på många äldre båtar. Och de gamla båtarna blir ju bara fler.

126
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 11:45

Inlägg av 126 » ons 19 mar 2008, 08:47

Jag skulle inte ha något emot en båtbesiktning. Med tanke på vilka vrak som är ute kan det vara en god ide, inte minst för miljön.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 19 mar 2008, 08:53

Jag tror också en obligatorisk besiktning är av godo. Inte minst kan den förhindra en skenande utveckling av försäkringspremien.

Sen vore det kanske en tanke att besiktiga förarna också, både på land (bilförare) och på sjön.

/j

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Inlägg av T » ons 19 mar 2008, 09:10

126 skrev:Jag skulle inte ha något emot en båtbesiktning. Med tanke på vilka vrak som är ute kan det vara en god ide, inte minst för miljön.
Nu vet jag inte i vilka vatten 126:an rör sig men i mina trakter ser jag sällan eller aldrig några vrak ute. Ibland kan man se dom liggandes kvar på land när alla andra sjösatt eller i enstaka fall sjösatta men oanvändbara.

Eller avses med vrak kanske 'skepparen' på en del båtar? I så fall är jag böjd att hålla med...

:o
/T

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 19 mar 2008, 09:44

T skrev:
126 skrev:Jag skulle inte ha något emot en båtbesiktning. Med tanke på vilka vrak som är ute kan det vara en god ide, inte minst för miljön.
Nu vet jag inte i vilka vatten 126:an rör sig men i mina trakter ser jag sällan eller aldrig några vrak ute. Ibland kan man se dom liggandes kvar på land när alla andra sjösatt eller i enstaka fall sjösatta men oanvändbara.

Eller avses med vrak kanske 'skepparen' på en del båtar? I så fall är jag böjd att hålla med...

:o
/T
Dessutom, om det nu är ett "vrak" ute på sjön så lär det knappast vara till fara för andra. Möjligen för ägaren.
Och för försäkringsbolaget om det är försäkrat.

Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Re: Obligatorisk båtbesiktning?

Inlägg av Lars J » ons 19 mar 2008, 10:57

bosseh skrev: ...
Men inte vore det väl fel med en kunnig besiktning som troligen hittar fel som man själv missar. De kanske hittar förbjuden bottenfärg? Kanske de mäter utsläppen från gamla tvåtaktare mm.
Troligen kan man använda samma system som för den kommersiella sjöfarten där fristende klassningssällskap utför kontrollen och ger rekommendationer till försäkringsbolagen...
Vem som helst kan ju låta besiktiga sing båt frivilligt.
Jag hade för mig att SXK utförde besikningar, åtminstånde map säkerhet, men jag hittar inget på deras webbplats.
För bilar kan man väl påstå att det finns ett allmänintresse för besikning.
Det tycker jag inte det finns för fritidsbåtar. Möjligen då för snabba sådana, eftersom de har potential att skada andra.
/Lars J

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Besiktning

Inlägg av stangen » ons 19 mar 2008, 11:04

Min pappa är med och organiserar säkerhetsbesiktningsmän - en frivillig besiktning inom ramen för SBU (här i Sthlm är det SMBF).
För några ynka hundralappar + reseersättning får man en grundlig genomgång av båten.
Besiktningsmännen utbildas kontinuerligt i olika säkerhetsaspekter som är relevant för oss sjöbusar.

Har man lite dålig koll på båtar och båtliv eller är nybörjare är det ett kalas sätt - att få just koll. Även om man är lite mer erfaren brukar de hitta flera små saker som behövs fixas (kanske dubbla rf slangklämmor...).

Googla upp SBU eller SMBF för att få tag i ngn besiktningsman nära dig. Chansen är stor att det finns en i din båtklubb.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » tor 20 mar 2008, 09:47

Nog för att det är bra att någon oberoende person tittar till arrangemangen i båtarna.

Men jag tvivlar starkt på att det har någon signifikant påverkan på skadestatistiken. De förluster försäkringsbolagen får täcka är mestadels på grund av grundstötningar och liknande, nån gång brand, nån gång totalförlust. Och de flesta av dessa haverier/skador har betydligt mer att göra med egenskaperna hos besättningen än hos båtens detaljer.

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Inlägg av Fresso » tor 20 mar 2008, 10:08

Rent allmänt är det väl bra om någon annan tittar på min båt med nya ögon någon gång i mellan åt. Dels blir man väl lite hemmablind. Dels uppdateras regler och föreskrifter.

Jag förstår att intressenter som försökringsbolag har intresse av att veta vilka objekt de försäkrar.

