Supstuga - materialval

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Supstuga - materialval

Inlägg av Mats Brage » tor 06 mar 2008, 18:26

Hej

Har nu efter ett antal år samlat på mig ett antal segel till nuvarande och gamla båtar som jag inte har någon användning för, och kom då att tänka (bra/dålig tanke får jag väl så smått besked om) på att använda dessa till en supstuga.

Iden var att ta den gamla segelduken, och kapa upp så stora sjok som möjligt, sy kanaler som jag använder för att trä in alu-rör (kapellrör) som sedan fästes på mantågsstöttorna, eller på annat sätt på däck (men att trä de ovanpå mantågsstöttorna skulle vara bekvämt)

Detta skulle då medföra att jag för en hög och rymlig supstuga (sittbrunnskapell heter det nog egentligen) som går ända ut till relingskant.

Ingång är tänkt att vara förut vid ruffslutet.

Är väven i seglet tillräckligt bra (och givet att man impregnerar det) tillräckligt tätt.

Ljusare blir det än att ta vanlig blå mariksväv - och förhoppningsvis även billigare.

Några synpunkter?

Såg även en båt på klubben som har tagit upp med masten, och där förut är spinnackerbommen dragen till förstaget - därmed har vederbörande fått en bra takås, som han sedan har dragit formsytt kapell över, och gjort fast i relingslisten. Hur praktiskt som helst eftersom ingen täckställning behövs (han har inga revben heller) och det skaver inte på friborden.

Skulle man kunna använda sina gamla segel till detta också?

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 06 mar 2008, 19:30

Varför inte? Fast det var väl det du ville veta.

Jag tror det kan gå alldeles utmärkt till sittbrunnstält. Däremot blir det väl pyssligt att sy.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Javisst

Inlägg av Mats Brage » tor 06 mar 2008, 19:35

Bekräftelse är bra - så man inte tänker helt galet och sitter och syr och anstränger sig - och sedan missade något så viktig som att materialet inte skulle passa! Tack för synpunkten
Scanner 391 nr 142

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 06 mar 2008, 19:38

Jag har ett väldigt stort sittbrunstält som jag själv sydde in rutor i till förra säsongen, blev en väldig skillnad. Dels blir det ljust och så ser man ju ut med, det var ju uppe en del i somras.
Det kräver en stark maskin och kraftig nål.
Jag stöttar även mitt i med en tältpinne till ett litet kupoltält, den passar utmärkt i spinnakervinscharna och det blir en perfekt båge över bommen.
Har ståhöjd hela vägen >190 cm.
En fördel är att jag hänger upp det i backstag och checkstag, jag får då lite bredd i taket och kan reglera spänningen i duken.

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Inlägg av asdsj » tor 06 mar 2008, 20:49

Fördel med rutor är att det blir ljusare. Nackdel att det blir ,indre skugga när man skall äta frukost på morgonen.
Jag tycker det är bättre utan för mycket fönster, då kan man få skugga när man vill ha, och vill man ha mer ljus kan man öppna på sidorna. I mitt kapell har jag bara fönster akterut med en kapelllucka innanför som man kan rulla upp om ma vill ha mer ljus.

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Inlägg av asdsj » tor 06 mar 2008, 20:52

Fördel med rutor är att det blir ljusare. Nackdel att det blir ,indre skugga när man skall äta frukost på morgonen.
Jag tycker det är bättre utan för mycket fönster, då kan man få skugga när man vill ha, och vill man ha mer ljus kan man öppna på sidorna. I mitt kapell har jag bara fönster akterut med en kapelllucka innanför som man kan rulla upp om ma vill ha mer ljus.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 06 mar 2008, 21:41

Läste (i Seglin? PB?) för några år sedan om en familj som ville ha supstuga (till sin Folkbåt?) i en snygg blå eller grön färg. Säljaren sade att det kan dom glömma, han syr bara orangefärgade supstugor. Varför? Jo, inne i supstugan blir det ett ganska äckligt ljus om supstugan är grön, medan om den är orange skiner alltid solen där inne!
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 06 mar 2008, 21:49

asdsj skrev:Nackdel att det blir mindre skugga när man skall äta frukost på morgonen.
Måtte vi alla få det problemet i sommar - det vore skönt... :-)

I saken: Segelduk borde fungera utmärkt, bara man kan (har grejor för) sy i materialet. Det är betydligt formstabilare än kapellväv, och med impregnering bör det bli helt tätt (det är duktigt tätt redan från början). Acrylväven i kapell kanske tål solen bättre, men i ett tält som kanske inte står uppe jämnt är det säkert inget problem.

Swe54:s ide om en "sprättbåge" från ett tält är bra. Man kan ju (det är en sk "quick&dirty"-tanke av värsta sortl) i så fall fundera på om man inte kan beslagta hela tältet, och så göra något av det. Om man är feg kan man i så fall lägga till efter mörkrets inbrott eller på öde ankarplatser, tills man fått stil på det. Det går nog att få tag på anständiga kupoltält för långt under 1000 spänn - en småsumma i sammanhanget. Kansk tom i marinblå väv?
Anders S

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » fre 07 mar 2008, 11:37

Om du nu ska anstänga dig att sy ett sittbrunnstält, så skulle jag trots allt rekommendera att du handlar riktig kapellväv. Eller varför inte markisväv, kolla med ngn markisfirma om dom har lite billig väv över.
Segelduken är lite otympligare att hantera, både då man syr och sedan som färdig supstuga. Dessutom tror jag inte gammal segelduk håller tätt -det kanske inte vräker in vatten men det kan vara nog så irriterande med dropp. Om vi pratar solskydd så funkar säkert segelduken bra.

