Boktips

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Boktips

Inlägg av Fredrik » tor 13 mar 2008, 14:47

Hej,

Såhär innan säsongen börjar kan det vara bra att läsa på lite så att man får inspiration.

Mitt boktips är dessa böcker, skrivna av Bill Gladstone:
NorthU Performance Racing Tactics
NorthU Performance Racing Trim

Jag har läst dessa böcker tidigare, nu är jag på jakt efter dem igen. Det följer visst med en CD-skiva också. Vet någon var man kan beställa dessa till bästa pris?

Jag kan även rekommendera boken
Sailing Smart : Winning Techniques, Tactics, and Strategies av Buddy Melges. Efter att ha läst denna vill man bara ut på vattnet och vinna!

Är det någon som har fler bra tips på böcker att läsa såhär veckorna innan sjösättning?
X-342 SWE 18 "Kexet"

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » tor 13 mar 2008, 14:54

http://www.northu.com/nu/NU_catalog.taf ... 21&flash=5

Skulle vel gå å kjøpe her?

Jeg har bøkene selv, fikk kjøpe dem på et av North Sails "Smart & Fast" seminarer for et års tid siden. Jeg støtter anbefalingen, det er meget bra bøker!

IF95
Rookie

En utmärkt bok om seglingsteori

Inlägg av IF95 » sön 16 mar 2008, 13:40

Det finns många väl etablerade missuppfattningar och ogrundade hemmasnickrade filosofier vad det gäller seglingsteori. Men det finns en utmärkt bok, som kan rätta till detta:

The Symmetry of Sailing: The Physics of Sailing for Yachtsmen av Ross Garrett

Om jag förstår det rätt så är nya zeländaren Ross Garrett seglare och fysiker men inte hydrodynamiker. Han har läst in sig på seglingens fysik att kunna ge en kurs och skriva denna bok. Detta har resulterat i en mycket pedagogisk och välskriven bok som täcker de flesta aspekter på segling.

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » sön 16 mar 2008, 17:30

Jag frågade om den boken här förra året, men avstod från at beställa hem den efter det här svaret:

http://www.sailguide.biz/forum/viewtopi ... ght=#31782

Kan du säga mer om boken? Jag är fortfarande nyfiken på den!

IF95
Rookie

Symmetry of sailing

Inlägg av IF95 » sön 16 mar 2008, 19:15

Jag tycker Symmetry of sailing är mycket mer lättläst än exemplevis Marchaj Aero-Hydrodynamics of Sailing, som jag också har. Därmed inte sagt att jag begripit precis allt (än).

Några direkta felaktigheter vet jag inte om jag hittat, men det kan ju finnas ändå, jag läser boken för att lära mig mer, inte för att jag redan vet allt.
Om någon har information om vad som är fel så tar jag tacksamt emot information om detta.

Några saker som denna bok förklarat för mig är till exemplel vart vindskuggan tar vägen i teorin, i alla bilder av t.ex. Gentry mm saknas alla indikationer på att en sådan finns.

Annan intressant information är varför svallvågor ser ut som de gör, något som väl de flesta undrat över.

Jag rekommenderar dig att köpa boken så kan vi diskutera mer sedan.

Skriv svar