T ex. kan man misstänka att det finns en och annan dålig elinstalation särskillt med tanke på all ny elektronik som efterinstalerats på senare år.

Man kunde tänka sig en frivillig besiktning som utförs av den egna klubben som både tittar på säkerheten och på övriga detaljer. Det är väl bra att veta vad man bör fixa och få en priorienteringslista.

Man ska nog inte vara rädd för besiktning även om det kan leda till ett obligatorium i framtiden
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Inlägg av Fresso » tor 20 mar 2008, 10:09

Rent allmänt är det väl bra om någon annan tittar på min båt med nya ögon någon gång i mellan åt. Dels blir man väl lite hemmablind. Dels uppdateras regler och föreskrifter.

Jag förstår att intressenter som försökringsbolag har intresse av att veta vilka objekt de försäkrar.

T ex. kan man misstänka att det finns en och annan dålig elinstalation särskillt med tanke på all ny elektronik som efterinstalerats på senare år.

Man kunde tänka sig en frivillig besiktning som utförs av den egna klubben som både tittar på säkerheten och på övriga detaljer. Det är väl bra att veta vad man bör fixa och få en priorienteringslista.

Man ska nog inte vara rädd för besiktning även om det kan leda till ett obligatorium i framtiden
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 20 mar 2008, 13:05

Men jag tvivlar starkt på att det har någon signifikant påverkan på skadestatistiken. De förluster försäkringsbolagen får täcka är mestadels på grund av grundstötningar och liknande, nån gång brand, nån gång totalförlust. Och de flesta av dessa haverier/skador har betydligt mer att göra med egenskaperna hos besättningen än hos båtens detaljer.
Jag pratade med en skadekille som sa att det är en hel del mindre skador som inte syns i statistiken. Men den största posten är naturligtvis stöld.
Ville man verkligen få ner skadorna är det väl alkolås på motorbåtarna Föreslå det den som törs!

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av Maxi33 » tor 20 mar 2008, 14:07

Lite räknande.

Det finns cirka halvmiljonen fritidsbåtar i Sverige, och även om endast övernattningsbara båtar och större daycruisers och liknande skall besiktigas handlar det om minst hundratusen båtar.

En meningsfull säkerhetsbesiktning av båten som helehet tar i storleksordningen en dag, och för en segelbåt måste den göras med båten riggad.

Om det är genomsnittligt och sammantaget i storleksordningen hundra dagar per säsong som besiktning kan utföras och det skall göras årligen, så behövs tusen besiktningsmän.

I dag finns mindre än hundra, varifrån kommer de övriga, hur skall de utbildas osv. Hur säkerställs att det inte bara blir en lätt extrainkomst för oseriösa?

Kostnaden för en dags besiktning är i storleksordningen 5 tusen - ingen oöverkomlig summa för oss båtägare som ju är lyxparasiter på samhället i mångas ögon, men jag tvivlar mycket starkt på att någon skulle få någon meningsfull utdelning på den investeringen.

De allra flesta av oss vet redan mer om vår egen båt än vad en besiktningsman kan hitta, vilket mina egna erfarenheter tyder på.
Andras erfarenheter?

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Spider » tor 20 mar 2008, 15:59

bosseh skrev:
Men jag tvivlar starkt på att det har någon signifikant påverkan på skadestatistiken. De förluster försäkringsbolagen får täcka är mestadels på grund av grundstötningar och liknande, nån gång brand, nån gång totalförlust. Och de flesta av dessa haverier/skador har betydligt mer att göra med egenskaperna hos besättningen än hos båtens detaljer.
Jag pratade med en skadekille som sa att det är en hel del mindre skador som inte syns i statistiken. Men den största posten är naturligtvis stöld.
Ville man verkligen få ner skadorna är det väl alkolås på motorbåtarna Föreslå det den som törs!
Kan vi inte hoppa över påhoppen på motorbåtsägarna? Maxi 33 skrev ju i en annan tråd att han värdesätter att läppja en pilser medan han seglar, det är vi nog fler som gör. Alkoholdebatten kan väl få en egen tråd om man vill det?

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 20 mar 2008, 16:17

I Finland har vi sedan länge oblilgatorisk besiktning för de som tillhör en båtklubb. Besiktigar får du troligtvis inte ha din båt vid någon klubb samt inte heller föra klubbflaggan, den med vita korset inuti det blå med ett klubbmärke i hörnet.
Många försäkringsbolag ger också rabatt för besiktigade båtar. Vid nästan samtliga kappseglingar krävs dessutom en viss besiktningsklass.

http://www.segling.fi/uploads/8da2ss.PDF

Skriv svar