Får du ett båtkörkort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » mån 17 mar 2008, 11:13

Jag får rubbet eftersom jag har FBVIII. Jag tillhör dessutom dem som kommer att ge undervisningen, men är egentligen mycket kritisk till det "obligatoriska båtförarbeviset".

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 17 mar 2008, 11:43

Trams!
Båtkörkortet är inte alls klart.
Det ligger hos näringsdepartementet, sen ska det ut på remiss och först därefter kan det beslutas i riksdag.
Så typ i höst vet vi.

Uppgifterna som finns hos rorgängaren ovan har sitt ursprung i Båtunionens tidning "Båtliv"
Så här kommenterar båtjournalisten Jonas Ekblad:
Svenska Båtunionens tidning, Båtliv nummer 1:2008, innehöll en del ny information om utredningens innehåll.

Bland annat handlade det om en generell dispens för alla som är 55 år eller äldre, att gränsen för högfartsintyg ändras från 25 knop till 30 knop, och Sjöfartsverket och inte Nämnden för Båtlivsutbildning ska spela huvudrollen i den nya verksamheten.

Båtliv vill inte uppge sin källa och Siv Gustavsson har som enda kommentar att hon läst Båtlivs artikel och att det finns en del uppgifter i den som förvånar henne.

För närvarande rådet alltså "locket på" från Näringsdepartementets sida och vi har nog tills vidare endast att ta Båtlivs uppgifter med en nypa salt och avvakta den vidare utvecklingen.
Siv Gustavsson är departementsråd

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 17 mar 2008, 12:09

Det verkar vara så att Kalle Kuling har ett stort intresse i att marknadsföra en hemsida som säljer kurser och båtcharter. Är detta förenligt med reglerna för detta forum?
X-342 SWE 18 "Kexet"

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 17 mar 2008, 16:19

Läs innan!

Rorgängaren länkar till och hänvisar till denna artikel i bohuslänningen från den 22/2. I denna är någon på trafikenheten på näring citerad!

http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_ ... ning_2=101

mvh B-Wisser

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 17 mar 2008, 17:39

Det är en viss skillnad mellan rorgängarens och Bohuslänningens texter. Tidningen säger gång på gång att inget är klart, alltså inte ens ett förslag.Rörgängaren har skrivat av texten från tidningen men och redigerat lite. För några dagar sen fanns det bara en länk, men nu har det blivit en sida så reklamen för den egna verksamheten bättre framgår. Hade det inte varit fråga om smygreklam hade en länk till Bohuslänningen räckt.

Vi i dagsläget ganska lite om båtkörkortet, eller båtförarbevis som näringsdepartementet tidigare sagt det skall heta. Först ska det bli ett färdigt förslag från departementet, sen ska det på remis och slutligen skall det tas av riksdagen. Typ i höst. innan dess är det en öppen fråga.
Till dess det föreligger något officiellt förlitar jag mig på den information som kommer från Jonas Ekblad Han är journalist med mycket kontakter och borde vara bland de första som vet något.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 17 mar 2008, 18:36

Det är bara att läsa innantill.

Man sammanställer en departementspromemoria som skall skickas på remiss. Beroende på kvalitén på promemorian kan mycket hända innan en färdig lag klubbas i riksdagen. Det kan röra sig om invändingar i sak från tunga instanser men också synpunkter på den juridiska produkten. Allt detta brukar beaktas och kan leda till förnyad beredning. Således i detta läge mycket osäkert hur det går.

För egen del betackar jag mig för denna typ av smygreklam som även lagts ut på andra forum. Tycker att Kallekuling borde svartlistas direkt :x
Henric D

RunawayPeter
Silvermedlem

Varför?

Inlägg av RunawayPeter » tis 18 mar 2008, 18:01

Om körkort nu blir aktuellt, varför inte behålla förarbevis och kustskepparexamen, bara ändra kraven?
Körkort låter löjligt, och hur stämmer detta med EU? Ska utländska båtar beslagtas då de ej har körkort, eller behöver de inte det, för att de ej orsakar olyckor och är superba båtförare? :?:

bosseh
Diamantmedlem

Re: Varför?

Inlägg av bosseh » tis 18 mar 2008, 18:07

RunawayPeter skrev:Om körkort nu blir aktuellt, varför inte behålla förarbevis och kustskepparexamen, bara ändra kraven?
Körkort låter löjligt, och hur stämmer detta med EU? Ska utländska båtar beslagtas då de ej har körkort, eller behöver de inte det, för att de ej orsakar olyckor och är superba båtförare? :?:
Körkort är ett namn som pressen satt. Näringsdepartementet lär visst vilja kalla det "båtförarbeivs".
Egentligen så är det bara det gamla Förarbeviset som kompletteras med krav på praktisk erfarenhet.
--
Det går bra att köra bil i Sverige med et tyskt körkort, eller hur?

xrvjorn
Trogen medlem

Re: Varför?

