Hur mycket bromsar genomföringar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Hur mycket bromsar genomföringar?

Inlägg av Ravage » sön 09 mar 2008, 09:16

Är det någon som har någorlunda tillförlitlig fakta gällande hur mycket en (eller i mitt fall 3 st) försänkta genomföringar bromsar farten?

Skall precis montera i 2 stora till toalett och vaskavlopp samt en liten för inlopp toalett.

Frågan är ställd mest av nyfikenhet och inte av rädsla för att båten kommar att stå stilla :D .

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 mar 2008, 09:32

Kul att se dig igen - är det (bara) Dominant78-an som gäller nu, eller :-)

Sannolikt ej mätbart... Principiellt bör de broms, men i sammanhanget blir det ju litet.

Det finns försänkta modeller att köpa, men då kan man fundera på en annan sak: På många båtar sitter det idag bogpropellrar, och där kan man ju verkligen tala om ogynnsamma hål, på fel ställe. Då brukar man bygga en "skyddskant" innan hålet, vilket skulle minska motståndet (turbulensen). Det kan ju tänkas att en genomföring med fläns skulle kunna medföra delvis samma effekt.

Vad du gör, få inte för dig att låta toa och ho-avlopp dela utlopp :-) Däremot kan man sannolikt låta toainloppet gå på hoavloppets genomföring (T-rör), om man vill. Så hade jag det på förra båten utan större problem.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » sön 09 mar 2008, 09:44

Om det går, måste det vara bra att sätta genomföringarna på en plats där vattenströmmen redan är störd av t.ex kölen/roder/propeller.

Själv har jag spacklat upp kanten runt genomföringarna med ca 10 cm radie, bara för att jag inte tycker om att se någon kant. Om det har någon betydelse vet jag inte, men det blir snyggare.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 09 mar 2008, 09:47

Anders S skrev:Kul att se dig igen - är det (bara) Dominant78-an som gäller nu, eller :-)

Sannolikt ej mätbart... Principiellt bör de broms, men i sammanhanget blir det ju litet.

Det finns försänkta modeller att köpa, men då kan man fundera på en annan sak: På många båtar sitter det idag bogpropellrar, och där kan man ju verkligen tala om ogynnsamma hål, på fel ställe. Då brukar man bygga en "skyddskant" innan hålet, vilket skulle minska motståndet (turbulensen). Det kan ju tänkas att en genomföring med fläns skulle kunna medföra delvis samma effekt.

Vad du gör, få inte för dig att låta toa och ho-avlopp dela utlopp :-) Däremot kan man sannolikt låta toainloppet gå på hoavloppets genomföring (T-rör), om man vill. Så hade jag det på förra båten utan större problem.
Tack för svaret Anders!

Jo det är bara Dominant 78 som gäller detta år. Rena drömmen att, dels ha bara en båt och dels en båt som är så pass liten och lätt att alla göromål kan göras utan hjälp från andra. Att lyfta i och upp båt samt rigga på och av gör man lätt ensam.

Det negativa är såklart utrymmet innuti, att vara 5 man i en 7,8 meters båt lär vara tufft. Speciellt om man kommer från en 40 fotare resp 36 fotare i den ordningen.

Men finns det stjärterum ....

Själv då, samma båt samma inriktning med båtlivet?

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 mar 2008, 09:50

Fredrik skrev:Om det går, måste det vara bra att sätta genomföringarna på en plats där vattenströmmen redan är störd av t.ex kölen/roder/propeller.
Rent principiellt, ju längre akteröver, ju bättre (mindre illa).

Vad gäller spackel, slätt och turbulens, så skulle poängen vara att den lilla "vallen" framför (i strömningsriktningen) skulle minska turbulensen och "lyfta" vattenströmmen över hålet.
Anders S

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 09 mar 2008, 09:58

Fredrik skrev:Om det går, måste det vara bra att sätta genomföringarna på en plats där vattenströmmen redan är störd av t.ex kölen/roder/propeller.

