Gäller hastighetsbegränsning segelbåtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 08 mar 2008, 21:19

"Tror..?
Du vet alltså inte.
Visa mig vart jag finner den uppgiften."

...skrev SWE 54...

Googla, SWE 54, googla.

Maxi33
grundligt stött

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » lör 08 mar 2008, 21:21

Innan Maxi 33 kallar varenda ostkustbo för bonnläpp så får han ta sig en tur på Östersjön. Jag slutade skratta åt brackvattenhavet efter att ha seglat vilse utanför Bornholm i en storm 1987.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 08 mar 2008, 21:22

Maxi33 skrev:"Tror..?
Du vet alltså inte.
Visa mig vart jag finner den uppgiften."

...skrev SWE 54...

Googla, SWE 54, googla.

Maxi33
grundligt stött
Nej det orkar jag ju inte.
Och varför skulle jag det, du kan ju allt!
Enklare att fråga dig ju.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 08 mar 2008, 21:34

Grisslan och SWE 54, och kanske fler.

Jag skojar med er och hoppas ni har kul.
Har ni kul?

Många ämnen kan man diskutera och fundera över på fullt allvar, men jag tycker det är kul att samtidigt slänga lite käft och kolla vad för människor som finns bakom signaturerna.
Inget illa ment, några av mina bästa käftslängarvänner seglar bräckvatten.

Jag tar gärna emot en massa personliga kommentarer, men jag hoppas också på lite sakuppgifter om de frågor och ifrågasättanden jag tagit upp.

Någon?

Maxi33
Salt vattenseglare

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 mar 2008, 21:43

Maxi33 skrev: jag hoppas också på lite sakuppgifter om de frågor och ifrågasättanden jag tagit upp
De är petimeteraktiga och litet snikna. Men det var kanske inte det du menade?
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 08 mar 2008, 22:07

Maxi33 skrev: ...
Jag tar gärna emot en massa personliga kommentarer, men jag hoppas också på lite sakuppgifter om de frågor och ifrågasättanden jag tagit upp.
...
DITO!

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 08 mar 2008, 23:13

Friska upp mitt minne SWE 54, vilka källhänvisningar från mig väntar du på?
Kan du samtidigt lista de källhänvisningar jag väntar på gör vi två flugor på smällen.

Som exempel:
Du säger att det inte finns fartbegränsning på Rivöfjorden.
Jag säger att det finns en begränsning redan från Böttö, och nästa från Älvsborgs Fästning och vidare in i hamnen.

Det finns nog fler saker du och jag och andra har påstått som behöver bekräftelser.

Maxi33
samarbetsvillig

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 08 mar 2008, 23:38

Jag minns en tid när det här forumet mest handlade om att hjälpa varandra med diverse sakfrågor. Nu känns det som näst intill varje tråd slutar med Maxi33 mot resten av kompetensen i en petimeter-diskussion?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 08 mar 2008, 23:51

OK Tommy, och andra som inte heller tycker mina tankar är korrekt formulerade och kanske inte ens borde tänkas.

Ha det bra allihop.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 08 mar 2008, 23:52

:lol: Det råder fartbegränsning i Blöteborgs hamn http://www.banverket.se/pages/4190/Hamn ... 060307.pdf

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » sön 09 mar 2008, 00:44

Ni ska veta att om ni kommer seglande till Norge - då gäller undantag från fartbegränsning bara :

"§ 5. (unntaksbestemmelse)

Fartsbegrensninger gjelder ikke for

a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,
b) fartøyer med lege om bord,
c) fartøyer i sjøredningstjenesten

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

Fartøyer, som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget. "

Ha ha - så om ni har läkare om bord - då kan ni segla så snabbt ni vill....

Nu ja - och man vill nog ge dispans för regattor etc.
ole

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » mån 10 mar 2008, 22:05

Jag blev ombedd av Maxi 33 att redogöra att det är vågsvallet som sätter gränsen.
Som ni redan varit inne på är det svårt att bevisa detta. Men:

- De flesta av fartbegränsningarna sattes för länge sedan, innan det var trångt på sjön och kollisionsrisken var ganska liten

- Flera av fartbegränsningarna sattes för att minska vågsvallet för förtöjda båtar och badande. Det med erosion är nog en nyare anledning. T.ex. så har Byfjorden och även bogserbåtar "sett till" så att det blivit fartbegränsning till 5 knop vid pasagen av några hamnar runt Orust.

- I Göteborgs hamn har Styrsöbolaget fått dispens för sina lättviktskatamaraner att köra fort (>20 knop kommer inte ihåg exakt hur fort) innanför Älvsborgsbron. Detta med anledning av att de visat att dessa fartyg gör väldigt lite sjö i dessa farter.

Men Maxi 33 Du har säkert ätt att vissa fartbegränsningar är satta även för säkerheten. Jag kan tänka mig att livligt trafikerade farvatten såsom Rivö fjorden, Runt Lysekil etc. med 12 eller 15 knops gräns, så har detta förmodligen satts m.a.p. säkerheten. Men fortfarande gäller detta enbart maskindrivna fartyg. Det finns väldigt få segelbåtar som går fortare och de brukar inte ställa till med något problem.

Som du ser Maxi 33 så är detta egna tankar, hörsägen och även baserat på artiklar etc. (t.ex. att några varv krävt begränsad fart p.g.a. vågsvall). Jag kan tyvärr inte belägga dem med citat som jag gjort innan.

Men jag har ändå tidigare visat med idigare citat att de flesta fartbegränsningarna inte gäller segelbåtar. Och det var ju det som ar frågan från början.

ASDSJ

Skriv svar