Trasig gummimassa runt kölen på Maxi 77:a

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tommy Walfridson

Trasig gummimassa runt kölen på Maxi 77:a

Inlägg av Tommy Walfridson » lör 24 apr 2004, 18:29

Runt kölen på min Maxi 77:a från 1982 (nr 2963) är det någon form av gummimembran/gummimassa som överbrygger mellan köl och skrov. När vi tog upp båten i höstas var det blåsor med vatten innanför denna, varvid vi naturligtvis tog hål för att få ut vattnet.

Vad är det för något? Är det en extratätning in i båten? Eller är det bara för att få en snygg övergång mellan köl och skrov? Gummimembranet är kanske 0,5mm tjockt och halvgenomskinligt ljust gulbrunt. Vad bör jag göra med det?

Lasse

Inlägg av Lasse » lör 24 apr 2004, 19:39

Det är korrekt att det enbart är en massa för att få en snygg övergång mellan köl/ skrov, det har inte ett dugg med eventuellt läckage in i båten att göra. Samtliga Maxi 77 jag sett, även min årsm -79 har gummikletet spruckit på, jag var själv lite orolig för det där och har tittat på varenda en jag sett och alla har haft några sprickor.

Jag petade bort det som satt löst och la på nytt Silkaflex med gummispackel förra året, och det har fungerat bra. Imorgon Söndag tänkte jag göra likadant runt hela kölen för att få en snygg övergång.

vasko
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av vasko » lör 24 apr 2004, 20:00

Det är en ca 1cm djup \"ränna\" runt kölen som det ligger tätningsmassa i, den är bara där för att få det jämnt och har ingen betydelse för om det skall vara tätt eller inte.

Sett folk som avlägsnat denna massa helt och hållet då dom epoxybehandlat båten och sedan fyllt upp rännan med nytt fräscht sikaflex efter epoxybehandlingen.

/V

Skriv svar