Själv har jag spacklat upp kanten runt genomföringarna med ca 10 cm radie, bara för att jag inte tycker om att se någon kant. Om det har någon betydelse vet jag inte, men det blir snyggare.
Jag kör med försänkta genomföringar utan kant och det får bli som det blir. Med tanke på nivån man seglar på nuförtiden spelar det mindre roll. Det enda man tycker är lite synd är att fylla en "clean" båt med tunga familjeprylar och därefter börja borra en massa hål i en nu hålfri båt.

Kompromisser är vad livet handlar om nuförtiden och jag tror mig få till en bra sådan när allt är klart. Men spartanskt värre blir det och familjen för anpassa sig. Det gick förr då vi harvade rundor i en läckande träfolka...

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 mar 2008, 10:10

Ravage skrev: Att lyfta i och upp båt samt rigga på och av gör man lätt ensam.

Det var inte dåligt. Har du gått på gym? :P

Jajamän, samma båt. Jag byter inte så ofta :-) Detta året skall det åtminstone bli ordentligt seglat.
Anders S

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 09 mar 2008, 10:14

Anders S skrev:
Ravage skrev: Att lyfta i och upp båt samt rigga på och av gör man lätt ensam.

Det var inte dåligt. Har du gått på gym? :P

Jajamän, samma båt. Jag byter inte så ofta :-) Detta året skall det åtminstone bli ordentligt seglat.
Nej inget gym, räckte med att käka tonfisk på morgonen :? :) ..

Okej..några långseglar planer eller är det bara utökat vanligt seglade som står på schemat?

/Dan

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » sön 09 mar 2008, 10:31

Anders S skrev:

Vad du gör, få inte för dig att låta toa och ho-avlopp dela utlopp Däremot kan man sannolikt låta toainloppet gå på hoavloppets genomföring (T-rör), om man vill. Så hade jag det på förra båten utan större problem.

Anders: Kan du förklara hur du menar att inte låta Toa och Ho dela utlopp men att låta dom dela med en T-krok är OK? Jag förstod inte skillnaden mellan utloppp och genomföring i din kommentar.

Tänker själv installera handfat på toallettet och för att slippa en till genomföring så tänkte jag använda den redan befintliga genomföringen.
Mikael Westerberg
Wasa 55

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 mar 2008, 10:58

Mikael Westerberg skrev: Anders: Kan du förklara hur du menar att inte låta Toa och Ho dela utlopp men att låta dom dela (inlopp, min kommentar) med en T-krok är OK? Jag förstod inte skillnaden mellan utloppp och genomföring i din kommentar.

Tänker själv installera handfat på toallettet och för att slippa en till genomföring så tänkte jag använda den redan befintliga genomföringen.
Åh, favvo-ämnet...

Man kan utan vidare låta disko och handfat dela utlopp - det är ju samma typ av avlopp (gråvatten). Man kan vanligen också dela inlopp mellan t ex toalettens spolledning och kylvattenintaget (båda är sjövatten/råvatten). Då kan ofta koppla på ett T-rör på befintlig genomföring, så slipper man ett hål extra i botten. I större sammanhang har man en sk manifolder eller (mer skämtsamt) "muddbox", där man ansluter alla sjövattenförbrukare till ett centralt inlopp. Nu kan man tänka sig att dela ho-avloppet och toainloppet, därför att det kan förmodligen accepteras att spola toan med disk- eller tvättvatten. Det mesta blir hur som helst sjövatten.

Däremot får man inte koppla (haka på) toautloppet på diskhons och/eller tvätthons avlopp. Skulle det bli en propp eller (ve och fasa) man glömt öppna sjövattenventilen, så märker man ingenting när man pumpar toan, inte förrän fasansfulla skrik hörs från t ex köket. Sedan blir ingenting sig likt i den båten...
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 mar 2008, 11:13

Ravage skrev: bara utökat vanligt seglade
Bara utökat vanligt seglande (men det är inte så bara, när vi seglar som vanligt är vi ute fem veckor eller så)
Anders S

Skriv svar