Inlägg av xrvjorn » tis 18 mar 2008, 18:53

bosseh skrev:Körkort är ett namn som pressen satt. Näringsdepartementet lär visst vilja kalla det "båtförarbeivs".
Egentligen så är det bara det gamla Förarbeviset som kompletteras med krav på praktisk erfarenhet.
Låter ju inte så tokigt, eller? Det borde ju inte vara några större problem för någon här (utom möjligen mig ;)) att fixa det. Problemet vore väl mest för de som tar kortet/beviset och blir av med det igen genom att dra på i 30knop inomskärs på fyllan.

Den där kuling verkar f ö inte så intresserad av att följa upp sina egna trådar. Ett inlägg med en länk till firman, sen är han inte intresserad längre.
Jörn

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » tis 18 mar 2008, 18:57

Det går bra att köra bil i Sverige med et tyskt körkort, eller hur?

Jo, förutsatt att man har körkort ja!

Jag ser bara detta som ytterliggare ett sätt för staten att kontrollera allt och alla, överallt och alltid.
Med tanke på alla olyckor med gångare och cyklister, så är det väl dags för staten att införa gång och cykelkörkort, givetvis till en nätt summa pengar.

Runaway

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 18 mar 2008, 20:14

Själv är jag helt och hållet för någon form av obligatorisk ubildning, kalla det båtkörkort om ni vill.

Dels så tror jag inte att någon här skulle ha svårt att få ett, och dels kan det avhålla en del rötägg från att ge sig ut på sjön. OK, kanske de ger sig ut ändå, men då har man (polisen) iallafall ett legalt argument att säga att de inte får.

Egentligen fattar jag inte vad som är så kontroversiellt med detta. Vi hanterar farkoster med flera personer ombord, i potentiellt kritiska situationer, och farkoster som kostar flera hundra tusen upp till miljoner. Som dessutom skulle kunna orsaka skada för mångdubbelt mer, för att inte tala om personskador eller risk för liv. Man kan tycka att det är konstigt att det INTE finns något krav på körkort/förarbevis för båtar under 12 meters längd.

Jag får ofta frågan av mina Japanska vänner hur det står till med detta i Sverige. Ständigt förvånade miner då jag berättar att det bara är att ge sig ut på böljan den blå utan ett spår av utbildning (där borta krävs körkort för vattenjet... :wink: )

Nu väntar jag bara på mothuggen :P

Hälsningar
Tommy

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » tis 18 mar 2008, 20:42

Inga mothugg från mig i alla fall. Håller med dig helt Tommy!
Egentligen är det förvånande att detta inte införts tidigare, med tanke på alla licenser/tillstånd/körkort etc som behövs för allehanda aktiviteter.

Sen kan man undra när det införs en årlig och obligatorsikt besiktning av våra flytetyg a´la bilprovningen?

Lasse

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 18 mar 2008, 21:25

Lasse M skrev:Sen kan man undra när det införs en årlig och obligatorsikt besiktning av våra flytetyg a´la bilprovningen?
Jag antar att du anser att det finns behov av och anledningar till införandet av ett båtkörkort.

Men båtbesiktning? Varför då? Ser du behov och anledningar där med?

:o
/T

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tis 18 mar 2008, 21:28

Ibland har jag svårt att förstå argumentationen.

Det är möjligt att det finns goda argument för körkort/bevis - men de bör isåfall grundas i ett verkligt (dvs bevisat problem) som behöver lösas. Dessutom bör man se till att så ingreppet träffar så smalt som möjligt, dvs löser problemet och inte drabbar "oskyldiga".

Inte är det ett argument att andra verksamheter kräver körkort.
Inte heller att många här skulle ha lätt att få ett körkort.
Skulle det hålla rötäggen borta - Finns det några rötägg i biltrafiken - har dom inte körkort generellt?

Vilket är problemet som man vill lösa med körkortet? De allra flesta jag möter på sjön sköter sig fantastiskt bra och samarbetar utmärkt med varandra redan idag. De få undantag som man stöter på kan antagligen lagföras med befintlig lagstiftning. (Att det sen blir bevismässigt svårt att sätta dit någon lär knappast bli bättre av att man har ett körkort med i bilden)

Så varför?

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » tis 18 mar 2008, 21:48

Jag skrev inte att jag förespråkar någon form av obligatorisk säkerhetsbesiktning. Det jag menade var att det kan vara en naturlig utveckling nu när myndigheterna sas "synar" vår verksamhet.

Lasse

Skriv svar