Hur farligt är segling? Fortsatt diskussion...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 10 mar 2008, 13:49

Tror säkert han kände sig trygg, det gör jag med, det var ju själva idén med mitt inlägg. :wink: just det att många verkar tro att båtarna måste var så väldigt stora.
Jo vi kör faktiskt träning någon gång / sommar på att plocka upp något från ytan. Alltid oförberett och alltid lika kul för den som fått för sig att kasta i något. Även det enklare med 6m båt än med 14meter.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » mån 10 mar 2008, 15:25

Mob-övningarna brukar komma automatiskt hos oss, och oftast är det kisshinken som måste räddas. En och annan keps eller fender har man väl räddat livet på också. Liten båt är verkligen bra här, det håller jag med om. Tänk 40 fot, läns med spinnaker, 9-10 m/s, sjögång, begränsad bredd på farleden, ensam kvar och hustrun i sjön. Kan bli en smula svettigt!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 10 mar 2008, 18:32

Ja det är tydligt hur säkerhetstänket hela tiden trappas upp. Och bra är väl det, folk måste ha dött som flugor i olyckor förr i tiden. Eller?

Off topic:
Jag minns min egen barndom för inte så många decennier sedan, när det var helt naturligt att åka längst bak i föräldrarnas stationsvagn, och tumla runt där i färd omkring i staden. Kusligt.

Antagligen kommer man att skratta åt oss om ytterligare några årtionden, hur vi kunde vara så idiotiska så vi kunde ge oss ut på promenad utan hjälm och knäskydd.

Skriv svar