Idén med supstuga är annars toppen, jag har en på min båt och den är ofta uppe.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Inlägg av stangen » mån 10 mar 2008, 09:53

Har själv supstuga i "kupoltältsmodell" från Alf Hansen. Kanon.

Om du skall göra själv vill jag föreslå yttertältstyg (köps på löpmeter från tex Tältcentralen http://www.taltcentralen.se/). Det är samma sorts tyg som som är i yttertältet över boendedelen i tält (som ordet yttertältstyg antyder). Tar väldigt liten plats, är slitstarkt och vind/vattentätt.
Detta tyg i kombination med glasfiberbågar som du kan spänna från reling till reling är värt en funderare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
SWE919
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 15:23
Ort: Karlshamn, Blekinge
Kontakt:

"SUPSTUGA"

Inlägg av SWE919 » tor 13 mar 2008, 08:05

Jo, det Du vill ha kallas "Supstuga"
Jag vill rekommendera Dig till att köpa en belagd kapellduk!
Varför då - jo, för Du slipper att fålla eller dubbelvika kanterna, för den icke belagda duken "fransar"sig, den belagda duken håller bättre och är tätare! Det är något att tänka på!
Varför inte sy in "lattor" i taket och lägga supstugan över bommen och sedan spänna ner "sidostyckerna" ner mot relingen, då får Du en fin böjd form på supstugan,
du slipper böket med bågarna!!!
Det här med orange färg på duken - rätta mig men den färgen är väl gräslig!!
Det finns många färger att välja mellan, men jag råder Dig att inte välja en ljus färg utan en lite mörkare eller varför inte en "gråmelerad" den är inte så smutskänslig, det finns en jätter läcker duk som är...ja hur skall jag förklara som det inte missförstås, den finns i mörk blå med ljusa små prickar i... den blir varken mörk eller ljus..går Du till en kapellmarkare så kan Du få titta på de olika färgerna!
Det är klart att man skall sy in "fönster" i supstugan, det är väl trevlig att sitta i sittbrunnen och kunna titta ut på Våran vackra natur eller!?
Skall Du ändå sy med bågar så sy inga "kanaler" där Du skall trä igenom bågarna utan sy dit "tunnlar" istället som har dragkedjor på mitten!
Hoppas Ni förstår...

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 13 mar 2008, 09:36

Kom att tänka på en sak med färgvalet.
Man har ju den här "stugan" uppe när det är fuktigt och ofta vid regn o dyl. Många insekter dras till ljusa färger och har man ett ljust tyg så kan man få hela insidan full med flygfän...
Inte alltid önskvärt kanske.

Grisslan
Diamantmedlem
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 22:45
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 13 mar 2008, 11:27

Jag har en beige supstuga med ett stort fönster på, och ljuset inne i den är helt neutralt. Förra vintern hade jag en blå presenning på mitt båthus, och det blåaktiga ljus som uppstod därinne var riktigt obehagligt. Så även om jag tycker att blåa kapell och supstugor är snyggast så skulle jag nog undvika dem ändå.

Användarvisningsbild
SWE919
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 15:23
Ort: Karlshamn, Blekinge
Kontakt:

Supstuga

Inlägg av SWE919 » tor 13 mar 2008, 11:57

Hej på Er!
Man skall och man kan inte jämföra kapellduk och presenning!
Med min erfarenhet så "avspeglar" inte dukens färg speciellt om man väljer en riktig belagd duk, visst om man väjer den orange, gula eller den klarröda duken och i starkt solljus så blir det ett annat ljus under!
Jag tycker inte man bör "snåla" på kvaliten på duken, man har väl tänkt att ha supstugan uppe många år framåt....

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Supstuga - materialval

Inlägg av Mats Brage » tor 13 mar 2008, 18:35

Hej,

Var i kontakt med Tältcentralen i Stockholm som hade till flera båtar använt tältduk (ytterduken) till ett tunneltält, samt kompletterar med en "kjol" i de fall det var nödvändigt för att lägga utanför mantåget.

Akterut hade man behållit absiden i tältkonstruktionen, och förut anpassat den till den befintliga sprayhooden.

Ställde frågan om fönster, och det kompletterar man med i efterhand.

Endast förnstren kräver en kraftigare symaskin, och det är därför man tar det momentet sist (om man behöver hjälp. Resterande del av sömnaden fungerar en vanlig symaskin.

Får se om jag hinner in i helgen och titta på färgavalet - militärgrönt känns inte helt rätt till vit bår med blå sprayhood och relingsdekal.

Priset för tunneltältet är 750 kronor, vilket gör att totalbudgeten borde kunna bli hanterbar. Tillkommer naturligtvis c:a 10 meter för kjolen.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Skriv svar